abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16700891
De SS Totenkopf:
quote:
"It has often been assumed that the death's head was adopted simply to strike terror into the hearts of those who saw it. However, that was not so. It was chosen as direct and emotional link with the past, and particular with the elite military units of the Imperial Reich"

Dr. Hagall

De geschiedenis van de SS Totenkopf:

Hoewel veel mensen de Totenkopf alleen kennen van de manier waarop de SS hem gebruikt heeft in zijn symboliek gaat de betekenis van een Totenkopf veel verder terug. Het doodshoofd is een oud teken dat staat voor "Loyaliteit tot in de dood" en veel regimenten en legers hebben dit teken gevoerd om te laten zien dat ze bereid waren te vechten totdat ze door de dood verlost werden.

In 1740, Op de begrafenis van de Pruisische Koning Friedrich Wilhelm I werden de doeken die de rouwkapel versierde, geborduurd met grote kaakloze doodshoofden. De botten lagen hier achter de schedel.

Ter ere van Koning Friedrich Wilhelm I werd een jaar later het Leib-Husaren Regiments Nr. 1 en 2 opgericht. Dit was een elite eenheid van koninklijke bodyguards, Ze kozen zwart als de kleur van hun uniformen en namen een grote Doodskop als symbool op hun Pelsmutsen.

Generalfeldmarschall August von Mackensen in het uniform van de Leib-Husaren

In 1809 volgde het Hussar Regiment Nr. 92. van de staat Braunschweig. Hun Totenkopf verschilde in het ontwerp van de Pruisische doordat de schedel naar voren was gericht en doordat de botten direct achter de schedel waren geplaatst.

Pelsmuts van een Huzaren regiment uit Braunschweig

Tijdens de eerste wereldoorlog werd de Doodskop als teken gebruikt door een aantal Duitse eenheden, in het bijzonder van de Storm Troopers, Vlammenwerpers Detachementen en Tank Bataljons.

Leutnant Georg von Hantelmann, oud lid van de Braunsschweiger Hussar regiment Nr. 17

Na 1918 verscheen de Totenkopf opnieuw in Duitsland, ditmaal op de helmen en voetuigen van diverse Freikorpsen. Hierdoor werd het een symbool van naoorlogse traditionalisme en anti- bolsjewisme

Helm van een freikorps regiment

Daardoor was het niet verrassend dat leden van de Stosstrupp Adolf Hitler het embleem overnamen in 1923. Mede door het feit dat ze een grote voorraad emblemen vonden in een depot.

Hun opvolgers de SS namen contact op met de firma Dreschler in München om grote aantallen Pruisische kaakloze doodshoofden te maken, Deze werden de komende elf jaar gebruikt op hun hoofddeksels.

Panzermann

Toen in 1934 de nieuwe Panzer divisies ook een Doodskop gingen voeren paste de SS hun embleem aan tot het al te bekende grinnikende doodshoofd deze werden gebruikt tot aan het verbod op de SS na de val van het Nazi regime in 1945.

SS-er met SS-Totenkopf

pi_16700988
vage hobby heb jij, kwil wel eens weten hoe jij eruit ziet
Nothing to see here, carry on
pi_16701025
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 22:52 schreef RijstNatie het volgende:
Ik begrijp niet helemaal wat je opmerking te maken heeft met dit topic, ik probeer enkel de geschiedenis te verklaren van een wereldwijd bekend symbool,
pi_16701135
Hey generaal, heeft die doodskop dan niks te maken met piraten?!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 29 januari 2004 @ 22:56:23 #5
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_16701162
Wordt ook wel onder de naam Jolly Rogers gevoerd door Engelse onderzeeboten die van een geslaagde jacht terugkomen.

Hier door HMS Conqueror na het tot zinken brengen van de Belgrano (ex HrMs Zeven Provincien) in de wateren rond de Falklands.

[Dit bericht is gewijzigd door Captain_Chaos op 29-01-2004 22:57]

Jawohl Herr Kaloin!
pi_16701181
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 22:55 schreef vosss het volgende:
Wel in de zin van "Vechten tot in de dood" maar het heeft verder niets te maken met Pruissische of Duitse Symboliek
  donderdag 29 januari 2004 @ 22:58:13 #7
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_16701244
quote:
donder op dan als je tere zieltje dit stukje geschiedenis niet kan verdragen; juist door mensen als TS komen wij dingen te weten over de geschiedenis, die we anders misschien nooit te weten hadden gekomen en ik vind het persoonlijk wel erg interessant.... en waarom niet? ben ik dan ineens een nazi of is TS het?

ga jij lekker terug naar je zandbak jongen

Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_16701279
quote:
ik vind het juist een coole hobby. lijkt me ook cool om meer over de 1e en 2e wereld oorlog en hun voorgeschiedenis te weten. heb er helaas niet echt tijd voor
Op vrijdag 17 juni 2005 20:22 schreef Echtwelkloon het volgende:
Ik heb wat pauper lemmings gezien in mijn tijd, maar dit slaat alles. :')
pi_16701346
quote:
WO II is ook gewoon enorm fascinerend. Ik kan me wel voorstellen dat je je er 100% in verdiept. In alle aspecten er van.
For great justice!
pi_16701420
General jonge...je weet altijd goeie topics te openen hier in C&H.
Ik heb nooit geweten wat de werkelijke betekenis was van die doodskop, totdat jij dit topic erover opende
The house that produces the most spice will control dune.
There are no set territories and no rules of engagement.
  donderdag 29 januari 2004 @ 23:07:02 #11
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_16701639
quote:
wat ben jij een enorme eikel zeg.

Sukkel

[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  donderdag 29 januari 2004 @ 23:11:23 #12
60533 Quara
R3Ð Ðév¡l
pi_16701811
dit ga ik morgen eens op mijn gemak lezen (slaap roept me al... )
[url=http://www.]www.[/url]
Thinking to be is quite the opposite of being one
pi_16701912
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 22:58 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

donder op dan als je tere zieltje dit stukje geschiedenis niet kan verdragen; juist door mensen als TS komen wij dingen te weten over de geschiedenis, die we anders misschien nooit te weten hadden gekomen en ik vind het persoonlijk wel erg interessant.... en waarom niet? ben ik dan ineens een nazi of is TS het?

ga jij lekker terug naar je zandbak jongen

flikker anders zelf naar de maan loopse teef.
Je oordeelt zomaar wat debiel, ik zeg toch niet dat de TS een nazi is ofwel Ei.
Zelf kijk is zovaak Discovery over die Hitler henchmen, Tanks en battles op oostfront dickface. ken zowat alle docu's wel barbaar.
het enigste is dat ik het een vage hobby vind, maar verder no offence
pi_16701949
Informatief topic. Gaaf .
Ik vond die foto von Mackensen erg mooi.
It's log, log. It's big, it's heavy, it's wood. It's log, log. It's better than bad, it's good!
pi_16702324
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 23:14 schreef Massive het volgende:
Informatief topic. Gaaf .
Ik vond die foto von Mackensen erg mooi.
Hier nog een beroemdheid uit die tijd in uniform van de Leib-Hussaren.

Victoria Luise Prinzessin von Preussen, Dochter van Kaiser Wilhelm II

Ik heb trouwens een handtekening van deze dame Naar een Ansichtkaart zoals bovenstaande ben ik nog op zoek!

pi_16702482
En hier Kronprinz Wilhelm:

pi_16702521
de zin (kwil wel weten hoe je eruit ziet), was als grapje bedoeld maar schijnbaar gaan sommige gelijk janken (TS niet gelukkig)
pi_16702526
Interessant topic!
pi_16702567
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 23:27 schreef RijstNatie het volgende:
de zin (kwil wel weten hoe je eruit ziet), was als grapje bedoeld maar schijnbaar gaan sommige gelijk janken (TS niet gelukkig)
Smillies kunnen zoiets verduidelijken
pi_16702639
Wat een schitterende uniformen. Erg indrukwekkend.
It's log, log. It's big, it's heavy, it's wood. It's log, log. It's better than bad, it's good!
pi_16702705
En hier Kaiser Wilhelm II met Totenkopf uniform

pi_16702784
Zijn de nazi's wel eens met iets * origineels * gekomen, kwa kleding etc. dan alleen maar lenen en er een andere wending aangeven ?

iets van...hebben de nazi's iets kwa kleding en tekens wat echt van hun was ?

Let love be your energy - Long Live Rock - Are you living in the Real World ?
pi_16702839
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 22:55 schreef vosss het volgende:
Ja ook. Slightly off-topic:
De britse onderzeeër die de Belgrano had verzonken, kwam ook met de piratenvlag in top terug in Engeland.
Fokkerdefok.
pi_16702905
mooi topic en interessante hobby

maar vanwaar die interesse in de Duitse geschiedenis? Tenminste, de meeste topics die je hebt geopend gaan over Duitse militairen...

pi_16702981
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 23:35 schreef Zapje het volgende:
Zijn de nazi's wel eens met iets * origineels * gekomen, kwa kleding etc. dan alleen maar lenen en er een andere wending aangeven ?

iets van...hebben de nazi's iets kwa kleding en tekens wat echt van hun was ?

De Siegrunen was een oud germaans symbool voor de Noorse god Thor, De ss-ers betaalde de Duitse vormgever Walter Heck in 2,5 mark om een symbool te bedenken voor hun, Hij plaatste twee runnen achter elkaar om daarmee de letters SS van Schutzstaffel te vormen. Dat was een van de weinige symbolen die zelf bedacht was,

Maar je moet niet vergeten dat Adolf Hitler zelf in de eerste wereldoorlog gevochten had en de meeste van de meer dan 1000 generaals ook, ze hadden dus een grote hang naar de symboliek van die tijd!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')