quote:bron: De Standaard
Flahaut veroorzaakt rel met VS
BRUSSEL -- De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Colin Powell, heeft ,,op vraag van het Witte Huis'' zijn Belgische collega Louis Michel opgebeld om nieuw Amerikaans ongenoegen te uiten.Alles draait om een interview van de minister van Landsverdediging, André Flahaut, in Humo. De uitspraak ,,Als ik een Amerikaan was, stemde ik voor een Democraat'' vindt Washington ,,onaanvaardbare inmenging''. Ook uitspraken over het Amerikaanse leger zijn er in het verkeerde keelgat geschoten.
Premier Guy Verhofstadt werd vorige vrijdag al via de Amerikaanse ambassade in Brussel verwittigd dat er een nieuwe rel op komst was met Washington. Alles draait rond een interview in het weekblad Humo van vorige week, met minister André Flahaut (PS). Dat werd op de ambassade van de Verenigde Staten in Brussel, zoals dat gebruikelijk is tegenwoordig, netjes vertaald en naar Washington doorgeseind.
Op het Pentagon (het ministerie van Defensie), het State Departement (Buitenlandse Zaken) en zelfs het Witte Huis waren de reacties furieus. Vooral de passage over zijn voorkeur voor een Democraat in het Witte Huis zette kwaad bloed. Maar ook Flahauts beschouwingen over het ,,inefficiënte'' Amerikaanse leger, de genocidewet en het optreden van de VS in Irak en Iran hebben grote wrevel veroorzaakt.
Volgens Flahaut ,,gooien de Amerikanen zoveel geld naar hun leger dat het gewoon niet meer efficiënt kan optreden. Als ze vijftien man van punt A naar punt B moeten krijgen, zullen ze drie vliegtuigen inzetten om zeker te zijn dat het lukt. Wij zullen één vliegtuig sturen, of beter nog: eerst nagaan of we niet kunnen meevliegen met een bondgenoot'', zegt de minister.
Amerikaanse kringen bevestigden gisteren dat Flahaut nu meer dan ooit ,,persona non grata'' is verklaard in Washington.
Na lectuur van het interview heeft ook premier Verhofstadt, die tot elke prijs een nieuwe rel wil vermijden met de VS, vrijdag meteen een brief geschreven naar zijn minister van Landsverdediging. Daarin noemt hij Flahauts uitspraken ,,ongepast tegenover een bondgenoot''. In de hoogste regeringskringen wordt niet uitgesloten dat het daarbij niet blijft.
Ook minister van Buitenlandse Zaken Louis Michel (MR), die net aan een charmeoffensief was begonnen tegenover de VS, heeft Flahauts demarche niet geapprecieerd. Hij weigerde gisteren evenwel alle commentaar.
Die Flahaut moet per onmiddellijk uit zijn fuctie gezet worden, ik kan me de oprechte woede van de VS zeer goed voorstellen, een beetje gaan zitten inmengen zo pal voor de verkiezingen en dan nog al die aantijgingen, men weet hoeveel de Amerikanen hechten aan de woorden van Flahaut, hij had beter moeten weten, de sukkel
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 30-01-2004 03:39]
quote:nee. Hoogeplaatste personen moeten weten wanneer ze wel en wanneer ze niet hun kaken stijf op elkaar moeten houden. Daar worden ze dik, heel dik voor betaald, om te weten wanneer ze wel en wanneer ze niet hun mondje dicht moeten houden. dit is een geval :kaken stijf dicht houden wegens verregaande politieke en/of economische gevolgen.
Op vrijdag 30 januari 2004 04:00 schreef jojomen4 het volgende:
Mag die beste man z'n mening niet uiten dan?
quote:Nee, als bondgenoot van een land, vooral de VS in oorlogstijd, mag je geen eigen mening hebben. Laat staan dat je zegt dat je vindt dat er een andere president in het Witte Huis zou moeten komen. Hopelijk wordt deze Belg uit zijn functie ontheven.
quote:We hebben het hier over onaanvaardbare inmenging, dat is toch echt iets anders.
quote:dan draaien we het even om.
Op vrijdag 30 januari 2004 04:07 schreef Megumi het volgende:
Mag deze jongen wel. Laat deze Belg vooral zo door gaan. Zou die slappe lul Balkebende ook eens moeten doen. Dat kontlik gedrag voor de VS moet maar eens afgelopen zijn.
Stel hij begint nu nog meer z`n mening te verkondigen en ineens blijkt ie een rechts-extremist. Vervolgens begint ie te beweren, in functie, dat alle zwarten het land uit moeten. Ja, hij mag z`n mening geven, toch? Doet er toch geen moer toe dat je hele land dan gelijk naast Nazi-duitsland wordt gezet toch? want ja, dat is nou eenmaal z`n mening en die mag ie nou eenmaal geven.
quote:Jij onderschat helaas de macht van Flahaut, die is niet te vergelijken met die van een willekeurige president.
Op vrijdag 30 januari 2004 04:11 schreef ultra_ivo het volgende:
En Bush dan zelf, mengde die zich niet in de Duitse verkiezingen, tegen Schröder?Ivo
quote:Leg de relatie met Nazi Duitsland eens uit. En als je dan zoiets onzinnigs doet! Denk dat je de VS daar nu meer meer kan vergelijken. Aangezien de wil om de wereld te beheersen en domineren die de VS nu heeft. Zonder rekening te houden met andere meningen en culturen.. Daarnaast zijn ze lekker bezig in Irak om ook onschuldige burgers te vermoorden.
Op vrijdag 30 januari 2004 04:16 schreef mackensen het volgende:[..]
dan draaien we het even om.
Stel hij begint nu nog meer z`n mening te verkondigen en ineens blijkt ie een rechts-extremist. Vervolgens begint ie te beweren, in functie, dat alle zwarten het land uit moeten. Ja, hij mag z`n mening geven, toch? Doet er toch geen moer toe dat je hele land dan gelijk naast Nazi-duitsland wordt gezet toch? want ja, dat is nou eenmaal z`n mening en die mag ie nou eenmaal geven.
quote:we hebben het nu niet over het beleid van amerika, maar over een belg met een te grote mond. lees m`n post nog eens, nu wel letter voor letter en probeer het dan nog eens.
Op vrijdag 30 januari 2004 04:21 schreef Megumi het volgende:[..]
Leg de relatie met Nazi Duitsland eens uit. En als je dan zoiets onzinnigs doet! Denk dat je de VS daar nu meer meer kan vergelijken. Aangezien de wil om de wereld te beheersen en domineren die de VS nu heeft. Zonder rekening te houden met andere meningen en culturen.. Daarnaast zijn ze lekker bezig in Irak om ook onschuldige burgers te vermoorden.
[Dit bericht is gewijzigd door Megumi op 30-01-2004 04:45]
quote:Hier ben ik het helemaal mee eens!
Op vrijdag 30 januari 2004 04:36 schreef Megumi het volgende:
Wat ik me in elk geval afvraag waarom we maar kretiekloos en blind een land als de VS. En eigenlijk welk land dan ook zouden moeten volgen. De gevolgen daarvan kennen we nog uit de vorige eeuw. En dan heb ik het niet over alleen WOII. Maar je ziet het altijd. Mensen zijn te dom om van de geschiedenis te leren. En de meeste landen blijven de grootste dominante macht in de werled of hun regio steunen. Als blinde soldaten op een slachtveld. Met een ezel als generaal. En een belg is daar dus een uitzondering op.
quote:Tuurlijk mag een Belg zijn mening geven of wie dan ook. Het probleem is echter dat Flahaut een minister is van het Belgische kabinet. Hij is net als al die andere ministers het gezicht van Belgie, zij worden gevolgd door de media etc. Zij vertegenwoordigen Belgie. Dus de reaktie van Amerika is zeker begrijpelijk. Het is niet dat de mening van een man komt, maar van Belgie. Belgie uit kritiek tegen Amerika, dat is het probleem hiero.
Op vrijdag 30 januari 2004 04:44 schreef beelz het volgende:[..]
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Waarom zou een Belg niet mogen zeggen wat hij vindt terwijl Amerikanen alles maar mogen doen wat zij willen?
Die kerel heeft gezegd dat hij liever een democraat heeft als president. Ja en? Als er een democraat had gezet had hij dit mogen zeggen maar nu er een republikein zit mag dit niet gezegd worden? Amerika zit zo voel poep dat het beter kan zinken en zodat de rest van de wereld van hun domheid verlost zou zijn.
quote:Belgie was geen voorstander van de oorlog. Dus waarom niet dan. Het probleem is dat Amerika niet tegen kritiek kan. Ook al is deze op bepaalde punten naar mijn mening juist.
Op vrijdag 30 januari 2004 05:53 schreef Appie_HK het volgende:[..]
Tuurlijk mag een Belg zijn mening geven of wie dan ook. Het probleem is echter dat Flahaut een minister is van het Belgische kabinet. Hij is net als al die andere ministers het gezicht van Belgie, zij worden gevolgd door de media etc. Zij vertegenwoordigen Belgie. Dus de reaktie van Amerika is zeker begrijpelijk. Het is niet dat de mening van een man komt, maar van Belgie. Belgie uit kritiek tegen Amerika, dat is het probleem hiero.
En zo moet het ook!
quote:men weet hoeveel de amerikanen hechten aan de woorden van vlahout?
Op vrijdag 30 januari 2004 03:29 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
bron: De Standaard
Die Flahaut moet per onmiddellijk uit zijn fuctie gezet worden, ik kan me de oprechte woede van de VS zeer goed voorstellen, een beetje gaan zitten inmengen zo pal voor de verkiezingen en dan nog al die aantijgingen, men weet hoeveel de Amerikanen hechten aan de woorden van Flahaut, hij had beter moeten weten, de sukkel
Ik denk dat 99,9999% van de amerikanen nog nooit van de beste man gehoord hebben.. en jah, in amerika bestaat vrijheid van menings uiting al lang niet meer, en heb het lef niet kritiek te hebben op het BEEESSSTTE land van de wereld hoor.. Ik daag een ieder uit om op vakantie naar de VS te gaan, en bij de douane te zeggen "ik vind bush een sukkel" zal me echt niets verbazen als je dan een paar maandjes langer te "gast" bent
quote:Tja. Bush de Amerikaanse vesie van keizer Nero. Steekt de wereld in de fik straks. En geeft te veel geld uit.
Op vrijdag 30 januari 2004 06:47 schreef Vampier het volgende:
De democatie is ver te zoeken bij het buitenlands beleid van de USEn zo moet het ook!
quote:en amerika bash topic nummer 6689246289461789 is een feit
Op vrijdag 30 januari 2004 07:45 schreef Megumi het volgende:[..]
Tja. Bush de Amerikaanse vesie van keizer Nero. Steekt de wereld in de fik straks. En geeft te veel geld uit.
*zucht*
quote:Dat de VS te veel geld uitgeeft is een vaststaand feit. Waar ze uiteindelijk net als de voormalige USSR voor moeten bloeden.
Op vrijdag 30 januari 2004 07:53 schreef mackensen het volgende:[..]
en amerika bash topic nummer 6689246289461789 is een feit
*zucht*
quote:De VS is het rijkste land ter wereld, ze kunnen gewoon geld bijdrukken als dat nodig is hoor.
Op vrijdag 30 januari 2004 07:56 schreef Megumi het volgende:[..]
Dat de VS te veel geld uitgeeft is een vaststaand feit. Waar ze uiteindelijk net als de voormalige USSR voor moeten bloeden.
quote:Kom kom, voor de US gelden andere regels dan voor de rest.
Op vrijdag 30 januari 2004 04:11 schreef ultra_ivo het volgende:
En Bush dan zelf, mengde die zich niet in de Duitse verkiezingen, tegen Schröder?Ivo
quote:Leg jij even alle rechtste politici van Nederland uit dat ze niet meer hun mening over Volkert van der G. mogen verkondigen?
Op vrijdag 30 januari 2004 04:16 schreef mackensen het volgende:[..]
dan draaien we het even om.
Het is misschien niet echt gepast in zijn situatie, maar andersom heeft Bush ook vaak genoeg dingen gezegd en gedaan die niet gepast waren.
Waarom zou de hele wereld voorover moeten buigen voor de VS?
quote:Omdat je ze beter te vriend kunt houden.
Op vrijdag 30 januari 2004 08:37 schreef Skyclad het volgende:
-knip-Waarom zou de hele wereld voorover moeten buigen voor de VS?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |