quote:Dit blijft een oneindige discussie. De één kiest voor opt-in en de ander voor opt-out. Als de overheid nou de registratie eenvoudiger maakt en er meer reclame/voorlichting in geeft dan is het eindresultaat ook beter en juridisch waterdicht.
Op zaterdag 6 december 2003 14:31 schreef milagro het volgende:[..]
Veel mensen staan er niet bij stil om zich aan te melden, maar hebben er als je ze het vraagt, geen bezwaar tegen.
Ik ken zo ook veel mensen, en op die manier gaan er onnodig veel donors verloren.Het is geen kwestie van een claim willen leggen.
Zo zie ik het niet.
Het is een kleine moeite om je af te melden.
En meestal zijn de afmelders vrij principieel daarin en zullen daarom wel eraan denken om dat formuliertje in te sturen.
quote:Nee. Maar dat heeft niets met de discussie te maken.
Op zaterdag 6 december 2003 14:29 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Jij gaat er dus vanuit dat je zelf aan een noodlottig ongeval ten prooi valt?
quote:Een wat andere manier van het opstellen van een wachtlijst is niet tegenstrijdig met de rechten van de mens.
Jouw voorstel om iemand met een codicil te bevoordelen houdt geen stand. Wat doe je met asielzoekers en mensen die niet verzekerd zijn om eoa reden? Die zouden dan ook geen hulp krijgen. Dat druist tegen alle medische wetten en zelfs de rechten van de mens in.
Natuurlijk moet je mensen mediach helpen, maar bij orgaandonatie zijn de wachtlijsten al zo lang, dat je niet iedereen kan helpen. Daarbij kan je kijken of er een andere opzet moet worden gevonden die toch een wat rechtvaardiger gevoel geeft.
Overigens zou ik graag een antwoord oid willen horen op de vraag van Milagro: Waarom wil iemand wel een orgaan ontvangen en niet 1 weggeven?
quote:Ik zeg het, omdat jij stelde dat je alleen donor wordt in eigenbelang.
Op zaterdag 6 december 2003 14:47 schreef Sidekick het volgende:[..]
Nee. Maar dat heeft niets met de discussie te maken.
[..]
quote:Ja. Mocht mij iets overkomen en ik heb een donor nodig, dan hoop ik dat er iemand mij kan helpen. Dit plan verhoogt die kans.
Op zaterdag 6 december 2003 15:10 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Ik zeg het, omdat jij stelde dat je alleen donor wordt in eigenbelang.
quote:Het gaat er om om zoveel mogelijk organen ter beschikking te krijgen, daar zijn we het wel allemaal over eens geloof ik. Het gaat echter meer om de manier waarop dat doel bereikt moet worden.
Op zaterdag 6 december 2003 15:23 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ja. Mocht mij iets overkomen en ik heb een donor nodig, dan hoop ik dat er iemand mij kan helpen. Dit plan verhoogt die kans.
quote:Denk je dat meer voorlichting zal helpen?
Op zaterdag 6 december 2003 15:27 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Het gaat er om om zoveel mogelijk organen ter beschikking te krijgen, daar zijn we het wel allemaal over eens geloof ik. Het gaat echter meer om de manier waarop dat doel bereikt moet worden.
quote:Ja, wijzen op voordelen. Maak registratie gemakkelijk, via internet bijvoorbeeld. Het verplichten met afmeldoptie werkt averechts, terwijl die mensen misschien best hadden willen doneren. Het argument dat het een kleine moeite is om je af te melden kun je ook omdraaien: maak het een kleine moeite om je te registreren. Dat werkt juridisch ook handiger, omdat je dan expliciet aangeeft je te willen registreren. De andere optie dat je je moet afmelden kan juridisch getouwtrek tot gevolg hebben. (niet bij volle verstand, afmelding zoekgeraakt etc.)
Op zaterdag 6 december 2003 15:30 schreef Sidekick het volgende:[..]
Denk je dat meer voorlichting zal helpen?
B.t.w.: ik heb het in 1998 laten registreren met de optie de keuze aan mijn familie te laten. Een pasje heb ik nooit gezien, een teken van een chaotisch slecht systeem dus.
quote:Zou ik mee kunnen leven!
Op zaterdag 6 december 2003 16:03 schreef Kaalhei het volgende:
Mensen automatisch orgaandonor laten worden is uiteraard een schending van het zelfbeschikkingsrecht over je lichaam. Om tot een aardig compromis te komen is het verplichten om te kiezen of je wel of geen orgaandonor wordt misschien een goed idee.
quote:Nee, ik denk dat heel veel mensen hun codicil niet invullen omdat ze de waan van onsterfelijkheid omhoog willen houden. Het tekenen van een soort contract waarop staat:"Als ik sterf, dan...." is voor heel veel mensen natuurlijk een onbewuste tekening van hun doodvonnis. Het confronteert mensen met hun sterfelijkheid en daarvoor 'vergeten' heel veel mensen het.
Op zaterdag 6 december 2003 15:30 schreef Sidekick het volgende:
Denk je dat meer voorlichting zal helpen?
Hoeveel van de mensen die in dit topic lopen te blaten dat het goed is om orgaandonor te zijn en dat iedereen het moet worden, hebben het eik zelf ingevuld?
quote:Ik iig wel.
Op zaterdag 6 december 2003 16:06 schreef Kaalhei het volgende:Hoeveel van de mensen die in dit topic lopen te blaten dat het goed is om orgaandonor te zijn en dat iedereen het moet worden, hebben het eik zelf ingevuld?
quote:oneens...
Op dinsdag 2 december 2003 14:14 schreef robbedoes het volgende:
Er is in Nederland nog steeds een groot tekort aan orgaandonoren, maar volgens onderzoek van het Rathenau Instituut kan daar verandering in komen. Ondanks het toestemmingssysteem dat in 1998 werd ingevoerd, stelt nu maar twintig procent van de Nederlanders na de dood organen beschikbaar.Het systeem wordt komende zomer in Den Haag geëvalueerd, maar uit het onderzoek blijkt dat andere systemen meer donoren zouden opleveren. Hoogste tijd dus om de wet aan te passen.
Bijvoorbeeld door iedereen automatisch donor te maken, tenzij je laat weten het absoluut niet te willen. Moet het huidige donorsysteem op de schop?
iedereen moet VERPLICHT donor worden...
quote:Argumentatie?
Op zaterdag 6 december 2003 16:15 schreef evil_cupido het volgende:[..]
oneens...
iedereen moet VERPLICHT donor worden...
quote:Er staan genoeg argumenten in dit topic.
Op zaterdag 6 december 2003 16:16 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Argumentatie?
Ik ben het er niet mee eens, maar genoeg argumenten te vinden in dit topic.
quote:Ik vraag naar de argumentatie van evil_cupido. Dat er tig andere argumentaties zijn weet ik ook wel.
Op zaterdag 6 december 2003 16:19 schreef Sidekick het volgende:[..]
Er staan genoeg argumenten in dit topic.
Ik ben het er niet mee eens, maar genoeg argumenten te vinden in dit topic.
quote:Maar dan dreunt hij het lijstje gewoon op. Als je gelijk een tegenargument erin gooit, dan gaat de discussie wat sneller.
Op zaterdag 6 december 2003 16:23 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Ik vraag naar de argumentatie van evil_cupido. Dat er tig andere argumentaties zijn weet ik ook wel.
quote:Ja, ik weet het. Dit is een discussieforum, maar mag ik misschien toch nog naar de specifieke mening van een persoon informeren als die met een stelling komt?!
Op zaterdag 6 december 2003 16:26 schreef Sidekick het volgende:[..]
Maar dan dreunt hij het lijstje gewoon op. Als je gelijk een tegenargument erin gooit, dan gaat de discussie wat sneller.
quote:Ik weet niet of iedereen hiervan op de hoogte is, maar je kunt ook organen uitsluiten van donatie. Daarnaast kun je ook nog eens uitsluiten dat je organen gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek.
Op woensdag 3 december 2003 12:40 schreef WeirdMicky het volgende:...
als ik automatisch donor ben, kunnen ze mijn huid ook gebruiken voor het testen van cosmetica bijvoorbeeld, en dat wil ik niet
Oh en ik ben idd donor, maar met uitzondering van huid en hoornvlies (die vind ik niet levensreddend) en mijn organen mogen niet gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek.
Wat je zegt over hoornvliezen is trouwens onzin ik_hier. Een hoornvliestransplantatie kan van groot belang zijn voor iemand. Zelf heb ik deze drie jaar geleden mogen ondergaan, en geloof me: Er is een wereld voor me opengegaan. Ik zag met dat oog niet veel meer (15%), door een bepaalde aandoening. Nu zie ik met contactlens weer 100%. Ik ben de man/vrouw die zijn/haar hoornvlies aan mij heeft afgestaan dan ook zeer dankbaar.
[Dit bericht is gewijzigd door Het_Vijfde_Wiel op 08-12-2003 11:00]
quote:Goed plan
Op maandag 8 december 2003 10:57 schreef Het_Vijfde_Wiel het volgende:
Wat dit betreft vind ik ook dat we hard moeten zijn: Wie geen organen wil afstaan, krijgt ze ook niet als hij/zij ze nodig heeft.
[ontopic]Van mijn lijk mogen ze alles gebruiken. Het is maar een lijk.
Of bepaalde situaties juist behandelen met oog op eventuele orgaan-oogst, dus uiteindelijk de gewonde dood laten gaan om zo bij zijn of haar organen te kunnen komen omdat daar een noodzaak voor is.
Als ze eens zouden kijken naar wie er het meeste recht heeft op een orgaan. Orgaan-donor is leuk en aardig, maar het idee dat mijn hart in dat van een bejaarde doos gedropt word staat me niet echt aan. Dat wijf is oud heeft haar beste jaren al lang achter zich liggen, ik zie liever dat mijn organen dan een jong mens redden.
En trouwens, alle mensen die nu erg janken over het tekort aan organen, janken jullie ook over de grenzen van genetische manipulatie? Het orgaan tekort kan vrij makkelijk worden opgelost met genetische manipulatie. Ik heb liever dat ze daar onderzoek in gaan doen, aangezien ze dan meer organen kunnen oogsten dan dat er mensen sterven.
quote:Waarom zou dat met dit voorstel anders zijn dan nu?
Op maandag 8 december 2003 11:19 schreef Kugari-Ken het volgende:
probleem is dat je straks orgaan-oogsters krijgt. Nog voordat het lijkt koud is en de familie weet dat iemand dood is worden de organen als geoogst.Of bepaalde situaties juist behandelen met oog op eventuele orgaan-oogst, dus uiteindelijk de gewonde dood laten gaan om zo bij zijn of haar organen te kunnen komen omdat daar een noodzaak voor is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |