abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 juli 2001 @ 12:06:03 #1
272 R@b
No-nonsens
pi_1160491
'We zijn hard op weg naar echte jeugdbendes'

- Van onze verslaggeefster Annieke Kranenberg

Soms heeft Aziz Kwyasse het idee dat hij in de Amsterdamse wijk Osdorp al in een getto woont. Mismoedig wijst hij naar een Marokkaans jongetje dat over een twee meter hoog hek probeert te klimmen. 'Na de renovaties van de flats hebben ze die hekken eromheen geplaatst. Zie je die grasveldjes daarachter? Dat zijn kijktuinen. Wij wilden er graag speelrekken voor de kinderen en bankjes voor de moeders.'

Maar na een buurtenquête werd beslist dat er hekken moesten komen. Voor de veiligheid. 'De meeste Marokkanen zijn niet gewend aan enquêteformulieren', zegt Kwyasse, woordvoerder van moskee El Mouahdine.' Dus hun stemmen, een meerderheid, werden niet geteld. 'Angst heeft weer gewonnen. Maar angst voor wat? Voor spelende Marokkaanse kinderen?', zegt buurtbewoner Ahmed. 'De hekken roepen agressie op.'
Het is echt gevaarlijk dé Marokkaanse jongeren het etiket misdadiger op te plakken, zegt Kwyasse. Volgens hem hebben de Marokkanen er vaak de puf niet meer voor hiertegen te strijden. En die machteloosheid leidt tot haat, vreest hij. Wel erkent Kwyasse dat er sprake is van een 'probleem dat almaar groter wordt'.

Van de jongeren in justitiële inrichtingen is 19 procent Marokkaan, aldus het Jaarboek 2000 van het ministerie van Justitie. Van de allochtonen vormen de Marokkanen daarmee de grootste groep, gevolgd door de Surinamers (15 procent) en de Antillianen (8 procent).

Kwyasse ziet het aan de vader wiens zoon een scooter heeft gestolen. 'Hij weet niet wat hij moet doen. Hard straffen durft hij nauwelijks, omdat hij bang is dat zijn zoon wegloopt. Hij bijt in zijn handen en bidt tot Allah. Want welke vader brengt nu zijn zoon naar de politie?'

Het is het bekende verhaal, zegt Kwyasse. Vader en moeder spreken nauwelijks Nederlands, zijn blijven hangen in de normen en waarden van de jaren zestig uit het Berbergebied. 'Vader voelt zich geïsoleerd en klaagt. Kinderen nemen deze onvrede over.' Thuis heerst de groepscultuur, maar op school staat het individu voorop: wees assertief. 'Ergens daartussenin zijn sommige jongens de weg kwijtgeraakt.'

En die jongens moeten worden aangepakt, vindt Kwyasse. Het gros van de ontspoorde jongeren is wel weer op het goede pad te krijgen, maar er is een groep die 'absoluut onbegeleidbaar is', zegt John Beerman, buurtregisseur bij het Dijkgraafplein in Osdorp. 'Dat is de harde kern van tien, de echte draaideurcriminelen.' Twee van deze jongens waren het afgelopen jaar bij steekpartijen betrokken. 'Het is wachten op de eerste dodelijke steekpartij. Dat klinkt cynisch, maar ik kan deze voorspelling doen, tenzij de harde kern langdurig uit de samenleving wordt gehaald.' Zolang deze jongens na een celstraf weer terugkomen op straat, wordt er een nieuwe harde kern opgeleid, weet hij. 'De aantrekkingskracht van een pak geld is enorm.'

Ze worden volgens Beerman verleid door het snelle leven in de getto's van de videoclips, waar sexy vrouwen en geld voor het grijpen liggen. 'Ze zien niet in dat living to the max niks met de werkelijkheid van doen heeft. Ik zeg dan ook tegen ze: ''Jongens, Puff Daddy komt allang niet meer in het getto. Die zit op zijn reet in een villa in Beverly Hills.''

Maar deze boodschap slaat niet altijd aan. De colafles met jenever bereikt ook een 12-jarige. 'Twee maanden later wordt hij gepakt vanwege een straatoverval. We zijn hard op weg naar een situatie met echte jeugdbendes. Alleen de gekleurde zakdoeken ontbreken nog. Dat is niet langer een ordehandhavingsprobleem, maar een maatschappelijk probleem', vindt de buurtregisseur. 'Van de extra achtduizend agenten kunnen ze de helft beter opleiden tot gezinsbegeleiders.'

Onderwijl probeert 'iedereen' er het beste van te maken. Zo staat Beerman in nauw contact met het jongerencentrum en de moskee. Kwyasse is verbolgen over de kritiek dat de Marokkaanse gemeenschap zelf geen initiatieven zou ontplooien om de jongens op het rechte pad te houden. Zo surveilleren ook in de Osdorpse straten buurtvaders, in navolging van Overtoomseveld, waar na de rellen in 1998 tussen politie en Marokkaanse jongeren de vaders het heft in handen namen.

Maar de overheid werkt niet echt mee, vindt hij. 'Ze aaien over je bol, ''leuk dat jullie initiatief nemen'', maar als je dat niet meteen staaft met beleidsnota's, komt het traag op gang. En de Marokkanen zijn niet gewend aan de Nederlandse vergadercultuur, dat maakt participatie lastiger.'

Zo zijn er nauwelijks voorzieningen voor de jeugd. Behalve het jongerencentrum in buurthuis de Aker. Maar dat is maar drie keer per week 's avonds open. En met vijftig jongens is het vol.

Dus blijven de jongens op straat rondscharrelen. Met in hun kielzog de politie. Want een groep van meer dan vier Marokkanen bij elkaar maakt zich schuldig aan 'samenscholing'. Een groot probleem, vindt Hicham (22), want zoals de vaders in de moskee en het theehuis samenkomen, zo is de straat de ontmoetingsplek voor de jongens. 'Dat is de lifestyle. De Nederlanders snappen dat niet. Die denken meteen: criminele randgroepjongeren.'

Abdelkarim begrijpt best dat mensen het vervelend vinden wanneer er Marokkanen voor een winkel hangen. Maar dan nog. 'Laatst waren we bij de Sloterplas; daar heeft niemand last van ons. De volgende dag hebben ze de bankjes weggehaald.'

Volgens de politie hebben de Marokkaanse jongeren geen eerbied voor het gezag. Maar de jongens zeggen dat de politie geweld uitlokt. 'Soms sturen ze honden of de ME, onze enemy number one, op ons af.' Over de buurtregisseurs zijn ze positief. Dat zijn eerder buurmannen dan agenten. Maar wel de politie. 'Soms zitten ze ons vanuit de bosjes te bespieden, maken ze video-opnamen', weet Youssef.

Er is een aantal speciale teams dat zich specifiek met jongeren bezighoudt, beaamt Beerman. Zo is er het Tienerteam van bureau Meer en Vaart en het Amazoneteam, dat de 'harde kern' rond onder meer het Dijkgraafplein in de gaten houdt.

De vooroordelen jegens Marokkanen leven niet alleen bij de politie, zegt Abdelkarim, die het 'goed zat is'. Gisteren stond hij met een vriend in de tram naar het centrum van Amsterdam. Naast hen had een meisje haar tas neergezet. 'Stapt zo'n zakenman in, kijkt naar ons, en zegt dan tegen dat meisje: ''Pas maar op voor je tas.'' M'n vriend was zo kwaad op die patser. Hij wilde rammen. Ik heb hem tegengehouden.'

Abdelkarim was ook nijdig, maar slaan maakt het alleen maar erger. Dan is hij inderdaad 'die agressieve Marokkaan en is die treiteraar het slachtoffer'.

'Ik wil gewoon de stad in kunnen.' Maar de stad moet hen niet. Zo voelen ze dat. Vroeger werden de jongens nog in bedekte termen weggestuurd bij een disco. Hicham: 'Toen zeiden de portiers nog: ''Helaas, er zijn al vijf scholieren binnen.'' Nu zeggen ze gewoon: ''We hebben al een Marokkaan, oprotten!''

De media dragen ook schuld, vinden ze. 'Marokkaanse jongeren zijn crimineel en oude Marokkanen plegen bijstandsfraude. Altijd dé Marokkanen.' En dat is bullshit. Want wie plegen de meeste zedendelicten? En welke jongeren maken elke zomer Renesse onveilig? En welke topcriminelen schieten elkaar overhoop? Precies. Hollanders.

Rachid ziet het somber in. 'Ze zoeken het maar uit, de Marokkanen en de Nederlanders. We krijgen hier net zulke toestanden als in Frankrijk en België', voorspelt hij. 'Waar de politie in elke allochtoon een misdadiger ziet. Dat pikken de Marokkanen niet', zegt hij. 'Straks wordt Amsterdam-West zo'n getto waar alleen de ME nog durft te komen.'

Op verzoek van de jongens zijn hun namen gefingeerd

© www.volkskrant.nl
=============================

Vandaag in de weekendbijlage van de Volkskrant maar liefst acht pagina's over Marokkanen!!!

Gisteren in het 8-uur journaal een heel onderwerp over de problemen waarbij Marokkaanse vaders aan het woord kwamen van de eerste generatie. Volgens hun is 50% van de Marokkkaanse jongens op het slechte pad.

Het probleem is volgens de vaders dat Nederland te soft is en dat zij hun kinderen niet hard mogen opvoeden. ''Als we ze volgens strenge molsim tradities hadden opgevoed was dit niet gebeurd geweest'', zeiden ze, ''Maar dat mocht niet, we mochten onze kinderen niet slaan en binnenhouden''.

Een vader zei dat wanneer je drie keer per dag naar de moskee gaat je geen tijd hebt voor de opvoeding van je kinderen. ''De moskee is belangrijker lijkt het wel dan de opvoeding'', vertelde hij, ''Kinderen nemen is makkelijk, maar opvoeden niet''.

Verder viel op dat een aantal vaders nauwelijks Nederlands sprak, na 30 jaar verblijf alhier.
Hoe ze de problemen moeten oplossen weten ze zelf ook niet. ''Maar minister Van Boxtel heeft gezegd dat de Marokkaanse gemeenschap zelf aan de beurt is om in te grijpen'', zei de Aldith Hunkar van het journaal, ''Wij weten niet wat me moeten doen hoor'', was de algemene reactie van de vaders.

Hieruit blijkt volgens mij al dat de Marokkanen zelf niet voor verbetering zullen gaan zorgen, dus de overheid zal toch maatregelen moeten nemen. Het ergste is eigenlijk nog dat de tolerante regels die wij in de jaren 60 en 70 hebben bereikt nu allemaal overboord moeten worden gezet, om een omvangrijke groep allochtonen in de hand te kunnen houden.

Dankzij de immigratie worden de wetten in Nederland weer strenger.

De zaken bekijkend, incluis de weekend bijlage van de Volkskrant en alle artikelen van de laatste weken, kun je eigenlijk gewoon niet meer ontkennen dat de integratie gewoon falikant mislukt is. De kritici van de multiculturele samenleving hebben gelijk gekregen, de echte schuldige is eigenlijk de multikul

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1160534
Er was gisteren ook een item in het nieuws dat vanwege de achterstand van allochtone leerlingen de leerplichtige leeftijd omlaag gezet is van 5 naar 4!!!

WTF???

Motherbitch!
  zaterdag 7 juli 2001 @ 12:17:14 #3
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_1160553
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." Benjamin Franklin
  zaterdag 7 juli 2001 @ 12:20:31 #4
272 R@b
No-nonsens
pi_1160573
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 12:13 schreef djnelis het volgende:
Er was gisteren ook een item in het nieuws dat vanwege de achterstand van allochtone leerlingen de leerplichtige leeftijd omlaag gezet is van 5 naar 4!!!

WTF???

Ja, Nederlandse ouders deden hun kinderen meestal al met 4 naar de kleuterschool, en als ze dat niet deden dan nog kunnen deze kinderen zeer goed Nederlands spreken.

Allochtone ouders hielden vaak hun kinderen thuis tot het 5-de levensjaar, en meestal net die gezinnen die slecht tot geen Nederlands spreken. Vandaar de verplichting van 5 naar 4 jaar, zodat de taalachterstand niet te groot wordt.

Soms moet je maar impopulaire maatregelen doorvoeren, 't is niet anders. Maar er zijn ook Nederlandse ouders die principieel tegen een leerplicht van 4 zijn.

Hoe daar mee omgegaan moet worden weet ik niet, maar dat is ook off-topic, want het gaat hier over Marokkanen in Nederland en niet over school, anders even een nieuw topic graag.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  zaterdag 7 juli 2001 @ 12:33:59 #5
572 Sniper
Gull Catcher
pi_1160636
Dus even resumerend:

De schuld ligt dus niet bij henzelf maar bij:

> ouders (leven in het verleden)
> zakenpatsers (ongenuanceerde opmerkingen in de tram)
> overheid (doet niks)
> ME (provoceert)
> Media

juist ja. En dan die dreigementen ('pikken het niet' 'wordt een getto waar alleen de me nog komt').

Bikkelhard aanpakken die 'bendes' (naar amerikaanse leest nog wel haha laat me niet lachen. Ik zou zeggen drop ze in Compton/LA met het verkeerde petje op en eens kijken hoe 'tuf' ze zijn). Jammer dat in Nederland alleen belastingfraude hard wordt bestraft.

zaterdag 7 juli 2001 @ 12:34:13 #6
3542 Gia
User under construction
pi_1160637
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 12:13 schreef djnelis het volgende:

WTF???

[off-topic]
Onzin, dat is echt niet alleen daarom gedaan, maar ook omdat de meeste kinderen toch al met 4 jaar naar school gaan. Met het leerplichtig maken voorkom je ook dat ouders van 4-jarigen buiten de vakanties op vakantie gaan, of hun kinderen zomaar een dagje thuis houden. Nu is het soms net een duiventil in groep 1, je weet nooit welke kinderen wel of niet komen.

Ik vind dit een goede zaak.
[/off-topic]

R@b, een prachtig stuk, waarin duidelijk de problematiek naar voren komt.

Het lijkt mij ook dat Marokkanen hun kinderen gewoon te vrij laten, gewoon verwennen, alles kan en alles mag. Nu is dat in Marokko geen probleem, omdat iedereen zo denkt en doet, daar wordt dit geaccepteerd.
Maar in Nederland heerst een heel andere mentaliteit. Kinderen worden hier opgevoed met respect voor de medemens en voor alles om je heen. Je hangt niet op straat rond als een verwend kind, denkend dat je de baas bent en dat alles mag.
En dat klikt dus niet, de Nederlandse maatschappij en de manier waarop de Marokkanen hun kinderen opvoeden.
Misschien, laten we hopen, voedt de derde generatie hun kinderen wel goed op, doordat ze zelf weten hoe de Nederlandse Maatschappij in elkaar zit en niet willen dat hun kinderen op straat belanden.

zaterdag 7 juli 2001 @ 12:56:14 #7
11488 UTO
Unidentified Typing Object
pi_1160727
Wat mij betreft sodemieteren ze allemaal maar op, ik geloof niet dat de multiculturele samenleving daadwerkelijk mogelijk is (of het moet over 500 jaar zijn, maar ik heb geen zin in de kinderziektes)

En dat mag ik zelf weten

Zoiets mag natuurlijk niet gezegd worden, maar ja, ik word behoorlijk depressief van alléén maar dezelfde berichten

[Dit bericht is gewijzigd door UTO op 07-07-2001 12:56]

From outer space
pi_1160732
Er werd expliciet bij gezegd dat dat de reden was, misschien zijn er wel meer, maar dat was de hoofdreden.....

Persoonlijk vind ik dit erg triest......

Motherbitch!
pi_1160752
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 12:34 schreef Gia het volgende:

Het lijkt mij ook dat Marokkanen hun kinderen gewoon te vrij laten, gewoon verwennen, alles kan en alles mag. Nu is dat in Marokko geen probleem, omdat iedereen zo denkt en doet, daar wordt dit geaccepteerd.
Maar in Nederland heerst een heel andere mentaliteit. Kinderen worden hier opgevoed met respect voor de medemens en voor alles om je heen. Je hangt niet op straat rond als een verwend kind, denkend dat je de baas bent en dat alles mag.
En dat klikt dus niet, de Nederlandse maatschappij en de manier waarop de Marokkanen hun kinderen opvoeden.
Misschien, laten we hopen, voedt de derde generatie hun kinderen wel goed op, doordat ze zelf weten hoe de Nederlandse Maatschappij in elkaar zit en niet willen dat hun kinderen op straat belanden.

Dit is trouwens volgens mij echt onzin; ze worden thuis gewoon erg streng opgevoed en hebben niks te vertellen, dat gaan ze dan maar ff buiten afreageren...
Motherbitch!
pi_1160754
even een vraagje:

Waarom wordt een sexistische opmerking van een NL jongen tegen een NL meid wel geaccepteerd maar dat van een Marokkaanse jongen niet?

Ik maak dikwijls mee dat als een Nederlander een opmerking maakt dat het meisje glimlacht en iets terug zegt maar als een Marokkaan het zegt dan wordt die persoon nog geen eens aangekeken. Ik wil niet beweren dat dit altijd gebeurt maar zie het vaak gebeuren.

En geef nou eerlijk toe, de meeste Nederlanders zijn wel heel erg makkelijk om alles over 1 kam te scheren.

We zijn nou eenmaal anders, maar niet beter dan elkaar.
  zaterdag 7 juli 2001 @ 13:05:24 #11
12893 maartenoei
<<Enzyme infected>>
pi_1160773
ik blijf bij mijn standpunt: 'ze' roepen dat negatieve beeld over zichzelf af. En zolang ik niet normaal uit kan gaan (iedereen wéét wat ik met 'normaal' bedoel), blijf ik er zo over denken. Punt uit.
techno&hardcore 4 life
  zaterdag 7 juli 2001 @ 13:08:39 #12
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_1160794
weet jij de achtergronden van die incidenten? Je beschrijft een situatie en trekt bijna een conclussie (je stuurt het in ieder geval heel duidelijk richting de hoek van rascisme en intolerantie) maar je weet de achtergrond van de situatie niet.

Als een gewone vriend, een persoon binnen jouw sociale kringen iets zegt met een seksuele toon dan is dat beter te accepteren dan dat een vreemde of iemand buiten jouw kringen het zegt.

Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
  zaterdag 7 juli 2001 @ 13:10:27 #13
12893 maartenoei
<<Enzyme infected>>
pi_1160802
helemaal mee eens.
techno&hardcore 4 life
  zaterdag 7 juli 2001 @ 13:15:43 #14
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1160831
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 12:33 schreef Sniper het volgende:
Dus even resumerend:

De schuld ligt dus niet bij henzelf maar bij:

> ouders (leven in het verleden)
> zakenpatsers (ongenuanceerde opmerkingen in de tram)
> overheid (doet niks)
> ME (provoceert)
> Media

juist ja. En dan die dreigementen ('pikken het niet' 'wordt een getto waar alleen de me nog komt').

Bikkelhard aanpakken die 'bendes' (naar amerikaanse leest nog wel haha laat me niet lachen. Ik zou zeggen drop ze in Compton/LA met het verkeerde petje op en eens kijken hoe 'tuf' ze zijn). Jammer dat in Nederland alleen belastingfraude hard wordt bestraft.

Precies
Noooooit is het de schuld van henzelf, altijd iemand anders

[off-topic]
Blake 7 fan?
[/off-topic]

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  zaterdag 7 juli 2001 @ 13:18:04 #15
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1160840
quote:
Want welke vader brengt nu zijn zoon naar de politie?'
De mijnes

Als ik een scooter had gejat, dan had ik eerst een paar hoeken gekregen, daarna de wind van voren en dan had ie me fijn begeleid naar het politiebureau

Doe je het nooit meer

Als mijn toekomstige kids zoiets zouden flikken, lever ik ze ook af
Voor zoiets dien je gewoon bestraft te worden, en om nou te zeggen dat je kei- en keihard aangepakt wordt als jongere die gepakt wordt door de politie: je krijgt gewoon wat taakstraf etc. Maar je bedenkt je wel 2 keer voordat je zoiets flikt

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_1160851
Ik word er zelf scheitziek van, dat de schuld VOORAL niet bij hun ligt!
Ik weet dat er ook aardige marokanen zijn en ik ken er ook een paar, maar in groepsverband zijn ze meestal toch wel erg anders. Wanneer ze namelijk in de groep zitten zijn ze "onverslaanbaar" en kunnen ze alles flikken omdat z'n vriendjes hem dan toch helpen.
Ik ben het er wel mee eens dat er snel een oplossing hiervoor moet komen, zodat ook de marokanen in het vervolg een keer positief in het nieuws kunnen komen in de plaats van altijd negatief.
Je leeft totdat je dood gaat
  zaterdag 7 juli 2001 @ 13:25:54 #17
572 Sniper
Gull Catcher
pi_1160876
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 13:15 schreef X-Ray het volgende:

[off-topic]
Blake 7 fan?
[/off-topic]

yep
  zaterdag 7 juli 2001 @ 13:29:32 #18
12893 maartenoei
<<Enzyme infected>>
pi_1160895
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 13:21 schreef wazzup het volgende:
maar in groepsverband zijn ze meestal toch wel erg anders. Wanneer ze namelijk in de groep zitten zijn ze "onverslaanbaar" en kunnen ze alles flikken omdat z'n vriendjes hem dan toch helpen.
Een voorbeeld hiervan:
Een groep marokkanen in Six flags. Gaat er al een lampje branden?
techno&hardcore 4 life
  zaterdag 7 juli 2001 @ 13:31:40 #19
13110 jaja
 echt waar !!
pi_1160905
als criminele marokkanen hard aangepakt worden zeggen ze dat ze gedicrimineerd worden.

en de (werk)straffen die ze krijgen, daar lachen ze gewoon om !!

van mij mogen ze allemaal oprotten !!

zaterdag 7 juli 2001 @ 13:34:00 #20
11502 nipeng
The last ride is free
pi_1160913
Niet alleen bikkelhard aanpakken maar ook bikkelhard voorkomen. Correctie en preventie.

Er wordt wel zoveel gesproken over Marokkanen maar autochtoon tuig dat zich misdraagt is er ook genoeg.

pi_1160916
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 12:06 schreef R@b het volgende:
'We zijn hard op weg naar echte jeugdbendes'

Kwyasse ziet het aan de vader wiens zoon een scooter heeft gestolen. 'Hij weet niet wat hij moet doen. Hard straffen durft hij nauwelijks, omdat hij bang is dat zijn zoon wegloopt. Hij bijt in zijn handen en bidt tot Allah. Want welke vader brengt nu zijn zoon naar de politie?'

kijk daar begint het al, als ik een zoon zou hebben en ik merk dat ie iets gejat heeft, dan is ie nog niet jarig!! die dump ik dan echt wel ff bij de politie ook al is het m'n bloedeigen kind, als het zover komt dat ie een scooter jat dan heeft het ook aan mij gelegen, want zoiets is niet normaal. en dan zorg ik er wel voor dat ie het de volgende keer laat.
Op deze manier denkt de zoon van die immigrant 'goh ik kan het maken om een scooter te jatten' dat is imho gewoon zwaar geen respect hebben voor je ouders en asociaal. Maar dat zal wel weer iets met familie eer te maken hebben ofzo...
Gewoon hard straffen als ouder, als ze weglopen dan hebben ze het er zelf naar gemaakt.
quote:
Het is het bekende verhaal, zegt Kwyasse. Vader en moeder spreken nauwelijks Nederlands, zijn blijven hangen in de normen en waarden van de jaren zestig uit het Berbergebied. 'Vader voelt zich geïsoleerd en klaagt. Kinderen nemen deze onvrede over.' Thuis heerst de groepscultuur, maar op school staat het individu voorop: wees assertief. 'Ergens daartussenin zijn sommige jongens de weg kwijtgeraakt.'
Integratie moet van 2 kanten komen, ik weet het het is moeilijk maar die ouders moeten gewoon nederlands leren, het is niet normaal als je ergens 20 jaar woont en je beheerst de taal NOG niet
quote:
Onderwijl probeert 'iedereen' er het beste van te maken. Zo staat Beerman in nauw contact met het jongerencentrum en de moskee. Kwyasse is verbolgen over de kritiek dat de Marokkaanse gemeenschap zelf geen initiatieven zou ontplooien om de jongens op het rechte pad te houden. Zo surveilleren ook in de Osdorpse straten buurtvaders, in navolging van Overtoomseveld, waar na de rellen in 1998 tussen politie en Marokkaanse jongeren de vaders het heft in handen namen.
respect voor die buurtvaders! dat vind ik echt een goeie actie geweest al bekruipt me toch wel iets het gevoel van 'als het kalf verdronken is dempt men de put?' iets zegt me dat dit veel eerder aangepakt had moeten worden, bijv. andere aanpak van opvoeden maar daar is nu helaas weinig meer aan te doen
quote:
Zo zijn er nauwelijks voorzieningen voor de jeugd. Behalve het jongerencentrum in buurthuis de Aker. Maar dat is maar drie keer per week 's avonds open. En met vijftig jongens is het vol.
moeten ze per se een jongerencentrum hebben?? ik ben nu 22, toen ik jong was hadden we geeneens een jongerencentrum, toen keken we thuis tv of voetbalden op straat of deden aan sport, maar we haalden het niet in ons hoofd om bijvoorbeeld eens leuk scooters te gaan jatten of in te breken (niet dat we van die brave kids waren hoor )
quote:
Volgens de politie hebben de Marokkaanse jongeren geen eerbied voor het gezag. Maar de jongens zeggen dat de politie geweld uitlokt. 'Soms sturen ze honden of de ME, onze enemy number one, op ons af.' Over de buurtregisseurs zijn ze positief. Dat zijn eerder buurmannen dan agenten. Maar wel de politie. 'Soms zitten ze ons vanuit de bosjes te bespieden, maken ze video-opnamen', weet Youssef.
er moet toch echt wel heel wat gebeuren wil de politie langskomen met de ME of honden
quote:
De media dragen ook schuld, vinden ze. 'Marokkaanse jongeren zijn crimineel en oude Marokkanen plegen bijstandsfraude. Altijd dé Marokkanen.' En dat is bullshit. Want wie plegen de meeste zedendelicten? En welke jongeren maken elke zomer Renesse onveilig? En welke topcriminelen schieten elkaar overhoop? Precies. Hollanders.
dat wil nog niet zeggen dat je de daden van criminele jongeren van marokkaanse afkomst zo onder de tafel mag vegen, die nederlanders zijn ook fout en voor wat sommige jongere nederlandse 'toeristen' uitvreten in spaanse badplaatsen of renesse schaam ik me echt diep dat ik uit nederland kom, dat soort gasten moet ook hard gestrafd worden
quote:
Gisteren in het 8-uur journaal een heel onderwerp over de problemen waarbij Marokkaanse vaders aan het woord kwamen van de eerste generatie. Volgens hun is 50% van de Marokkkaanse jongens op het slechte pad.
het IS gewoon een probleem, ik word een beetje moe van alle moreelridders die zeggen dat het allemaal wel meevalt, relatief gezien is het gewoon erg hoog
quote:

Het probleem is volgens de vaders dat Nederland te soft is en dat zij hun kinderen niet hard mogen opvoeden. ''Als we ze volgens strenge molsim tradities hadden opgevoed was dit niet gebeurd geweest'', zeiden ze, ''Maar dat mocht niet, we mochten onze kinderen niet slaan en binnenhouden''.
en dus moet nederland islamitisch worden ofzo? je kan je kinderen ook opvoeden ZONDER te slaan want dat is nog altijd kindermishandeling
als ik iets fouts had gedaan moest ik ook binnenblijven van m'n ouders
quote:
Een vader zei dat wanneer je drie keer per dag naar de moskee gaat je geen tijd hebt voor de opvoeding van je kinderen. ''De moskee is belangrijker lijkt het wel dan de opvoeding'', vertelde hij, ''Kinderen nemen is makkelijk, maar opvoeden niet''.
en dus weer een reden waarom ik het niet zo heb op het geloof in het algemeen, maar om dat als excuus te gebruiken dat je je kinderen niet goed opvoedt...
quote:
Verder viel op dat een aantal vaders nauwelijks Nederlands sprak, na 30 jaar verblijf alhier.
Hoe ze de problemen moeten oplossen weten ze zelf ook niet. ''Maar minister Van Boxtel heeft gezegd dat de Marokkaanse gemeenschap zelf aan de beurt is om in te grijpen'', zei de Aldith Hunkar van het journaal, ''Wij weten niet wat me moeten doen hoor'', was de algemene reactie van de vaders.
zoals ik al zei het moet van 2 kanten komen, het initiatief met die buurtvaders was echt een goed idee, alleen nu nog ff na gaan denken over hoe dit soort dingen te _voorkomen_ zijn
quote:
Dankzij de immigratie worden de wetten in Nederland weer strenger.
en hebben partijen als de cd enzo weer een regeltje om in hun folders te plakken
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  zaterdag 7 juli 2001 @ 13:35:19 #22
11502 nipeng
The last ride is free
pi_1160919
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 13:29 schreef maartenoei het volgende:

[..]

Een voorbeeld hiervan:
Een groep marokkanen in Six flags. Gaat er al een lampje branden?

Omstanders doen tegenwoordig niets meer. Daarom voelen zij zich zo machtig in groepen.
pi_1160921
Maartenoei bedoel je hier nu mee dat het klopt wat ik zeg of dat het noujuist niet klopt?
Wat ik eruit kan opmaken is dat je het er mee eens bent, toch?
Je leeft totdat je dood gaat
  zaterdag 7 juli 2001 @ 13:37:04 #24
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1160926
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 13:25 schreef Sniper het volgende:

[..]

yep

Blake 7 rules!
Ik heb op me werk nog een hoop bookmarks voor B7 shit

Hier thuis niet....

Jaja, mee opgegroeid met die gein, op Belgie om 18:00 altijd

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  zaterdag 7 juli 2001 @ 13:39:30 #25
12123 HighPriority
*wiebel*wiebel*
pi_1160939
Ach ja, laten we ze toch allemaal lekker oprotten! We schoppen ze gewoon 't land uit! Ook lekker haalbaar enzo.

Wel jammer dat deze Marokkanen de schuld overal leggen behalve bij zichzelf. Veel van die factoren die ze als schuldige aanwijzen kloppen deels misschien wel, maar ja, daar hebben we niks aan. Door maar te blijven lullen over externe factoren waar je toch niks meer aan doet kom je geen stap verder. En op een gegeven moment is het begrip bij veel medemensen weg.

Netzoiets als Pietje die door een hersenafwijking iets belangrijks niet kan, maar 't wel zou kunnen leren als ie zich (ten opzichte van anderen) dubbel zou inzetten.

Pietje 1 "jaaaaa en door die afwijking kan ik dat niet, echt kut weet je, blablabla."
Pietje 2 "Tja, ik heb 't niet helemaal meezitten, maar ja, door stil te zitten en klagen kom ik ook niks verder. Ik ga gewoon keihard werken zodat ik toch bereik wat de rest ook kan."

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')