quote:Of bedreigd met een blauw oog? Van de Feedback (!) C&H geplukt:
Op woensdag 31 december 2003 09:50 schreef Akkersloot het volgende:
Worden hier mensen die tegen de bijbel zijn (bij voorbeeld Rereformed) soms ook uitgemaakt voor een fascist ?
quote:(quatsch? Dat Mohammed en Paulus temporaal kwab epilepsie patienten waren?)
Op woensdag 31 december 2003 10:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Overigens, mocht ik je ooit IRL tegenkomen (Allah verhoede dat) en mocht je dan dezelfde quatsch spuien op dezelfde wijze als je hier doet, moet je niet verbaasd zijn als je dat een blauw oog oplevert.
Ha. Mijn signature "Van Lord_Vetenari mogen we wel atheist zijn (laten we aannemen). Maar een invulling geven aan de visioenen van Paulus en Mohammed niet (temporaal kwab epilepsie)" is door een mod weggehaald.
quote:Ga toch ergens anders zitten huilen. Je probeert echt ieder topic te vervuilen met je stokpaardjes.
Op woensdag 31 december 2003 13:02 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Of bedreigd met een blauw oog? Van de Feedback (!) C&H geplukt:
[..](quatsch? Dat Mohammed en Paulus temporaal kwab epilepsie patienten waren?)
Ha. Mijn signature "Van Lord_Vetenari mogen we wel atheist zijn (laten we aannemen). Maar een invulling geven aan de visioenen van Paulus en Mohammed niet (temporaal kwab epilepsie)" is door een mod weggehaald.
.
quote:Pardon. Sinds wanneer heeft Paulus niets met het christendom te maken. Als die Paulus niet zogenaamd in een visioen Jezus gezien had met de woorden "Saulus waarom vervolgt gij mij" bestond er geen christendom.
Op woensdag 31 december 2003 13:28 schreef DennisMoore het volgende:
Ga toch ergens anders zitten huilen. Je probeert echt ieder topic te vervuilen met je stokpaardjes.
Verder staat in de topic titel niet voor niets [centraal] Was speciaal bedoeld voor meerdere discussies in een centraal bijbel/geloof topic
[Dit bericht is gewijzigd door Akkersloot op 31-12-2003 13:51]
quote:Het is bekend dat vooral zij die een rotsvast geloof aanhangen, zichzelf vaak tegen beter weten in proberen moed in te praten, en in het ergste geval berusten in de "troostrijke" gedachte dat God zelf daar een (diepere!) bedoeling mee heeft... Op die manier hoeft men jegens God geen (menselijke) wroeging te koesteren en houdt men het geweten "zuiver"...
Op woensdag 31 december 2003 13:00 schreef miss_sly het volgende:
Tot deze conclusie was ik ook al gekomen, helaas
Ik vind het dan alleen vreemd dat iemand,juist vanuit zijn geloof in de almachtige god enzo, zo'n opmerking kan plaatsen en daar zonder vraagtekens mee verder kan...hoe doet zo iemand dat toch? hoe praat iemand dat voor zichzelf dan recht? Waarom moet hij hulp gaan bieden, en doet god dat niet zelf?
[Dit bericht is gewijzigd door skip007 op 31-12-2003 13:47]
quote:Ach (wat Akkersloot betreft); zelfs de allerarmsten van geest hebben recht op een beetje zaligheid...
Op woensdag 31 december 2003 13:28 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Ga toch ergens anders zitten huilen. Je probeert echt ieder topic te vervuilen met je stokpaardjes.
.
quote:Dat je hier de bijbel en het christendom onderuit zit te halen en bij de eerste de beste verwijzing naar de islam (dankzij het feit dat beiden op visioenen dus temporaal kwab epilepsie zijn gebaseerd) ineens de stoppen doorslaan zet mij wel aan het denken.
Op woensdag 31 december 2003 13:50 schreef skip007 het volgende:
Ach, zelfs de allerarmsten van geest hebben recht op een beetje zaligheid...
[Dit bericht is gewijzigd door Akkersloot op 31-12-2003 13:54]
quote:Ik bedoel niet jouw lievelingsonderwerp temporaalkwabben (quatsch overigens), maar je gezeik over Lord_Vetinari en bedreigingen etc. Dat waarmee je FB ook al vervuilt.
Op woensdag 31 december 2003 13:38 schreef Akkersloot het volgende:Pardon. Sinds wanneer heeft Paulus niets met het christendom te maken. Als die Paulus niet zogenaamd in een visioen Jezus gezien had met de woorden "Saulus waarom vervolgt gij mij" bestond er geen christendom.
Temporaal kwab epilepsie is dus ook een onderwerp wat in dit topic over de bijbel besproken kan worden.Verder staat in de topic titel niet voor niets [centraal] Was speciaal bedoeld voor meerdere discussies in een centraal bijbel/geloof topic
quote:Zei je quatsch ? Nou zijn we weer vrienden ! Kunnen we dus gewoon, zonder onenigheid of dat het nu wel of niet on-topic is, het hier over temporaal kwab epilepsie hebben.
Op woensdag 31 december 2003 13:54 schreef DennisMoore het volgende:
Ik bedoel niet jouw lievelingsonderwerp temporaalkwabben (quatsch overigens), maar je gezeik over Lord_Vetinari en bedreigingen etc. Dat waarmee je FB ook al vervuilt.
quote:Ik probeer niets of niemand onderuit te halen; volgens mij verwissel jij mijn citaat met het citaat van iemand anders... Om jou van repliek te dienen hoef ik noch de bijbel noch mezelf onderuit te halen; en bovendien hebben ook kwallen een al dan niet visioenaire aanjaagfunctie... Je hoeft niet per se een "afvallige" te zijn om aan epilepsie te lijden...
Op woensdag 31 december 2003 13:54 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Dat je hier de bijbel en het christendom onderuit zit te halen en bij de eerste de beste verwijzing naar de islam (dankzij het feit dat beiden op visioenen dus temporaal kwab epilepsie zijn gebaseerd) ineens de stoppen doorslaan zet mij wel aan het denken.
Hoopvol trouwens dat jij je minderwaardigheidscomplex te boven schijnt te komen, en opeens de schroom van je weet af te werpen, die jou er kennelijk van weerhield uberhaupt op mijn posts te reageren; nu nog aandacht voor de inhoudelijkheid, als dat niet te veel is gevraagd!...
quote:Bedoel je niet op je topics reageren of niet op je vragen reageren. Ik weet zo gauw niet welke vragen van je aan mij nog open staan.
Op woensdag 31 december 2003 14:05 schreef skip007 het volgende:
Hoopvol trouwens dat jij je minderwaardigheidscomplex te boven schijnt te komen, en opeens de schroom van je weet af te werpen, die jou er kennelijk van weerhield uberhaupt op mijn posts te reageren; nu nog aandacht voor de inhoudelijkheid, als dat niet te veel is gevraagd!...
quote:Ik ken het programma, heb het één keer gezien afgelopen week. Die man heeft het christelijk geloof dan waarschijnlijk niet begrepen, want God is overal, zelfs in Hennie Huisman.
Op woensdag 31 december 2003 13:00 schreef miss_sly het volgende:Het programma wordt uitgezonden door de EO en Hennie is op zoek naar God; volgens mij was de man christelijk en sprak hij vanuit zijn eigen christelijke geloof. Hij had dat tehuis opgezet vanuit zijn christelijke overtuiging dat je moet helpen en hij bracht voedselpakketten rond voor de armen.
quote:Begrijp ik jou nou goed, - is voor jou de christelijke god tevens God die overal is... Of kan God die overal is ook een christelijke god zijn?...
Op woensdag 31 december 2003 15:27 schreef Viola_Holt het volgende:[..]
Die man heeft het christelijk geloof dan waarschijnlijk niet begrepen, want God is overal, zelfs in Hennie Huisman.
quote:Jezus is de zoon van God. Wij zijn allen zonen en dochters van God. Zoiets toch
Op woensdag 31 december 2003 16:14 schreef skip007 het volgende:[..]
Begrijp ik jou nou goed, - is voor jou de christelijke god tevens God die overal is... Of kan God die overal is ook een christelijke god zijn?...
quote:Vooruit dan maar, - omdat jij het bent!...
Op woensdag 31 december 2003 16:24 schreef Viola_Holt het volgende:[..]
Jezus is de zoon van God. Wij zijn allen zonen en dochters van God. Zoiets toch
![]()
quote:Natuurlijk, waarom niet? Volgens de christelijke religie is God ook overal. Beetje jammer alleen dat ze hem nog steeds beperken tot een persoonlijk wezen, wat te absurd voor woorden is. De God uit de Bijbel is er tenminste wel éen die overal is. Sterker nog, bij alle grote rampen en oorlogen zit hij vanaf de eerste rij mee te kijken!
Op woensdag 31 december 2003 16:14 schreef skip007 het volgende:
Begrijp ik jou nou goed, - is voor jou de christelijke god tevens God die overal is... Of kan God die overal is ook een christelijke god zijn?...
quote:Zo kun je het inderdaad ook bekijken: het is de volleerde blik van een "schuldbewuste" cynicus...
Op woensdag 31 december 2003 16:49 schreef Dalai_Lama het volgende:[..]
De God uit de Bijbel is er tenminste wel éen die overal is. Sterker nog, bij alle grote rampen en oorlogen zit hij vanaf de eerste rij mee te kijken!
Mensen ik pak de discussie hier weer op die in het topic drieeenheid aan de gang was maar grenzeloos off-topic was geraakt.
Rereformed: Inderdaad zoals je vermoedde ben ik net 24 jaar geworden en heb dus niet de helft van jouw levenservaring.
Ik ben op het moment zoals je weet nachtwaker, ik heb geen scholing of opleiding genoten. Ik ben niet verbonden aan een kerk of gemeente, Ik ben twee jaar getrouwd en geen kinderen. Dit terzijde maar dan weet je met wie je ongeveer praat.
Ook heb ik niet het voorrecht om enigszins afgelegen te wonen, maar sta ik midden in een zwaar vervuilde maatschappij die helaas maar al te frustrerend is zo nu en dan.
Gezien je leeftijd heb ik respect voor je mening in heel veel zaken die je opnoemd, echter er zijn een aantal dingen die nu eenmaal staan ongeacht leeftijd of levenervaring.
Kijk hoe je het ook wend of keert Jezus God en de Heilige geestt zijn ((al dan wel of geen God) de pijlers uit het christelijke geloof.
Je hebt me overigens wel aan het denken gezet over een heleboel zaken en daarom zal ik je ook wat vragen stelllen in mijn betoog.
Je hebt me in ieder geval geholpen met het in twijfel trekken van de drieeenheid, om deze reden heb ga ik ook mijn broer uitnodigen om hem te vragen wat zijn visie is op de deze zaken. Even 'for the record' ik spreek mijn broer zelden juist om dat wij het niet eens zijn op dit punt.
Het volgende:
quote:
Je wil onderschrijven dat haat goed kan zijn, maar weet ook dat haat niet goed kán zijn. Daarom hebben christenen hun kreet van 'haten van de zonde, maar liefhebben van de zondaar' uitgevonden.
Probeer te begrijpen hoe de waarheid van de bijbel zo omzeild wordt. De bijbelse lering is dat God zowel de zonde als de zondaar haat. Dit kun je heel eenvoudig lezen in het verhaal over Ananias en Saffira in Handelingen.Je kunt het ook in de woorden van Paulus lezen:
"Want toen de kinderen nog niet geboren waren en goed noch kwaad hadden gedaan - opdat het verkiezend voornemen van God zou blijven, niet op grond van werken, maar op grond daarvan, dat Hij riep,- werd tot hun moeder gezegd: De oudste zal de jongste dienstbaar zijn, gelijk geschreven staat: Jacob heb ik liefgehad maar Esau heb Ik gehaat.
Wat zullen wij dan zeggen: Zou er onrechtvaardigheid zijn bij God? Volstrekt niet! Want Hij zegt tot Mozes: Over wie Ik Mij ontferm, zal Ik Mij ontfermen, en jegens wie Ik barmhartig ben, zal Ik barmhartig zijn. Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt. Want het schriftwoord zegt tot Farao: Daartoe heb ik u doen opstaan, opdat Ik in u mijn kracht zou tonen en mijn naam verbreid zou worden over de gehele aarde. Hij ontfermt Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil.
Gij zult nu tot mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie weerstaat Zijn wil? Maar gij, o mens! wie zijt gij, dat gij God zou tegenspreken? Zal het geboetseerde soms tot zijn boetseerder zeggen: Waarom hebt gij mij zo gemaakt? Of heeft de pottenbakker niet de vrije beschikking over het leem om uit dezelfde klomp het ene voorwerp te vervaardigen tot eervol, het andere tot alledaags gebruik? En als God nu, zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft -juist om de rijkdom zijner heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid?" (Rom. 9)Christelijk geloof is vaak de verwringing van je menszijn, goed praten van wat fout is.
Zoals je in het voorgaande verhaal al duidelijk maakt heb ik idd niet de tijd gehad om jaren door te denken wat ''De Waarheid'' is. Wel wil ik die waarheid ontdekken door wat God mij zegt door middel van Zijn woord.
Hoe kun je spreken dat God de zondaar haat? Als ik de stukken lees die je schreef kan ik dat inderdaad moeilijk rijmen -ik heb nog niet alle wijsheid- maar God stuurde Zijn Zoon naar de aarde niet voor Zijn kinderen maar om de verlorenen te redden. Dat is toch liefde of niet?
quote:
er zijn trouwens praktisch geen mensen te vinden die het van 'kaft tot kaft' willen geloven
Beste Rereformed, Ik moet je zeggen dat het bij mij, ''of helemaal, of helemaal niet'' is. Dus kan ik je zeggen dat ik de bijbel van A tot Z geloof.
quote:
verhaal....Waarom is het mormonisme een waangeloof en niet het christendom?
Kerel hier moet je me nog even tijd voor geven puur om het feit dat ik eerst moet weten wat mormonisme inhoud ok? Ik weet het namelijk wel ongeveer maar je kunt pas over iets ''oordelen'' -rotwoord- als je het precies weet.
Na de edit heb ik deze site gelezen http://www.irr.org/mit/Is-Mormonism-Christian-Dutch.html en kan ik je duidelijk zeggen dat volgens mij het mormonisme een waangeloof is hoewel ik het wel respecteer uiteraard.
quote:God heeft ons geen wereld van oorlog gegeven, (argument wel bekend inmiddels) God heeft zijn kinderen onvoorwaardelijk lief, enz.
Ging het er maar in. De Vrouw zou ons geen wereld van oorlogen geven. De Vrouw zou haar kinderen onvoorwaardelijk lief hebben. De Vrouw zou ons mensheid kunnen geven waar we allemaal naar hunkeren: harmonie, vrede en liefde.
Dan zou de mensheid eindelijk verlost zijn van het patriarchale denken en het overheersen van de man en het verheerlijken van zijn aggressiviteit en manier van handelen. De gehele wereld van de islam en het christelijk geloof is een produkt van dit denken.Je begrijpt nog niet dat het christelijk geloof van Vader tot Zoon en optreden van de Heilige Geest een belabberde mannenzaak is (heilige toorn, angst, opvoeden met harde hand, gestrenge heiligheid, indeling in rangen en standen, machtsvertoon, rechtvaardige straf, onderdrukken van vrouw, kind en gevoel) waar de wereld uiteindelijk aan ten onder gaat als ze niet zal worden afgeschaft en vervangen zal worden door het denken van de vrouw.
quote:Sorry Rereformed maar hierin moet ik je helaas teleurstellen ( die had je gelukkig niet zien aankomen
Je begrijpt nog niet dat het christelijk geloof van Vader tot Zoon en optreden van de Heilige Geest een belabberde mannenzaak is (heilige toorn, angst, opvoeden met harde hand, gestrenge heiligheid, indeling in rangen en standen, machtsvertoon, rechtvaardige straf, onderdrukken van vrouw, kind en gevoel) waar de wereld uiteindelijk aan ten onder gaat als ze niet zal worden afgeschaft en vervangen zal worden door het denken van de vrouw.
quote:Inderdaad! Hierin heb je gelijk. Maar dat wil niet noodzakelijk betekenen dat dit verkeerd is, althans niet voor mij.
Het gevolg van dit denken is altoos in gezelschap van schaamte te leven. Let wel, geloof creëert schaamte. Het staat totaal niet in verband met werkelijke schuld (=gebaseerd op ons doen). Schaamte staat in verband met wie we zijn . De kern van christelijk geloof is dat het deze basis van schaamte heeft, en de daaruitvolgende angst voor straf van God predikt.
quote:
Opgroeien tot volwassen mens betekent oa:
-accepteren van de wereld zoals die is; overwinnen van angst voor het bestaan. Deze angst leeft niet bij mij!
-accepteren van jezelf zoals je bent; overwinnen van de neiging jezelf als mislukt te beschouwen. Ik ben meer dan overwinnaar door Hem
-accepteren van je lichaam zoals het zich uit; leren in te zien dat seks, genot en plezier niets met zonde te maken heeft. Geloof me... Daar heb ik niet zo'n last van. Mijn vrouw kan hiervan getuigen.Echter is er wel onderscheid in bepaalde dinegn.
-inzien dat God alles gewild heeft en er niets fout kán gaan maar Hij alles tot zijn doel zal laten komen; overwinnen van de angst voor God. oneens...
quote:
-leren in te zien dat kritisch denken over God en godsdienst niets met zonde te maken heeft mee eens. (christenen gebruiken hiervoor altijd het woord 'hoogmoed' of 'arrogant'), maar integendeel, dat je volledig onderwerpen aan een ideologie/zienswijze/denkwereld (zoals 'bijbelgetrouw christendom') een omlaaghalen van ons menszijn is, en 'denken voor jezelf' de hoogste menselijkheid laat zien.
Letterlijk uit God's Woord: Vernedert u en ik zal u verhogen.
Het is dus inderdaad mijn eigen wil om mijzelf te onderwrpen -vernederen zoals jij het noemt- aan zijn wil.
quote:
In wezen is geloof 'vertrouwen op het leven'. Hoe je dit 'geloof' invult (of je hiervoor het begrip God nodig hebt) kan iedereen zelf uitzoeken.
dat is een mooie afsluiter en geld ook voor mijn betoog.
* no_comment wenst iedereen al het goede toe in 2004
[Dit bericht is gewijzigd door no_comment op 02-01-2004 20:26]
quote:puntentelling in Project Gotham Racing voor XBOX en Metropolis Racer op de DreamCast (tenminste dacht dat die zo heette)
Op vrijdag 2 januari 2004 20:27 schreef no_comment het volgende:
kudos??![]()
was dah ??
quote:Eh. Dat kan ook. Maar het is gewoon een Engels woord.
Op vrijdag 2 januari 2004 21:26 schreef Viola_Holt het volgende:
puntentelling in Project Gotham Racing voor XBOX en Metropolis Racer op de DreamCast (tenminste dacht dat die zo heette)
ku·dos
n.
Acclaim or praise for exceptional achievement.
quote:Ik ben 32 jaar, niet de bekendheid met de bijbel zoals Rereformed, maar wel protestants gereformeerd opgevoed, op een dergelijke school gezeten, daarna een katholieke middelbare school en wekelijks naar de kerk, lezen uit de bijbel en bidden en danken bij het eten. En na m'n 18e dit alles gelaten voor wat het was omdat ik hierin blijkbaar niet vond wat ik nodig had. Als ik naast eten, drinken, ontlasten (en sex) al wat nodig zou hebben.
Op vrijdag 2 januari 2004 20:13 schreef no_comment het volgende:Rereformed: Inderdaad zoals je vermoedde ben ik net 24 jaar geworden en heb dus niet de helft van jouw levenservaring.
Ik ben op het moment zoals je weet nachtwaker, ik heb geen scholing of opleiding genoten. Ik ben niet verbonden aan een kerk of gemeente, Ik ben twee jaar getrouwd en geen kinderen. Dit terzijde maar dan weet je met wie je ongeveer praat.
Ook heb ik niet het voorrecht om enigszins afgelegen te wonen, maar sta ik midden in een zwaar vervuilde maatschappij die helaas maar al te frustrerend is zo nu en dan.
Gezien je leeftijd heb ik respect voor je mening in heel veel zaken die je opnoemd, echter er zijn een aantal dingen die nu eenmaal staan ongeacht leeftijd of levenervaring.
Ja, een baan natuurlijk. Werk in de IT !
ben vooralsnog vrijgezel en dat bevalt me nu wel. de hoeksteen van de samenleving voorgesteld door het cda is op mij dus ook niet van toepassing.
zo dit in antwoord op jouw uiteenzetting over wie je bent !
quote:klopt, maar dit zijn niet de pijlers uit de andere geloven. nogmaals de vraag aan jou, waarom juist het christelijk geloof als waarheid beschouwen ?
Kijk hoe je het ook wend of keert Jezus God en de Heilige geestt zijn ((al dan wel of geen God) de pijlers uit het christelijke geloof.
quote:Spreek je je broer zelden in het algemeen omdat je het hierover oneens bent ? Je bedoelt dat je je broer gewoon weinig spreekt omdat jullie een verschil van inzicht hebben over een religieuze zaak
Je hebt me in ieder geval geholpen met het in twijfel trekken van de drieeenheid, om deze reden heb ga ik ook mijn broer uitnodigen om hem te vragen wat zijn visie is op de deze zaken. Even 'for the record' ik spreek mijn broer zelden juist om dat wij het niet eens zijn op dit punt.
quote:Je wilt de waarheid ontdekken dmv hetgeen in de bijbel staat. Dat houdt in dat je de waarheid zoekt in reeds bestaande geschriften en daarmee is dan de kous af ? Als jij de bijbel helemaal goed begrijpt ken jij de waarheid bedoel je ? Hoe zit het dan met interpretaties van het geschreve ?
Zoals je in het voorgaande verhaal al duidelijk maakt heb ik idd niet de tijd gehad om jaren door te denken wat ''De Waarheid'' is. Wel wil ik die waarheid ontdekken door wat God mij zegt door middel van Zijn woord.
quote:Wat is jouw definitie van verlorene ?
Hoe kun je spreken dat God de zondaar haat? Als ik de stukken lees die je schreef kan ik dat inderdaad moeilijk rijmen -ik heb nog niet alle wijsheid- maar God stuurde Zijn Zoon naar de aarde niet voor Zijn kinderen maar om de verlorenen te redden. Dat is toch liefde of niet?
quote:Geloof als in dat het waar gebeurd is wat er staat ? Ook als je weet dat er verschillende versies zijn van het evangelie waarin het verhaal net steeds weer iets anders verteld wordt ? Ken je het evangelie van Thomas ?
Beste Rereformed, Ik moet je zeggen dat het bij mij, ''of helemaal, of helemaal niet'' is. Dus kan ik je zeggen dat ik de bijbel van A tot Z geloof.
quote:Wat is voor jou de waan van dit geloof en wat respecteer je aan deze waan ?
Na de edit heb ik deze site gelezen http://www.irr.org/mit/Is-Mormonism-Christian-Dutch.html en kan ik je duidelijk zeggen dat volgens mij het mormonisme een waangeloof is hoewel ik het wel respecteer uiteraard.
quote:Wat houdt priester in huis zijn in ? Is jouw vrouw niet verantwoordelijk voor het welzijn van jou en je evt. toekomstige kinderen ? Zo niet, waarom niet ? Zo ja, waarin verschillen jullie verantwoordelijkheden ?
Sorry Rereformed maar hierin moet ik je helaas teleurstellen ( die had je gelukkig niet zien aankomen) want dit ben ik absoluut niet met je eens. Hoewel ik zeker geen ouderwets beeld heb van de vrouw (mijn eigen vrouw werkt fulltime en ik stimuleer haar carriere). Maar ik als man ben wel priester in mijn huis en verantwoordelijk voor het welzijn van mijn vrouw en -toekomstige- kinderen.
quote:Maar geloof en het maakt niet uit dat je zondiger bent dan een gemiddeld mens. Een gemiddeld mens gaat branden omdat hij niet gelooft maar minder zondig is dan jij
Inderdaad! Hierin heb je gelijk. Maar dat wil niet noodzakelijk betekenen dat dit verkeerd is, althans niet voor mij.
Ik schaam me diep als ik er bij stilsta dat ik zoveel tekortkom als het gaat om goed christen te zijn. Ik ben zondig, vreselijk zondig zelfs. Ik maak meer fouten dan een gemiddeld mens. Maar ik hoef zijn oordeel niet te vrezen. Ik vraag Hem om vergeving en mijn schuld is weggedaan. Niet dat dit een vrijbrief is om een losbandig leven te gaan leiden maar het is wel zo. Ik geloof dat God mij rekenschap zal vragen over hoe ik mijn leven geleefd heb. Lees Jakobus maar eens door, dat is niet mis.
Maar Jezus (mijn advokaat) weet dat ik blootsta aan legio verleidingen en heeft ook mijn schuld al gedragen aan het kruis en de prijs voor vergeving al betaald.
quote:excuus. dacht dat het specifiek voor dat spel was !
Op vrijdag 2 januari 2004 21:39 schreef speknek het volgende:[..]
Eh. Dat kan ook. Maar het is gewoon een Engels woord.
ku·dos
n.Acclaim or praise for exceptional achievement.
quote:Omdat voor mij duidelijk is dat God (de God van de Bijbel) de enige echte God is en ik quote even uit een eerder gepost bericht ''De ''god'' van de Koran of boeddah, hindoe, new age enz. enz. enz. vertellen mij allemaal dat zij mij de weg willen wijzen, het licht willen wijzen, de waarheid willen laten zien enz.
klopt, maar dit zijn niet de pijlers uit de andere geloven. nogmaals de vraag aan jou, waarom juist het christelijk geloof als waarheid beschouwen ?
quote:
Spreek je je broer zelden in het algemeen omdat je het hierover oneens bent ? Je bedoelt dat je je broer gewoon weinig spreekt omdat jullie een verschil van inzicht hebben over een religieuze zaak
Buiten het feit dat dit vrij prive is kan ik me voorstellen dat je deze vraag stelt. Maar nee ik ben geen hardvochtige, bekrompen, in-zich-zelfgekeerde christen. Niet dat je dat zei maar even voor de duidelijk heid. Ik wilde graag omgang hebben met mijn broer maar door veel vervelende situaties inmijn jeugd ben ik het contact met hem verloren. Toen hij op een gegeven moment een ''andere'' leer ging aanhangen ben ik als jonge onbezonnen hond hem de rug toe gaan keren. Dit was natuurlijk verschrikkelijk stom en de brokstukken zijn langzamer hand een beetje gelijmd en het gaat steeds beter met ons. Dit terzijde.
quote:
Je wilt de waarheid ontdekken dmv hetgeen in de bijbel staat. Dat houdt in dat je de waarheid zoekt in reeds bestaande geschriften en daarmee is dan de kous af ? Als jij de bijbel helemaal goed begrijpt ken jij de waarheid bedoel je ? Hoe zit het dan met interpretaties van het geschrevene ?
Natuurlijk is er ruimte voor interpretaties. Sterker nog (die uitdrukking gebruik ik wel erg veel he?) op bepaalde punten is er enkel maar interpretatie. Je kunt gewoonweg met het menselijke verstand niet alles begrijpen.
Maar.. God heeft de bijbel -laten- schrijven om ons de waarheid kenbaar te maken. De Geest moet ons -mij- helpen om het te begrijpen.
Dus inderdaad als ik de bijbel helemaal begrijp denk ik dat ik een rijk mens ben en dat ik dan de waarheid ken ja.
En buiten wat de bijbel schrijft gebeuren er nog een hele boel zaken in het dagelijks leven waar we -ik- van kunnen leren.
quote:
Wat is jouw definitie van verlorene ?
Alle! mensen die Jezus niet hebben gelooft en niet geloven dat Jezus Christus voor hun zonden -misdaden- aan het kruis gestorven is. Dit is tevens ook de definitie van de bijbel. Joh. 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad. Dat hij zijn eniggeboren zoon gegeven heeft. Opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leeft.
quote:
Geloof als in dat het waar gebeurd is wat er staat ? Ook als je weet dat er verschillende versies zijn van het evangelie waarin het verhaal net steeds weer iets anders verteld wordt ? Ken je het evangelie van Thomas ?
Ja zeker ken ik het evangelie van Thomas en alle andere ''apocrieve'' of ''deutero cannonieke'' boeken -hoewel niet allemaal even goed- maar dat terzijde.
Voor mij geld het als volgt, de bijbel zo als wij die nu kennen is voor mij ''het'' boek. er zijn vele andere geschriften en rollen gevonden maar aan de waarheid en autentiteit van deze stukken word ernstig getwijfeld. Ik hou me daarom liever bij de huidige bijbel zoals ik die nu heb. (statenvertaling, nbg en het boek.)
quote:
Wat is voor jou de waan van dit geloof en wat respecteer je aan deze waan?
* no_comment zoekt op waan (de ~ (m.), wanen)
1 onjuiste, ongegronde mening (bron dikke van dale)
a) de onjuisthuid en ongegrondheid van dit geloof is dat het niet overeenkomt met wat de bijbel mij leert.
b) niet minder belangrijk punt twee is dat ik me in het vuur liet verleiden tot een verspreking (verschrijving uiteraard maar dat is geen nederlands volgens mij )
Ik verwerp de valse leer! maar de mormoon/iedere andere gelovige heb ik lief.
quote:
Wat houdt priester in huis zijn in ? Is jouw vrouw niet verantwoordelijk voor het welzijn van jou en je evt. toekomstige kinderen ? Zo niet, waarom niet ? Zo ja, waarin verschillen jullie verantwoordelijkheden ?
Wat houd priester zijn in huis in?? Dat is niet zo makkelijk uit te leggen. Maar het komt hier op neer dat ik verantwoording tegenover God moet afleggen over het -geestelijk- welzijn van het gezin dat ik van God heb gekregen. en het antwoord op je tweede vraag is :ja en die verantwoordelijkheden schelen niet zo heel veel. Ze liggen niet hoger en niet lager maar anders.
quote:
Maar geloof en het maakt niet uit dat je zondiger bent dan een gemiddeld mens. Een gemiddeld mens gaat branden omdat hij niet gelooft maar minder zondig is dan jij
Het maakt zeker uit wat je als gelovige doet. Je hebt een taak om je toe te wijden aan God. Maar als ik vanuit mijn eigen leven kijk dan zie ik dat ik veel fouten heb gemaakt en nog ga maken. Bijvoorbeeld God zegt in de bijbel dat ik mijn naaste moet liefhebben als jezelf, nu is mij echt veel onrecht aangedaan door iemand anders en toch moet ik leren om hem te vergeven net zoals God mij vergeven heeft. Dat is voor mij heel pittig geloof me.
''Een gemiddeld mens gaat branden omdat hij niet gelooft maar minder zondig is dan jij'' Hoe moet ik dit uitleggen ??
Ja dat zegt God in zijn woord Ja. Maarrrrr gelukkig hoef ik daar niet over te oordelen, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee zal ik maar zeggen. Niet omdat ik met een vingertje wil zwieberen en zeggen DENK EROM je gaat naar de hel.. maar ik hoef niet te liegen over wat God schrijft nietwaar?
Tot later
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |