Kom reis met me mee en leef je in.
We gaan naar Ploegsteert, een kleine vlek, buiten Ieper.
De 1e slag van Ieper heeft net gewoed, de verliezen zijn groot, het begin van de oolog heeft voor gigantische verliezen aan beide kanten gezorgd.
Het engelse beroepsleger is gedecimeerd en de eerste lading reservisten (burgers dus) is gearriveerd.
Het is een koude winter,
niemandsland ligt onder een heldere maan.
De kanonnen zwijgen deze nacht.
De mannen in de loopgraven zijn bezig met onderhoud, reparatie, uitrusten en brieven naar huis aan het schrijven.
Opeens was er een licht te zien, een licht dat kwam uit de duitse loopgraven, iedereen was verbaasd,
niemand pakte zijn geweer om er op te schieten.
Vol verwondering keken de engelsen naar wat de duitsers aan het doen waren, de duitsers hadden een klein boompje in hun handen met kaarsjes en kwamen de loopgraven uit!!
Ze liepen rond met het boompje, en begonnen te zingen : Stille Nacht, Heilige Nacht.
De engelsen kropen ook hun loopgraven uit, en zongen mee.
Aarzelend liepen ze op elkaar af,
schudden elkaar de hand,
wisselden kleine cadeautjes uit, (denk aan uniformknopen, sigaretten)
Wisselden zelf adressen uit voor na de oorlog.
Men kwam erachter dat de ander ook maar gewoon ober, leraar, boer was.
De volgende dag werd er zelf een vriendschappelijke voetbalwedstrijd gespeeld.
Het was Kerst en even waren alle verschrikkingen vergeten.
Overal op de wereld wordt er met Kerst een soort bestand afgekondigd,
tot op de dag van vandaag is er oorlog in welk deel van de wereld dan ook.
Maar ergens zijn we humaan gebleven, en ergens blijf ik de hoop houden dat we als individu eindelijk kunnen zeggen,
wat we met kerst kunnen, kunnen we altijd, eeuwig en overal.
Natalie en Yvonne wensen jullie hele, hele fijne dagen toe.
Maar jij ook prettige kerstdagen Yvonne!
-Edit- En ook Natalie natuurlijk ook prettige dagen toegewenst!
[Dit bericht is gewijzigd door SocialDisorder op 23-12-2003 10:58]
quote:De officieren droegen de soldaten op die in de trenches waren achtergebleven te schieten,
Op dinsdag 23 december 2003 10:54 schreef Kaalhei het volgende:
Ik meen dat de officieren niet echt gecharmeerd waren van het potje voetbal.
Een dag of wat later was de magie verbroken en werd idd het eerste schot gelost op een ongewapende duitser, de oorlog zette voort....
quote:In de latere jaren werden er ook geen Kerstbestanden gesloten en deze situatie heeft zich niet meer herhaald. Er stond zelfs Krijgsraad op.
Op dinsdag 23 december 2003 10:54 schreef Kaalhei het volgende:
Ik meen dat de officieren niet echt gecharmeerd waren van het potje voetbal.
quote:En voor jou en je vrouw ook hele fijne dagen gewenst.
Op dinsdag 23 december 2003 10:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
In de latere jaren werden er ook geen Kerstbestanden gesloten en deze situatie heeft zich niet meer herhaald. Er stond zelfs Krijgsraad op.
Maar ik denk dat dit voorbeeld uit een bizarre situatie (ik bedoel maar, wat is er normaal aan een oorlog ?) ook toegepast kan worden op straat. ("Nou Bimmel, niet zo dromerig" hoor ik jullie denken ).
In de heilige overtuiging dat wie goed doet, goed ontmoet nodig ik julle allen uit om de proef op de som te nemen. Doe's vriendelijk tegen een wildvreemde die het in je eigen opinie niet zou verdienen. Kijk maar eens wat er gebeurd...ben benieuwd.
En dan heb je altijd weer die "eerste ongewapende Duitser" die een kogel door zijn donder kreeg, maar goed....Domme pech bestaat net zo goed als echt geluk
Fijne kerst allemaal !
quote:En wat Yvonne beschreef:
Corporal John Ferguson schreef op 25 Dec 1914:
"We shook hands, wished each other a Merry Xmas, and were soon conversing as if we had known each other for years. We were in front of their wire entanglements and surrounded by Germans - Fritz and I in the centre talking, and Fritz occasionally translating to his friends what I was saying. We stood inside the circle like street-corner orators.Soon most of our company ('A' Company), hearing that I and some others had gone out, followed us ... What a sight - little groups of Germans and British extending almost the length of our front!
Out of the darkness we could hear laughter and see lighted matches, a German lighting a Scotchman's cigarette and vice versa, exchanging cigarettes and souvenirs. Where they couldn't talk the language they were making themselves understood by signs, and everyone seemed to be getting on nicely.
Here we were laughing and chatting to men whom only a few hours before we were trying to kill!"
Hele Fijne Dagen toegewenst en dat er maar veel mooie posts mogen zijn in dit mooie leesforum!
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 10:52 schreef yvonne het volgende:
Ik neem jullie even mee naar 1914.Kom reis met me mee en leef je in.
We gaan naar Ploegsteert, een kleine vlek, buiten Ieper.
Maar wel mooi verhaal
quote:Is dit echt gebeurt? Ik ken het verhaal maar bij mijn weten is het een fabel. En is er tijdens Kerst altijd gewoon doorgevochten. Een oorlog kan zich niet veroorloven een dag niets te doen.
Op dinsdag 23 december 2003 10:57 schreef yvonne het volgende:[..]
De officieren droegen de soldaten op die in de trenches waren achtergebleven te schieten,
edoch,
de soldaten legden hun geweren neer, ze wilden niet op ongewapende mensen schieten.Een dag of wat later was de magie verbroken en werd idd het eerste schot gelost op een ongewapende duitser, de oorlog zette voort....
quote:Kerstmis is van oorsprong een heidens Germaans feest. Niets christelijks aan. Het is het feest van het licht, dat de korste dag weer geweest is. Vandaar de boom met lichtjes.
Op woensdag 24 december 2003 17:03 schreef Ryan3 het volgende:
Kerstmis, het grote feest van de christenen idd. Dezelfde christenen wiens priesters, dominee's en wat dies meer zij de kanonnen inzegenden.
quote:Het is daadwerkelijk echt gebeurd, kijk anders even hier
Op woensdag 24 december 2003 21:43 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Is dit echt gebeurt? Ik ken het verhaal maar bij mijn weten is het een fabel. En is er tijdens Kerst altijd gewoon doorgevochten. Een oorlog kan zich niet veroorloven een dag niets te doen.
quote:Ja, het is werkelijk gebeurd, er zijn erg veel foto's, oogetuigenverslagen en legerdocumentatie van.
Op woensdag 24 december 2003 21:43 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Is dit echt gebeurt? Ik ken het verhaal maar bij mijn weten is het een fabel. En is er tijdens Kerst altijd gewoon doorgevochten. Een oorlog kan zich niet veroorloven een dag niets te doen.
quote:Oke dank je,
Op woensdag 24 december 2003 21:48 schreef Dagonet het volgende:[..]
Het is daadwerkelijk echt gebeurd, kijk anders even hier
quote:En vergeet de boeken niet
Op donderdag 25 december 2003 16:41 schreef yvonne het volgende:[..]
Oke dank je,
ik heb pas een kleine 650 sites die ik doorneem
quote:O!!!
Op donderdag 25 december 2003 16:47 schreef Dagonet het volgende:[..]
En vergeet de boeken niet
.
Zag gisteren weer een dagboek van een soldaat liggen. De 1e W.O. wordt nu pas "ontdekt" door het grotere nederlandse publiek.
In Belgie begint men eindelijk ook te begrijpen wat een historie zich daar bevindt.
Geweldig mooie boeken daar al weggehaald!
quote:Deze ken je neem ik aan?
Op donderdag 25 december 2003 16:49 schreef yvonne het volgende:[..]
O!!!
Weet je een titel?
Ik lees alles wat los en vast zit!!
Deze is misschien ook wel leuk voor _The_General_ :
De Oorlogsbrieven van Unteroffizier Carl Heller, geschreven tijdens de Eerste Wereldoorlog, een in Nederland woonachtige Duitser die later zijn aantekeningen uitwerkte.
Ik denk dat ik Hans Andriessen - De Eerste Wereldoorlog in foto's binnenkort ga aanschaffen.
Ik heb me helemaal gericht op buitenlandse schrijvers
Het is me helemaal ontgaan dat nederlanders er nu ook over schrijven,
ja,Richard Heijster en het echtpaar Brants, maar die zijn redelijk bekend geworden door recenties in HP/DeTijd.
*centjes tellen gaat*
quote:Er was onlangs een documentaire over op de BBC.
Op dinsdag 23 december 2003 10:57 schreef yvonne het volgende:[..]
De officieren droegen de soldaten op die in de trenches waren achtergebleven te schieten,
edoch,
de soldaten legden hun geweren neer, ze wilden niet op ongewapende mensen schieten.Een dag of wat later was de magie verbroken en werd idd het eerste schot gelost op een ongewapende duitser, de oorlog zette voort....
Voorafgaande aan de tweede kerst werd door Douglas Haig een oekaze uitgevaardigd waarin verbroedering werd verboden.
Van Duitse zijde werd het sluiten van een kerstbestand als hoogverrraad betiteld en kreeg men de opdracht om te schieten op elke man die de loopgraaf zou verlaten.
Denk er wel aan dat het front gigantisch groot was.
quote:Je hebt gelijk, het was op Canvas. Een indrukwekkende documentaire.
Op donderdag 25 december 2003 17:13 schreef yvonne het volgende:
Afgelopen week toch ook op Canvas?Denk er wel aan dat het front gigantisch groot was.
Overigens vond ik "With a machinegun to Cambrai" van George Coppard erg de moeite waard.
Een boek van een zogeheten 'gewoon soldaat' die als 16-jarige ingelijfd werd in Kitchener's Army. Het boek is gebaseerd op de dagboekaantekeningen die hij (tegen de regels in) bijhield.
quote:Ze wisten niet eens waarvoor ze vochten.
Op dinsdag 23 december 2003 10:52 schreef yvonne het volgende:Overal op de wereld wordt er met Kerst een soort bestand afgekondigd,
tot op de dag van vandaag is er oorlog in welk deel van de wereld dan ook.
Maar ergens zijn we humaan gebleven, en ergens blijf ik de hoop houden dat we als individu eindelijk kunnen zeggen,
wat we met kerst kunnen, kunnen we altijd, eeuwig en overal.
En dat is vandaag nog steeds zo.
Ik hoop dat in 2004 mensen iets meer voor zichzelf na gaan denken.
Ric@
quote:Kerstmis is een Christelijk feest, omdat men de geboorte van Christus viert en niet de Zonnewende. Punt. Mij is uitgelegd dat men tijdens de kerstening van Europa het grote feest van de geboorte van de heiland vastgesteld heeft op of rond de dag van een al bestaand Germaans feest, zodat de acceptatie sneller kon gaan. Dit is idd het feest van de zonnewende. Die kerstboom komt idd daar ook vandaan. In principe is dit een heidens gebruik, ongeveer overeenkomstig met de meiboom, vermoed ik. Kerstmannetjes en pakjesavond is een 19de eeuwse vinding, geënt op het Sint-Nicolaasfeest in de Nederlanden...
Op woensdag 24 december 2003 21:44 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Kerstmis is van oorsprong een heidens Germaans feest. Niets christelijks aan. Het is het feest van het licht, dat de korste dag weer geweest is. Vandaar de boom met lichtjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |