abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16175275
Loevenstein:

maandag 12 januari 2004 @ 04:15:28 #2
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16175286

Muiderslot, hoe vaak ik daar al wel niet op schoolreis naar toe ben geweest

Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 12 januari 2004 @ 04:18:23 #3
27569 -SL-
I've got a jar of di-irt!
pi_16175298
n.v.t. in dit topic

[Dit bericht is gewijzigd door -SL- op 12-01-2004 05:19]

It's pure evil to make a Captain walk the plank of his own ship, twice in one lifetime.
No good can come of it.
  maandag 12 januari 2004 @ 04:22:06 #4
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16175312

Omstreeks 1420 werd het slot in de strijd tussen Hoeken en Kabeljauwen door Utrechtenaren met de grond gelijk gemaakt. Met de herbouw is ruim een eeuw gewacht, tot rond 1525 Graaf Willem van Rennenberg Slot Zuylen liet herbouwen.

In 1536 werd het gebouw door de Staten van Utrecht opgenomen in de officiële lijst van ridderhofsteden in het Sticht Utrecht.

Tot 1752 bleef het slot vrijwel onveranderd. Terwijl menig ander kasteel in het rampjaar 1672 door de Franse troepen verwoest werd, bleef Huijs Zuylen, dankzij de verkregen 'sauve garde' gespaard. In die tijd was het kasteel reeds in bezit van het geslacht Van Tuyll van Serooskerken, dat het kasteel bijna drie eeuwen zou bewonen.

Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  maandag 12 januari 2004 @ 04:22:33 #5
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16175314
CAVONZ => C&H

pi_16175316
quote:
Op maandag 12 januari 2004 04:15 schreef Dagonet het volgende:
[afbeelding]

Muiderslot, hoe vaak ik daar al wel niet op schoolreis naar toe ben geweest

Op deze foto?

maandag 12 januari 2004 @ 04:25:25 #7
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16175332
quote:
Op maandag 12 januari 2004 04:22 schreef sig000 het volgende:

[..]

Op deze foto?

[afbeelding]

Vroegâh, toen hadden we nog geen fotos, toen werd je geschilderd!

Nee, er staan geen fotos van mij online .

maandag 12 januari 2004 @ 04:29:10 #8
65470 Kindred_Spirits
K i n d r e d _ S p i r i t s
pi_16175347
-edit-

Kom kom, beetje meer ontopic blijven.
Slot is met een -o niet met een -u

[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 19-01-2004 10:25]

_________________________________________BEK HOUWE_______________________________________________
  maandag 12 januari 2004 @ 04:32:32 #9
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16175358

Slot Moermond

Op een fraai landgoed, vlakbij Renesse op zo'n 45 hectare grond ontdekt u " Slot Moermond ". Het werd rond 1229 gesticht door Costijn van Zierikzee. De bekendste bewoners zijn ongetwijfeld Jan van Renesse (een persoonlijke vriend van Floris de V.) en Witte van Haamstede. Door veldslagen werd het kasteel tot tweemaal toe verwoest, maar telkens weer herbouwd. Na de watersnoodramp van 1953 bracht een grondige restauratie in 1955 het slot weer in de originele staat terug. Sinds de bouw van de Stormvloedkering in de Oosterschelde,is het kasteel o.a. in gebruik als congrescentrum waar het bedrijfsleven en de overheid graag gebruik van maken.

pi_16175444
quote:
Op maandag 12 januari 2004 04:32 schreef Dagonet het volgende:
[afbeelding]

Slot Moermond

sjeee, wat een mooi plaatje zeg! zijn daar ook desktops van?
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_16175454

Omstreeks 1200-1225 werden het Steen en de burchtmuur gebouwd: cyclopische muren van Doornikse steen, liefst 12 meter hoog (6 meter bovengronds). De zuider- en westerbenedengevel van het Steen en de steenpoort zijn overblijfselen van deze ringmuur waaraan ook nog in de jaren 1394-´95 werd gebouwd. Deze burchtmuur, van stevige torens voorzien, omsloot een veilige ruimte waarin een aparte, stedelijke gemeenschap ontstond. Binnen de burchtruimte waren belangrijke straten en gebouwen. Centraal de kerk van de burcht, gewijd aan St.Walburgis (afgebroken in 1817) en verder de vierschaar( waar recht gesproken werd in open lucht), het geuzenhuis ( verblijf van de Teutoonse ridders sedert 1284, afgebroken in 1856), een stadsmagazijn(van de vellenlooiers) en een herenwoning.

Rond 1520 onder Karel de vijfde werd het Steen grondig verbouwd: van het Steen bleef alleen de onderbouw in Doornikse steen bewaard, die duidelijk te onderscheiden is van de zandstenen bovenbouw uit de 16de eeuw.

De eerste vermelding van het Steen als gevangenis dateert van 1303. Vooral tijdens de godsdiensttroebelen van de 16de eeuw krijgt het Steen een afschrikwekkende reputatie en hebben vele executies van ketters plaats. Tot in 1823 blijft het een Huis van Bewaring. Boven de oude burchtpoort bleef in een vierkante nis het Semini-beeldje bewaard. Het Frankische afgodsbeeldje -Semini zoals hij in het algemeen heet in de 16de eeuw- genoot bijzondere belangstelling bij de Antwerpse, jonge dames die hem een kindje kwamen afbedelen. Fallisch vruchtbaarheidssymbool dus maar door de jezuïeten van zijn voornaamste attribuut beroofd in 1587.

Het huidige Steen is slechts een restant van de burcht. Ruim honderd jaar geleden verdwenen de aanworp en de burcht met een aantal pittoreske huizen errond, ingevolge de rechttrekking van de Scheldekaaien

maandag 12 januari 2004 @ 04:53:43 #12
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16175494
quote:
Op maandag 12 januari 2004 04:47 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

sjeee, wat een mooi plaatje zeg! zijn daar ook desktops van?

Niet dat ik zo snel kon vinden, maar ik heb maar één site daarvan bekeken en dat was niet zo'n hele goede.
  maandag 12 januari 2004 @ 05:07:05 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16175572

Slot Zeist

Het Slot Zeist was aan het eind van de Gouden Eeuw, 1686 om precies te zijn, de luxueuze woning van Willem Adriaan, graaf van Nassau-Odijk. Macht, aanzien en rijkdom mochten gezien worden. De grandeur van dit aristocratische huis ervaart u direct al als u de statige oprijlaan op rijdt. De voorname entree biedt een royaal welkom. Het klassieke interieur van de stijlzalen ademt de weelderige warmte van de barok uit.

maandag 12 januari 2004 @ 05:12:44 #14
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16175593

Slot Ter Hooge

Het landgoed Ter Hooge ligt net buiten de bebouwde kom van Middelburg langs de weg naar Koudekerke.

Het kasteel dateert in eerste aanleg uit de Middeleeuwen, toen bewoond door leden uit het beroemde geslacht Van Borssele. Het kasteel heeft heel wat vernielingen en oorlogen meegemaakt, en heeft zelfs de inundatie in 1944 doorstaan. Het hele terreinbezit berust thans in handen van de Stichting Lynden Ter Hooge, die in het leven is geroepen om te voorkomen dat nabestaanden het bezit te gelde zouden maken.

Historische bronnen geven te kennen dat het slot in de Middeleeuwen, rond 1300 is gebouwd. Vermoedelijk was de edelman Sijmon van der Hooge de bouwheer. In de loop van de 14e eeuw kwam het slot in bezit van de familie Van Borssele - Van Brigdamme. In 1448 werd het kasteel verkocht aan Adriaan van Borssele. Van toen af werd het slot door deze familie onafgebroken bewoond tot 1720. Daarna wisselde het slot binnen enkele jaren in verschillende handen: de laatste telg uit het geslacht Van Borssele: Philips van Borssele verkocht het slot aan Pieter de Vos, die het weer doorverkocht aan Ewoud van Dishoeck (ambachtsheer van Domburg). Deze was bewindhebber van de V.O..C. Eén zijn schepen werd naar het kasteel vernoemd. Jan van Borssele kocht in 1751 de burcht terug, en zette de familietraditie weer voort. Inmiddels was de staat van onderhoud aan het kasteel dat een markant punt in het landschap van Walcheren tussen Middelburg en Koudekerke was, zo slecht, dat deze Jan van Borssele besloot de oude vesting af te breken. In tegenstelling tot andere Zeeuwse burchten, had dit slot slechts 1 toren, welke tot op heden nog geheel in tact is gebleven. In de jaren 1754-1759 kreeg het kasteel zijn huidige vorm. Het nieuwe gebouw kreeg nu 2 identieke torens, er kwamen aan weerszijden 2 nieuwe vleugels bij, geheel in de geest van de Pruikentijd en de Franse barokstijl. De slotgracht werd aan de voorzijde gedempt. Sinds 1880 wordt het bezit eigendom van de adellijke familie Van Lynden.

maandag 12 januari 2004 @ 05:18:59 #15
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16175622

Ruïne van Brederode

Het kasteel werd gebouwd door Dirk van Teylingen tussen 1250 en 1300. Toen Wolfred van Brederode op 15 juni 1679 overleed verviel het kasteel aan de staat. Sindsdien is het kasteel eigendom van de staat der Nederlanden.

In 1461 werd op last van Philips van Bourgondie enig herstelwerk uitgevoerd aan het slot Brederode, maar haast had de Brederodes niet, het kasteel was aan verval onderhevig.

Tegen het midden van de 16e eeuw was het slot half onder het duinzand verdwenen.

In 1862 werd een begin gemaakt met het consolideren en uitgraven van de ruine. Anno 1985 is een van de torens opgetrokken en geconsolideerd, de weergang in ere hersteld. Het poortwachterhuis gerestaureerd en bewoond door de kastelein.

Een kort overzicht:

Bouw ca. 1282, echter zonder voorburcht.
Grote watersnoodramp 1287.
Bouw voorburcht 1300
Belegering van 4 maanden 1351
Afbraak 1426.
Herinrichting 1464
Plundering 1491
Door Spanjaarden opgeblazen tijdens beleg van Haarlem in 1573
Gedeeltelijk bewoond ca 1575 tot ca 1600. Hierna ruine.

Admin maandag 12 januari 2004 @ 07:20:21 #16
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16176051
ONZ>>>>C&H.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  maandag 12 januari 2004 @ 11:09:56 #17
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_16179387
quote:
Op maandag 12 januari 2004 05:07 schreef Dagonet het volgende:
[afbeelding]

Slot Zeist

Het Slot Zeist was aan het eind van de Gouden Eeuw, 1686 om precies te zijn, de luxueuze woning van Willem Adriaan, graaf van Nassau-Odijk. Macht, aanzien en rijkdom mochten gezien worden. De grandeur van dit aristocratische huis ervaart u direct al als u de statige oprijlaan op rijdt. De voorname entree biedt een royaal welkom. Het klassieke interieur van de stijlzalen ademt de weelderige warmte van de barok uit.

daar heb ik een x een klant opgehaald... ZO fukking mooi en luxe daar
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_16180259
quote:
Op maandag 12 januari 2004 07:20 schreef yvonne het volgende:
ONZ>>>>C&H.
  maandag 12 januari 2004 @ 15:23:37 #19
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16186128

Kasteel Bouillion

Godfried the son of the Count of Boulogne and Ide van Ardenne was one of the safe keepers of this enormous stronghold. However he did not stay there very often. He sold the castle in 1069 to Otbert Bishop of Luik to finance the first crusade.
While visiting the fortified Castle of Bouillon you will discover the most ancient and the most interesting stronghold of the Belgium feudalism. Today, its appearance is mostly due to constructions that were done from the XVI century until the Dutch era. The Fortified Castle is made of three parts, which are linked together with bridges.
In the old days The Duke's dwelling overlooked the main courtyard. The room of Godefroid of Bouillon is partially cut in the rock in the XIII century and is covered with an arch in the shape of a crib. There you'll find a scene of mannequins depicting the departure of the first crusade. Once inside the main courtyard, you'll find that a scrap of wall is all what's left of the old medieval keep. Climbing up the Austrian tower (1551) at the end of the guard walk you will enjoy the most magnificent view of the fortifications as well as the one of the town including the twists and turns of the river Semois.

[Dit bericht is gewijzigd door Dagonet op 12-01-2004 15:29]

maandag 12 januari 2004 @ 15:28:46 #20
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16186340

Schloss Wartburg

1521 - Martin Luther at the Wartburg

Martin Luther, who was excommunicated by the pope and outlawed by the emperor, sought refuge in the bailiff's lodge at the Wartburg. During the months of his protective custody, he lived and worked in a sparsely furnished room, today known as the Luther Room. In only 10 months he translated the New Testament from the original Greek texts into German.

Ps: Staat in hetzelfde stadje als de schrijver van de brief in dit topic: Brief van 11 maart 1941

maandag 12 januari 2004 @ 15:30:02 #21
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16186394
Niet goed te zien op de fotos maar Boullion en Wartburg hebben erg veel van elkaar weg
pi_16203294
wat is eigenlijk het verschil tussen een slot en een kasteel?
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_16211838
ik weet het verschil niet echt, maar volgens mij is slot meer een van het duits overgenomen benaming voor kasteel?

leuke kasteeltjes bij mij in de buurt:
kasteel geldrop
kasteel heeze
kasteel helmond

pi_16212463
Iets met sloten en kastelen?

"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_16229328
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 09:49 schreef DJRoberto1978 het volgende:
ik weet het verschil niet echt, maar volgens mij is slot meer een van het duits overgenomen benaming voor kasteel?
schluss!
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')