abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16094696
Brommerleeftijd omhoog

Uitgegeven: 9 januari 2004 07:52

DEN HAAG - De leeftijd waarop jongeren een brommer mogen rijden gaat met één jaar omhoog naar zeventien jaar. Minister Peijs van Verkeer wil de maatregel in 2006 laten ingaan. Haar voorstel maakt deel uit van een reeks verkeersmaatregelen die vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer worden voorgelegd.

In het pakket maatregelen bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren, kondigt de bewindsvrouwe een onderzoek aan naar verlaging van de leeftijd waarop jongeren autorijles mogen nemen naar zeventien jaar.

Mensen die al een rijbewijs hebben, moeten meer moeite gaan doen om het papiertje te behouden. Zo komt er een verplichte ogentest vanaf 45 jaar en komt er een proef met nascholingscursussen.

Het bekende roze rijbewijs gaat verder verdwijnen en maakt plaats voor een bewijs op creditcard-formaat. Verkeersveiligheidsorganisatie 3VO is blij dat "de minister haar nek uitsteekt" maar had voor de bromfietsers liever een verhoging naar 18 jaar gezien.

"Bij een verhoging naar 17 jaar scheelt dat zeventien doden per jaar blijkt uit onderzoek, maar bij 18 jaar 44," aldus een woordvoerster voor Radio 1 Journaal vrijdag. "De brommer zal dan door veel jongeren worden overgeslagen. Een economisch belang mag niet zwaarder wegen dan het leven van jongeren."

Bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=257310&c=75

Dus eigenlijk heeft het geen zin meer om brommer te gaan rijden, toch? Want dan kan je beter gewoon een jartje wachten en dan een autootje kopen. Ben ik gelijk van die vervelende scooters en brommers af!

vrijdag 9 januari 2004 @ 10:41:25 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_16094763
Of je kijkt eerst even rond: Brommer pas vanaf 17 jaar
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_16094844
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Of je kijkt eerst even rond: Brommer pas vanaf 17 jaar
Of de search is gewoon uitgeschakeld!

Bovendien staat dat topic niet in PTA!

[Dit bericht is gewijzigd door HPoi op 09-01-2004 11:21]

FOK!fotograaf vrijdag 9 januari 2004 @ 10:52:20 #4
13368 NiGeLaToR
pi_16095014
Werd tijd.. wat mij betreft schaffen ze brommertjes gewoon helemaal af.. ellendige tering dingen zijn het

Edit: Of eigenlijk de bestuurdertjes die zichzelf toffer dan tof vinden op die brommertjes zijn teringdingen

pi_16099575
Hehe eindelijk. Zijn we eindelijk van die 16jarige huftertjes af op die klere dingen. Heeft me al genoeg gekost die grappenmakers
In certain extreme situations, the law is inadequate.
In order to shame it's inadequacy,it is necessary to act outside the law to pursue natural justice.
  vrijdag 9 januari 2004 @ 14:04:44 #6
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_16100627
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 13:30 schreef Classic-PC het volgende:
Hehe eindelijk. Zijn we eindelijk van die 16jarige huftertjes af op die klere dingen. Heeft me al genoeg gekost die grappenmakers
JA en op hun 17de mogen ze al in een auto stappen. Dus we verplatsen het gevaar van de scooter naar de auto. Geef mij liever de gevaarlijke scooters maar. Ik heb liever een scooter ergens in me deur dan een auto
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_16102274
ook t argument dat een 16jarige geen verkeerssituatie in kan schatten waarom kan iemand van 17 dat dan wel?? zo veel verschilt dat nou ook weer niet... dan moeten ze er gelijk 21 van maken... dat ze dan een psygolochische test doen ofzo... in groep 7 op de basisschool heeft iedereen al een verkeersexamen en dat gaat juist over het inschatten van verkeerssituaties... welliswaar met de fiets maar dat is niet veel verschil...

btw als de leeftijd verzet is naar 17 hoopt de regering alleen maar meer boetes te kunnen uitschrijven aan jonge automobilisten en/of meteen het rijbewijs (permanent) af te nemen zodat er indirect minder verkeer op de weg komt ofzo.... dr zal vast nog wel een of andere valse gedachte achter zitten... want ze verdienen ontzettende bergen geld aan brommertjes die opgevoerd zijn ed. en om dat dan meteen weg te gooien....

Hopeloos benzine verslaafd
pi_16102311
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:45 schreef HPoi het volgende:

[..]

Of de search is gewoon uitgeschakeld!

Bovendien staat dat topic niet in PTA!

toch is ie dubbel.
  vrijdag 9 januari 2004 @ 15:07:52 #9
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_16102574
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 14:58 schreef Youp het volgende:
ook t argument dat een 16jarige geen verkeerssituatie in kan schatten waarom kan iemand van 17 dat dan wel?? zo veel verschilt dat nou ook weer niet... dan moeten ze er gelijk 21 van maken... dat ze dan een psygolochische test doen ofzo... in groep 7 op de basisschool heeft iedereen al een verkeersexamen en dat gaat juist over het inschatten van verkeerssituaties... welliswaar met de fiets maar dat is niet veel verschil...

btw als de leeftijd verzet is naar 17 hoopt de regering alleen maar meer boetes te kunnen uitschrijven aan jonge automobilisten en/of meteen het rijbewijs (permanent) af te nemen zodat er indirect minder verkeer op de weg komt ofzo.... dr zal vast nog wel een of andere valse gedachte achter zitten... want ze verdienen ontzettende bergen geld aan brommertjes die opgevoerd zijn ed. en om dat dan meteen weg te gooien....

Ik denk dat ze meer verdienen aan benzine van een auto. Wegen belasting en boete,s.
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
pi_16102691
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 15:07 schreef ook_gek het volgende:

[..]

Ik denk dat ze meer verdienen aan benzine van een auto. Wegen belasting en boete,s.

kan ook... t gaat iig om geld dat weet ik wel zeker...

btw ook het plan van een aantal jaar geleden om dus de brommers ed. tussen de auto's te laten rijden heeft alleen maar geleidt tot meer verkeersslachtoffers.... dus hebben ze weer een argument om de leeftijd te verzetten...

vrijdag 9 januari 2004 @ 15:16:45 #11
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_16102805
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 15:12 schreef Youp het volgende:

[..]

btw ook het plan van een aantal jaar geleden om dus de brommers ed. tussen de auto's te laten rijden heeft alleen maar geleidt tot meer verkeersslachtoffers.... dus hebben ze weer een argument om de leeftijd te verzetten...

Dat had een andere reden. Scooters die met 60 fietsers inhalen, of die met 60 tussen de auto's rijden.... 't is allebei kut.....
dat ze de leeftijd omhoog gooien... heeft niks met geld te maken
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  vrijdag 9 januari 2004 @ 15:19:07 #12
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_16102876
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 15:16 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Dat had een andere reden. Scooters die met 60 fietsers inhalen, of die met 60 tussen de auto's rijden.... 't is allebei kut.....
dat ze de leeftijd omhoog gooien... heeft niks met geld te maken

Jij leest zeker maar de helft
Want van af 17 willen ze die knakkertjes in een auto proppen.
Wat heb je liever. Een scooter die met 100 tegen je auto aan rijd. Of een andere auto
  vrijdag 9 januari 2004 @ 15:20:34 #13
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_16102906
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 15:19 schreef ook_gek het volgende:

[..]

Jij leest zeker maar de helft
Want van af 17 willen ze die knakkertjes in een auto proppen.
Wat heb je liever. Een scooter die met 100 tegen je auto aan rijd. Of een andere auto

met 17 mag je gaan lessen.... praktijk examen als nog vanaf 18 jaar....
Thucydides
pi_16102955
Mja... ik snap dat hele scooter gezeik toch neit.. ik ben nu zelf 17 en neit eens de behoefte aan een scooter cq. brommer

Auto lijkt me daarintegen wel fijn, maar als ze die grens ook een jaar zouden verleggen zou ik er ook wel overheen komen,

vrijdag 9 januari 2004 @ 15:39:50 #15
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_16103486
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 15:22 schreef kaashema het volgende:
Mja... ik snap dat hele scooter gezeik toch neit.. ik ben nu zelf 17 en neit eens de behoefte aan een scooter cq. brommer

Auto lijkt me daarintegen wel fijn, maar als ze die grens ook een jaar zouden verleggen zou ik er ook wel overheen komen,

Als je in een drukke stad woont is een scooter top.
Daar bij komt dat je met een scooter al sneller het gevoeld van snelheid krijgt. Met als gevolg dat je beter kan inschatten. Of een fiets gaat alles max 5 a 10 KM op de scooter gaat dat al tegen de 100. Dus weet je wat er allemaal gebeurd met die snelheid. Dat een boom best snel dicht bij is BV. Of hard af remmen dat je toch heel wat ruimte nodig hebt.
  vrijdag 9 januari 2004 @ 15:41:45 #16
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_16103557
Als ik de topictitel goed begrijp is mijn brommer in 2006 zo ineens een jaar ouder?

Wat raar...

pi_16103653
ik vind t gewoon een ontzettend onzinnige beslissing (niet dat ik daar nog last van ga hebben maar dan nog) die daar in den haag hebben vroeger ook op opgefokte zundapp's en kreidlers en puchjes gereden en zijn er mee op vakantie zijn geweest enzo... en daar hebben ze ook plezier aan beleefd... dat is gewoon een fase in je leven die je meegemaakt moet hebben...
  vrijdag 9 januari 2004 @ 15:45:36 #18
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_16103678
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 15:41 schreef Tjabbo het volgende:
Als ik de topictitel goed begrijp is mijn brommer in 2006 zo ineens een jaar ouder?

Wat raar...

Jij blij dat het niet over een celica ging
pi_16103721
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 15:22 schreef kaashema het volgende:

Ja idd, het merendeel heeft zo'n ding omdat het oh zo stoer is
Feauteaux
You make me sick, because I adore you so...
Ik besefte de ernst van mijn kater, toen de poes stampend de kamer binnen kwam.
pi_16103781
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 15:44 schreef Youp het volgende:
ik vind t gewoon een ontzettend onzinnige beslissing (niet dat ik daar nog last van ga hebben maar dan nog) die daar in den haag hebben vroeger ook op opgefokte zundapp's en kreidlers en puchjes gereden en zijn er mee op vakantie zijn geweest enzo... en daar hebben ze ook plezier aan beleefd... dat is gewoon een fase in je leven die je meegemaakt moet hebben...
nou ik hoef het niet meegemaakt te hebben, heb totaal geen behoefte aan zo'n ding. Het kost alleen maar geld, dat geld spaar ik liever voor me rijbewijs.
Feauteaux
You make me sick, because I adore you so...
Ik besefte de ernst van mijn kater, toen de poes stampend de kamer binnen kwam.
pi_16103798
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 15:46 schreef Catwoman1986 het volgende:

[..]

Ja idd, het merendeel heeft zo'n ding omdat het oh zo stoer is

en zo'n mensen lach ik uit die gaan over 2 jaar ook in een stratemakersferrari rijden als ik bij mij op school kijk.... hoe extremer (lees lelijker) uitgebouwd hoe beter, nos er in neon er onder alles er op en er aan en dat vinden ze prachtig tot en met velgen die blijven draaien als je stilstaat :"(
pi_16103826
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 15:48 schreef Catwoman1986 het volgende:

[..]

nou ik hoef het niet meegemaakt te hebben, heb totaal geen behoefte aan zo'n ding. Het kost alleen maar geld, dat geld spaar ik liever voor me rijbewijs.

ik wel... maarja, ik ben zo'n 'dorpsjongen'
  vrijdag 9 januari 2004 @ 16:02:22 #23
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_16104202
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 15:12 schreef Youp het volgende:

Naar mijn weten heeft de verplaatsing een hoop ongelukken gescheeld. Ook in de praktijk merk ik dat het zinvol is geweest. Als je met de auto afslaat naar rechts, en je moet over een fietspad, dan is het vaak zo dat een brommer die met 50km/h aankomt totaal over het hoofd gezien wordt. Dat was dan ook de grootste oorzaak van ongelukken met brommers.

Zeker als je dan 80 op je opgevoerde kroket rijdt, ben je al snel de zak. En behoorlijk stom, als je 80 op een fietspad rijdt, maar dat doet er nu niet toe.

De invoering van 17 jarige leeftijd is echter totaal zinloos. Dit schuift de probleemleeftijd slechts een jaar verder op. Het is echt niet zo dat scholieren in het jaar van 16 naar 17 zo vreselijk veel meer verantwoordelijkheidsgevoel of verkeersinzicht krijgen dat ze geen ongelukken meer creëren. Het is juist zo dat het inzicht en de verantwoordelijkheid een resultaat is van de ervaring die je opdoet in dat jaar rijden. Aangezien de komende groep nieuwe brommerrijders dit niet opdoet op 16 jarige leeftijd, blijft de risicogroep, en zal het enige resultaat van deze aktie zijn dat jongeren sneller afzien van een brommer, omdat ze met 17 jarige leeftijd onder restrictie in een auto mogen rijden.

daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_16104962
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 16:02 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Naar mijn weten heeft de verplaatsing een hoop ongelukken gescheeld. Ook in de praktijk merk ik dat het zinvol is geweest. Als je met de auto afslaat naar rechts, en je moet over een fietspad, dan is het vaak zo dat een brommer die met 50km/h aankomt totaal over het hoofd gezien wordt. Dat was dan ook de grootste oorzaak van ongelukken met brommers.

Zeker als je dan 80 op je opgevoerde kroket rijdt, ben je al snel de zak. En behoorlijk stom, als je 80 op een fietspad rijdt, maar dat doet er nu niet toe.

De invoering van 17 jarige leeftijd is echter totaal zinloos. Dit schuift de probleemleeftijd slechts een jaar verder op. Het is echt niet zo dat scholieren in het jaar van 16 naar 17 zo vreselijk veel meer verantwoordelijkheidsgevoel of verkeersinzicht krijgen dat ze geen ongelukken meer creëren. Het is juist zo dat het inzicht en de verantwoordelijkheid een resultaat is van de ervaring die je opdoet in dat jaar rijden. Aangezien de komende groep nieuwe brommerrijders dit niet opdoet op 16 jarige leeftijd, blijft de risicogroep, en zal het enige resultaat van deze aktie zijn dat jongeren sneller afzien van een brommer, omdat ze met 17 jarige leeftijd onder restrictie in een auto mogen rijden.

ja ik ben t ook wel grotendeels met je eens alleen officieel moet je tussen de auto's 30 gaan rijden... en dat is onveilig..

ik ree zelf een keer +-60 door de bebouwde kom (was een niet al te brede weg met op sommige plaatsen een soort van middenberm enzo..) en dr zat een auto achter me te duwen die vond dat ik te langzaam ging zat +-1 meter van mn achterwiel met zn bumper en tuuterde al een paar keer... inhalen kon ie niet... op een gegeven moment moest ik rechts dus ik steek mijn hand uit en wil afremmen... auto achter me wou dat duidelijk niet raakte me bijna ik snel die bocht in gedoken en zo hard mogelijk geremd en proberen niet te slippen wat overigens goed lukte... alleen haalde ik door die snelheid van nog +-50 de bocht niet meer en knal tegen de stoeprand en ik vloog over de kop.... nou had ik toch veel liever op het fietspad gezeten op dat moment...

vrijdag 9 januari 2004 @ 16:40:16 #25
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_16105396
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 16:02 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Van 16 naar 17 krijgen ze niet veel meer inzicht, maar de groep scooterrijders wordt wel bijna gehalveerd!
Thucydides
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')