ik vroeg me af of iemand van de Fokkers zelf patient is, of iemand in zn omgeving kent die het heeft en daaruit mij iets hierover kan vertellen. of als iemand een goede site weet waar informatie hierover opstaat (ik hoef verder geen informatie over de ziekte zelf, echt alleen over de patientbeleving). ik moet het wel al morgen af hebben.....
alvast bedankt iig
Eigenlijk het enige: gewoon gezond eten, zorgen dat ik dextro-energy op zak heb, en uiteraard mijn insuline bij me heb.
quote:kan ik me volledig bij aansluiten
Op maandag 26 januari 2004 12:55 schreef efd het volgende:
Ik heb zelf Type 1 diabetes, en zie eigenlijk niet zoveel sociale beperkingen. In mijn geval kan ik met mijn insuline zo flexibel zijn, dat ik niets hoef te plannen, en nergens rekening mee hoef te houden.Eigenlijk het enige: gewoon gezond eten, zorgen dat ik dextro-energy op zak heb, en uiteraard mijn insuline bij me heb.
quote:En ik ook.
Op maandag 26 januari 2004 12:56 schreef DeWaasheid het volgende:[..]
kan ik me volledig bij aansluiten
quote:sja, tegenwoordig stelt het niet meer zoveel voor he..
Op maandag 26 januari 2004 12:58 schreef efd het volgende:
Dat wordt een mooie presentatie, van 1 zin
en wat betreft sociale achterstand etc, misschien voor mensen die et minder onder controle hebben en daardoor bijv. niet goed kunnen uitgaan, spontaan uit eten gaan, sporten, etc.
overigens is het eigelijk geen ziekte maar een handicap, stom eigelijk..
quote:hoezo een handicap dan?
Op maandag 26 januari 2004 13:01 schreef DeWaasheid het volgende:[..]
sja, tegenwoordig stelt het niet meer zoveel voor he..
en wat betreft sociale achterstand etc, misschien voor mensen die et minder onder controle hebben en daardoor bijv. niet goed kunnen uitgaan, spontaan uit eten gaan, sporten, etc.
overigens is het eigelijk geen ziekte maar een handicap, stom eigelijk..
jah idd, zoals ik al zei, wordt lekker loos. we hebben binnekort dus ook patientenintervieuws en dan moet je een chronische patient 2 jaar volgen. maar hoop dan dat ik niet zoiemand alles jullie krijg (niets persoonlijks he) want dan kan zo iemand ook beetje weinig boeiends vertellen
Ik vind diabetes geen reden om niet te gaan sporten (doe ik zelf niet want ik houd er niet van), uitgaan (doe ik zelf wel, misschien wel te vaak), etc.
quote:maar je 'moet' toch juist gaan sporten, dat is toch alleen maar heel goed? (met uitzondering van sporten die gevaarlijk zijn als je hypo krijgt)
Op maandag 26 januari 2004 13:14 schreef efd het volgende:
Het is idd meer een handicap. Het wordt pas een ziekte als je er niet goed mee omgaat, en dus last krijgt van de 'bijverschijnselen': geen gevoel meer in de voeten/benen (eventueel amputatie), verminderd zicht, hart- en vaatziekten, verminderde libido.Ik vind diabetes geen reden om niet te gaan sporten (doe ik zelf niet want ik houd er niet van), uitgaan (doe ik zelf wel, misschien wel te vaak), etc.
quote:Ik ken iemand die tijdens een vakantie in Zuid Italië half verlamd was geraakt omdat hij niet wist dat hij in een warm land niet zoveel insuline moest spuiten. Hij heeft er niets aan overgehouden gelukkig
Op maandag 26 januari 2004 13:00 schreef blublub het volgende:
ja, tot die conclusie was ik zelf ook wel een beetje gekomen. is beetje kansloze opdracht zo, maar goed. verder nog iemand die hier wat aan toe te voegen heeft? iemand die ook nog bijverschijnselen heeft van diabetes?
quote:ik bedoelde bij dus spontaan sporten, sporten opzich is goed, maar als je niet voorbereid bent of je glucosespiegel niet onder controle hebt, kan het, zoals jij ook al noemt, gevaarlijk zijn.
Op maandag 26 januari 2004 13:16 schreef blublub het volgende:[..]
maar je 'moet' toch juist gaan sporten, dat is toch alleen maar heel goed? (met uitzondering van sporten die gevaarlijk zijn als je hypo krijgt)
Ik noemde het alleen als mogelijke reden waarin diabetes invloed kan hebben op je (sociale) leven.
Bij mijzelf is dat geen probleem ik doe echt alles wat ik wil ik weet ook hoe ik ermee om moet gaan, denk net als de andere diabeten in dit topic. Heb ook nog nooit klachten/waarschuwingen gehad vanuit ziekenhuis over mn ogen/HBa1c (bloedglucosewaarde over langere periode) en mn cholestrol en bloeddruk zijn ook altijd prima.
en nog een aanvulling op sporten die gevaarlijk zijn als je een hypo krijgt: een hypo is eigelijk altijd gevaarlijk, ook al zit je op een bankje en je krijgt een hypo, als je niet snel ingrijpt (dextro/suiker eten) kan het nogal uit de hand lopen. (en een hypo is veel gevaarlijker dan een hyper)
en mijn definitie van een hypo is dus niet wanneer je onder een glucosewaarde zit van 4 (want dan loop ik volgens mij per dag wel meerdere uren in n hypo rond) maar ik bedoel echt wanneer je het lichamelijk begint te merken (van n beginnend gevoel tot vermindere coordinatie, duizeligheid, verwardheid, moeilijkheden met uitten/praten, etc)
veel sterkte en succes allemaal en hartstikke bedankt!!!
Ik heb ook diabetes, vanaf mn derde, ben nu 18.
Misschien wat meer info erbij, das makkelijker.
Ik heb er niet echt last van, nu niet, heb dat een periode wel heel erg gehad.
Toen ik in de eerste en tweede klas van de middelbare school zat vond ik het verschrikkelijk. Dat zei ik niet, ik deed altijd alsof er niets aan de hand was, maar het was wel zo. Ik heb toen ook heel vaak 's ochtends niet gespoten omdat ik er geen zin in had, en tussen de middag ook niet.
Achteraf begrijp je dat niet meer, als je twee keer niet spuit op een dag voel je je behoorlijk klote, maar goed...
Ik snoepte toen ook heel veel enzo.
Dat heeft tot gevolg gehad dat ik én aan het eind van de eerste, én aan het eind van de tweede klas ben opgenomen in het ziekenhuis.
Allebei de keren met een veel te hoge bloedsuiker (rond de 40-47).
Allebei die keren was ik eerst thuis ziekgeweest, en moest ik later opgenomen worden.
Ik heb van de dokter begrepen dat als je bloedsuiker erg ontregeld is, en je wordt ziek, dat je dan blijft kotsen.
dat had ik dus ook, als ik 1 slok water dronk kwam het er weer in tienvoud uit. De eerste keer was het echt heel erg, ik ben toen ook echt kilo's afgevallen, heeeeel veel. Ik weet niet meer precies hoeveel, maar ik was al dun, en toen was het echt niet normaal.
Ik was ook uitgedroogd en verzuurd, van het kotsen (dat je zegmaar als je in je arm knijpt een hoop vel overeind ziet blijven staan).
Toen had ik er blijkbaar nog niks van geleerd, en het volgende jaar was het weer zo.
Daarna ging het eigenlijk heel erg goed.
Pasgeleden ben ik weer in het ziekenhuis opgenomen. Ik kom uit zeeland, en ik was maandagavond laat naar nijmegen vertrokken. In de trein zat ik al een beetje hoog, maar ik dacht: ik wacht wel even tot ik thuis ben.
Thuisgekomen ontdekte ik dat ik mijn meetapparatuur en spuitspullen niet bij me had. Er ging geen trein meer.
Wat ik had moeten doen was naar het ziekenhuis fietsen om insuline te halen. Ik was in nijmegen nog nooit naar het ziekenhuis geweest, dus dat deed ik niet, en ik had ook geen huisarts. Ik dacht: ik vergeet wel vaker te spuiten voor de nacht, dat komt wel goed.
De volgende dag nog 's ochtends naar college geweest (tweede spuit gemist dus, die van de ochtend), en om half 11 naar de trein gegaan.
Toen was ik behoorlijk misselijk, bij het wachten op de trein een paar keer moeten overgeven. Een half uur gewacht, geen trein, en toen weer niet, en toen weer niet. UIteindelijk om half 1 de bus gepakt naar het station (twas zo'n trein die binnen de stad rijdt).
Megaziek toen ik aankwam, in de trein alleen maar lopen kotsen enzo.
In tilburg (na 3 kwartier dus) is mijn vriend ingestapt, toen heb ik flink bijgespoten, maar ik bleef dus kotsen.
Opgenomen, infuus met veel vocht, infuus met actrapid (een kortwerkende insuline), en na twee dagen weer ok.
Dat zijn niet echt leuke dingen.
Verder vind ik het niet echt een belemmering.
Ik kan me wel voorstellen dat als je niet zo graag opvalt het dan kut is. Ik bedoel... ik pak makkelijk mijn meetapperatuur en prik even in het cafe, maar veel mensen doen dat niet.
Ik sport zelf ook niet, omdat ik het niet leuk vind.
Het gevaar daarvan is dat je conditie minder wordt, en je hebt als diabeet al een slechte weerstand, dus goed kan het nooit zijn. Maar echt gevaarlijk ofzo is het niet om niet te sporten.
Verder is het vervelend (voor sommige mensen) dat je niet zo makkelijk drugs kan gebruiken.
Drugs hebben én direct invloed op je bloedsuikerspiegel, én het zorgt ervoor dat je niet meer voelt of je hoog of laag zit. Dat is dus heel gevaarlijk.
Kun je niet gewoon wat specifieke vragen stellen?
quote:ik heb het zelf ook..
Op maandag 26 januari 2004 20:07 schreef Gutnre het volgende:...
maar 40-47?
wtf ziek man
mijn metertje kan dat niet eens aan
van m'n 12 t/m m'n 18e was m'n gemiddelde rond de 13
dat voelde echt gewoon kut, al had ik het op dat moment niet echt door.
ik ben er natuurlijk zelf verantwoordelijk voor
maar als puber eet je liever chocola en snoep ipv brood
totdat ik bij de serieuze internist kwam
die werd boos
nu heb ik gelukkig een gemiddelde van 6 exact!
ik leef gezond, en vermijd met opzet de ongezonde dingen
ik sport sinds kort ook..
het nadeel van sporten voor mij is dat die insuline ervoor zorgt dat ik m'n lichaam sneller ontwikkel dan een gemiddeld persoon
oftewel, ik heb haast geen vet meer op m'n buik om in t4e prikken
-
ik heb het nu 16 jaar (sinds ik 3 was) en merk al wel de mindere kanten..
voeten loop ik snel kapot, ik ga slecht zien etc etc
dat komt dus gewoon door die hoge bloedsuikers waar ik jarenlang mee heb rondgelopen
en btw, als je diabetes hebt en je gaat er niet goed mee om
moet je echt een keer flink tegen je kont geschopt worden
want zo maak je het voor jezelf alleen maar erger
quote:bij warm weer is het bij mij net andersom
Op maandag 26 januari 2004 13:22 schreef Pandorah het volgende:[..]
Ik ken iemand die tijdens een vakantie in Zuid Italië half verlamd was geraakt omdat hij niet wist dat hij in een warm land niet zoveel insuline moest spuiten. Hij heeft er niets aan overgehouden gelukkig
. Maar misschien is dat ook wat voor je verhaal? Gevolgen warm - koud, gevolgen ver weg op vakantie? En waarom in sommige landen (zoals India) veel meer diabetes patienten (meer type II variant) voorkomen dan normaal?
quote:Wat ik deed was normaal spuiten, dan een stukje wandelen na het eten > dreigende hypo > heerlijke grote sorbet of schepijs ofzo
Op dinsdag 3 februari 2004 22:26 schreef nurdasbeste het volgende:[..]
bij warm weer is het bij mij net andersom
ik moet juist meer spuiten
heel gek is dat..
ik hoor heel vaak dat mensen op vakantie bij warm weer minder spuiten ja.
Beetje link, maar wel lekker
Sinds die Insuline toedieningssystemen zo handzaam/portable zijn geworden voel ik me wel een stuk vrijer dan eerst. Maar de gedachte dat ik af en toe moét spuiten op plekken waar ik me niet zo vertrouwd voel als thuis (werk/school/bij iemand anders thuis) blijft vervelend. Verder is stress erg slecht voor me en kan ik daar erg slecht tegen (stress verhoogt je bloedsuiker, een verhoogde bloedsuiker vergroot de stress...) en helaas leven we in een samenleving waar stress toch moeilijk te vermijden is.
Wisselende bloedsuikers (hoe goed ik me best ook doe.. ik krijg mijn instelling natuurlijk nooit volmaakt) leiden tot stemmingswisselingen en dat is erg moeilijk uit te leggen aan mensen zonder diabetes. Je kunt wel zeggen dat het zo is, maar die mensen weten gewoon niet hoè het is. Die stemmingswisselingen kunnen ook erg vervelend zijn als je een relatie hebt.
Ik vind een vertrouwde omgeving heel belangrijk, ik ben dan ook iemand die bijna nooit op vakantie gaat. (de gedachte alleen al dat ik al m'n diabetesspullen kwijt raak in één of ander vreemd land, waar je niet weet hoe je snel aan nieuwe juiste spullen komt ) Stress op school/universiteit heb ik veel moeite mee. En ik voel me toch nog altijd "beperkt" in mijn doen en laten. O ja.. ik ga vooral op mijn gevoel af, wat bloedglucosewaardes betreft. Ik meet niet zo vaak... daar heb ik nooit zin in. (en je houdt geen vingers meer over als je het altijd "braaf" doet). Alcohol maakt je bloedsuikers onvoorspelbaar, maar ik drink het toch
Wat ik ook nog als "psychosociaal probleem" ervaar is... mensen die totaal niet weten wat diabetes inhoudt! Die denken dat het één of andere "suikerallergie" is. En het vervolgens moeten uitleggen wat het nou eigenlijk inhoudt. (biologie zou een verplicht vak moeten zijn op school )
Dat was het!
quote:haha
Op woensdag 4 februari 2004 03:54 schreef P-Style het volgende:
Wat ik ook nog als "psychosociaal probleem" ervaar is... mensen die totaal niet weten wat diabetes inhoudt! Die denken dat het één of andere "suikerallergie" is. En het vervolgens moeten uitleggen wat het nou eigenlijk inhoudt. (biologie zou een verplicht vak moeten zijn op school)
ik weet niet meer hoe vaak ik het moeten uitleggen hoe het nu precies in elkaar steekt. hier zouden ze idd op school wel iets over mogen vertellen.
quote:En ik ook
Op maandag 26 januari 2004 12:57 schreef Rieuwert het volgende:[..]
En ik ook.
[Dit bericht is gewijzigd door pos op 04-02-2004 08:16]
quote:Ja, het bekende: "dat mag jij zeker niet hebben?"....
Op woensdag 4 februari 2004 07:32 schreef nurdasbeste het volgende:[..]
haha
mag je dan geen suikerik weet niet meer hoe vaak ik het moeten uitleggen hoe het nu precies in elkaar steekt. hier zouden ze idd op school wel iets over mogen vertellen.
quote:of de traktaties ivm verjaardagen op de basisschool
Op woensdag 4 februari 2004 08:33 schreef efd het volgende:[..]
Ja, het bekende: "dat mag jij zeker niet hebben?"....
Tuurlijk wel! Ff spuiten, klaar!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |