Uitgegeven: 9 januari 2004 07:52
DEN HAAG - De leeftijd waarop jongeren een brommer mogen rijden gaat met één jaar omhoog naar zeventien jaar. Minister Peijs van Verkeer wil de maatregel in 2006 laten ingaan. Haar voorstel maakt deel uit van een reeks verkeersmaatregelen die vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer worden voorgelegd.
In het pakket maatregelen bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren, kondigt de bewindsvrouwe een onderzoek aan naar verlaging van de leeftijd waarop jongeren autorijles mogen nemen naar zeventien jaar.
Mensen die al een rijbewijs hebben, moeten meer moeite gaan doen om het papiertje te behouden. Zo komt er een verplichte ogentest vanaf 45 jaar en komt er een proef met nascholingscursussen.
Het bekende roze rijbewijs gaat verder verdwijnen en maakt plaats voor een bewijs op creditcard-formaat. Verkeersveiligheidsorganisatie 3VO is blij dat "de minister haar nek uitsteekt" maar had voor de bromfietsers liever een verhoging naar 18 jaar gezien.
"Bij een verhoging naar 17 jaar scheelt dat zeventien doden per jaar blijkt uit onderzoek, maar bij 18 jaar 44," aldus een woordvoerster voor Radio 1 Journaal vrijdag. "De brommer zal dan door veel jongeren worden overgeslagen. Een economisch belang mag niet zwaarder wegen dan het leven van jongeren."
Bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=257310&c=75
Dus eigenlijk heeft het geen zin meer om brommer te gaan rijden, toch? Want dan kan je beter gewoon een jartje wachten en dan een autootje kopen. Ben ik gelijk van die vervelende scooters en brommers af!
quote:Of de search is gewoon uitgeschakeld!
Op vrijdag 9 januari 2004 10:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Of je kijkt eerst even rond: Brommer pas vanaf 17 jaar
Bovendien staat dat topic niet in PTA!
[Dit bericht is gewijzigd door HPoi op 09-01-2004 11:21]
Edit: Of eigenlijk de bestuurdertjes die zichzelf toffer dan tof vinden op die brommertjes zijn teringdingen
quote:JA en op hun 17de mogen ze al in een auto stappen. Dus we verplatsen het gevaar van de scooter naar de auto. Geef mij liever de gevaarlijke scooters maar. Ik heb liever een scooter ergens in me deur dan een auto
Op vrijdag 9 januari 2004 13:30 schreef Classic-PC het volgende:
Hehe eindelijk. Zijn we eindelijk van die 16jarige huftertjes af op die klere dingen. Heeft me al genoeg gekost die grappenmakers
btw als de leeftijd verzet is naar 17 hoopt de regering alleen maar meer boetes te kunnen uitschrijven aan jonge automobilisten en/of meteen het rijbewijs (permanent) af te nemen zodat er indirect minder verkeer op de weg komt ofzo.... dr zal vast nog wel een of andere valse gedachte achter zitten... want ze verdienen ontzettende bergen geld aan brommertjes die opgevoerd zijn ed. en om dat dan meteen weg te gooien....
quote:toch is ie dubbel.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:45 schreef HPoi het volgende:[..]
Of de search is gewoon uitgeschakeld!
![]()
Bovendien staat dat topic niet in PTA!
quote:Ik denk dat ze meer verdienen aan benzine van een auto. Wegen belasting en boete,s.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:58 schreef Youp het volgende:
ook t argument dat een 16jarige geen verkeerssituatie in kan schattenwaarom kan iemand van 17 dat dan wel?? zo veel verschilt dat nou ook weer niet... dan moeten ze er gelijk 21 van maken... dat ze dan een psygolochische test doen ofzo... in groep 7 op de basisschool heeft iedereen al een verkeersexamen en dat gaat juist over het inschatten van verkeerssituaties... welliswaar met de fiets maar dat is niet veel verschil...
btw als de leeftijd verzet is naar 17 hoopt de regering alleen maar meer boetes te kunnen uitschrijven aan jonge automobilisten en/of meteen het rijbewijs (permanent) af te nemen zodat er indirect minder verkeer op de weg komt ofzo.... dr zal vast nog wel een of andere valse gedachte achter zitten... want ze verdienen ontzettende bergen geld aan brommertjes die opgevoerd zijn ed. en om dat dan meteen weg te gooien....
quote:kan ook... t gaat iig om geld dat weet ik wel zeker...
Op vrijdag 9 januari 2004 15:07 schreef ook_gek het volgende:[..]
Ik denk dat ze meer verdienen aan benzine van een auto. Wegen belasting en boete,s.
btw ook het plan van een aantal jaar geleden om dus de brommers ed. tussen de auto's te laten rijden heeft alleen maar geleidt tot meer verkeersslachtoffers.... dus hebben ze weer een argument om de leeftijd te verzetten...
quote:Dat had een andere reden. Scooters die met 60 fietsers inhalen, of die met 60 tussen de auto's rijden.... 't is allebei kut.....
Op vrijdag 9 januari 2004 15:12 schreef Youp het volgende:[..]
kan ook... t gaat iig om geld dat weet ik wel zeker...
btw ook het plan van een aantal jaar geleden om dus de brommers ed. tussen de auto's te laten rijden heeft alleen maar geleidt tot meer verkeersslachtoffers.... dus hebben ze weer een argument om de leeftijd te verzetten...
quote:Jij leest zeker maar de helft
Op vrijdag 9 januari 2004 15:16 schreef Xtreem het volgende:[..]
Dat had een andere reden. Scooters die met 60 fietsers inhalen, of die met 60 tussen de auto's rijden.... 't is allebei kut.....
dat ze de leeftijd omhoog gooien... heeft niks met geld te maken
quote:met 17 mag je gaan lessen.... praktijk examen als nog vanaf 18 jaar....
Op vrijdag 9 januari 2004 15:19 schreef ook_gek het volgende:[..]
Jij leest zeker maar de helft
Want van af 17 willen ze die knakkertjes in een auto proppen.
Wat heb je liever. Een scooter die met 100 tegen je auto aan rijd. Of een andere auto
Auto lijkt me daarintegen wel fijn, maar als ze die grens ook een jaar zouden verleggen zou ik er ook wel overheen komen,
quote:Als je in een drukke stad woont is een scooter top.
Op vrijdag 9 januari 2004 15:22 schreef kaashema het volgende:
Mja... ik snap dat hele scooter gezeik toch neit.. ik ben nu zelf 17 en neit eens de behoefte aan een scooter cq. brommerAuto lijkt me daarintegen wel fijn, maar als ze die grens ook een jaar zouden verleggen zou ik er ook wel overheen komen,
quote:Jij blij dat het niet over een celica ging
Op vrijdag 9 januari 2004 15:41 schreef Tjabbo het volgende:
Als ik de topictitel goed begrijp is mijn brommer in 2006 zo ineens een jaar ouder?Wat raar...
quote:Ja idd, het merendeel heeft zo'n ding omdat het oh zo stoer is
Op vrijdag 9 januari 2004 15:22 schreef kaashema het volgende:
Mja... ik snap dat hele scooter gezeik toch neit.. ik ben nu zelf 17 en neit eens de behoefte aan een scooter cq. brommerAuto lijkt me daarintegen wel fijn, maar als ze die grens ook een jaar zouden verleggen zou ik er ook wel overheen komen,
quote:nou ik hoef het niet meegemaakt te hebben, heb totaal geen behoefte aan zo'n ding. Het kost alleen maar geld, dat geld spaar ik liever voor me rijbewijs.
Op vrijdag 9 januari 2004 15:44 schreef Youp het volgende:
ik vind t gewoon een ontzettend onzinnige beslissing(niet dat ik daar nog last van ga hebben maar dan nog) die daar in den haag hebben vroeger ook op opgefokte zundapp's en kreidlers en puchjes gereden en zijn er mee op vakantie zijn geweest enzo... en daar hebben ze ook plezier aan beleefd... dat is gewoon een fase in je leven die je meegemaakt moet hebben...
quote:en zo'n mensen lach ik uit
Op vrijdag 9 januari 2004 15:46 schreef Catwoman1986 het volgende:[..]
Ja idd, het merendeel heeft zo'n ding omdat het oh zo stoer is
quote:ik wel... maarja, ik ben zo'n 'dorpsjongen'
Op vrijdag 9 januari 2004 15:48 schreef Catwoman1986 het volgende:[..]
nou ik hoef het niet meegemaakt te hebben, heb totaal geen behoefte aan zo'n ding. Het kost alleen maar geld, dat geld spaar ik liever voor me rijbewijs.
quote:Naar mijn weten heeft de verplaatsing een hoop ongelukken gescheeld. Ook in de praktijk merk ik dat het zinvol is geweest. Als je met de auto afslaat naar rechts, en je moet over een fietspad, dan is het vaak zo dat een brommer die met 50km/h aankomt totaal over het hoofd gezien wordt. Dat was dan ook de grootste oorzaak van ongelukken met brommers.
Op vrijdag 9 januari 2004 15:12 schreef Youp het volgende:
kan ook... t gaat iig om geld dat weet ik wel zeker...btw ook het plan van een aantal jaar geleden om dus de brommers ed. tussen de auto's te laten rijden heeft alleen maar geleidt tot meer verkeersslachtoffers.... dus hebben ze weer een argument om de leeftijd te verzetten...
Zeker als je dan 80 op je opgevoerde kroket rijdt, ben je al snel de zak. En behoorlijk stom, als je 80 op een fietspad rijdt, maar dat doet er nu niet toe.
De invoering van 17 jarige leeftijd is echter totaal zinloos. Dit schuift de probleemleeftijd slechts een jaar verder op. Het is echt niet zo dat scholieren in het jaar van 16 naar 17 zo vreselijk veel meer verantwoordelijkheidsgevoel of verkeersinzicht krijgen dat ze geen ongelukken meer creëren. Het is juist zo dat het inzicht en de verantwoordelijkheid een resultaat is van de ervaring die je opdoet in dat jaar rijden. Aangezien de komende groep nieuwe brommerrijders dit niet opdoet op 16 jarige leeftijd, blijft de risicogroep, en zal het enige resultaat van deze aktie zijn dat jongeren sneller afzien van een brommer, omdat ze met 17 jarige leeftijd onder restrictie in een auto mogen rijden.
quote:ja ik ben t ook wel grotendeels met je eens alleen officieel moet je tussen de auto's 30 gaan rijden... en dat is onveilig..
Op vrijdag 9 januari 2004 16:02 schreef Oosthoek het volgende:[..]
Naar mijn weten heeft de verplaatsing een hoop ongelukken gescheeld. Ook in de praktijk merk ik dat het zinvol is geweest. Als je met de auto afslaat naar rechts, en je moet over een fietspad, dan is het vaak zo dat een brommer die met 50km/h aankomt totaal over het hoofd gezien wordt. Dat was dan ook de grootste oorzaak van ongelukken met brommers.
Zeker als je dan 80 op je opgevoerde kroket rijdt, ben je al snel de zak. En behoorlijk stom, als je 80 op een fietspad rijdt, maar dat doet er nu niet toe.
De invoering van 17 jarige leeftijd is echter totaal zinloos. Dit schuift de probleemleeftijd slechts een jaar verder op. Het is echt niet zo dat scholieren in het jaar van 16 naar 17 zo vreselijk veel meer verantwoordelijkheidsgevoel of verkeersinzicht krijgen dat ze geen ongelukken meer creëren. Het is juist zo dat het inzicht en de verantwoordelijkheid een resultaat is van de ervaring die je opdoet in dat jaar rijden. Aangezien de komende groep nieuwe brommerrijders dit niet opdoet op 16 jarige leeftijd, blijft de risicogroep, en zal het enige resultaat van deze aktie zijn dat jongeren sneller afzien van een brommer, omdat ze met 17 jarige leeftijd onder restrictie in een auto mogen rijden.
ik ree zelf een keer +-60 door de bebouwde kom (was een niet al te brede weg met op sommige plaatsen een soort van middenberm enzo..) en dr zat een auto achter me te duwen die vond dat ik te langzaam ging zat +-1 meter van mn achterwiel met zn bumper en tuuterde al een paar keer... inhalen kon ie niet... op een gegeven moment moest ik rechts dus ik steek mijn hand uit en wil afremmen... auto achter me wou dat duidelijk niet raakte me bijna ik snel die bocht in gedoken en zo hard mogelijk geremd en proberen niet te slippen wat overigens goed lukte... alleen haalde ik door die snelheid van nog +-50 de bocht niet meer en knal tegen de stoeprand en ik vloog over de kop.... nou had ik toch veel liever op het fietspad gezeten op dat moment...
quote:Van 16 naar 17 krijgen ze niet veel meer inzicht, maar de groep scooterrijders wordt wel bijna gehalveerd!
Op vrijdag 9 januari 2004 16:02 schreef Oosthoek het volgende:[..]
Naar mijn weten heeft de verplaatsing een hoop ongelukken gescheeld. Ook in de praktijk merk ik dat het zinvol is geweest. Als je met de auto afslaat naar rechts, en je moet over een fietspad, dan is het vaak zo dat een brommer die met 50km/h aankomt totaal over het hoofd gezien wordt. Dat was dan ook de grootste oorzaak van ongelukken met brommers.
Zeker als je dan 80 op je opgevoerde kroket rijdt, ben je al snel de zak. En behoorlijk stom, als je 80 op een fietspad rijdt, maar dat doet er nu niet toe.
De invoering van 17 jarige leeftijd is echter totaal zinloos. Dit schuift de probleemleeftijd slechts een jaar verder op. Het is echt niet zo dat scholieren in het jaar van 16 naar 17 zo vreselijk veel meer verantwoordelijkheidsgevoel of verkeersinzicht krijgen dat ze geen ongelukken meer creëren. Het is juist zo dat het inzicht en de verantwoordelijkheid een resultaat is van de ervaring die je opdoet in dat jaar rijden. Aangezien de komende groep nieuwe brommerrijders dit niet opdoet op 16 jarige leeftijd, blijft de risicogroep, en zal het enige resultaat van deze aktie zijn dat jongeren sneller afzien van een brommer, omdat ze met 17 jarige leeftijd onder restrictie in een auto mogen rijden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |