[Dit bericht is gewijzigd door Sieburt op 08-01-2004 14:21]
Verder wil ik nog zeggen dat de moeder van m'n vriendin heeft doorgerookt toen ze zwanger was van mijn vriendin, en die heeft daar nu niks geen last van ondervonden.
[Dit bericht is gewijzigd door Boomrups op 08-01-2004 14:21]
Zo, even een hard statement om de discussie lekker op gang te brengen.
quote:Misschien onderschat je de verslavende werking die nicotine op sommige mensen kan hebben.
Op donderdag 8 januari 2004 14:15 schreef ThePatman het volgende:
Roken is sowieso niet gezond. Ouders die roken in het bijzijn van kinderen of tijdens een zwangerschap geven dus niet om hun kinderen.Zo, even een hard statement om de discussie lekker op gang te brengen.
quote:Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat het verstandig was van haar moeder.
Op donderdag 8 januari 2004 14:13 schreef Boomrups het volgende:Verder wil ik nog zeggen dat de moeder van m'n vriendin heeft doorgerookt toen ze zwanger was van mijn vriendin, en die heeft daar nu niks geen last van ondervonden.
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:14 schreef Mac11 het volgende:
Dat is het laagste wat je je kind aan kan doen!
quote:naar mijn mening zou dit het standpunt van iedereen moeten zijn!!
Op donderdag 8 januari 2004 14:14 schreef Mac11 het volgende:
Dat is het laagste wat je je kind aan kan doen!
of dit topic moet bedoelt zijn om mensen die wel roken tijdens de zwangerschap om de oren te slaan en af te kraken...
[Dit bericht is gewijzigd door Dunadain op 08-01-2004 14:23]
quote:en ben ik van mening je enkele linkjes te geven. Er zullen er vast nog meer zijn.
Op donderdag 8 januari 2004 14:13 schreef Sieburt het volgende:
Omdat de discussie in Zwangerschap en geboorte deel 21 over roken tijdens de zwangerschap best op gang kwam ben ik van mening hier een special topic over te moeten openen!!!
zwangerschap en roken
roken bij mijn baby
Slechte dingen mijden als je zwanger bent?
Roken en zwangerschap.
edit: oftewel eeuwenoude discussie, meerdere malen herhaald, verschillende standpunten worden angedragen waarop uiteindelijk het moddergooien begint.
[Dit bericht is gewijzigd door Knorretje op 08-01-2004 14:25]
quote:Mee eens.
Roken is sowieso niet gezond. Ouders die roken in het bijzijn van kinderen of tijdens een zwangerschap geven dus niet om hun kinderen.Zo, even een hard statement om de discussie lekker op gang te brengen.
alleen is het hellaas niet zo makkelijk (hoewel het voor veel mensen de reden is om te stoppen)
Veel mensen geloven niet dat roken ongezond is (of beter: willen het niet geloven). Daardoor roken ze gewoon door. en pas wanneer het te laat is willen ze stoppen en dat lukt ze dan niet meer. Dus als ze in die tijd een kind zouden krijgen zullen ze niet geloven dat het slecht is voor het kind (of willen geloven...).
quote:Wat hierboven staat is gewoon waar, en houd ook even in de gaten dat het kind zelf zo klein is en opzich aan 1 trekje van een sigaret al 'genoeg' heeft.
quote:uhm....nee hoor....
Niet dat ik een voorstander ben van roken, en al helemaal niet van roken tijdens de zwangerschap of in t bijzijn van kinderen. (wat mij betreft roken rokers vanaf nu alleen nog buiten, ik vind het zo smerig).
Maar als jij je leven lang verslaafd bent aan roken, en je raakt zwanger (gewild of niet) dan is niet ineens je verslaving over.
En er zijn best heel erg veel mensen die het gelukkig voor hun kindje wel op kunnen brengen om te stoppen, maar er zijn helaas ook mensen voor wie die opgave te zwaar is.
En dat roken geldt in dit geval even niet alleen voor roken maar ook voor alle andere drugs en drank.
Ik heb een zusje die verslaafd geboren is, en als je dat ziet vraag je je ook af waarom iemand zo'n kindje zoiets aandoet. Het is zo ongelofelijk zielig. Maar het lukt moeders nou eenmaal niet altijd om te stoppen.
quote:En dat is nou de enige zinnige reactie hierop. Dankjewel knorretje!
Op donderdag 8 januari 2004 14:18 schreef Knorretje het volgende:[..]
en ben ik van mening je enkele linkjes te geven. Er zullen er vast nog meer zijn.
zwangerschap en roken
roken bij mijn baby
Slechte dingen mijden als je zwanger bent?
Roken en zwangerschap.edit: oftewel eeuwenoude discussie, meerdere malen herhaald, verschillende standpunten worden angedragen waarop uiteindelijk het moddergooien begint.
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:20 schreef akkien het volgende:[..]
Ik heb een zusje die verslaafd geboren is, en als je dat ziet vraag je je ook af waarom iemand zo'n kindje zoiets aandoet. Het is zo ongelofelijk zielig. Maar het lukt moeders nou eenmaal niet altijd om te stoppen.
Buiten de info in de linkjes van Knorretje, vergeet ook niet dat het ook nog eens de kans op wiegendood enorm verhoogt... Dus als je kind gezond geboren wordt (wat volgens mijn mening meer Russisch roulette is als je doorrookt) kan het later alsnog overlijden...
[Dit bericht is gewijzigd door kimpiedimpie op 08-01-2004 14:30]
quote:is t niet zo dat kinderen van moeders die tijdens de zwangerschap roken meer kans hebben op longafwijkingen (en later astma) en dat ze vaak kleiner geboren worden?
Op donderdag 8 januari 2004 14:24 schreef kimpiedimpie het volgende:
Ha! Hier is het dus toch van gekomen!Buiten de info in de linkjes van Tan, vergeet ook niet dat het ook nog eens de kans op wiegendood enorm verhoogt... Dus als je kind gezond geboren wordt (wat volgens mijn mening meer Russisch roulette is als je doorrookt) kan het later alsnog overlijden...
quote:En dit is naar mijn weten net een paar weken geleden geplubliceerd en gebasserd op een grondig onderzoek!!!
Op donderdag 8 januari 2004 14:24 schreef kimpiedimpie het volgende:
Ha! Hier is het dus toch van gekomen!Buiten de info in de linkjes van Knorretje, vergeet ook niet dat het ook nog eens de kans op wiegendood enorm verhoogt... Dus als je kind gezond geboren wordt (wat volgens mijn mening meer Russisch roulette is als je doorrookt) kan het later alsnog overlijden...
quote:ik ben t wel met je eens hoor, dat roken gewoon hardstikke not done is tijdens een zwangerschap.
Op donderdag 8 januari 2004 14:27 schreef Sieburt het volgende:
Dan nog verslaving of niet, het is gewoon egoistisch gedacht om te zeggen als je een verslaving hebt dat het dan geoorlooft is door te gaan tijdens de zwangerschap met deze verslaving. wees eens sterk en gedraag direct als moeder.
als het kindje er is zeg toch ook niet ach mijn kindje heeft al die tijd al meegedaan tijden de zwangerschap laat ik daar ook maar me ddor gaan als het geboren is!!!!!!!!!!!
Maar ik vind dat jij er wel een erg eenzijdige kijk op hebt. Als buitenstaander (en neem ik aan als niet-roker) is het hardstikke makkelijk om te zeggen dat iemand er mee moet stoppen. Maar dat stoppen zelf is gewoon hardstikke moeilijk. Daarom heb ik ook ernorm veel bewondering voor moeders die stoppen tijdens hun zwangerschap en daarna ook niet roken in t bijzijn van hun kinderen.
Maar roken (en dat geldt voor andere drugs nog erger) is een verslaving, en helaas kom je van een verslaving niet zomaar af.
quote:Nee hoor maar wel om ze nogmaals te vertellen wat ze hun kindertjes aan doen en ze nog eens goed met de feiten worden geconfronteerd!!
Op donderdag 8 januari 2004 14:17 schreef lily het volgende:
Dat roken slecht is en dus ook tijdens een zwangerschap is een feit dus er valt weinig over te discussieren...of dit topic moet bedoelt zijn om mensen die wel roken tijdens de zwangerschap om de oren te slaan en af te kraken...
Het stuit me alleen wel tegen de borst als er oneigenlijke argumenten gebruikt worden om het doorroken goed te praten. Bijvoorbeeld dat de kans op bloedarmoede kleiner is als je rookt (bloedarmoede is oneindig veel minder schadelijk dan roken), of dat stoppen met roken afvalstoffen in je bloed brengt die schadelijker zijn dan het roken zelf (flauwekul natuurlijk) en dat soort drogredenen. Als je doorrookt, vind ik wel dat je je bewust moet zijn van de risico's en op die grond een afweging moet maken en niet jezelf voor de gek houden of goedpraten.
Voor mijzelf geldt: ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets met mijn kind aan de hand was/is/zal zijn dat veroorzaakt werd door mijn gerook. Die last vind ik niet te dragen, daarom ben ik gestopt voordat ik zwanger werd.
quote:dat weet iedereen ondertussen echt wel
Op donderdag 8 januari 2004 14:31 schreef Sieburt het volgende:[..]
Nee hoor maar wel om ze nogmaals te vertellen wat ze hun kindertjes aan doen en ze nog eens goed met de feiten worden geconfronteerd!!
[Dit bericht is gewijzigd door lily op 08-01-2004 14:39]
quote:Ben zelf geen buitenstaander en ja ik ben zelf geen roker.
Op donderdag 8 januari 2004 14:31 schreef akkien het volgende:[..]
ik ben t wel met je eens hoor, dat roken gewoon hardstikke not done is tijdens een zwangerschap.
Maar ik vind dat jij er wel een erg eenzijdige kijk op hebt. Als buitenstaander (en neem ik aan als niet-roker) is het hardstikke makkelijk om te zeggen dat iemand er mee moet stoppen. Maar dat stoppen zelf is gewoon hardstikke moeilijk. Daarom heb ik ook ernorm veel bewondering voor moeders die stoppen tijdens hun zwangerschap en daarna ook niet roken in t bijzijn van hun kinderen.
Maar roken (en dat geldt voor andere drugs nog erger) is een verslaving, en helaas kom je van een verslaving niet zomaar af.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |