quote:Dat zet je wel even aan het denken. Zou het niet mogelijk zijn om zo'n jongen zijn uitkering terug te trekken? Hoe kan het dat hij überhaupt een uitkering heeft? Kan hij niet gewoon werken? Imo, uitkering intrekken en bij een dergelijk voorval eventueel uitzetten naar zijn eigen land.
'Conductrice moest een beetje pijn hebben'
Door Dénis van VlietOmdat hij boos was op een conductrice, sloeg hij haar op het hoofd met een stoeptegel. De vrouw zit vier maanden later nog steeds ziek thuis. Strafeis: 30 maanden cel voor poging tot moord.
Aushfred M. ziet ook wel in dat het ongehoord is wat hij de conductrice heeft aangedaan. En toch mag zij volgens hem van geluk spreken. ,,Als die klootzakken haar te grazen hadden genomen, dan was ze neergeschoten of gestoken.'' Met 'die klootzakken' bedoelt de 23-jarige Hoornaar zijn vrienden, die hem zouden hebben opgehitst de conductrice te mishandelen.
Aushfred, een wild baardje, rastahaar, klein van stuk, moest gisteren voor de rechtbank in Alkmaar verschijnen. De uit Curaçao afkomstige jongeman, die leeft van een uitkering, wordt ervan verdacht op 7 september 2003 conductrice Jacqueline Orthmann (37) met een stoeptegel op haar hoofd te hebben geslagen en haar eerder die dag te hebben bedreigd met de dood. De mishandeling vond elf uur 's avonds plaats op het station Hoorn-Kersenboogaard. De politie van Hoorn wist de man dankzij getuigenverklaringen bijna een maand na het incident aan te houden.
De vrouw raakte zwaargewond. Zo zwaar zelfs, dat ze vier maanden later nog steeds last heeft van ernstige evenwichtsstoornissen. Ook durft ze de straat niet meer op, laat staan te gaan werken. Orthmann wordt, aldus een zegsman van de Nederlandse Spoorwegen tijdens de zitting, al angstig als er gepraat wordt over de spoorlijn Hoorn-Enkhuizen, die vorig jaar vaak in het nieuws was vanwege agressie.
Over wat er nou precies is gebeurd op die bewuste avond, lopen de meningen sterk uiteen. Aushfred zelf houdt het erop dat hij met de trein op weg was naar Hoorn toen Orthmann langs kwam om de kaartjes te knippen.
,,Ze maakte een rare opmerking over buitenlanders. Ik zei niks terug. Later kwam ze weer langs en maakte ze weer een opmerking. Wat ze precies zei, weet ik niet.'' Pas bij het uitstappen van de trein, rond de klok van negen, zei Aushfred naar eigen zeggen voor het eerst wat terug: ,,Ik maak je af, wat moet je nou, ik maak je zo af, vuile teringhoer.''
In de plaatselijke coffeeshop vertelde Aushfred zijn vrienden nog diezelfde avond over het incident, en toen lachten ze hem uit. ,,Daar zeiden ze dat ik een mietje ben omdat ik niks heb teruggedaan. Zij zouden wel hebben geweten wat ze hadden gedaan. Ik werd opgefokt, als het ware.''
En dus besloot Aushfred wraak te nemen. Even voor elven liep hij het station Hoorn-Kersenboogaard op en zag op het perron de net uit Enkhuizen gearriveerde Orthmann staan.
,,Mijn lijf begon te trillen en ik werd bang. Ik voelde dat ik iets moest doen. Ik pakte een stoeptegel om haar tegen de benen te slaan. Ik wilde dat de conductrice vanwege die opmerkingen een beetje pijn zou hebben. Mijn doel was dat ze een á twee maanden thuis moest blijven als straf.''
Waarom belandde die stoeptegel op Orthmanns hoofd en niet tegen haar benen, wilde de rechter weten. ,,Hij vloog uit mijn handen.''
De rechter trok die verklaring in twijfel; getuigen vertelden een heel ander verhaal. Zo zou de verdachte juist bewust met de steen op het hoofd van de conductrice hebben geslagen. Dat Orthmann zich eerder die avond racistisch had uitgelaten tegenover Aushfred, werd eveneens in twijfel getrokken. Geen enkele getuige kan dat bevestigen.
De conductrice heeft tegenover de politie verklaard dat ze de jongeman alleen aansprak omdat hij in een niet-rokerscoupé met de benen op de bank een joint zat te roken. Aushfred ontkende dat.
Officier van justitie M. Panhorst geloofde het verhaal van de verdachte niet. Ze vond bedreiging en poging tot moord bewezen en eiste 30 maanden celstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk. Ook zou Aushfred een behandeling tegen agressie moeten volgen. Of Aushfred, een bekende van justitie, nu wel of niet is aangemoedigd door zijn vrienden, is volgens de officier niet relevant. ,,Hij heeft uiteindelijk gehandeld zoals hij heeft gedaan, en dat reken ik hem zwaar aan.'' In de eis nam de officier wel mee dat Aushfred volgens deskundigen licht verminderd toerekeningsvatbaar was. Volgens een psychiatrisch rapport is hij matig intelligent, gemakkelijk te beïnvloeden en snel gekrenkt.
Aushfreds advocaat A. Utrillas vond de eis buiten alle proporties en verweet de officier van jusititie goede sier te willen maken naar het publiek door om een zware straf te vragen. Aan het eind van de zitting betuigde Aushfred spijt. ,,En dat meen ik serieus.'' Uitspraak op 21 januari.
[Dit bericht is gewijzigd door KirmiziBeyaz op 08-01-2004 10:21]
quote:Ik weet het niet.. ik denk niet dat je dit kan wijden aan het feit dat het een "buitenlander" is.. Het had ook net zo goed een Nederlander kunnen zijn. Ik vind gewoon 30 maanden waarvan 6 voorwaardelijk alleen iets te kort.. het mag van mij wel een jaartje of 5 tot 10 zijn ofzo..
Op donderdag 8 januari 2004 10:14 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Uit het AD:
[..]Dat zet je wel even aan het denken. Zou het niet mogelijk zijn om zo'n jongen zijn uitkering terug te trekken? Hoe kan het dat hij überhaupt een uitkering heeft? Kan hij niet gewoon werken? Imo, uitkering intrekken en bij een dergelijk voorval eventueel uitzetten naar zijn eigen land.
En dan niet in een cel met tv, dvd, pc, xbox, playstation 2 en dat soort dingen.. Ik bedoel het is nog erger om 100 dagen in het Big brother huis te zitten.. Dat is zo ongeveer nog meet "basic" dan een cel tegenwoordig.
Denk dat het land uitzetten ofzo iets te krap door de bocht is. En als je zijn uitkering zou afpakken, gaat zo iemand echt niet werken. Dan jatten ze wel je fiets, auto, scooter, of portomonee.. Daarmee komen ze wel aan hun geld
[Dit bericht is gewijzigd door nicomart op 08-01-2004 10:28]
quote:psies!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Op donderdag 8 januari 2004 10:22 schreef CybErik het volgende:
30 maanden... wordt dus 20 maanden, nog geen 2 jaar! voor poging tot moord.
[Dit bericht is gewijzigd door pacandor_ op 08-01-2004 10:30]
Serieus --> Dit zijn nu de figuren die het in NL zo gevaarlijk maken. Niet normaal kunnen doen, zichzelf laten opfokken, om niks met een stoeptegel te rammen. Ik las in de krant dat deze meneer vermindert ontoerekeningsvatbaar is, misschien moet ie zich onder behandeling laten stellen?
De advocaat van dit stuk tuig zei dat het OM populair wilde doen door 30 maanden te eisen. Onzin, die vrouw is misschien getekend voor d'r leven, laat Fritzie maar een tijdje zitten.
quote:Wat een vreselijk zwakzinnige gedachtengang zeg. Heel lang opsluiten in een heel donker hol.
Ik wilde dat de conductrice vanwege die opmerkingen een beetje pijn zou hebben. Mijn doel was dat ze een á twee maanden thuis moest blijven als straf.
quote:misschien getekend!? ikw eet wel zeker... als ze een stoeptegel ziet raakt ze in paniek...(die zal dus wel nooit meer buiten komen)
Op donderdag 8 januari 2004 10:23 schreef Nimitz het volgende:
als we nu toch eens het principe oog om oog tand om tand gaan gebruiken voor dit soort randdebielen? Dan mag een opgefokte marinier, die onterecht (naar mijn mening) heeft vastgezeten met een stoeptegel deze figuur ook een beetje pijn geven?Serieus --> Dit zijn nu de figuren die het in NL zo gevaarlijk maken. Niet normaal kunnen doen, zichzelf laten opfokken, om niks met een stoeptegel te rammen. Ik las in de krant dat deze meneer vermindert ontoerekeningsvatbaar is, misschien moet ie zich onder behandeling laten stellen?
De advocaat van dit stuk tuig zei dat het OM populair wilde doen door 30 maanden te eisen. Onzin, die vrouw is misschien getekend voor d'r leven, laat Fritzie maar een tijdje zitten.
quote:pcies...ga maar weg dan....
Op donderdag 8 januari 2004 10:22 schreef pacandor_ het volgende:[..]
psies!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
kutland
quote:betaal jij het!? ik wil wel ergens net zo'n mooi huissie als ik hier heb en al me spullen gaan mee.. als jij betaald. dan ga ik morgen nog oke?!
Op donderdag 8 januari 2004 10:25 schreef Tu5 het volgende:[..]
pcies...ga maar weg dan....
quote:goed idee... ga ik denk ik maar doen he.
Op donderdag 8 januari 2004 10:25 schreef Tu5 het volgende:[..]
pcies...ga maar weg dan....
quote:Ik weet nog wel een vrijstaand hol in Irak
Op donderdag 8 januari 2004 10:24 schreef Jarno het volgende:[..]
Wat een vreselijk zwakzinnige gedachtengang zeg. Heel lang opsluiten in een heel donker hol.
Ziekelijk kutvent...en jaja..tis weer een buitenlander!!
quote:Maar hey, het had ook een Nederlander kunnen zijn. Alleen was het dat weer niet.
Op donderdag 8 januari 2004 10:28 schreef dagizmo het volgende:[..]
Ik weet nog wel een vrijstaand hol in Irak
.
Ziekelijk kutvent...en jaja..tis weer een buitenlander!!
quote:Toevallig ja.
Op donderdag 8 januari 2004 10:29 schreef Jarno het volgende:[..]
Maar hey, het had ook een Nederlander kunnen zijn. Alleen was het dat weer niet.
.
Ik kan me hier echt pissed om maken; ik ben voor de invoering van de doodstraf, al helemaal omdat t weeeer een bekende van de politie is.
Als de politie dan zoveel bekenden heeft; waarom ruimen ze dat godsgloeiende kuttuig niet op !! kutbeleid.
Zijn redenering zou mij toch doen besluiten hem een therapie te laten ondergaan, onderzoek schijnt echter uitgemaakt te hebben dat hij redelijk normaal is.
quote:Moord dus.
Op donderdag 8 januari 2004 10:20 schreef Billy_daKid het volgende:
30 maanden is nog matig voor poging tot doodslag, met voorbedachte rade...
30 maanden is echt belachelijk weinig. Zo iemand vervalt toch in herhaling, dat weet je. "Ik vond dat ze pijn moest hebben", ja vast.
Ik vind het trouwens triest dat het altijd maar gegooid moet worden op verminderd toerekeningsvatbaar! Alsof dat zo'n delict minder erg maakt! Zulke personen zijn juist gevaarlijker voor de maatschappij dan mensen met een vol verstand.
Volgens mij hebben personen van antilliaanse afkomst een heel ander normbesef dat autochtone burgers. Tijd om ze allemaal eens verplicht een beetje normen bij te brengen
quote:Hij is dus nog niet veroordeeld.
Aushfreds advocaat A. Utrillas vond de eis buiten alle proporties en verweet de officier van jusititie goede sier te willen maken naar het publiek door om een zware straf te vragen. Aan het eind van de zitting betuigde Aushfred spijt. ,,En dat meen ik serieus.'' Uitspraak op 21 januari.
Tevens is voorgesteld hem een anti-agressiecursus te laten volgen, wat natuurlijk beter werkt dan, bijvoorbeeld, een verdubbeling van de celstraf.
[Dit bericht is gewijzigd door Monidique op 08-01-2004 10:42]
quote:Had ie dr een uitkering moeten bezorgen, net als hij zelf...
Mijn doel was dat ze een á twee maanden thuis moest blijven als straf.''
sorry hoor, maar ongelofelijk dat zo iemand een uitkering heeft terwijl de regering moeders met drie kleine kinderen de arbeidsmarkt op schopt...
en zeker met dit soort gevaarlijke figuren...
je hebt je kans gehad... mazzel!!!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |