abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 juli 2001 @ 19:11:49 #1
8369 speknek
Another day another slay
pi_1123619
Ik wist niet zeker of ik deze in AN&M of in F&T moest zetten, maar goed.
quote:
NOS nieuws
De NASA heeft een onbemand ruimtevaartuig gelanceerd dat foto's moet gaan maken van het oudste licht in het heelal. In het heelal zijn nog steeds lichtsporen te zien van de oerknal, die 14 miljard jaar geleden aan het begin moet hebben gestaan van de ontwikkeling van het heelal.

[de lancering ] NASA hoopt dat patronen in dat licht meer kunnen vertellen over onder meer de vorming van sterrenstelsels. Ook hopen wetenschappers meer te weten te komen over de vraag of het heelal zich blijft uitbreiden. De wetenschappers denken met de straks verzamelde informatie een betere reconstructie te kunnen maken van de geboorte van het heelal.

[Controlekamer ] De lancering van de Delta-II-raket met de MAP-sonde, gisteravond op Cape Caneveral in Florida, verliep zonder problemen. De sonde heeft 145 miljoen dollar gekost. Het zal nog ongeveer drie maanden duren voor de sonde de plek heeft bereikt vanwaar het de oberservaties gaat uitvoeren, ongeveer 1,5 miljoen kilometer van de aarde verwijderd.

Meer informatie: http://map.gsfc.nasa.gov/m_mm.html

Heel spannend natuurlijk. Kunnen we er iets van verwachten en zo ja, wat?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 1 juli 2001 @ 19:20:58 #2
13153 beefheart
ik ben beefheartje
pi_1123644
zeer spannend.......
beefheartje
  zondag 1 juli 2001 @ 19:22:55 #3
8369 speknek
Another day another slay
pi_1123649
quote:
Op zondag 01 juli 2001 19:20 schreef beefheart het volgende:
zeer spannend.......

Laat ik er een andere draai aan geven. Als blijkt dat het heelal echt door een oerknal is begonnen, welke bokkensprongen zullen de geestelijke leiders dan weer maken?

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 1 juli 2001 @ 19:25:21 #4
13153 beefheart
ik ben beefheartje
pi_1123658
das een goeie, moet je in ieder geval niet aan mij vragen!!
beefheartje
pi_1123661
quote:
Op zondag 01 juli 2001 19:22 schreef speknek het volgende:
Laat ik er een andere draai aan geven. Als blijkt dat het heelal echt door een oerknal is begonnen, welke bokkensprongen zullen de geestelijke leiders dan weer maken?
Het schijnt dat de paus de oerknal al erkent, maar gezegd heeft dat God de oerknal heeft veroorzaakt o.i.d. Ik heb dat tenminste gelezen in 'Het heelal'/'A Brief History of Time' van Stephen Hawking.
Wittgenstein
  zondag 1 juli 2001 @ 19:27:56 #6
8369 speknek
Another day another slay
pi_1123670
Ow jah? Nouja de huidige paus is natuurlijk redelijk vooruitstrevend. Maar maakt ie dan niet heel Genesis apocrief? Of moeten we dat nu ook als een 'figuurlijk verhaal'.
pi_1123678
quote:
Op zondag 01 juli 2001 19:27 schreef speknek het volgende:
Ow jah? Nouja de huidige paus is natuurlijk redelijk vooruitstrevend. Maar maakt ie dan niet heel Genesis apocrief? Of moeten we dat nu ook als een 'figuurlijk verhaal'.
Ik zou 't niet weten eigenlijk, maar d'r is zoveel aan herinterpretatie gedaan dat 'ie volgens mij zelf ook alles niet precies meer weet. Een beetje kontendraaierij om toch maar de bijbel als Het Boek te kunnen blijven propageren.

En de die-hard gelovigen, tsja, die zullen hun oogjes gewoon wel iets harder dichtknijpen in 't vervolg.

Wittgenstein
pi_1123756
Tja als het heelal dankzij een oerknal is ontstaan, wat was ervoor de oerknal

Dan gaan ze weer de bellen theorie uit de kast trekken en dit weer proberen te bewijzen.

p.s. SPEKNEK niet zo kortzichtig. Keep an open mind

zondag 1 juli 2001 @ 19:47:15 #9
8369 speknek
Another day another slay
pi_1123765
Dank je
ik vroeg ook al, kunnen we er wat van verwachten. Natuurlijk speelt zich daarna de vraag op wat was er voor de oerknal. Als er al iets voor was. Maar het zou in ieder geval een definitieve bevestiging geven dat we nu op de goede weg omtrent ons bestaan zijn.
pi_1123787
quote:
Op zondag 01 juli 2001 19:47 schreef speknek het volgende:
Dank je
ik vroeg ook al, kunnen we er wat van verwachten. Natuurlijk speelt zich daarna de vraag op wat was er voor de oerknal. Als er al iets voor was. Maar het zou in ieder geval een definitieve bevestiging geven dat we nu op de goede weg omtrent ons bestaan zijn.
Men denkt dus dat de tijd een begin gehad heeft. Echt out there, die huidige natuurkunde.
Wittgenstein
  zondag 1 juli 2001 @ 20:03:05 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1123848
Gezien de ontwikkeling van deze discussie tot nu toe toch maar een schopje richting F&T gegeven.

[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 01-07-2001 20:04]

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_1123853
volgens mij was de verklaring die de paus hiervoor gaf dat de wetenschappers niets anders hadden gevonden dan gods "er zij licht".
dus de paus zit al goed met zijn verklaring, nu eens zien wat de andere religies gaan zeggen.
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
pi_1123857
quote:
Op zondag 01 juli 2001 19:52 schreef Koekepan het volgende:

Echt out there, die huidige natuurkunde.

jah! Tof he!
pi_1123870
quote:
Op zondag 01 juli 2001 20:05 schreef paladin het volgende:
volgens mij was de verklaring die de paus hiervoor gaf dat de wetenschappers niets anders hadden gevonden dan gods "er zij licht".
dus de paus zit al goed met zijn verklaring, nu eens zien wat de andere religies gaan zeggen.
het is zeer moeilijk om de paus zeg maar in een hoek te drijven met dit soort dingen. De bijbel kan eindeloos geherinterpreteerd worden. Zoals eerder gezegd een beetje wiebelkonten.

Maar goed meer on-topic. Ik kdsenk dat er wel een ontluisterende ontdekking of twee zullen worden gedaan ,a-la Voyager ( V'ger )

pi_1123894
<offtopic>
misschien zien we die grote walvissensonde nu wel eerder aankomen
</offtopic>

maar idd, elke religie kan wel ergens een reden voor geven die in de huidige stroming past, maar dan merk je toch dat ze nogal bezig zijn met zichzelf in stand te houden in plaats van op een verse manier naar nieuwe dingen te kijken.

pi_1123897
quote:
Op zondag 01 juli 2001 20:09 schreef zodiakk het volgende:
Maar goed meer on-topic. Ik kdsenk dat er wel een ontluisterende ontdekking of twee zullen worden gedaan ,a-la Voyager ( V'ger )
Ik betwijfel het. Dan wil ik eerst 'ns iets lezen over wetenschappers die zeggen wat ze er precies mee willen en welke theorieėn op bevestiging wachten enz. enz. Er kan wel weer een nieuwe begroting in de maak zijn, zodat ze wat publiciteit nodig hebben.
Wittgenstein
pi_1129582
quote:
Op zondag 01 juli 2001 19:52 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Men denkt dus dat de tijd een begin gehad heeft. Echt out there, die huidige natuurkunde.

Precies. Daar heb ik ooit een keer iets van opm TV gezien. De slimste kerel op deze planeet legde dat uit. ik snapte er niet zo heel veel van. Maar dat scheen normaal te zijn volgens de presentator van het programma. In het begin was er geen tijd. De tijd is pas later gekomen. En dus wat er voor de tijd was, dat was er gewoon. Er was geen tijd, dus... ik snap het zelf niet helemaal Het is niet te bevatten voor de meeste mensen. Maar deze verklaring zou wel een goede verklaring kunnen zijn.

Alles moet een keer beginnen. Als God deze wereld gemaakt zou hebben, dan moet god ook ergens van daan komen.
DE meeste logische verklaring lijkt mij dus dat er in het begin geen tijd bestond. En met begin bedoel ik VER voordat de aarde bestond.

Sta stil bij elke stap die je zet.
  maandag 2 juli 2001 @ 23:24:16 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_1131121
Of dat tijd een lus is.
pi_1131131
quote:
Op maandag 02 juli 2001 23:24 schreef speknek het volgende:
Of dat tijd een lus is.
Tijd is cyclisch in zichzelf.
pi_1135857
eeeuw
dat is eng
tijd modulo tijdsconstante ofzo
  dinsdag 3 juli 2001 @ 19:18:18 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_1136665
quote:
Op maandag 02 juli 2001 23:25 schreef zodiakk het volgende:
l'histoire se repete?
Kun je dat uitleggen?
  dinsdag 3 juli 2001 @ 19:21:12 #22
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_1136679
quote:
Op maandag 02 juli 2001 23:25 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Dat klopt volgens mij niet helemaal..

Tijd is een eigenschap van het huidige heelal, als er na een eventuele big crunch weer een nieuw heelal onstaat zou het kunnen dat tijd zoals wij het kennen daarin niet voorkomt.

dinsdag 3 juli 2001 @ 19:23:57 #23
8369 speknek
Another day another slay
pi_1136698
Het gaat er inderdaad om 'tijd zoals wij dat kennen'. Tijd bestaat volgens mij per definitie niet, maar is een constante die we meegegeven hebben aan het een verouderingsproces. Het is ook nogal subjectief, als iemand zegt dat vijf minuten een erg lange tijd is, dan kan dat. Als iemand omgedraaid een erg lange tijd als 'vijf minuten' aanmerkt, kan hij daar in zijn paradigma best gelijk in hebben. Net als wiskunde dus.
  dinsdag 3 juli 2001 @ 19:25:42 #24
8369 speknek
Another day another slay
pi_1136713
Maar dan nog moet er iets doortikken. Tenzij je aanneemt dat er wel degelijk een punt was waar het begonnen is of zal eindigen, maar dat terzijde. Misschien liep tijd wel als een dikke stroop voor de big bang. Limiet nadert tot in de eeuwigheid zo langzaam?
Dan is het nog steeds geen eeuwigheid..
  dinsdag 3 juli 2001 @ 19:29:14 #25
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_1136746
Is tijd geen effect wat wordt veroorzaakt door de kromming van de ruimte-tijd en de uitzetting van het heelal (ik lul nu vast enorm uit mn nek). In dat geval is het zo dat geen ruimte --> geen tijd, dus dan is de big bang het 'begin' van de tijd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')