abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 januari 2004 @ 16:05:35 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_16569481
Waarom huldigen wij onze eetcultuur zo slecht? Nederland heeft een prachtig culinair erfgoed, maar we lijken ons er voor te schamen, en zullen het zelden of nooit in een klasse restaurant goed klaargemaakt aantreffen. Waarom niet?
De Nederlandse traditionele dreigt uit te sterven doordat we het nauwelijks meer kennen, en we hebben zulke mooie ingredienten.
We hebben een culinair erfgoed, dat bestaat uit zuivel, (puddingen, kazen) veel fruit en groenten (we eten veel meer groenten als andere landen, zoveel zelfs dat we aardappelen als een aparte categorie zien), gebak en taarten, soepen, vleeswaren, vis,
prachtige dingen, die veel worden geexporteert, maar die we zelfs steeds minder eten.
Waarom laten we ons de kop zo gek maken?
Als je goed klaargemaakt nederlands wilt eten in een restaurant, dan moet je met een lantaarntje zoeken.
Ik poste al eerder:
wat mij altijd irriteert aan de betere restaurants is dat ze zo vreselijk moeilijk lopen doen over eten.
Struisvogel hatseflats, kangeroo huppelduif, Kreeft in kaviaar lulverhaal,
Zelden of nooit kom je in Nederland in een sterren tent een echt bord eten tegen, het is altijd gefroebel met dure ingredienten.
Als ik in frankrijk, of Italie, of duitsland in een beter restaurant kom hebben ze hun traditionele regionale gerecht op de kaart staan. Een top restaurant in Duitsland schaamt zich niet voor een Sauerbraten, in de toskane hebben ze ook gewoon een stuk wildzwijn met linzen en polenta, en in de procincie in frankrijk eet je ook gewoon een confit de canard.
Maar hier zelden of nooit eens een regionaal nederlands gerecht, en dat is nooit omdat de koks het niet kunnen of willen, maar we willen het schijnbaar niet eten.
Waarom niet? Schamen we ons voor onze keuken, of kennen we hem gewoonweg niet?
Zelfs de vlamingen zijn ons daar mijlenwijd voor.
Jammer, heel jammer..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_16569526
Jaaaaaaaaaa, boerenkool met rookworst in een restaurant
  zondag 25 januari 2004 @ 16:09:11 #3
45206 Pietverdriet
pi_16569584
quote:
Op zondag 25 januari 2004 16:07 schreef ChrisJX het volgende:
Jaaaaaaaaaa, boerenkool met rookworst in een restaurant
klinkt mischien gek, maar dit is in het buitenland de normaalste zaak van de wereld. dit soort gerechten, verdomt goed klaargemaakt.
pi_16569613
quote:
Op zondag 25 januari 2004 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:

klinkt mischien gek, maar dit is in het buitenland de normaalste zaak van de wereld. dit soort gerechten, verdomt goed klaargemaakt.

Eik zou het ook best leuk zijn... Ik hou wel van boerenkool met rookworst, maar niet van sjieke mini-hapjes met prutsausjes. In ieder restaurant in Oostenrijk vind je Wiener Schnitzel en Knödeln, dat zijn ook nationale gerechten.
pi_16569619
Als ik Nederlans eten wil, doe ik dat wel thuis.
Ga ik naar een restaurant ga ik toch geen Nederlands zitten eten?

10 Jaar geleden had je het zelfde postje kunnen maken met waarom vreten Nederlanders alleen maar stamppot en nederlands eten?

Nu gebeurd het dus dat mensen hun horizon gaan uitbreiden is het weer niet goed.

Zoals je zelf al in een andere post zei: Dit is geen klaagbaak!

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_16569641
Het is ook nog eens lekker én voedzaam.

( krijg je voor de mierenneukers onder ons ook nog eens waar voor je geld )

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_16569787
Omdat ik hollander ben is mijn stamp het lekkerst.
Klaar.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
  zondag 25 januari 2004 @ 16:18:51 #8
45206 Pietverdriet
pi_16569872
quote:
Op zondag 25 januari 2004 16:10 schreef Oblivion het volgende:
Als ik Nederlans eten wil, doe ik dat wel thuis.
Ga ik naar een restaurant ga ik toch geen Nederlands zitten eten?
dat weet ik, de vraag is,
waarom?
wat is er met ons dat we in een restaurant wat "bijzonders" eten willen, en dat men in andere landen hun eigen lokale tradities veel belangrijker vinden..
quote:
10 Jaar geleden had je het zelfde postje kunnen maken met waarom vreten Nederlanders alleen maar stamppot en nederlands eten?
#
Dat bedoel ik dus niet, schijnbaar denk jij dus bij nederlands eten aan stampot, en ken je onze traditie niet. Ik weet zeker dat in het gros van de families vandaag niet zondags wordt gegeten. Vooraf een soep, dan een stuk vlees, lekkere bloemige aardappels, jus of saus, twee warme groentes en een sla,

en dan als toetje, hangop, of griesmeelpudding, of fruit.

quote:
Nu gebeurd het dus dat mensen hun horizon gaan uitbreiden is het weer niet goed.

Zoals je zelf al in een andere post zei: Dit is geen klaagbaak!

dit slaat nergens op.

[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 25-01-2004 16:20]

pi_16569901
Vertel jij mij maar eens wat de Nederlandse eetcultuur inhoud.In mijn ogen hebben we die niet.
  zondag 25 januari 2004 @ 16:21:07 #10
45206 Pietverdriet
pi_16569937
quote:
Op zondag 25 januari 2004 16:19 schreef sammyd118 het volgende:
Vertel jij mij maar eens wat de Nederlandse eetcultuur inhoud.In mijn ogen hebben we die niet.
lees de openingspost nog eens, of die hierboven, en iemand die zich chefkok noemt, en dat niet weet moest zich schamen...

[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 25-01-2004 16:22]

zondag 25 januari 2004 @ 16:22:28 #11
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_16569968
Ja, echte Brabantse zult

Ik heb ooit de opmerking gehoord van een Curacau-er dat nederland qua gerechten wel trots mag zijn op erwtensoep. Dat eet je toch niet bij 30 graden

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_16570015
Nederland dat tot midden negentiende eeuw een uitstekende keuken.
Dit alles is echter naar de kloten geholpen door de invoering van de huishoudscholen.
Mede door het standaardwerk 'De slimme Hollandsche keukenmeid'.
pi_16570075
quote:
Op zondag 25 januari 2004 16:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

lees de openingspost nog eens, of die hierboven

Dus de nedrelandse eetcultuur bestaat uit soep ,sla en vlees?
Als je in andere landen kijkt is daar veel meer eetcultuur als bij ons,ik zeg niet dat Nederlandse dingen slecht zijn ,wij hebben gewoon geen eetcultuur, ja we hebben er wel een maar in vergelijking mat bv Frankrijk of Belgie stelt het echt geen fuck voor in mijn ogen.Maar vertel mij nou eens wat jij typies nederlandse eetcultuur vind dan.
  zondag 25 januari 2004 @ 16:27:06 #14
45206 Pietverdriet
pi_16570087
quote:
Op zondag 25 januari 2004 16:24 schreef What het volgende:
Nederland dat tot midden negentiende eeuw een uitstekende keuken.
Dit alles is echter naar de kloten geholpen door de invoering van de huishoudscholen.
Mede door het standaardwerk 'De slimme Hollandsche keukenmeid'.
heb daar johannis van dam ook al eens over horen schelden, die huishoudscholen. Ik heb een paar nederlandse kookboeken van tussen 1600 en 1800 en als je dat leest, man o man, wat is dat mooi.
Zit er aan te denken die recepten maar eens te vertalen naar modern nederlands en te posten.
pi_16570113
quote:
Op zondag 25 januari 2004 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat bedoel ik dus niet, schijnbaar denk jij dus bij nederlands eten aan stampot, en ken je onze traditie niet. Ik weet zeker dat in het gros van de families vandaag niet zondags wordt gegeten. Vooraf een soep, dan een stuk vlees, lekkere bloemige aardappels, jus of saus, twee warme groentes en een sla,

en dan als toetje, hangop, of griesmeelpudding, of fruit.

Waar haal jij vandaan dat dat typisch 's zondags is? Bij mij is typisch 's zondags vooraf een pasteitje, hoofdgerecht gekookte aardappelen met vlees en 1 soort groente en als toetje ijs. En dan mag op zaterdag de rijstebrij op tafel komen
pi_16570145
quote:
Op zondag 25 januari 2004 16:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

iemand die zich chefkok noemt, en dat niet weet moest zich schamen...

Waarom val jij mij persoonlijk aan als je me niet kent en niet weet wat ik doe?omdat ik het niet met je eens ben?Laat meer van je zelf zie dan van mij denk ik.O ja alle opleidingen in heel europa op culinaire gebied gebruiken nog steeds de frans eetcultuur als basis en die beheers ik heel goed .Als jij je lekker met de nederlandse eetcultuur bezig houd moet jij dat lekker doen .jij doet jou ding ik het mijne.

[Dit bericht is gewijzigd door sammyd118 op 25-01-2004 16:36]

pi_16570152
quote:
Op zondag 25 januari 2004 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:
dat weet ik, de vraag is,
waarom?
wat is er met ons dat we in een restaurant wat "bijzonders" eten willen, en dat men in andere landen hun eigen lokale tradities veel belangrijker vinden..

Wat ik al zei: Thuis kan dat uitstekend klaar gemaakt worden.

quote:
Dat bedoel ik dus niet, schijnbaar denk jij dus bij nederlands eten aan stampot, en ken je onze traditie niet. Ik weet zeker dat in het gros van de families vandaag niet zondags wordt gegeten. Vooraf een soep, dan een stuk vlees, lekkere bloemige aardappels, jus of saus, twee warme groentes en een sla
Dat is dus Nederlands eten...

Je bent zelf kok, ik zou zeggen maak er wat van! Doe het zelf, als jij denkt dat er zoveel vraag naar is.

Vind de teneur van je schrijven met een negatieve inslag, is het zo slecht bevallen in een keuken?

zondag 25 januari 2004 @ 16:30:17 #18
45206 Pietverdriet
pi_16570177
quote:
Op zondag 25 januari 2004 16:26 schreef sammyd118 het volgende:

[..]

Dus de nedrelandse eetcultuur bestaat uit soep ,sla en vlees?
Als je in andere landen kijkt is daar veel meer eetcultuur als bij ons,ik zeg niet dat Nederlandse dingen slecht zijn ,wij hebben gewoon geen eetcultuur, ja we hebben er wel een maar in vergelijking mat bv Frankrijk of Belgie stelt het echt geen fuck voor in mijn ogen.Maar vertel mij nou eens wat jij typies nederlandse eetcultuur vind dan.

vis, veel groenten, zuivel, allerlei fruitbereidingen.
verse, gerookte en gezouten vis
vleeswaren, worsten,
gebak en taarten
allerlei soorten aardappelen
moet je je dit echt uitleggen?
pi_16570210
quote:
Op zondag 25 januari 2004 16:27 schreef Pietverdriet het volgende:
heb daar johannis van dam ook al eens over horen schelden, die huishoudscholen.
Uit zijn boek heb ik het ook.
De huishoudscholen en dat boek dus zorgden voor een toename van efficiëntie en een afname van creativiteit. Dat heeft ook zijn weerslag gehad op de restaurants. In de jaren vijftig en zestig was het spannendste wat je kon bestellen Chicken Kiëv.

[Dit bericht is gewijzigd door What op 25-01-2004 16:34]

zondag 25 januari 2004 @ 16:32:18 #20
45206 Pietverdriet
pi_16570224
quote:
Op zondag 25 januari 2004 16:29 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Wat ik al zei: Thuis kan dat uitstekend klaar gemaakt worden.
[..]

Dat is dus Nederlands eten...

Je bent zelf kok, ik zou zeggen maak er wat van! Doe het zelf, als jij denkt dat er zoveel vraag naar is.

je hebt NIETS van mijn post begrepen. Het probleem is zoals ik al zei, we ETEN dit niet, We schamen ons schijnbaar voor ons erfgoed.
WAAROM.
pi_16570238
quote:
Op zondag 25 januari 2004 16:19 schreef sammyd118 het volgende:
Die hebben we wel hoor maar bijna niemand kent het nog

En voor de TS hoeren maak je klaar en eten bereid je.

Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_16570340
quote:
Op zondag 25 januari 2004 16:32 schreef Pietverdriet het volgende:
We schamen ons schijnbaar voor ons erfgoed.
WAAROM.
Onwetendheid. Er wordt vaak wat lacherig gedaan over de Nederlandse (volks)keuken maar die was er wel degelijk. Nederland deed niet veel onder voor België of Frankrijk.
pi_16570407
Op zich kun je van boerenkool met rookworst best iets spannends in elkaar knutselen. Net hoopje boerenkool, in plakjes gesneden worst ernaast, wat spekjes over het geheel om het af te maken
pi_16570436
quote:
Op zondag 25 januari 2004 16:32 schreef prupke het volgende:

[..]

Die hebben we wel hoor maar bijna niemand kent het nog

En voor de TS hoeren maak je klaar en eten bereid je.

uh hoeren worden toch geacht iemand klaar te maken
pi_16570439
quote:
Op zondag 25 januari 2004 16:32 schreef Pietverdriet het volgende:
je hebt NIETS van mijn post begrepen. Het probleem is zoals ik al zei, we ETEN dit niet, We schamen ons schijnbaar voor ons erfgoed.
WAAROM.
Ga jij lekker lezen man!

Je doet je naam eer aan.

Met koppigheid kom je er niet hoor.

En WAT vreselijk fijn dat jij bij mij in de keuken kan kijken wat ik allemaal klaar maak! Je schrijft "we" dus daar val ik ook onder, en nee ik schaam me nergens voor.

Niet denken voor een ander, komt ruzie van.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')