Officier van justitie De Graaf zegt dat in een documentaire van Omrop Fryslân over de zaak Vaatstra.
Volgens De Graaf was de druk van de publieke opinie zo groot, dat hij de Irakees Ali Hussein Hassan niet kon laten lopen. Het recherchebijstandsteam joeg acht weken op de Irakees, die kort na de moord op de 16-jarige Marianne Vaatstra in mei 1999 verdween uit het nabijgelegen asielzoekerscentrum in Kollum. Een week voor zijn aanhouding in Turkije werd het justitie en politie uit getuigenverklaringen duidelijk dat de man ten tijde van de moord niet in Friesland was.
,,Maar ik kon er niet onderuit om de man toch aan te houden. De druk was te groot. In een normale zaak had ik hem nooit gearresteerd'', aldus De Graaf. De leiding van het OM, het college van procureurs-generaal, zegt in een reactie dat deze handelwijze, wat volgens het college overigens niet het geval is geweest, onjuist zou zijn.
Begin juli wordt het recherchebijstandsteam van twintig rechercheurs na twee jaar onderzoek definitief ontbonden. Volgens het OM zullen opnieuw rechercheurs op de zaak worden gezet als er nieuwe interessante tips binnenkomen.
Doordat justitie de Irakees als verdachte aanmerkte, ontstond er een dreigende houding van een aantal inwoners van Kollum tegen de bewoners van het asielzoekerscentrum (AZC) in die plaats. Ook kwam er veel weerstand tegen een permanent asielzoekerscentrum in Kollum na de moord op Marianne Vaatstra.
Marianne Vaatstra werd in de nacht van 30 april op 1 mei 1999 vermoord. Familieleden vonden haar ontklede lichaam in een weiland bij Veenklooster. Haar keel was doorgesneden en ze bleek seksueel misbruikt.
Reacties
Het Openbaar Ministerie (OM) in Leeuwarden is alle perken te buiten gegaan. Het oppakken van iemand van wie je weet dat hij onschuldig is, is volgens M. Moerings van het Willem Pompe Instituut in Utrecht een onrechtmatige daad en is in strijd met de Grondwet.
De opgepakte en weer vrijgelaten man kan justitie aanklagen wegens een onrechtmatige daad. De man zou volgens Moerings een schadevergoeding kunnen eisen.
Volgens advocaat mr. F. van Ardenne kan officier van justitie R. de Graaf worden vervolgd wegens wederrechtelijke vrijheidsberoving. Omdat er geen redelijk vermoeden van schuld was, had de Irakees in de zaak Vaatstra volgens de wet nooit mogen worden opgepakt.
De advocaat meent dat er in deze ,,zeer opmerkelijke zaak'' ook onderzoek kan worden gedaan naar valsheid in geschrifte. De Irakees is in Turkije opgepakt. De Turkse autoriteiten moet hiervoor toestemming zijn gevraagd. Ook daarin zal het OM hebben moeten aangeven dat er sprake was van een verdenking. Dat zou volgens de advocaat valsheid in geschrifte kunnen opleveren.
© ANP
======
Het OM in Leeuwarden heeft in de zaak-Vaatstra een asielzoeker als verdachte aangehouden, terwijl het wist dat die onschuldig was. Volgens officier van Justitie De Graaf was de druk van de publieke opinie zo groot, dat hij de Irakees niet kon laten lopen, zegt hij in een programma van Omrop Fryslan. De recherche jaagde 8 weken op de man, die na de moord op Marianne Vaatstra in mei 1999 verdween uit het nabijgelegen asielzoekerscentrum in Kollum. Een week voor zijn aanhouding in Turkije was al bekend dat de man tijdens de moord op het meisje niet in Friesland was.
Volgens het OM bleef hij toch verdacht
© Teletekst
======================================
======================================
Wat mij betreft mag R. de Graaf ook met onmiddelijke ingang worden ontslagen, want een officier van justitie die onder publieke druk bezwijkt, en overgaat tot in een zijn ogen onterechte aanhouding, hoort in het Nederlands strafsysteem niet thuis.
Wat een eikel
quote:
Op donderdag 21 juni 2001 20:46 schreef Guus het volgende:
Ik geloof niet dat jij het allemaal snapt. maar dat heb ik bij jou wel vaker.
quote:Leg maar uit wat ik er fout aan heb begrepen dan.
Ben heel erg benieuwd naar je verklaring.
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 21-06-2001 21:26]
quote:Volgens mij weet je niet eens waarom je zo schaapachtig meelacht.
Op donderdag 21 juni 2001 20:54 schreef berney het volgende:[..]
![]()
![]()
quote:o nee?
Op donderdag 21 juni 2001 21:22 schreef R@b het volgende:[..]
Volgens mij weet je niet eens waarom je zo schaapachtig meelacht.
quote:Leg em eens uit dan, want ik begreep em namelijk ook niet
Op donderdag 21 juni 2001 21:34 schreef berney het volgende:[..]
o nee?
ik vond m wel geslaagd van guus![]()
![]()
quote:goed ik stuur je wel ff via icq dan oke?
Op donderdag 21 juni 2001 21:38 schreef X-Ray het volgende:[..]
Leg em eens uit dan, want ik begreep em namelijk ook niet
quote:Kheb em ontvangen.....
Op donderdag 21 juni 2001 21:40 schreef berney het volgende:[..]
goed ik stuur je wel ff via icq dan oke?
(maar snap em nog niet???!!!)
Vind het wel vreemd dat het zo is gegaan.
Er waren toen nogal wat verdachtmakingen richting het AZC. Daar zou de dader vandaan komen. Na een paar weken was er ineens een verdachte. Vond het al wat vreemd.
Het is absoluut niet profesioneel maar misschien wel noodzakelijk om de orde in het gebied een beetje te kunnen bewaren.
quote:
Op donderdag 21 juni 2001 21:46 schreef berney het volgende:
nog een keer via icq dan
*psssst psssst psssst*
Zo, nu weer ontopic
Erg foute actie van die wout
Erg slap ook om te stellen dat hij onder publieke druk iemand moest oppakken.
Hij heeft een zeer ernstige overtreding begaan!
Op zo'n manier kan je toch niet meer van de wouten aan?
Sick hoor
waar gaat dat heen he
ANP
quote:
Kamer wil opheldering over aanhouding asielzoeker
DEN HAAG (ANP) - Minister Korthals (Justitie) stelt een onderzoek in naar de mogelijk onterechte aanhouding van een Irakese asielzoeker wegens de moord op Marianne Vaatstra.Officier van justitie R. de Graaf heeft toegegeven dat de onschuldige man alleen maar is aangehouden wegens de druk van de publieke opinie. ,,Als dit waar is, is dat een ernstige zaak', aldus Korthals.
Het recherchebijstandsteam joeg acht weken op de man, die kort na de moord op de 16-jarige Marianne Vaatstra in mei 1999 verdween uit het nabijgelegen asielzoekerscentrum in Kollum. Een week voor zijn aanhouding in Turkije werd het justitie en politie uit getuigenverklaringen duidelijk dat de man ten tijde van de moord niet in Friesland was.
,,Maar ik kon er niet onderuit om de man toch aan te houden. De druk was te groot. In een normale zaak had ik hem nooit gearresteerd'', aldus De Graaf. De leiding van het Openbaar Ministerie (OM), het college van procureurs-generaal, zegt in een reactie dat deze handelwijze onjuist zou zijn. Overigens gaat het college ervanuit dat er niet zo is gehandeld.
Volgens het OM was de man wel degelijk verdacht. Uit getuigenverklaringen, een week voor de aanhouding, kwam naar voren dat de Irakees tijdens de moord niet in Friesland was. Dat maakt de man volgens het OM weliswaar minder, maar nog altijd verdacht. De aanhouding is doorgezet om de getuigenverklaring te verifiëren.
De Tweede Kamer drong donderdag bij Korthals aan op duidelijkheid. Kamerlid Dittrich (D66) noemt het een zeer kwalijke zaak dat het OM de aanhouding verrichtte door de grote maatschappelijke commotie die ontstond na de moord op het Friese meisje. Veel mensen meenden dat de dader in een nabijgelegen asielzoekerscentrum moest worden gezocht, en vonden dat politie en justitie te laks optraden. ,,Het OM moet altijd een eigen afweging maken en mag zich niet door dit soort sentimenten laten leiden'', zegt Dittrich.
Volgens de VVD is het OM met de aanhouding op een hellend vlak beland. ,,Hoe groot de maatschappelijke druk ook is, mag dat nooit leiden tot een onrechtmatige aanhouding'', stelt woordvoerder Niederer. Hij beschouwt de zaak als een incident. ,,Dit is een kwestie van eens, maar nooit weer.''
GroenLinks-Kamerlid Halsema vreest dat onschuldigen vogelvrij worden wanneer het OM lukraak mensen aanhoudt, terwijl bekend is dat zij niets hebben gedaan. Halsema zal Korthals dinsdag tijdens het vragenuurtje om opheldering vragen.
Volgens M. Moerings van het Willem Pompe Instituut in Utrecht ging het OM in Leeuwarden met de aanhouding alle perken te buiten. Moerings noemt het oppakken van iemand van wie je weet dat hij onschuldig is een onrechtmatige daad en in strijd met de Grondwet. ,,Als dit waar is, is het een ondermijning van het vertrouwen in justitie. Een zeer, zeer kwalijke zaak.''
Doordat justitie de Irakees als verdachte aanmerkte, ontstond er een dreigende houding van een aantal inwoners van Kollum tegen de bewoners van het asielzoekerscentrum (AZC) in die plaats. Ook kwam er na de moord op Marianne Vaatstra veel weerstand tegen een permanent asielzoekerscentrum in Kollum.
Marianne Vaatstra werd in de nacht van 30 april op 1 mei 1999 vermoord. Familieleden vonden haar ontklede lichaam in een weiland bij Veenklooster. Haar keel was doorgesneden en ze bleek seksueel misbruikt.
Het recherchebijstandsteam van twintig rechercheurs wordt in juli na twee jaar onderzoek definitief ontbonden. Wanneer er nieuwe interessante tips binnenkomen, worden er volgens het OM opnieuw rechercheurs op de zaak gezet.
Zeker gezien, dat na de moord meteen gewezen werd naar het AZC. Een dergelijke beslissing was alleen maar olie op het vuur voor een (klein) gedeelte van de recalcitrante/racistische/vooringenomen (kies maar) bevolking van Kollum.
* Juan Zueco bekruipt een erg nare gedachte...
Of heeft het O.M. dit met opzet gedaan om de opstandige bevolking van Kollumerland een steen te geven om mee te werpen? Soortement van zoethoudertje.
J.
[Dit bericht is gewijzigd door Juan Zueco op 22-06-2001 00:05]
quote:om de rechtvaardigheid van al die asielzoekers, over hun rug werd gesuggereerd dat de dader een van hen moest zijn. De vader van Marianne Vaatstra toonde zich een racist door dit openlijk te vermoeden (hij is niet vervolgd natuurlijk, begrijpelijk ook). Inmiddels is uit DNA-onderzoek gebleken dat de dader hoe dan ook een niet iemand uit het AZC is.
Op vrijdag 22 juni 2001 00:10 schreef Num het volgende:
Dat het fout is weten we nu wel eens.Maar ik vraag me af wat iemand beweegd om dit te doen.
quote:Dat vermoeden uitte hij, omdat de kennissen van Marianne hadden verteld dat meisjes in café's, nogal eens lastig gevallen werden door asielzoekers uit dat AZC.
Op vrijdag 22 juni 2001 00:19 schreef Adijos het volgende:[..]
om de rechtvaardigheid van al die asielzoekers, over hun rug werd gesuggereerd dat de dader een van hen moest zijn. De vader van Marianne Vaatstra toonde zich een racist door dit openlijk te vermoeden
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 22-06-2001 00:39]
quote:Wazig.
quote:Te zot voor woorden die opmerking van De Graaf. Ik begrijp niet wat de man bezielt om zoiets te doen (en dan ook nog voor de camera toe te geven).
Op donderdag 21 juni 2001 22:58 schreef waspman het volgende:Minister Korthals (Justitie) stelt een onderzoek in naar de mogelijk onterechte aanhouding van een Irakese asielzoeker wegens de moord op Marianne Vaatstra.
Officier van justitie R. de Graaf heeft toegegeven dat de onschuldige man alleen maar is aangehouden wegens de druk van de publieke opinie. ,,Als dit waar is, is dat een ernstige zaak', aldus Korthals.Het recherchebijstandsteam joeg acht weken op de man, die kort na de moord op de 16-jarige Marianne Vaatstra in mei 1999 verdween uit het nabijgelegen asielzoekerscentrum in Kollum. Een week voor zijn aanhouding in Turkije werd het justitie en politie uit getuigenverklaringen duidelijk dat de man ten tijde van de moord niet in Friesland was.
,,Maar ik kon er niet onderuit om de man toch aan te houden. De druk was te groot. In een normale zaak had ik hem nooit gearresteerd'', aldus De Graaf.
Iemand waarvan je zelf denkt dat hij onschuldig is, oppakken omdat de publieke media dat wil...
What's next: Iemand waarvan je zelf denkt dat hij schuldig is, laten gaan omdat de publieke media dat wil... ????????
Terecht natuurlijk dat Korthals dit gaat onderzoeken, einde carriere van De Graaf, schat ik zo.
quote:Dus Officier van Justitie De Graaf kletste uit zijn nek op het journaal, eerder deze avond ??????.
De leiding van het Openbaar Ministerie (OM), het college van procureurs-generaal, zegt in een reactie dat deze handelwijze onjuist zou zijn. Overigens gaat het college ervanuit dat er niet zo is gehandeld.
quote:Wél verdacht, niet verdacht ???
Volgens het OM was de man wel degelijk verdacht.
Vind je het gek dat ze de echte dader niet kunnnen traceren.
quote:Moord op afstand???
Uit getuigenverklaringen, een week voor de aanhouding, kwam naar voren dat de Irakees tijdens de moord niet in Friesland was. Dat maakt de man volgens het OM weliswaar minder, maar nog altijd verdacht.
quote:Klinkt als Jomanda
Op vrijdag 22 juni 2001 01:28 schreef R@b het volgende:Moord op afstand???
Sorry hoor, maar hier raak ik echt van over de zeik...........
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |