De spoorwegpolitieagent die vanmorgen dacht mij te kunnen aanspreken op mijn rookgedrag, was het na 1/2 uur discussie en opzoeken van enkele wetteksten en bepalingen uit de algemene voorwaarden van de NS HELEMAAL met me eens....
om een "rookzone" te kunnen inplementeren, moet ie voorafgaand aan het invoeren gedefinieerd zijn in de algemene voorwaarden van de NS.
"rookzone" : een duidelijk zichtbaar gemarkeerd deel van een perron of ruimte, waarin roken is toegestaan.
laten ze nou zijn vergeten om aan te geven hoever de zone reikt...
Totdat er een wettelijke oplossing is, hanteerd de NS het volgende:
de Rookzone is alleen in de nabijheid van een "rookpaal".
.. nabijheid is een ruim begrip.
Tevens is het meerdendeel van deze palen NIET voorzien van pictogrammen, noch van begeleidende text... Deze kunnen dus OOK niet als "rookpaal" worden aangemerkt.
EN alsof dat nog niet voldoende was,
op de "gewone" prullenbakken op de stations zijn enkele maanden geleden asbakken aangebracht.
deze voldoen aan de omschrijving die de NS voor een "rookzone" heeft ingevoerd.
is het hele station TOCH weer een hele grote rookzone geworden.
quote:Misschien wou hij gewoon af van die smerige roker die stond te zeiken
De spoorwegpolitieagent die vanmorgen dacht mij te kunnen aanspreken op mijn rookgedrag, was het na 1/2 uur discussie en opzoeken van enkele wetteksten en bepalingen uit de algemene voorwaarden van de NS HELEMAAL met me eens....
quote:Meen je dat?? Wat een giller!
Op zaterdag 3 januari 2004 15:49 schreef Oversight het volgende:EN alsof dat nog niet voldoende was,
op de "gewone" prullenbakken op de stations zijn enkele maanden geleden asbakken aangebracht.
quote:Of je staat voor paal met zo'n ding in je mond
Op zaterdag 3 januari 2004 15:53 schreef dr.dunno het volgende:
je kunt zeuren wat je wilt, maar uiteindelijk sta je toch bij die paal.
en terecht
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 15:53 schreef dr.dunno het volgende:
je kunt zeuren wat je wilt, maar uiteindelijk sta je toch bij die paal.
en terecht
wel roken ...
geen paal !
quote:Nee, die wordt overal wel afgezogen door de snijdende wind die doorgaans op perrons waait.
Op zaterdag 3 januari 2004 15:55 schreef dr.dunno het volgende:
omdat anders de rook niet afgezogen kan worden door die installatie.
quote:je kunt het wel proberen te ontwijken, maar uiteindelijk sta je er toch; niet iedere spoorwegagent is zo dom om in dat verhaaltje te trappen, het is namelijk ook wettelijk bepaald en hoeft dus niet in de voorwaarden van de NS te staan.
Op zaterdag 3 januari 2004 15:55 schreef Oversight het volgende:[..]
uiteindelijk stond ik dus NIET bij die paal, maar gewoon op het overdekte stukje perron, naast de koffieautomaat....
wel roken ...
geen paal !
Doe wat je wil, maar ga anderen niet provoceren
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 15:56 schreef Isabeau het volgende:[..]
Nee, die wordt overal wel afgezogen door de snijdende wind die doorgaans op perrons waait.
quote:Dat is het juist die installatie waar jij het over hebt is er niet. iig niet bij elke paal, want zag gister een perron pikkie op tv uitleggen dat de afzuig installatie die bij de diverse rookpalen op station Haarlem centraal uit niets meer bestand dan de natuurlijke trek
en nabijheid is wel degelijk wettelijk omschreven als een "redelijke" afstand, waarbij je, in dit geval, niemand tot last mag zijn bij wat je doet; in dat geval dus 5 meter max straal vanaf die paal, al is die bepaalde 1.5 meter nog veel beter en volgens mij sowieso wel de bepalende factor, omdat anders de rook niet afgezogen kan worden door die installatie.
Je weet donders goed dat je niet mag roken, al dat gezeik over artikel-zus-sub-zoveel bla-bla rookzone is diep triest. Andere mensen hebben last van die smerige rook, dus doe maar niet zo jopie-popie van "oeh ik heb die onzinnige regel naast me neergelegd, stoer hè".
quote:richting de argeloze niet-rokende medereiziger ja
Op zaterdag 3 januari 2004 15:56 schreef Isabeau het volgende:[..]
Nee, die wordt overal wel afgezogen door de snijdende wind die doorgaans op perrons waait.
overigens kan het me persoonlijk geen fuck schelen voor een eigen situatie; reis altijd met de auto en dat is nog veel goedkoper en fijner ook
wel vind ik het prettig als we eindelijk eens die rokers kunnen bannen uit onze buurt, stinkende apen die steeds mijn frisse lucht zitten te verpesten
quote:...zolang er geen duidelijk ZICHTBARE "einde zone"markering is, kun je voor de wet niet spreken van een "zone"
en nabijheid is wel degelijk wettelijk omschreven als een "redelijke" afstand, waarbij je, in dit geval, niemand tot last mag zijn bij wat je doet; in dat geval dus 5 meter max straal vanaf die paal, al is die bepaalde 1.5 meter nog veel beter en volgens mij sowieso wel de bepalende factor, omdat anders de rook niet afgezogen kan worden door die installatie.
... een redelijke afstand is voor iedere persoon verschillend, en daarom niet af te dwingen, TOTDAT er een wettelijke bepaling regelt wat in DIT geval redelijk is.
... bepalende factor... wellens en afzuiginstallatie gezien op een perron ?
quote:daar gaat het niet om, het blijft allemaal netjes geconcentreerd bij elkaar, waar wij als niet-rokers er tenminste geen last van hebben
Op zaterdag 3 januari 2004 15:59 schreef doemaardrie het volgende:[..]
Dat is het juist die installatie waar jij het over hebt is er niet. iig niet bij elke paal, want zag gister een perron pikkie op tv uitleggen dat de afzuig installatie die bij de diverse rookpalen op station Haarlem centraal uit niets meer bestand dan de natuurlijke trek
quote:Als je buiten staat op het perron, kun je niet last hebben van de rook. Dat kàn gewoon niet. Binnen oké, daar kan ik inkomen, maar dat je buiten niet mag roken
Op zaterdag 3 januari 2004 15:59 schreef StefanP het volgende:
Hij had gewoon je peuk uit je bakkes moeten rammen, niet in discussie gaan.Je weet donders goed dat je niet mag roken, al dat gezeik over artikel-zus-sub-zoveel bla-bla rookzone is diep triest. Andere mensen hebben last van die smerige rook, dus doe maar niet zo jopie-popie van "oeh ik heb die onzinnige regel naast me neergelegd, stoer hè".
[Dit bericht is gewijzigd door Tarantino op 03-01-2004 16:02]
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 15:58 schreef dr.dunno het volgende:[..]
je kunt het wel proberen te ontwijken, maar uiteindelijk sta je er toch; niet iedere spoorwegagent is zo dom om in dat verhaaltje te trappen, het is namelijk ook wettelijk bepaald en hoeft dus niet in de voorwaarden van de NS te staan.
LEES de openingspost !!
quote:die is er, in de vorm van de omvang van de al dan niet mechanisch ondersteunde afzuiginstallatie, en door de vermelding dat je binnen armlengte van de paal moet gaan staan als je wilt gaan roken.
Op zaterdag 3 januari 2004 16:00 schreef Oversight het volgende:[..]
...zolang er geen duidelijk ZICHTBARE "einde zone"markering is, kun je voor de wet niet spreken van een "zone"
quote:zie boven.
... een redelijke afstand is voor iedere persoon verschillend, en daarom niet af te dwingen, TOTDAT er een wettelijke bepaling regelt wat in DIT geval redelijk is.
quote:nee sorry ik ga nooit met OV, mede vanwege die stank en smerige mensen
... bepalende factor... wellens en afzuiginstallatie gezien op een perron ?
quote:Ik heb sinds het rookverbod in de trein meer last van de rook
Op zaterdag 3 januari 2004 16:00 schreef dr.dunno het volgende:wel vind ik het prettig als we eindelijk eens die rokers kunnen bannen uit onze buurt, stinkende apen die steeds mijn frisse lucht zitten te verpesten
* Disclaimer: niet elke roker stinkt naar rook
quote:Onzin, weet je hoe vaak ik ergens op een verlaten plein loop, een paar keer met mijn neus snif, en rook ruik? Dan kijk ik 20 meter voor me en daar loopt nog iemand, inderdaad, te roken.
Op zaterdag 3 januari 2004 16:01 schreef Tarantino het volgende:[..]
Als je buiten staat op het perron, kun je niet last hebben van de rook. Dat kàn gewoon niet. Binnen oké, daar kan ik inkomen, maar dat je buiten niet mag roken
Hoezo "kàn gewoon niet" - je wil gewoon dat het niet kan. Rokers hebben gewoon een bord voor hun asociale kop.
quote:oh jawel, als jij ergens staat en er komt ineens zo'n schoorsteen vlak of verder naast je staan en de wind staat even verkeerd (Murphy -> bijna altijd dus), dan krijg je toch echt die smerige lucht in je gezicht; heb het vaak genoeg meegemaakt toen ik nog wel met het OV ging.
Op zaterdag 3 januari 2004 16:01 schreef Tarantino het volgende:[..]
Als je buiten staat op het perron, kun je niet last hebben van de rook. Dat kàn gewoon niet. Binnen oké, daar kan ik inkomen, maar dat je buiten niet mag roken
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 15:53 schreef Mondo_Generator het volgende:
Heb je ook nog zwartgereden?
ik heb WEL aan het einde van mijn reis m'n kaartje ingeleverd bij het loket en om restitutie verzocht.....
...maar ik heb aan " vonny " beloofd dat ik het DAAR niet meer over zou hebben... ( voorlopig...)
quote:we kunnen ze ook verplichten bij die paal verplicht een deo-douche te laten ondergaan en mondwater te laten gebruiken?
Op zaterdag 3 januari 2004 16:05 schreef Isabeau het volgende:[..]
Ik heb sinds het rookverbod in de trein meer last van de rook
Rokers staan nog snel bij de rookpaal, gooien peukje weg zodra trein binnenkomt en gaan naast me zitten!! Vroegah gingen ze in het rookgedeelte zitten, maar nu komen ze overal zitten. En ze* stinken naar rook![]()
* Disclaimer: niet elke roker stinkt naar rook
of gewoon 200man in 1 coupe met eigen en niet anders bereikbare ingang laten paffen zoveel ze willen en rest van de trein gewoon rookvrij; vind ik ook een prima oplossing.
quote:q.e.d.
Op zaterdag 3 januari 2004 16:06 schreef RemcoDelft het volgende:
Boeit niet eens wat de NS zegt: ga de tabakswet maar lezen!
quote:Kan ik dan ook zeggen van je auto, dat hij zo stinkt. Een beetje tolerant zijn naar elkaar: zowel rokers als niet-rokers. Ik ben het met je eens dat wanneer je binnen zit en mensen hebben er ècht last van, roken aso is. Maar kom op zeg, als we zo op alles gaan reageren, kunnen we net zo goed alles verbieden.
Op zaterdag 3 januari 2004 16:05 schreef StefanP het volgende:[..]
Onzin, weet je hoe vaak ik ergens op een verlaten plein loop, een paar keer met mijn neus snif, en rook ruik? Dan kijk ik 20 meter voor me en daar loopt nog iemand, inderdaad, te roken.
Hoezo "kàn gewoon niet" - je wil gewoon dat het niet kan. Rokers hebben gewoon een bord voor hun asociale kop.
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 16:03 schreef dr.dunno het volgende:
die is er, in de vorm van de omvang van de al dan niet mechanisch ondersteunde afzuiginstallatie, en door de vermelding dat je binnen armlengte van de paal moet gaan staan als je wilt gaan roken.
[..]
een vermelding is GEEN wettelijke bepaling
een vermelding is GEEN artikel uit het vervoersregelement.
los van hogere prijs
zie mogelijkheden met restitutie
of zoek in het archief naar "gratis treinreizen"
Om TS even uit z'n droom te helpen: zelfs als hij gelijk zou hebben, is de oplossing heel simpel (en geldbesparend): schaf de junk-zones af, ga maar fijn helemaal niet roken op het station!
Het valt me trouwens zwaar tegen van de NS dat ze hun rook-junk-zone op het perron maken, stap ik uit de trein, ga ik bijna dood van de meur
quote:gaat toch over TREIN ? ( ook ) ??
Op zaterdag 3 januari 2004 16:11 schreef Hepheastus het volgende:
kan dit naar onzin forum geschopt worden?
quote:dude, je kunt er omheen proberen te lullen wat je wilt, maar er is in Nederland zoiets als de Tabakswet en de NS heeft zich te conformeren aan die wet, net als dat jij dat moet; de NS biedt je de mogelijkheid om, buiten het wettelijke verbod om, alsnog te roken op een door de NS aangewezen plaats èn zone en daar heb je je maar gewoon aan te houden, omdat ook JIJ gebonden bent aan de wet.
Op zaterdag 3 januari 2004 16:09 schreef Oversight het volgende:[..]
niet zeuren, stop anders met roken of hou je in tot je weer thuis bent
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 16:14 schreef dr.dunno het volgende:[..]
dude, je kunt er omheen proberen te lullen wat je wilt, maar er is in Nederland zoiets als de Tabakswet en de NS heeft zich te conformeren aan die wet, net als dat jij dat moet.
vertel me nu eens waarom ik me NIET aan die wet heb gehouden ?
Ik sta : Op het perron ( met geldig vervoersbewijs )
Te roken in de " nabijheid " van een rookpaal. ( ik kon m zien op het perron aan de overkant)
Maaaaaaaaaaaaaaaaamie ,ik heb rook in me gezicht gehad nu ga ik 12 jaar eerder dood.( mensen met astma zijn een ander vehaal ,ik vraag ook altijd of ik kan roken )
Weet je wat ,laat de auto ook maar staan want ik als roker heb al een hogere kans op longkanker en als nou iedereen zijn auto laat staan gaat mijn gezondheid er ook weer op vooruit.
Al die benzeen /koolmoonoxide./kooldioxide/en nog vele andere schadelijke gassen adem ik in als de auto's vrolijk langs het fietspad rijden ook bestuurd door vele hypocriete NIET rokers.
Jullie verpesten mijn millieu evenhard als ik dat bij jullie doe!
Jullie vragen niet aan mij of ik last van jullie stinkende walmende auto's heb !!!
ZIELEPOTEN
quote:Volgende stap: geheel rookverbod op de stations.
Op zaterdag 3 januari 2004 16:18 schreef Oversight het volgende:[..]
ik hou me GRAAG aan de wet....
vertel me nu eens waarom ik me NIET aan die wet heb gehouden ?
Ik sta :
Op het perron ( met geldig vervoersbewijs )
Te roken in de " nabijheid " van een rookpaal. ( ik kon m zien op het perron aan de overkant)
Zijn we tenminste in dat stuk openbaar gebied/gebouw af van die klote rook.
quote:per saldo ga je eerder dood aan 1 m3 lucht met sigarettenrook dan 1 m3 lucht met gemiddelde hoeveelheid uitlaatgassen, dus dat is vette onzin
Op zaterdag 3 januari 2004 16:20 schreef Martinovibes het volgende:
Ik ga hier niet eens over in discussie ,wet of niet ik rook waar IK dat wil en zeker op een treinstation( of er moeten mensen zijn die er echt last van hebben )
Dat kinderachtige gezeik moet maar eens afgelopen zijn.Maaaaaaaaaaaaaaaaamie ,ik heb rook in me gezicht gehad nu ga ik 12 jaar eerder dood.( mensen met astma zijn een ander vehaal ,ik vraag ook altijd of ik kan roken )
Weet je wat ,laat de auto ook maar staan want ik als roker heb al een hogere kans op longkanker en als nou iedereen zijn auto laat staan gaat mijn gezondheid er ook weer op vooruit.
Al die benzeen /koolmoonoxide./kooldioxide/en nog vele andere schadelijke gassen adem ik in als de auto's vrolijk langs het fietspad rijden ook bestuurd door vele hypocriete NIET rokers.
Jullie verpesten mijn millieu evenhard als ik dat bij jullie doe!
Jullie vragen niet aan mij of ik last van jullie stinkende walmende auto's heb !!!ZIELEPOTEN
ben je trouwens op je foto down aan het gaan op een andere gast ofzo? beetje dubieus
quote:Dan heb je binnenkort geen geld meer voor sigaretten.
Op zaterdag 3 januari 2004 16:20 schreef Martinovibes het volgende:
Ik ga hier niet eens over in discussie ,wet of niet ik rook waar IK dat wil en zeker op een treinstation
quote:oplossing :
Op zaterdag 3 januari 2004 16:21 schreef _Arthur het volgende:[..]
Volgende stap: geheel rookverbod op de stations.
Zijn we tenminste in dat stuk openbaar gebied/gebouw af van die klote rook.
ik ga mijn sigaretten voor-roken....
saffie aansteken, rook opzuigen en uitblazen in een plastic zakje..
plastic zakje mee in trein,
inademen uit plastic zakje,
uitademen in trein.
rook ik dan een sigaret of een plastic zakje ?
quote:denk dat je dat ten eerste teveel moeite gaat vinden na een paar keer en ten tweede dat je ook een keer met een gebroken neus de trein weer uitloopt.
Op zaterdag 3 januari 2004 16:25 schreef Oversight het volgende:[..]
oplossing :
ik ga mijn sigaretten voor-roken....
saffie aansteken, rook opzuigen en uitblazen in een plastic zakje..
plastic zakje mee in trein,
inademen uit plastic zakje,
uitademen in trein.
rook ik dan een sigaret of een plastic zakje ?
quote:wat doe je in dit topic dan?
Op zaterdag 3 januari 2004 16:27 schreef Mister-X het volgende:
ik ben blij dat ik een baan heb en geen tijd heb voor dit soort onzin,
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 16:26 schreef dr.dunno het volgende:[..]
denk dat je dat ten eerste teveel moeite gaat vinden na een paar keer en ten tweede dat je ook een keer met een gebroken neus de trein weer uitloopt.
* naar vitrinekast VOL met freefight-prijzen kijkt *
-- Overzichie stoot zijn neus niet tegen deuren...... --
... en kan zich geen enkele andere reden bedenken waardoor zn neus zou breken...
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 16:30 schreef Oversight het volgende:[..]
* in spiegel kijkt naar spierbundels *
* naar vitrinekast VOL met freefight-prijzen kijkt *
-- Overzichie stoot zijn neus niet tegen deuren...... --
... en kan zich geen enkele andere reden bedenken waardoor zn neus zou breken...
kijken hoe stoer je dan nog bent als je om je drankjes moet bedelen bij meisjes in de kroeg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |