abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 januari 2004 @ 14:13:10 #1
80105 Sieburt
ik met mijn familie
pi_16067336
Omdat de discussie in Zwangerschap en geboorte deel 21 over roken tijdens de zwangerschap best op gang kwam ben ik van mening hier een special topic over te moeten openen!!!

[Dit bericht is gewijzigd door Sieburt op 08-01-2004 14:21]

Sieburt
  donderdag 8 januari 2004 @ 14:13:41 #2
8185 Boomrups
Kabbelt rustig voort
pi_16067354
Wat betreft de (erg matige) openingspost: Okay...wat zijn de standpunten? Wat is er al gezegd? Waar ging het gesprek heen?

Verder wil ik nog zeggen dat de moeder van m'n vriendin heeft doorgerookt toen ze zwanger was van mijn vriendin, en die heeft daar nu niks geen last van ondervonden.

[Dit bericht is gewijzigd door Boomrups op 08-01-2004 14:21]

Think of how stupid the average person is...and then realise that half of them is even more stupid than that!
  donderdag 8 januari 2004 @ 14:14:23 #3
64882 Mac11
I roll you up like my Rizla
pi_16067384
Dat is het laagste wat je je kind aan kan doen!
pi_16067417
Roken is sowieso niet gezond. Ouders die roken in het bijzijn van kinderen of tijdens een zwangerschap geven dus niet om hun kinderen.

Zo, even een hard statement om de discussie lekker op gang te brengen.

donderdag 8 januari 2004 @ 14:17:13 #5
8185 Boomrups
Kabbelt rustig voort
pi_16067495
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:15 schreef ThePatman het volgende:
Roken is sowieso niet gezond. Ouders die roken in het bijzijn van kinderen of tijdens een zwangerschap geven dus niet om hun kinderen.

Misschien onderschat je de verslavende werking die nicotine op sommige mensen kan hebben.
Think of how stupid the average person is...and then realise that half of them is even more stupid than that!
  donderdag 8 januari 2004 @ 14:17:38 #6
8185 Boomrups
Kabbelt rustig voort
pi_16067506
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:13 schreef Boomrups het volgende:

Verder wil ik nog zeggen dat de moeder van m'n vriendin heeft doorgerookt toen ze zwanger was van mijn vriendin, en die heeft daar nu niks geen last van ondervonden.

Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat het verstandig was van haar moeder.
  donderdag 8 januari 2004 @ 14:17:39 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_16067508
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:14 schreef Mac11 het volgende:

Doe dan gewoon abortus!
censuur :O
  donderdag 8 januari 2004 @ 14:17:42 #8
80105 Sieburt
ik met mijn familie
pi_16067513
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:14 schreef Mac11 het volgende:
naar mijn mening zou dit het standpunt van iedereen moeten zijn!!
Sieburt
pi_16067518
Dat roken slecht is en dus ook tijdens een zwangerschap is een feit dus er valt weinig over te discussieren...

of dit topic moet bedoelt zijn om mensen die wel roken tijdens de zwangerschap om de oren te slaan en af te kraken...

pi_16067531
Ik zie het zo. Als je rookt tijdens zwangerschap of als je kind nog heel klein is en er niet echt voor kan weglopen of protesteren dan ben dus best wel zielig. Want je verslaving beinvloed gewoon de gezondheid van je kind.

[Dit bericht is gewijzigd door Dunadain op 08-01-2004 14:23]

pi_16067544
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:13 schreef Sieburt het volgende:
Omdat de discussie in Zwangerschap en geboorte deel 21 over roken tijdens de zwangerschap best op gang kwam ben ik van mening hier een special topic over te moeten openen!!!
en ben ik van mening je enkele linkjes te geven. Er zullen er vast nog meer zijn.

zwangerschap en roken
roken bij mijn baby
Slechte dingen mijden als je zwanger bent?
Roken en zwangerschap.

edit: oftewel eeuwenoude discussie, meerdere malen herhaald, verschillende standpunten worden angedragen waarop uiteindelijk het moddergooien begint.

[Dit bericht is gewijzigd door Knorretje op 08-01-2004 14:25]

pi_16067552
quote:

Mee eens.

alleen is het hellaas niet zo makkelijk (hoewel het voor veel mensen de reden is om te stoppen)
Veel mensen geloven niet dat roken ongezond is (of beter: willen het niet geloven). Daardoor roken ze gewoon door. en pas wanneer het te laat is willen ze stoppen en dat lukt ze dan niet meer. Dus als ze in die tijd een kind zouden krijgen zullen ze niet geloven dat het slecht is voor het kind (of willen geloven...).

donderdag 8 januari 2004 @ 14:19:30 #13
64882 Mac11
pi_16067568
quote:

Wat hierboven staat is gewoon waar, en houd ook even in de gaten dat het kind zelf zo klein is en opzich aan 1 trekje van een sigaret al 'genoeg' heeft.
Er zijn gewoon achterlijke wijven bij die een pakje per dag rookten tijdens de zwangerschap (liep gewoon iemand op m`n stage te verkondigen zonder schaamtegevoelens), ik heb ook daar m`n mening uitgesproken en volgens mij viel die zeker niet in goede aard.
  donderdag 8 januari 2004 @ 14:20:11 #14
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_16067585
quote:

uhm....nee hoor....

Niet dat ik een voorstander ben van roken, en al helemaal niet van roken tijdens de zwangerschap of in t bijzijn van kinderen. (wat mij betreft roken rokers vanaf nu alleen nog buiten, ik vind het zo smerig).

Maar als jij je leven lang verslaafd bent aan roken, en je raakt zwanger (gewild of niet) dan is niet ineens je verslaving over.
En er zijn best heel erg veel mensen die het gelukkig voor hun kindje wel op kunnen brengen om te stoppen, maar er zijn helaas ook mensen voor wie die opgave te zwaar is.

En dat roken geldt in dit geval even niet alleen voor roken maar ook voor alle andere drugs en drank.

Ik heb een zusje die verslaafd geboren is, en als je dat ziet vraag je je ook af waarom iemand zo'n kindje zoiets aandoet. Het is zo ongelofelijk zielig. Maar het lukt moeders nou eenmaal niet altijd om te stoppen.

imagination is more important than knowledge
  donderdag 8 januari 2004 @ 14:21:23 #15
24188 Belana
kloon van belana
pi_16067623
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:18 schreef Knorretje het volgende:

[..]

en ben ik van mening je enkele linkjes te geven. Er zullen er vast nog meer zijn.

zwangerschap en roken
roken bij mijn baby
Slechte dingen mijden als je zwanger bent?
Roken en zwangerschap.

edit: oftewel eeuwenoude discussie, meerdere malen herhaald, verschillende standpunten worden angedragen waarop uiteindelijk het moddergooien begint.

En dat is nou de enige zinnige reactie hierop. Dankjewel knorretje!
stormy waters...
sailin'
  donderdag 8 januari 2004 @ 14:22:57 #16
64882 Mac11
pi_16067678
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:20 schreef akkien het volgende:

[..]
Ik heb een zusje die verslaafd geboren is, en als je dat ziet vraag je je ook af waarom iemand zo'n kindje zoiets aandoet. Het is zo ongelofelijk zielig. Maar het lukt moeders nou eenmaal niet altijd om te stoppen.

pi_16067723
Ha! Hier is het dus toch van gekomen!

Buiten de info in de linkjes van Knorretje, vergeet ook niet dat het ook nog eens de kans op wiegendood enorm verhoogt... Dus als je kind gezond geboren wordt (wat volgens mijn mening meer Russisch roulette is als je doorrookt) kan het later alsnog overlijden...

[Dit bericht is gewijzigd door kimpiedimpie op 08-01-2004 14:30]

Als je niet weet waar je heen gaat kom je er altijd...
  donderdag 8 januari 2004 @ 14:25:31 #18
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_16067769
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:24 schreef kimpiedimpie het volgende:

Buiten de info in de linkjes van Tan, vergeet ook niet dat het ook nog eens de kans op wiegendood enorm verhoogt... Dus als je kind gezond geboren wordt (wat volgens mijn mening meer Russisch roulette is als je doorrookt) kan het later alsnog overlijden...

is t niet zo dat kinderen van moeders die tijdens de zwangerschap roken meer kans hebben op longafwijkingen (en later astma) en dat ze vaak kleiner geboren worden?
  donderdag 8 januari 2004 @ 14:27:45 #19
80105 Sieburt
ik met mijn familie
pi_16067855
Dan nog verslaving of niet, het is gewoon egoistisch gedacht om te zeggen als je een verslaving hebt dat het dan geoorlooft is door te gaan tijdens de zwangerschap met deze verslaving. wees eens sterk en gedraag direct als moeder.
als het kindje er is zeg toch ook niet ach mijn kindje heeft al die tijd al meegedaan tijden de zwangerschap laat ik daar ook maar me ddor gaan als het geboren is!!!!!!!!!!!
Sieburt
  donderdag 8 januari 2004 @ 14:29:27 #20
80105 Sieburt
ik met mijn familie
pi_16067909
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:24 schreef kimpiedimpie het volgende:

Buiten de info in de linkjes van Knorretje, vergeet ook niet dat het ook nog eens de kans op wiegendood enorm verhoogt... Dus als je kind gezond geboren wordt (wat volgens mijn mening meer Russisch roulette is als je doorrookt) kan het later alsnog overlijden...

En dit is naar mijn weten net een paar weken geleden geplubliceerd en gebasserd op een grondig onderzoek!!!
Sieburt
  donderdag 8 januari 2004 @ 14:31:19 #21
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_16067973
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:27 schreef Sieburt het volgende:
Dan nog verslaving of niet, het is gewoon egoistisch gedacht om te zeggen als je een verslaving hebt dat het dan geoorlooft is door te gaan tijdens de zwangerschap met deze verslaving. wees eens sterk en gedraag direct als moeder.
als het kindje er is zeg toch ook niet ach mijn kindje heeft al die tijd al meegedaan tijden de zwangerschap laat ik daar ook maar me ddor gaan als het geboren is!!!!!!!!!!!
ik ben t wel met je eens hoor, dat roken gewoon hardstikke not done is tijdens een zwangerschap.

Maar ik vind dat jij er wel een erg eenzijdige kijk op hebt. Als buitenstaander (en neem ik aan als niet-roker) is het hardstikke makkelijk om te zeggen dat iemand er mee moet stoppen. Maar dat stoppen zelf is gewoon hardstikke moeilijk. Daarom heb ik ook ernorm veel bewondering voor moeders die stoppen tijdens hun zwangerschap en daarna ook niet roken in t bijzijn van hun kinderen.

Maar roken (en dat geldt voor andere drugs nog erger) is een verslaving, en helaas kom je van een verslaving niet zomaar af.

donderdag 8 januari 2004 @ 14:31:39 #22
80105 Sieburt
ik met mijn familie
pi_16067988
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:17 schreef lily het volgende:
Dat roken slecht is en dus ook tijdens een zwangerschap is een feit dus er valt weinig over te discussieren...

of dit topic moet bedoelt zijn om mensen die wel roken tijdens de zwangerschap om de oren te slaan en af te kraken...

Nee hoor maar wel om ze nogmaals te vertellen wat ze hun kindertjes aan doen en ze nog eens goed met de feiten worden geconfronteerd!!
Sieburt
pi_16068016
In het andere topic werd ook al ergens gezegd dat tegenwoordig voldoende bekend is hoe schadelijk roken tijdens de zwangerschap is. Iedereen weet dat, en heeft daarna het recht zijn eigen afweging te maken. Er kunnen zwaarwegende redenen zijn om tóch door te roken, dat vind ik de eigen verantwoordelijkheid van de moeder.

Het stuit me alleen wel tegen de borst als er oneigenlijke argumenten gebruikt worden om het doorroken goed te praten. Bijvoorbeeld dat de kans op bloedarmoede kleiner is als je rookt (bloedarmoede is oneindig veel minder schadelijk dan roken), of dat stoppen met roken afvalstoffen in je bloed brengt die schadelijker zijn dan het roken zelf (flauwekul natuurlijk) en dat soort drogredenen. Als je doorrookt, vind ik wel dat je je bewust moet zijn van de risico's en op die grond een afweging moet maken en niet jezelf voor de gek houden of goedpraten.

Voor mijzelf geldt: ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets met mijn kind aan de hand was/is/zal zijn dat veroorzaakt werd door mijn gerook. Die last vind ik niet te dragen, daarom ben ik gestopt voordat ik zwanger werd.

mooi he, alles
pi_16068057
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:31 schreef Sieburt het volgende:

[..]

Nee hoor maar wel om ze nogmaals te vertellen wat ze hun kindertjes aan doen en ze nog eens goed met de feiten worden geconfronteerd!!

dat weet iedereen ondertussen echt wel

[Dit bericht is gewijzigd door lily op 08-01-2004 14:39]

donderdag 8 januari 2004 @ 14:34:39 #25
80105 Sieburt
ik met mijn familie
pi_16068111
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:31 schreef akkien het volgende:

[..]

ik ben t wel met je eens hoor, dat roken gewoon hardstikke not done is tijdens een zwangerschap.

Maar ik vind dat jij er wel een erg eenzijdige kijk op hebt. Als buitenstaander (en neem ik aan als niet-roker) is het hardstikke makkelijk om te zeggen dat iemand er mee moet stoppen. Maar dat stoppen zelf is gewoon hardstikke moeilijk. Daarom heb ik ook ernorm veel bewondering voor moeders die stoppen tijdens hun zwangerschap en daarna ook niet roken in t bijzijn van hun kinderen.

Maar roken (en dat geldt voor andere drugs nog erger) is een verslaving, en helaas kom je van een verslaving niet zomaar af.

Ben zelf geen buitenstaander en ja ik ben zelf geen roker.
Mijn vrouw is 34 weken zwanger en een zware roker geweest.
Vanaf moment 1 dat zij erachter kwam dat ze zwanger is is zij gestopt met roken hoe moeilijk het ook is en blijft maar deze verslaving zal absoluut blijven wijken voor het kind!!!
Sieburt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')