abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 december 2003 @ 11:51:01 #1
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_15451566
Er zijn bepaalde users op dit forum die ik op basis van mijn interesses met regelmaat tegenkom, ik zie ze vaak posten. Ik verwacht dat bijna iedereen, in de eigen postgeschiedenis, dat soort types op het forum herkent, ze lijken misschien zelfs redelijk op jezelf. Vaak heeft zon type een bepaald onderwerp waar je hem veel over ziet posten, zelf ben je bijvoorbeeld geïnteresseerd in hetzelfde onderwerp of herken dingen van die user in jezelf. Je leert zon user kennen en vormt een beeld over die user, je maakt een hokje voor hem aan en plaatst hem daarin. Op basis van het hokje waar je de user instopt neem je veel beweringen van hem aan of weerleg je juist veel beweringen van deze users.

Nu is de kwestie waar ik tegenaan loop de volgende:

Ik herken een user waarvan duidelijk is dat hij veel kennis van een bepaald onderwerp heeft. De user weet dat zelf ook, zijn posts zijn in specifieke topics in dat opzicht vaak nuttig. Echter, de user onderbouwt vrijwel niets. Omdat ook deze user het niet altijd bij het rechte eind heeft of omdat zijn post door gebrek aan onderbouwing vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt kom ik in een dilemma. Dit botste wel eens in die specifiek topics, in feite discussieer je met een wildvreemde. In hoeverre kun je zo iemand nu vertrouwen, wanneer is iemand geen puber die de dure termen uit de tijdschriften haalt? De betrokken user stelt het volgende:

quote:
Dat je door je mening over mijn persoon twijfelt aan wat ik zeg. Ik snap het wel, maar een wijze levensles leert dat je meer opsteekt als je je niet bij voorbaat afsluit van het oordeel mensen die je wellicht niet mag.

Het kan natuurlijk twee kanten op met zijn stelling.

1) Je leert iets nieuws, de user heeft gelijk. De forumbezoeker is van nature goed en er op uit om iemand te helpen.

2) Je komt van de koude kermis thuis. De forumbezoeker is een dertienjarige puber die dure woorden uit net zo dure tijdschriften haalt, hij discussieert niet maar pocht met kennis die hij zelf niet heeft.

Zelf ben ik er huiverig voor om stellingen van wildvreemde forumbezoekers zomaar als waarheid te accepteren. Hoe zit dat bij jullie? Is het internet alwetend of doortrapt?

Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_15451640
Weet je, ik voeg zulke mensen altijd toe op msn. Als het dan tegenvalt knikker ik ze er weer af.
pi_15451669
quote:
Op dinsdag 16 december 2003 11:51 schreef XL het volgende:

2) Je komt van de koude kermis thuis. De forumbezoeker is een dertienjarige puber die dure woorden uit net zo dure tijdschriften haalt, hij discussieert niet maar pocht met kennis die hij zelf niet heeft.

Dit lijkt me nogal onwaarschijnlijk, ik denk dat je er wel snel doorheenprikt als een 13 jarige probeert interessant te doen. Zoals je zelf al zegt is een stelling er om over te discuseren en is het onwaarschijnlijk dat dit dan ook de waarheid is.
"Hij besefte terdege dat dit op papier zetten riekte naar zelfingebeelde miskenning van een geraniumgeleerde die nooit echt gedurfd had zijn mond open te trekken." ©
  dinsdag 16 december 2003 @ 11:57:14 #4
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_15451689
quote:
Op dinsdag 16 december 2003 11:54 schreef Conflict het volgende:
Weet je, ik voeg zulke mensen altijd toe op msn. Als het dan tegenvalt knikker ik ze er weer af.
Dan nog heb je geen enkele zekerheid. Sommigen blijven prima in hun rol hangen.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  dinsdag 16 december 2003 @ 11:58:07 #5
72282 360sjors
King of the Hill
pi_15451713
quote:
Is het internet alwetend of doortrapt?
Beide
pi_15451858
Ik denk dat je aan de post zelf wel kan zien of je er wat aan hebt of niet.
Als je een dom en niet onderbouwd antwoord van een dertienjarige puber krijgt kan je die post gewoon negeren , en je bezig gaan houden met de nuttige posts.
pi_15451873
leuke naam trouwens
  dinsdag 16 december 2003 @ 12:04:41 #8
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_15451884
quote:
Op dinsdag 16 december 2003 11:56 schreef Blokhut het volgende:

[..]

Dit lijkt me nogal onwaarschijnlijk, ik denk dat je er wel snel doorheenprikt als een 13 jarige probeert interessant te doen. Zoals je zelf al zegt is een stelling er om over te discuseren en is het onwaarschijnlijk dat dit dan ook de waarheid is.

De onderbouwing is niet altijd sterk, daar hecht de user ook niet zoveel waarde aan. Hij geeft een mening die ik kan aannemen of weerleggen... het zal hem worst zijn. Natuurlijk is 13 jarige puber een uiterste, ter beeldvorming is dat wel een aardig voorbeeld. Aan taalgebruik etc kan ik afleiden dat de user geen 13 meer is. Ik kan echter niet goed bepalen hoever zijn kennis reikt en of hij doorpraat op het moment dat het onderwerp buiten zijn kennisgebied valt.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  dinsdag 16 december 2003 @ 12:04:54 #9
41606 Misanthroopia
Consequences Schmonsequences!
pi_15451889
bekijk het per geval zou ik zeggen. iedereen kraamt wel eens onzin uit, maar kan daarna met een briljante levensles om de hoek komen omdat die persoon op een andere manier kijkt dan jij.

hou altijd je eigen mening en dan komt het wel goed.

"Do you like apples? I SAID: DO YOU LIKE APPLES?? HOW D'YA LIKE_THEM_APPLES!!"
pi_15452070
quote:
Dat je door je mening over mijn persoon twijfelt aan wat ik zeg. Ik snap het wel, maar een wijze levensles leert dat je meer opsteekt als je je niet bij voorbaat afsluit van het oordeel mensen die je wellicht niet mag.
deze zinsnede komt erg sekte-achtig over qua denkwijze,

het maakt van een afwijzing of een negatief idee een nogal absoluut oordeel, en dus de enige methode waarop je hem kunt accepteren is een onvoorwaardelijke, eentje van een volledig geloof in.

Persoonlijk denk ik niet dat negatieve ideeen over een persoon een probleem vormen voor zijn geloofwaardigheid of zelfs vertrouwen in hem, eenieder heeft zo zijn sterke kanten.
verder is het zo dat er niet alleen persoonlijk handelen is, maar ook sociaal groepsgewijze handelingen.

Het is volgens mij zaak om niet op zoek te gaan naar kant-en-klare copy-paste waarheden, die staan leuk op tegeltjes, maar zijn verder onwerkbaar.
wil je een oplossing zoeken via een forum, is het zaak zelf ook zoek te gaan naar de achterliggende feiten waarom iets op die-en-die manier oplosbaar is, niet zozeer op zoiek gaan naar een antwoord, maar op zoek naar de methode waarop je zelf je vraag kan oplossen.

Daarbij kunnen sociale contacten zinnig zijn, en je zichtswijze verrijken, maar je mag niet van hen verwachten dat zij 'het antwoord' geven, hooguit methodes om een antwoord te bereiken:
Iemand zoals bovenstaand gequote pretendeert volgens mij wel zelf een 'waarheid' te hebben.

"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 16 december 2003 @ 12:39:01 #11
72282 360sjors
King of the Hill
pi_15452738
quote:
Op dinsdag 16 december 2003 12:12 schreef RM-rf het volgende:

[..]

deze zinsnede komt erg sekte-achtig over qua denkwijze,

het maakt van een afwijzing of een negatief idee een nogal absoluut oordeel, en dus de enige methode waarop je hem kunt accepteren is een onvoorwaardelijke, eentje van een volledig geloof in.

Ik lees het anders: "Zelfs een eersteklas hufter kan gelijk hebben." (1e klas hufter slaat niet op de betreffende user, mocht die zijn weg naar het topic inmiddels gevonden hebben).
quote:
Persoonlijk denk ik niet dat negatieve ideeen over een persoon een probleem vormen voor zijn geloofwaardigheid of zelfs vertrouwen in hem, eenieder heeft zo zijn sterke kanten.
verder is het zo dat er niet alleen persoonlijk handelen is, maar ook sociaal groepsgewijze handelingen.
Ik ga hierin met je mee.
quote:
Iemand zoals bovenstaand gequote pretendeert volgens mij wel zelf een 'waarheid' te hebben.
En wat als het om een vaststaand feit gaat, dus niet zijn waarheid maar de waarheid is?
pi_15453258
Wel eens van hoor en wederhoor gehoord? Beweringen moet je altijd natrekken. Lijkt me nogal logisch eigenlijk.
Een eenzame lijder aan katatonie, had als hij verstarde een rattentronie
pi_15454850
quote:

Zelf ben ik er huiverig voor om stellingen van wildvreemde forumbezoekers zomaar als waarheid te accepteren. Hoe zit dat bij jullie? Is het internet alwetend of doortrapt?

Misschien is dat de reden dat je zelf hersens hebt gekregen om te bepalen of je iets aanneemt of niet.

Internet is alles zo'n beetje op vertegenwoordigd, dus in principe alwetend, alleen zit er veel valsheid tussen.

dinsdag 16 december 2003 @ 17:32:08 #14
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_15460388
quote:
Op dinsdag 16 december 2003 13:01 schreef daniel_hoenderdos het volgende:
Wel eens van hoor en wederhoor gehoord? Beweringen moet je altijd natrekken. Lijkt me nogal logisch eigenlijk.
quote:
Op dinsdag 16 december 2003 14:06 schreef Mariel het volgende:
Misschien is dat de reden dat je zelf hersens hebt gekregen om te bepalen of je iets aanneemt of niet.

Internet is alles zo'n beetje op vertegenwoordigd, dus in principe alwetend, alleen zit er veel valsheid tussen.

Even voor de duidelijkheid, van de betrokken user neem ik niets zomaar aan. Ik zal hem altijd controleren, mede door het beeld wat ik van hem heb. Er zijn echter ook users waar ik wel dingen van wil aannemen, je moet ook niet doorschieten in wantrouwen. Voor mezelf heb ik wel duidelijk hoe ver is hier in kan gaan, dat is ook niet zozeer mijn vraag. Ik ben benieuwd naar ervaringen en meningen van anderen in dergelijke situaties.
  dinsdag 16 december 2003 @ 21:25:21 #15
74671 h_vreman
true Junglist
pi_15465791
In hoeverre jij iemand hier in vertrouwen neemt hangt van jezelf af, je eigen beoordeling. Maar denk open-minded, er zijn meerdere wegen naar Rome. Iemand die met je discussieerd heeft waarschijnlijk datzelfde. Ik weet ook niet met wie ik "praat". Als ik je topic zo lees neem ik aan dat je het serieus meent en dus daar ga ik dan van uit.
In dit forum kun je ook dingen van mensen aannemen, alleen jij bepaalt zelf in hoeverre je het accepteerd of gebruikt. Ik denk dat je snel genoeg achterhaald of iemand misbruik van je maakt, of je nept.

Greetz Bas

En God zag dat Breakcore lauw was........waar is JUNGLE mensen! |
Doom |
pi_15475572
Ik geloof in dat geval niet helemaal wat je bedoelt met 'dingen van anderen aannemen'. Wat ik eronder versta:

XL: Een mus is een typische stadsvogel.
daniel_hoenderdos: Hmz, leuk onderwerp. (/me vind eels erg leuk)
google -> http://www.gardensafari.net/dutch/vogels.htm#mussen
Blijkt dat het slecht gaat met de mussenstand omdat we onze huizen op een manier bouwen dat de musjes geen nestjes meer kunnen bouwen (schande!).
daniel_hoenderdos corrigeert derhalve XL, die een op het eerste gezicht best plausibele vooronderstelling deed.

Dit is een wetenschapsforum dacht ik. Stellingen moet je dus, met bronnen kunnen onderbouwen, of eventueel zelf een onderzoek houden. Wat denk je dat er zou gebeuren als wetenschappers elkaar zouden vertrouwen?

Maar nogmaals, ik denk dat ik je vraag verkeerd interpreteer.

Een eenzame lijder aan katatonie, had als hij verstarde een rattentronie
pi_15488180
Ik belicht dit topic waarschijnlijk op een te menselijke manier. Als je iemand wilt vertrouwen op iets dat hij zelf beweerd kun je, door eigen onderzoek een controle erop loslaten. Je neemt zijn bewering dus voor kennis aan. Als je dit:

"Wat denk je dat er zou gebeuren als wetenschappers elkaar zouden vertrouwen?"

beweerd, vanwaar deze topic dan? Dan vertrouw je toch nooit iemand op zijn stelling. Zul je altijd eigen onderzoek moeten doen.

Greetz

En God zag dat Breakcore lauw was........waar is JUNGLE mensen! |
Doom |
  woensdag 17 december 2003 @ 18:37:36 #18
72282 360sjors
King of the Hill
pi_15489793
quote:
Op dinsdag 16 december 2003 14:06 schreef Mariel het volgende:

Eigenlijk is het net de echte wereld, nietwaar
  woensdag 17 december 2003 @ 22:20:39 #19
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_15496451
Dit topic is in zekere zin een afleidingsmanouvre, de discussie die aanleiding was voor dit topic verpeste een ander topic. Ik wilde de discussie graag weg uit het andere topic, dus kwam het naar hier. De discussie kwam hier niet op gang, niet met dezelfde users in ieder geval. Maar de discussie is in het andere topic wel afgerond.

Ik ben niet op zoek naar wetenschappelijke onderbouwing, ik kan mezelf wel wat voorstellen bij internet, en de psychologie daarachter. Zelfs in dit forum, ik ken het amper hoor, is het volgens mij interessant om het gevoel ten opzichte van diegene aan de andere kant van de monitor te benoemen. Dat lijkt me een betere discussie voor dit topic.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')