abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16397569
Met wat voor snelheid dijt het heelal nu nog uit dan? Dat kan toch nooit meer zo hard gaan als in het begin.
En hoe ver weg is het einde? 5 miljard lichtjaar?

En als er na ons heelal nog een heelal is. Dan moet dat toch ook uitdijen of zie ik dat verkeerd? Er komt dan een moment dat ze "botsen" of samenvoegen...

maandag 19 januari 2004 @ 15:38:49 #52
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_16397576
Stel je voor dat ons Universum in dit plaatje zwart is:

Zoek de grens...

Dat zal niet lukken... mooie term voor het Universum: "Begrensd, maar oneindig..."

(Oh, en als je echt de grens bij dat plaatje wil zoeken moet je even een fractal viewer downloaden en op de Mandelbrot fractal inzoomen)

[Dit bericht is gewijzigd door ChOas op 19-01-2004 15:41]

"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
  maandag 19 januari 2004 @ 15:41:14 #53
67023 Dance-Commander
Rock-N-Roll Indian
pi_16397651
4dimensionale kromming, eindig volume maar zonder eind..

hetzelfde geld in 3d voor bijv de opp van een ballon, een eindig oppervlak, maar een einde zul je niet tegen komen

Borientus Permanentus!
  maandag 19 januari 2004 @ 16:53:12 #54
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_16400172
Deze vraag is vaker aan bod gekomen, in andere topics. Maar voor wie even 3 uur de tijd heeft, en wat interessante streaming video wil zien, is hier een goede link: Brian Greene's Elegant Universe.

Je moet het universum niet zo 3D zien als topicstarter doet. Het is een stuk complexer, maar bovenstaand tv-programma is een mooie inwijding in de mysterien van de moderne natuurkunde.

'Nuff said
pi_16401323
Moet je je voorstellen dat je alleen in 2d kan denken, zoals wij alleen in 3d kunnen denken. En dan loop je op de aarde, en vraag je je af waar het eind van de aarde is. Je kan oneindig lang doorlopen zonder aan het eind van de aarde te komen. Omdat je maar 2 dimensies kan bevatten zul je niet kunnen begrijpen hoe het kan dat de aarde oneindig lang doorgaat. Wij die wel 3 dimensies zien, kunnen dat eenvoudig verklaren.

Zo is het ook met het universum: dat bestaat uit meer dimensies dan 3 en ons onvermogen om dat te bevatten doet ons denken dat het universum oneindig is. Binnen 3 dimensies is dat ook zo, maar niet in 4 of meer dimensies.

Unox, the worst operating system.
  maandag 19 januari 2004 @ 17:35:44 #56
46511 Linz
held der helden
pi_16401501
Hier heb ik ook een tijdje mee gezeten. Ik probeerde alles weg te denken, alle materie, planeten. Ik probeerde het heelal weg te denken, kleuren weg te denken, het niets voor te stellen. Maar ik kwam er niet uit. Ik werd een beetje hypnotisch gek.

tvt

"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_16401504
Nog een leuke theorie erbij, tegen de tijd dat je aan het 'einde' bent, is het heelal al weer zoveel groter geworden, dat je misschien ergens halverwege bent.

Volgens andere theoriën kan de mens nooit sneller dan het licht reizen (weet niet meer waar ik dit gelezen heb), en het heelal dijt zich uit met een snelheid van enkele miljoenen keer de snelheid van het licht. Dit was laatst op Discovery.

Dus we kunnen nooit bij het einde komen, ook al is die er misschien wel.

Ook is naar schatting, hetgeen dat wij kunnen zien, ongeveer 0,005% van het hele heelal, dus we zullen nooit te weten komen, hoe het eruit ziet, of hoer het er buiten is.

pi_16402422
quote:
Op maandag 19 januari 2004 17:35 schreef Burning_RefleX het volgende:
Nog een leuke theorie erbij, tegen de tijd dat je aan het 'einde' bent, is het heelal al weer zoveel groter geworden, dat je misschien ergens halverwege bent.

Volgens andere theoriën kan de mens nooit sneller dan het licht reizen (weet niet meer waar ik dit gelezen heb), en het heelal dijt zich uit met een snelheid van enkele miljoenen keer de snelheid van het licht. Dit was laatst op Discovery.

Het is onmogelijk voor iets met massa om de snelheid van het licht te bereiken. Daar heb je oneindige energie voor nodig. Hoe sneller je gaat, hoe meer massa je krijgt, hoe meer energie je nodig hebt om je verder te versnellen volgens Einsteins speciale relativiteit. Op c (lichtsnelheid) heb je een oneindige massa en dus oneindige energie nodig om je nog verder te versnellen.
Fotonen reizen op de lichtsnelheid omdat zij geen massa hebben.
Zo gek snel dijdt het universum helemaal niet uit, lang geen lichtsnelheid. Het gaat overigens wel steeds sneller, wat je niet zou verwachten bij een explosie of uitdijing. Dat zou veroorzaakt worden door donkere energie die een soort anti-zwaartekracht werking heeft.
pi_16403027
Volgens mijn boerenverstand:

- Er is (wellicht) geen materie. Lijkt me vrij goed voor te stellen.

- Er is (wellicht) geen licht. Lijkt me ook goed voor te stellen. Een donkere leegte dus. Een heldere nacht zonder sterren. Alles zwart.

- Er is (wellicht) geen tijd. Dit is wat lastiger, maar eigenlijk ook weer niet. De enige manier waarop je tijd "ziet" is in de verandering van materie. Het stilzetten van de tijd is dan net zoiets als het stilzetten van alle materie, en het stilzetten van de voortplanting van het licht. Maar er is geen materie en licht, dus het verschil tussen wel en geen tijd is er niet.

- Er is (wellicht) geen ruimte. Nou, het is er misschien wel, maar je kunt het niet meten want daar heb je licht of materie voor nodig, dus is het niet relevant. Dat is een beetje als het vraagstuk: "hoe stil is een bos als er niemand is?"

maandag 19 januari 2004 @ 22:08:23 #60
81729 The.Lizard.King
. . . . . . . . . . . . . . .
pi_16410627
Ik heb geloof ik Stephen Hawking (die weet toch wel waar ie het over heeft dunkt mij) horen zeggen dat het voor ons irrelevant is omdat we alleen betrokken zijn bij dit heelal. Een uitermate onbevredigend antwoord, maar dat zijn vaak de beste antwoorden. Er werd een vergelijk gemaakt met een mier die op een ballon kroop. Zijn bewustzijn was bewustzijn van zijn microkosmos (de ballon). Alles wat erbuiten viel was voor hem niet van belang. Bovendien is het "niets" niet voor ons voor te stellen, omdat elke voorstelling die wij er van maken een menselijke voorstelling is die dus per definitie onjuist is. Just my 2 cents,
I only go out to get me a fresh appetite for being alone.
  dinsdag 20 januari 2004 @ 10:22:14 #61
68041 NeMe
Yho ass gots its own zipcode!
pi_16420872
quote:
Op maandag 19 januari 2004 22:08 schreef The.Lizard.King het volgende:
Ik heb geloof ik Stephen Hawking (die weet toch wel waar ie het over heeft dunkt mij) horen zeggen dat het voor ons irrelevant is omdat we alleen betrokken zijn bij dit heelal. Een uitermate onbevredigend antwoord, maar dat zijn vaak de beste antwoorden. Er werd een vergelijk gemaakt met een mier die op een ballon kroop. Zijn bewustzijn was bewustzijn van zijn microkosmos (de ballon). Alles wat erbuiten viel was voor hem niet van belang. Bovendien is het "niets" niet voor ons voor te stellen, omdat elke voorstelling die wij er van maken een menselijke voorstelling is die dus per definitie onjuist is. Just my 2 cents,
ja maar wat nou juist het mooie is van de mens, is dat een mens een bepaalde intelligentie heeft tegen over een mier
We kunnen veel ondekken en wetenschappelijk onderbouwen, iets waar een mier op een ballon zich niet druk om maakt (hoeft ook niet maar onderzoeken blijft intressant)
  dinsdag 20 januari 2004 @ 10:43:01 #62
27698 Doffy
pi_16421296
Ik word zo doodmoe van iedereen die maar roept: "Dat kunnen wij toch niet begrijpen!". Ik heb nog nooit, nog nooit, een reden gezien om te denken dat er iets is dat we niet kunnen begrijpen - misschien kunnen we niet alles intuitief snappen (zie de quantummechanica), maar dat wil niet zeggen dat we het niet kunnen beschrijven.
'Nuff said
  dinsdag 20 januari 2004 @ 11:52:49 #63
81729 The.Lizard.King
pi_16422922
Ik zeg ook niet dat we iets niet kunnen begrijpen, ik zeg alleen dat het "niets" niet goed voorgesteld kan worden door ons. Verder geloof ik best dat de wetenschap er ooit achter zal komen wat er naast, achter en voor ons universum aanwezig is. Feit blijft wel dat wij beperkt zijn tot onze zintuigen, waardoor de wetenschap slechts een interpretatie van zaken is (weliswaar de enige mogelijke interpretatie, maar toch).
  dinsdag 20 januari 2004 @ 12:02:34 #64
27698 Doffy
pi_16423230
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 11:52 schreef The.Lizard.King het volgende:
Ik zeg ook niet dat we iets niet kunnen begrijpen, ik zeg alleen dat het "niets" niet goed voorgesteld kan worden door ons. Verder geloof ik best dat de wetenschap er ooit achter zal komen wat er naast, achter en voor ons universum aanwezig is. Feit blijft wel dat wij beperkt zijn tot onze zintuigen, waardoor de wetenschap slechts een interpretatie van zaken is (weliswaar de enige mogelijke interpretatie, maar toch).
Dankzij de quantummechanica is alles een kwestie van interpretatie, hoe "hoog" je intelligentie ook is, en hoe goed je zintuigen ook zijn. "Niets" voorstellen is niet zo moeilijk, je moet er alleen een tijdje bekend mee raken. Intuitief is het lastig, wiskundig is het een eitje.
'Nuff said
  dinsdag 20 januari 2004 @ 12:07:05 #65
68041 NeMe
pi_16423382
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 11:52 schreef The.Lizard.King het volgende:
ik vraag me af of de wetenschapper daar ooit achter zal komen, want wat inderdaad wel zo is is dat het heelal onmenselijk groot is en dat als je zelfs met de lichtsnelheid zou kunnen reizen dat je respectievelijk nog super traag gaat tegen over de grote afstanden in het heelal.
pi_16429861
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 12:02 schreef Doffy het volgende:

[..]

Dankzij de quantummechanica is alles een kwestie van interpretatie, hoe "hoog" je intelligentie ook is, en hoe goed je zintuigen ook zijn. "Niets" voorstellen is niet zo moeilijk, je moet er alleen een tijdje bekend mee raken. Intuitief is het lastig, wiskundig is het een eitje.

Klopt, als je jezelf een beetje inleest in de materie raak je vanzelf vertrouwd met begripppen als gekromde ruimte ed. Het grote probleem met het begrijpen en voorstellen van dit soort dingen is dat je er in het dagelijks leven geen voorbeelden van tegenkomt. Je ontwikkelt er dus idd geen intuitie voor, simpelweg omdat je er niet mee geconfronteerd wordt.

Ik kan het iedereen aanraden om eens in de quantummechanica, relativiteitstheorie te duiken. Misschien snap je meer dan de helft niet of vergeet je het weer heel snel, het is leuk om te zien dat de dingen vaak heel anders zijn dan je normaal gesproken met je "boerenverstand" zou verwachten.

"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  dinsdag 20 januari 2004 @ 15:56:26 #67
81729 The.Lizard.King
pi_16430478
En hoe stel je je dat dan voor; het "niets". Een vacuum zonder atomen of iets dergelijks. In onze materiele wereld bestaat zoiets niet, dus kunnen we er naar mijn mening ook niets bij voorstellen. We hebben natuurlijk een bepaalde richting die we volgen bij het voorstellen hiervan, zoals: zwart, leeg, oneinding etc. Maar dat is natuurlijk nog beredeneerd aan de hand van negaties van onze eigen realiteit. Het blijft een gok.

Door dit topic zal ik toch mijn wetenschapboeken weer eens onder het stof vandaan halen, want het blijft een interessant onderwerp. Over de quatumtheorie weet ik niet zoveel, dus in dat deel van de discussie zal ik me (nog) niet mengen.

dinsdag 20 januari 2004 @ 16:04:54 #68
46511 Linz
held der helden
pi_16430787
welke kleur hoort er bij het niets? zwart? waarom? dat is toch ook "iets"?
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
  dinsdag 20 januari 2004 @ 16:09:30 #69
81729 The.Lizard.King
pi_16431005
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 16:04 schreef Linz het volgende:
welke kleur hoort er bij het niets? zwart? waarom? dat is toch ook "iets"?
My point exactly. Het blijft gissen.
  dinsdag 20 januari 2004 @ 16:12:25 #70
27698 Doffy
pi_16431143
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 15:56 schreef The.Lizard.King het volgende:
En hoe stel je je dat dan voor; het "niets". Een vacuum zonder atomen of iets dergelijks.
Het 'niets' is waar geen tijd en ruimte is. In een vacuum is wel ruimte en tijd, maar geen atomen. Wel is er nulpuntsenergie, en dat kan je er ook niet uithalen.
quote:
In onze materiele wereld bestaat zoiets niet, dus kunnen we er naar mijn mening ook niets bij voorstellen. We hebben natuurlijk een bepaalde richting die we volgen bij het voorstellen hiervan, zoals: zwart, leeg, oneinding etc. Maar dat is natuurlijk nog beredeneerd aan de hand van negaties van onze eigen realiteit. Het blijft een gok.
Met alle respect, maar dat jij de dingen zo zegt, wijst voornamelijk op jouw gebrek aan kennis mbt het onderwerp. Verdiep je er eens in, dan zie je dat er een uitstekende uitleg voor zaken is.
quote:
Door dit topic zal ik toch mijn wetenschapboeken weer eens onder het stof vandaan halen, want het blijft een interessant onderwerp. Over de quatumtheorie weet ik niet zoveel, dus in dat deel van de discussie zal ik me (nog) niet mengen.
Goed idee dus, want dit soort vragen hangen automatisch samen met quantummechanica en relativiteitstheorie. Kijk een naar Brian Greene's "The Elegant Universe" voor een uitstekende introductie in minder dan 3 uur
'Nuff said
  dinsdag 20 januari 2004 @ 16:37:57 #71
62249 PuR3_D4RkN355
Is Links Maar Rechts
pi_16432164
Gokje: misschien dijt het heelal niet uit, maar krijg je een effect zoals hierbij:

pak een lineaal, buig deze nu een stukje, nu is de afstand tussen de 2 streepjes (die het aantal cm aangeven) vergroot. Misschien gebeurt dit ook met de afstanden tussen planeten e.d., dus dat het heelal gebogen wordt, door "iets".

Misschien is dat "iets" wel de andere kant van het heelal, dus dat het heelal zichzelf uitrekt...

Connection reset by toffe peer
  woensdag 21 januari 2004 @ 10:18:03 #72
68041 NeMe
pi_16451009
KICK, blijft intressting
  woensdag 21 januari 2004 @ 10:34:31 #73
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_16451363
Ik denk dat erachter gewoon niets is. en met niets bedoel ik niet een zwarte lege ruimte, maar gewoon niets. Geen tijd, geen ruimte.
  woensdag 21 januari 2004 @ 10:37:47 #74
68041 NeMe
pi_16451442
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 10:34 schreef pfaf het volgende:
Ik denk dat erachter gewoon niets is. en met niets bedoel ik niet een zwarte lege ruimte, maar gewoon niets. Geen tijd, geen ruimte.
duidelijk

pi_16451985
tja... dit is dus een vraag waar ik al jaren over denk... vooral als ik stoned op me balkon zit hehe.

wat is daar achter als je maar blijft gaan hehe... nou... volgens mij dus gewoon helemaal niets. wat je al zegt, wat wij niet kunnen bevatten maar het is volgens mij toch zo.

als je daar bent, wat heb je dan.. weer nix... en zo blijf je maar doorgaan tot het oneindige... niet te vatten nee maar het kan niet anders. er komt vast geen grote muur maar ookal is dat er wel... wat komt daarachter weer... er moet altijd wel iets zijn, er kan niet nix zijn en ookal is dat er weer wel, dat nix is dan ook weer wat hehe...

dus het houd nooit op lijkt mij.

nice fine girls for my gf wanted
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')