abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin dinsdag 23 december 2003 @ 10:52:53 #1
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_15632667
Ik neem jullie even mee naar 1914.

Kom reis met me mee en leef je in.

We gaan naar Ploegsteert, een kleine vlek, buiten Ieper.

De 1e slag van Ieper heeft net gewoed, de verliezen zijn groot, het begin van de oolog heeft voor gigantische verliezen aan beide kanten gezorgd.

Het engelse beroepsleger is gedecimeerd en de eerste lading reservisten (burgers dus) is gearriveerd.

Het is een koude winter,
niemandsland ligt onder een heldere maan.
De kanonnen zwijgen deze nacht.
De mannen in de loopgraven zijn bezig met onderhoud, reparatie, uitrusten en brieven naar huis aan het schrijven.

Opeens was er een licht te zien, een licht dat kwam uit de duitse loopgraven, iedereen was verbaasd,
niemand pakte zijn geweer om er op te schieten.
Vol verwondering keken de engelsen naar wat de duitsers aan het doen waren, de duitsers hadden een klein boompje in hun handen met kaarsjes en kwamen de loopgraven uit!!

Ze liepen rond met het boompje, en begonnen te zingen : Stille Nacht, Heilige Nacht.

De engelsen kropen ook hun loopgraven uit, en zongen mee.

Aarzelend liepen ze op elkaar af,
schudden elkaar de hand,
wisselden kleine cadeautjes uit, (denk aan uniformknopen, sigaretten)
Wisselden zelf adressen uit voor na de oorlog.
Men kwam erachter dat de ander ook maar gewoon ober, leraar, boer was.

De volgende dag werd er zelf een vriendschappelijke voetbalwedstrijd gespeeld.

Het was Kerst en even waren alle verschrikkingen vergeten.

Overal op de wereld wordt er met Kerst een soort bestand afgekondigd,
tot op de dag van vandaag is er oorlog in welk deel van de wereld dan ook.
Maar ergens zijn we humaan gebleven, en ergens blijf ik de hoop houden dat we als individu eindelijk kunnen zeggen,
wat we met kerst kunnen, kunnen we altijd, eeuwig en overal.

Natalie en Yvonne wensen jullie hele, hele fijne dagen toe.

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  dinsdag 23 december 2003 @ 10:54:27 #2
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_15632695
Ik meen dat de officieren niet echt gecharmeerd waren van het potje voetbal.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_15632735
Stom toch eigenlijk dat dat alleen met kerst kan................................

Maar jij ook prettige kerstdagen Yvonne!

-Edit- En ook Natalie natuurlijk ook prettige dagen toegewenst!

[Dit bericht is gewijzigd door SocialDisorder op 23-12-2003 10:58]

Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
  Admin dinsdag 23 december 2003 @ 10:57:14 #4
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_15632748
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 10:54 schreef Kaalhei het volgende:
De officieren droegen de soldaten op die in de trenches waren achtergebleven te schieten,
edoch,
de soldaten legden hun geweren neer, ze wilden niet op ongewapende mensen schieten.

Een dag of wat later was de magie verbroken en werd idd het eerste schot gelost op een ongewapende duitser, de oorlog zette voort....

Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

dinsdag 23 december 2003 @ 10:58:05 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_15632764
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 10:54 schreef Kaalhei het volgende:
In de latere jaren werden er ook geen Kerstbestanden gesloten en deze situatie heeft zich niet meer herhaald. Er stond zelfs Krijgsraad op.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Admin dinsdag 23 december 2003 @ 11:01:24 #6
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_15632818
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 10:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

In de latere jaren werden er ook geen Kerstbestanden gesloten en deze situatie heeft zich niet meer herhaald. Er stond zelfs Krijgsraad op.

En voor jou en je vrouw ook hele fijne dagen gewenst.

dinsdag 23 december 2003 @ 12:04:12 #7
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_15634690
Zucht...Tsja, ook ik bijt me vast in de kinderlijke overtuiging dat zelfs beestachtige zaken als oorlogen gebonden kunnen worden door oud Hollandsche beleefdheid. Is elkaar beschieten tenslotte niet beledigend genoeg, waarom zou je er nog een schepje boven op doen. De boodschap was met het eerste schot immers al overduidelijk.

Maar ik denk dat dit voorbeeld uit een bizarre situatie (ik bedoel maar, wat is er normaal aan een oorlog ?) ook toegepast kan worden op straat. ("Nou Bimmel, niet zo dromerig" hoor ik jullie denken ).
In de heilige overtuiging dat wie goed doet, goed ontmoet nodig ik julle allen uit om de proef op de som te nemen. Doe's vriendelijk tegen een wildvreemde die het in je eigen opinie niet zou verdienen. Kijk maar eens wat er gebeurd...ben benieuwd.
En dan heb je altijd weer die "eerste ongewapende Duitser" die een kogel door zijn donder kreeg, maar goed....Domme pech bestaat net zo goed als echt geluk

Fijne kerst allemaal !

Onderbouwd, onderlegd, ondergewaardeerd, B-IJ-Z-ondergoed
pi_15672519
Kerstmis, het grote feest van de christenen idd. Dezelfde christenen wiens priesters, dominee's en wat dies meer zij de kanonnen inzegenden.
I´m back.
  woensdag 24 december 2003 @ 17:13:57 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_15672865
Ik wens iedereen een gelukkig kerstfeest. En dat oorlogen eens zullen ophouden. Maar wellicht is het verkeerd in een utopie te geloven.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 24 december 2003 @ 21:32:56 #10
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_15679703
quote:
Corporal John Ferguson schreef op 25 Dec 1914:
"We shook hands, wished each other a Merry Xmas, and were soon conversing as if we had known each other for years. We were in front of their wire entanglements and surrounded by Germans - Fritz and I in the centre talking, and Fritz occasionally translating to his friends what I was saying. We stood inside the circle like street-corner orators.

Soon most of our company ('A' Company), hearing that I and some others had gone out, followed us ... What a sight - little groups of Germans and British extending almost the length of our front!

Out of the darkness we could hear laughter and see lighted matches, a German lighting a Scotchman's cigarette and vice versa, exchanging cigarettes and souvenirs. Where they couldn't talk the language they were making themselves understood by signs, and everyone seemed to be getting on nicely.

Here we were laughing and chatting to men whom only a few hours before we were trying to kill!"

En wat Yvonne beschreef:

Hele Fijne Dagen toegewenst en dat er maar veel mooie posts mogen zijn in dit mooie leesforum!

Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_15679733
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 10:52 schreef yvonne het volgende:
Ik neem jullie even mee naar 1914.

Kom reis met me mee en leef je in.

We gaan naar Ploegsteert, een kleine vlek, buiten Ieper.

Yvonne!

Maar wel mooi verhaal

woensdag 24 december 2003 @ 21:43:20 #12
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_15679915
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 10:57 schreef yvonne het volgende:

[..]

De officieren droegen de soldaten op die in de trenches waren achtergebleven te schieten,
edoch,
de soldaten legden hun geweren neer, ze wilden niet op ongewapende mensen schieten.

Een dag of wat later was de magie verbroken en werd idd het eerste schot gelost op een ongewapende duitser, de oorlog zette voort....

Is dit echt gebeurt? Ik ken het verhaal maar bij mijn weten is het een fabel. En is er tijdens Kerst altijd gewoon doorgevochten. Een oorlog kan zich niet veroorloven een dag niets te doen.
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  woensdag 24 december 2003 @ 21:44:52 #13
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_15679967
quote:
Op woensdag 24 december 2003 17:03 schreef Ryan3 het volgende:
Kerstmis, het grote feest van de christenen idd. Dezelfde christenen wiens priesters, dominee's en wat dies meer zij de kanonnen inzegenden.
Kerstmis is van oorsprong een heidens Germaans feest. Niets christelijks aan. Het is het feest van het licht, dat de korste dag weer geweest is. Vandaar de boom met lichtjes.
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  woensdag 24 december 2003 @ 21:48:00 #14
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_15680054
quote:
Op woensdag 24 december 2003 21:43 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Is dit echt gebeurt? Ik ken het verhaal maar bij mijn weten is het een fabel. En is er tijdens Kerst altijd gewoon doorgevochten. Een oorlog kan zich niet veroorloven een dag niets te doen.

Het is daadwerkelijk echt gebeurd, kijk anders even hier
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  Admin donderdag 25 december 2003 @ 16:40:58 #15
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_15696478
quote:
Op woensdag 24 december 2003 21:43 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Ja, het is werkelijk gebeurd, er zijn erg veel foto's, oogetuigenverslagen en legerdocumentatie van.

Admin donderdag 25 december 2003 @ 16:41:32 #16
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_15696493
quote:
Op woensdag 24 december 2003 21:48 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Het is daadwerkelijk echt gebeurd, kijk anders even hier

Oke dank je,
ik heb pas een kleine 650 sites die ik doorneem

donderdag 25 december 2003 @ 16:47:13 #17
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_15696595
quote:
Op donderdag 25 december 2003 16:41 schreef yvonne het volgende:

[..]

Oke dank je,
ik heb pas een kleine 650 sites die ik doorneem

En vergeet de boeken niet .
Zag gisteren weer een dagboek van een soldaat liggen. De 1e W.O. wordt nu pas "ontdekt" door het grotere nederlandse publiek .
  Admin donderdag 25 december 2003 @ 16:49:10 #18
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_15696634
quote:
Op donderdag 25 december 2003 16:47 schreef Dagonet het volgende:

[..]

En vergeet de boeken niet .
Zag gisteren weer een dagboek van een soldaat liggen. De 1e W.O. wordt nu pas "ontdekt" door het grotere nederlandse publiek .

O!!!
Weet je een titel?
Ik lees alles wat los en vast zit!!

In Belgie begint men eindelijk ook te begrijpen wat een historie zich daar bevindt.

Geweldig mooie boeken daar al weggehaald!

donderdag 25 december 2003 @ 16:59:26 #19
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_15696842
quote:
Op donderdag 25 december 2003 16:49 schreef yvonne het volgende:

[..]

O!!!
Weet je een titel?
Ik lees alles wat los en vast zit!!

Deze ken je neem ik aan?
De oorlogsdagboeken van Louis Barthas (tonnenmaker) 1914-1918

Deze is misschien ook wel leuk voor _The_General_ :
De Oorlogsbrieven van Unteroffizier Carl Heller, geschreven tijdens de Eerste Wereldoorlog, een in Nederland woonachtige Duitser die later zijn aantekeningen uitwerkte.

Ik denk dat ik Hans Andriessen - De Eerste Wereldoorlog in foto's binnenkort ga aanschaffen.

Admin donderdag 25 december 2003 @ 17:08:27 #20
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_15697026
Oooooooooooooow wat leuk!!

Ik heb me helemaal gericht op buitenlandse schrijvers

Het is me helemaal ontgaan dat nederlanders er nu ook over schrijven,
ja,Richard Heijster en het echtpaar Brants, maar die zijn redelijk bekend geworden door recenties in HP/DeTijd.

*centjes tellen gaat*

pi_15697080
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 10:57 schreef yvonne het volgende:

[..]

edoch,

Er was onlangs een documentaire over op de BBC.
Ik meen me te herinneren dat daarin werd gezegd dat op meerdere plaatsen aan het front het kerstbestand wel tot half januari heeft geduurd.
Ook werd het ooggetuige verslag gedaan van iemand die als opdracht had alles wat aan in zijn sector gebeurde te rapporteren. Na enig aarzelen meldde hij dat er aan de overkant bij de Duitsers kerstliedjes werden gezongen. Op grond van deze melding gelastte (ik meen) Sir Horace Smith-Dorrien een artilleriebeschieting op de zingende groep...

Voorafgaande aan de tweede kerst werd door Douglas Haig een oekaze uitgevaardigd waarin verbroedering werd verboden.
Van Duitse zijde werd het sluiten van een kerstbestand als hoogverrraad betiteld en kreeg men de opdracht om te schieten op elke man die de loopgraaf zou verlaten.

And it's only the giving
That makes you
What you are
  Admin donderdag 25 december 2003 @ 17:13:17 #22
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_15697134
Afgelopen week toch ook op Canvas?

Denk er wel aan dat het front gigantisch groot was.

pi_15697498
quote:
Op donderdag 25 december 2003 17:13 schreef yvonne het volgende:
Afgelopen week toch ook op Canvas?

Denk er wel aan dat het front gigantisch groot was.

Je hebt gelijk, het was op Canvas. Een indrukwekkende documentaire.

Overigens vond ik "With a machinegun to Cambrai" van George Coppard erg de moeite waard.
Een boek van een zogeheten 'gewoon soldaat' die als 16-jarige ingelijfd werd in Kitchener's Army. Het boek is gebaseerd op de dagboekaantekeningen die hij (tegen de regels in) bijhield.

And it's only the giving
That makes you
What you are
  donderdag 25 december 2003 @ 17:54:22 #24
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_15698000
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 10:52 schreef yvonne het volgende:

Overal op de wereld wordt er met Kerst een soort bestand afgekondigd,
tot op de dag van vandaag is er oorlog in welk deel van de wereld dan ook.
Maar ergens zijn we humaan gebleven, en ergens blijf ik de hoop houden dat we als individu eindelijk kunnen zeggen,
wat we met kerst kunnen, kunnen we altijd, eeuwig en overal.

Ze wisten niet eens waarvoor ze vochten.

En dat is vandaag nog steeds zo.

Ik hoop dat in 2004 mensen iets meer voor zichzelf na gaan denken.

Ric@

Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_15732721
quote:
Op woensdag 24 december 2003 21:44 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Kerstmis is van oorsprong een heidens Germaans feest. Niets christelijks aan. Het is het feest van het licht, dat de korste dag weer geweest is. Vandaar de boom met lichtjes.

Kerstmis is een Christelijk feest, omdat men de geboorte van Christus viert en niet de Zonnewende. Punt. Mij is uitgelegd dat men tijdens de kerstening van Europa het grote feest van de geboorte van de heiland vastgesteld heeft op of rond de dag van een al bestaand Germaans feest, zodat de acceptatie sneller kon gaan. Dit is idd het feest van de zonnewende. Die kerstboom komt idd daar ook vandaan. In principe is dit een heidens gebruik, ongeveer overeenkomstig met de meiboom, vermoed ik. Kerstmannetjes en pakjesavond is een 19de eeuwse vinding, geënt op het Sint-Nicolaasfeest in de Nederlanden...
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')