abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15345743
Er is al een flinke hoeveelheid informatie beschikbaar over slaap. Men heeft de verschillende stadia van de slaap aan de hand van EEGs, EOGs en EMGs uitgewerkt, men weet het een en ander te vertellen over dromen en er is allerlei onderzoek gedaan naar slaapritmes. Kortom, er is een hoop bekend over slaap. Wat opvallend is, is dat een van de belangrijkste vragen over het onderwerp nog steeds niet beantwoord is.
Wat is de functie van slaap? Hoewel men slaap in al haar vormen gedocumenteerd heeft, is er nog steeds geen reden gevonden waarom we grofweg de helft van ons leven bewusteloos zijn. Er zijn echter wel een tweetal groepen theorien over dit onderwerp, namelijk de zogenaamde Recuperation Theories of Sleep en de Circadian Theories of Sleep.

De Recuperation Theories hebben als hoofdkenmerk de achterliggende gedachte dat men door het wakker zijn, het lichaam uit balans haalt. Slaap zou nodig zijn om het lichaam weer in balans te brengen, en men zou moe worden wanneer de gedane schade een bepaald niveau bereikt. De verschillende Recuperatie-theorien zijn het er niet over eens in welke vorm deze schade optreed, maar een van de meest bekende theorien in deze groep is dat het wakker zijn energie verbruikt, en dat die energieniveaus door het slapen weer bijgetankt worden.
De Circadian Theories of Sleep beweren in essentie dat de slaap tijdens de evolutie ontwikkelt is om de mens veilig te houden. Een slapend persoon heeft immers meer overlevingskans dan iemand die heel de nacht wakker blijft, en allerlei potentiele gevaarlijke dingen doet. Blijkbaar had de mens maar een bepaalde tijd per dag nodig om te overleven, en had de vroege mens te veel tijd over. De meest veilige manier om die tijd door te brengen is volgens de Circadian Theories slapen. Volgens de Circadian Theories heeft slapen dan ook geen enkele rol in het functioneren van het lichaam.

Wanneer we de verschillende zoogdieren en vogels bekijken aan de hand van hun slaapgedrag, kunnen we een aantal conclusies trekken. Alle vogels en zoogdieren slapen, en hun slaap is veel opzichten (zoals bijvoorbeeld in EEG golven) min of meer gelijk aan die van de mens. Zelfs vissen, reptielen en insecten hebben periodes van inactiviteit die op onze slaap lijken.
Als we de slaap van verschillende dieren vergelijken, kunnen we een aantal conclusies trekken over de functie van slaap.
In de eerste plaats lijkt het feit dat alle zoogdieren en vogels slapen al aan te geven dat er een fysiologische reden moet zijn voor slaap. Besparing van energie en het beschermen van roofdieren kan haast niet de enige reden zijn voor zulk wijdversprijd gedrag. Bovendien is het bij het ene dier opzetten van een complex systeem waarbij het toch nog risico loopt, om toch te kunnen slapen (zoals bijvoorbeeld bij de dolfijn), onlogisch wanneer er geen andere reden voor slaap zou zijn dan bescherming van het dier.
Anderzijds lijkt slaap geen specifieke vereiste zijn om de door de mens ontstane psyschische druk op te lossen. Ook dieren die bepaald geen complexe hersenen en gedrag hebben, slapen op min of meer dezelfde manier als wij. Ook het idee dat REM-slaap als functie het herstellen van het geheugen of de link tussen REM-slaap en hogere cognitieve functies lijkt niet op te gaan. Zo spendeert het vogelbekdier zon 8 uur per dag in REM-slaap, vergeleken met de 2 uur die de mens gemiddeld per dag in REM-slaap doorbrengt.
Bovendien lijkt er aan de hand van de Recuperation Theories, die slapen uitlegt als herstel van de energievoorraad, geen verband gelegd te kunnen worden tussen de tijdsduur die verschillende dieren slapend doorbrengen, en hun gemiddeld energieverbruik op een dag. Zo slaapt een kat gemiddeld zon 15 uur per dag, en een paard gemiddeld maar twee uur.
Aan de hand van de Circadian Theories of Sleep blijken dit soort verbanden makkelijker te leggen. Zo heeft de zebra bijna de hele dag nodig om voldoende eten te verzamelen, en is ze tijdens het slapen bovendien erg kwetsbaar voor eventuele roofdieren. De leeuw daarintegen, die van roofdieren niets te vrezen heeft, slaapt na het eten soms wel dagen achter elkaar. Dit gaat ook bij andere dieren op, en men kan als algemene regel stellen dat dieren die laag in de voedselketen staan, en dus veel risico lopen om opgejaagd en opgegeten te worden, minder slapen dan dieren die niets te vrezen hebben.

Er zijn kortom, een aantal goede argumenten voor beide theorien, maar aangezien beide theorien nogal vaag zijn, zijn er nog steeds vrij weinig concrete redenen voor het slaapproces. Een theorie die onlangs gesuggereerd is door ene Rechtschaffen, is dat REM-slaap een functie heeft in de ontwikkeling van de hersenen. Zo slapen kleine kinderen een stuk meer dan volwassenen en oude mensen, maar ook bij dieren die relatief weinig ontwikkeld geboren worden (en dus nog het een en ander moeten goedmaken), is er sprake van meer REM slaap dan bij dieren die al ver ontwikkeld geboren worden.

Bijgeloof brengt ongeluk.
  vrijdag 12 december 2003 @ 00:09:37 #2
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15345821
Interessant topic. Even een bijhoudpostje plaatsen.
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
pi_15345836
quote:
De functie van slaap?
wmb puur en alleen maar uitrusten en herstellen enzo
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 12 december 2003 @ 00:12:11 #4
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15345882
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 00:10 schreef vosss het volgende:

[..]

Dus je hebt het niet gelezen?
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
pi_15345938
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 00:12 schreef Ype het volgende:

[..]

nee, teveel tekst
pi_15345974
Ik krijg slaap van het lezen van dit topic
De mazzel =>
  vrijdag 12 december 2003 @ 00:16:26 #7
24652 tisauch
Don't mention the war
pi_15345981
Interessant topic.
Dit blijven we volgen.
Qui habet aures audiendi audiat
  vrijdag 12 december 2003 @ 00:16:56 #8
45613 Kreeltje
It's Just RockNRoll!
pi_15345992
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 00:10 schreef vosss het volgende:

[..]

wmb betekent WildMasturBeren ?
Isn't it?
  vrijdag 12 december 2003 @ 00:21:45 #9
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_15346120
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 00:06 schreef Mas het volgende:
... en men kan als algemene regel stellen dat dieren die laag in de voedselketen staan, en dus veel risico lopen om opgejaagd en opgegeten te worden, minder slapen dan dieren die niets te vrezen hebben.
Waarom slaapt de mens dan maar liefst 8 uur? (gemiddeld)
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  vrijdag 12 december 2003 @ 00:23:53 #10
26080 Mr_Jt
Music Maestro
pi_15346181
Slapen heeft een belangrijke rol bij het functioneren van het lichaam. Sterker nog; als je iemand heel lang uit z'n slaap houdt kan dit zelfs leiden tot de dood. Ons lichaam heeft dus gewoon slaap nodig.

Ik heb ook ooit eens gelezen dat tijdens je slaap de gebeurtenissen die je overdag meemaakt verwerkt worden. Bij kleine kinderen, die nog veel indrukken opdoen, kan dit nachtmerries veroorzaken.

Verder maakt het op een bepaalde manier je geest 'leeg'. Hierdoor lijken problemen die 's avonds ontzettend moeilijk zijn, de volgende ochtend een stuk eenvoudiger.

Maar bovenal is slapen ontzettend fijn

If you believe in telekinesis, raise my hand.
pi_15346198
*terugvindpost* en
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_15346232
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 00:12 schreef Ype het volgende:

[..]

Ik had het niet gelezen, nu wel
quote:
De meest veilige manier om die tijd door te brengen is volgens de Circadian Theories slapen. Volgens de Circadian Theories heeft slapen dan ook geen enkele rol in het functioneren van het lichaam.
volgens mij is dat onzin, als je toch keilang niet slaapt, dan ga je toch gewoon dood aan oververmoeidheid?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 12 december 2003 @ 00:28:51 #13
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_15346281
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 00:26 schreef vosss het volgende:
volgens mij is dat onzin, als je toch keilang niet slaapt, dan ga je toch gewoon dood aan oververmoeidheid?
Dat komt dan door evolutie van het lichaam. Het lichaam past zich zodanig aan dat het goed kan functioneren en de slaap wordt daarbij geintegreerd.

Zoiets.

vrijdag 12 december 2003 @ 00:29:14 #14
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_15346289
kun je niet gewoon accepteren dat je moet slapen ? Dit is gewoon zo. .
  vrijdag 12 december 2003 @ 00:29:53 #15
68758 zapsel
Djenneke fan!
pi_15346302
Heej TS vrind.....

Ik deed me best op je leesverhaaltje....

maar ik kwam tot hier

(Ook het idee dat REM-slaap als functie het herstellen van het geheugen of de link tussen REM-slaap en hogere cognitieve functies lijkt niet op te gaan. )

En toen was ik het kwijt

Wil je erover praten? Zoek dan iemand die ernaar wil luisteren...
  vrijdag 12 december 2003 @ 00:31:16 #16
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_15346335
REM = repeated eye movemend.
Moment in je slaap dat je ogen gaan bewegen en dat je gaat dromen dacht ik
  vrijdag 12 december 2003 @ 00:32:05 #17
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_15346355
btw mischien leuk om toe te voegen dat iedereen iedere nacht 3 keer ongeveer droomt.
Ook al weet je er sochtends niets meer van
  vrijdag 12 december 2003 @ 00:32:36 #18
4983 Northpole
IJs en IJskoud
pi_15346371
Wetenschappers hebben sterk het vermoeden dat slaap vereist is om in leven te blijven. Ratten die langdurig wakker gehouden worden sterven na 14 dagen zonder slaap. Opmerkelijk is dat autopsie geen uitsluitsel kan geven over de doodsoorzaak. De Circadian Theories of Sleep lijkt mij dan ook niet aannemelijk.

Net als dat ons lichaam een mechanisme kent om ons te behouden voor gevaar (onder andere door pijnprikkels) kent het lichaam ook een sterk systeem dat het slaapgevoel regelt. Des te langer zonder slaap, des te moeilijker het wordt om wakker te blijven. Dit lijkt op een andere manier van het lichaam om ons voor gevaar te behouden.

Daarom vind ik zelf vind ik de Recuperation Theories aannemelijker. Misschien is het beter om te stellen dat slaap ons lichaam niet in balans brengt, maar ons behoedt voor situaties die tot de dood leiden. Slaap verandert ons namelijk ook.

Weet iemand of er vermoedens zijn naar het hoe en waarom van de doodoorzaak door slaaponthouding?

vrijdag 12 december 2003 @ 00:34:58 #19
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_15346417
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 00:32 schreef Northpole het volgende:
Misschien is het beter om te stellen dat slaap ons lichaam niet in balans brengt, maar ons behoedt voor situaties die tot de dood leiden. Slaap verandert ons namelijk ook.
Hoezo verandert slaap ons? in de vorm dat je zintuigen sochtends beter zijn?
pi_15346420
Er zijn in dit geval nog een relatief grote groep mensen die een andere theorie aanhalen, namelijk dat we in onze slaap de dag evalueren en herinneringen aanmaken aan die dag. Er worden linken gelegd zodat onze hersenen het beter kunnen onthouden. Er wordt gesuggereerd dat dit de oorzaak is van dromen.

Verder is er nog een onderzoek geweest waarbij de biologische klok werd onderzocht. 15 proefpersonen werden in een ruimte gezet, waarbij ze onmogelijk konden weten hoe laat het was, ze moesten gedurende 3 weken normaal 'leven'. Uitkomst was dat ze steeds later gingen slapen, en steeds later wakker werden. Op een gegeven moment gingen ze om 12 uur smiddags (overdag dus) slapen, en werden ze wakker om 12 uur snachts (gemiddeld).

Maar om even te reageren op de theorie over de functie van de slaap, vanwege de nacht. De mens is een dagmens, onze voorouders die jaagden of die verbouwden gewassen overdag. Onze anatomie heeft zich daaraan aangepast. Daarom hebben we 's nachts niks te doen, dus we kunnen dan beter onze krachten herbouwen.

vrijdag 12 december 2003 @ 00:35:52 #21
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_15346440
Ik ga even een testje doen.

Heb in mijn slaapkamer een proefopstelling gebouwd.

pi_15346491
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 00:31 schreef Bill_E het volgende:
REM = repeated eye movemend.
Moment in je slaap dat je ogen gaan bewegen en dat je gaat dromen dacht ik
Beter bekend als: Rapid Eye Movement
  vrijdag 12 december 2003 @ 00:40:02 #23
4983 Northpole
IJs en IJskoud
pi_15346520
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 00:34 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Hoezo verandert slaap ons? in de vorm dat je zintuigen sochtends beter zijn?

Informatie van de zintuigen (vooral zicht) die tijdens de wakker-periode verzameld is wordt 's nachts verwerkt. Dromen en nachtmerries veranderen ons bijvoorbeeld. Dit vind ik zelf een interessant stuk en eigenlijk een hele andere theorie over de functie van slaap:
quote:
A major activity of the brain of most vertebrates during waking behavior is the processing of sensory information, preponderantly visual. This processing is not fully compatible with the brain's spontaneous oscillatory activity that maintains (refreshes) infrequently used circuits that store inherited and experiential information (memories). Great reduction in sensory input and processing during sleep permits the refreshment of memory circuits to occur unimpededly.
Meer hier.
pi_15346524
Belangrijk is wel om door te hebben dat de twee genoemde theorien extremen zijn, en dat de waarheid waarschijnlijk ergens in het midden zal liggen.

Er wordt al een paar keer verwezen naar een experiment waarbij ratten van slaap onthouden werden, en dat ze daaraan uiteindelijk stierven, maar de uitkomst van dat experiment is niet zo eenvoudig. De ratten werden wakker gehouden door ze, zodra hun EEG tekenen van slaap (de zgn. 'alpha waves') vertoonden, in een bakje water te schuiven (door het bewegen van een plankje in hun kooi). Een mogelijke uitkomst is dus ook dat niet het slaapgebrek, maar de schok van iedere keer in het water vallen ze de spreekwoordelijke das om deed.

Trouwens een interessant weetje: het wereldrecord slaapgebrek zit momenteel zo op ongeveer 18 dagen (als ik me niet vergis). Na deze 18-dagen zonder slaap, viel de recordhouder dan toch in slaap, sliep een uurtje of 20 en kon daarna weer perfect functioneren. Weer een argument tegen de Recuperation Theories?

Trouwens even een bronvermelding van het door mij geschreven stukje: het betreft hier een opdracht die ik voor mijn studie psychologie (aan de UM) moest doen, en is aan de hand van het boek van Pinel geschreven. Dit boek is erg recent, en dit moet ook wel in een snel ontwikkelend vakgebied als de biopsychologie, en van zeer goede kwaliteit. Op internet circuleren HEEL veel ouderwetse en soms gewoonweg gare theorien over de functie van slaap, en je moet een beetje voorzichtig zijn met wat je daarvan voor waar aanneemt.

Of het nu door mijn gebrek aan energie ligt, of dat mijn genen vinden dat ik al veel te lang wakker ben, en dus maar eens moet stoppen met al dat nutteloze en potentieel gevaarlijke wakker zijn, ik ga nu slapen. Welterusten

[Dit bericht is gewijzigd door Mas op 12-12-2003 00:44]

Bijgeloof brengt ongeluk.
pi_15346567
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 00:06 schreef Mas het volgende:

Dit gaat ook bij andere dieren op, en men kan als algemene regel stellen dat dieren die laag in de voedselketen staan, en dus veel risico lopen om opgejaagd en opgegeten te worden, minder slapen dan dieren die niets te vrezen hebben.

Dan klopt deze stelling niet.
De HAAIEN slapen echter nooit van zen leven! echt waar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')