Edit:
quote:http://www.caravan-wereld.nl/rijbewijsE.htm
Rijbewijs B is voldoende bij:
AANHANGWAGEN T/M 750 KG
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.AANHANGWAGEN MEER DAN 750 KG
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
de TMM van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg..
[Dit bericht is gewijzigd door -VnCnT- op 19-01-2004 21:58]
quote:En dan nog steeds geen dubbelasser !!
Op maandag 19 januari 2004 21:58 schreef Shoshone het volgende:
ja mits de aanhanger niet zwaarder is dan 750 kilo (ledig gewicht)
en de auto zwaarder is dan het ledig gewicht van de aanhanger
quote:Dat van dat gewicht snap ik, maar ik dacht echt dat voor een dubbelasser andere regels waren.
Op maandag 19 januari 2004 22:04 schreef R0elio het volgende:[..]
En dan nog steeds geen dubbelasser !!
* t0n blij dat hij een bootje heeft + aanhanger van 600Kg..
quote:Ik mag dus met de Opel Zafira van mijn vader (1350kg) een aanhanger met max lading van 1350kg trekken, mits het TTG niet boven de 3500kg komt, nou 1350+1350 = 2700 kg dus dat kan makkelijk.
AANHANGWAGEN MEER DAN 750 KG
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
Wat je gezien deze wetgeving max mag trekken is 1749.5 kg achter een auto van 1750.5 kg (even heel strikt gezien) het TTG van deze combinatie is nl precies 3500kg.
quote:Maar je mag maximaal een laadvermogen van 750kg hebben.. Dus dat mag NIET.
Op dinsdag 20 januari 2004 11:57 schreef PeuRac het volgende:
Niemand hier leest het 2e gedeelte goed.
[..]Ik mag dus met de Opel Zafira van mijn vader (1350kg) een aanhanger met max lading van 1350kg trekken, mits het TTG niet boven de 3500kg komt, nou 1350+1350 = 2700 kg dus dat kan makkelijk.
Wat je gezien deze wetgeving max mag trekken is 1749.5 kg achter een auto van 1750.5 kg (even heel strikt gezien) het TTG van deze combinatie is nl precies 3500kg.
quote:Als jij mij kunt vertellen waar dat staat dan zou ik dat erg fijn vinden, bij mij weten mag ik gewoon max 1750kg trekken. En dus gewoon de caravan achter m'n vadres auto hangen en daarmee gaan rijden ( de caravan weegt 1300kg, de auto iets meer, samen is het onder de 3500 kg dus het mag)
Op dinsdag 20 januari 2004 12:01 schreef _VoiD_ het volgende:[..]
Maar je mag maximaal een laadvermogen van 750kg hebben.. Dus dat mag NIET.
Een dubbelasser mag je zowieso nooit rijden met alleen B, aangezien dat wel meer kan hebben dan 750kg.
Het is niet of of, maar en en bij die regels.
"aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg...."
Het staat er gewoon hoor. Die caravan weegt zelf al 1300kg (=aanhanger!), dus je mag niet rijden.
Als jij een lege dubbelasser trekt van 300kg, dan mag jij die waarschijnlijk NIET rijden, aangezien het laadvermogen van een dubbelasser wel hoger is dan 450kg.
quote:Ok ik ga het nog een keer proberen, lees wat hieronder staat nog eens 1x erg goed, en antwoord dan nog eens, dit komt uit het wetboek btw.
Op dinsdag 20 januari 2004 12:33 schreef _VoiD_ het volgende:
de caravan weegt al meer dan 750kg, dus dat mag gewoon NIET."aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg...."
Het staat er gewoon hoor. Die caravan weegt zelf al 1300kg (=aanhanger!), dus je mag niet rijden.
Als jij een lege dubbelasser trekt van 300kg, dan mag jij die waarschijnlijk NIET rijden, aangezien het laadvermogen van een dubbelasser wel hoger is dan 450kg.
quote:
AANHANGWAGEN MEER DAN 750 KG
quote:Ken je het woordje of ??
Op dinsdag 20 januari 2004 12:33 schreef _VoiD_ het volgende:
de caravan weegt al meer dan 750kg, dus dat mag gewoon NIET."aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg...."
quote:spoiler:
Op dinsdag 20 januari 2004 12:54 schreef slashme het volgende:[..]
Ken je het woordje of ??
spoiler:zo goed peurac?
Begrijp je het nu ? Er staat duidelijk INCLUSIEF laadvermogen.
Als het gewicht van de aanhanger + maximale lading lager is dan 750 kilo mag je er sowieso mee rijden. Is dat meer dan 750 kg dan gelden er extra regels (aanhanger + max lading niet zwaarder dan auto.)
Op het kenteken bewijs van de auto staat trouwens wat de auto maximaal mag trekken, dat kan ook nog een beperkende factor zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |