abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15049263
wat is jullie mening over de volgende stelling:

abortus mag niet worden gepleegd als het kind een lichamelijke afwijking heeft.

post!

zondag 30 november 2003 @ 23:22:33 #2
73143 1986-Link
Triforce of courage
pi_15049340
als het enkel om die reden is, vind ik dat het niet toegestaan moet worden, als het een andere reden is moet het wel kunnen, ook al is het kind gehandicapt
pi_15049350
--> GC

Ontopic: Ik vind dat die keuze er moet zijn.

pi_15049359
Je bedoelt... abortus mag dan helemáál niet gepleegd worden. Want als het alleen niet gepleegd mag worden als het kind een lichamelijke afwijking heeft...
pi_15049367
Dat zal er van af hangen hoe zwaar de lichamelijke handicap is.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zondag 30 november 2003 @ 23:25:08 #6
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_15049430
TS begint? Wat is jouw standpunt in deze, en waarom?

In (oa) R&P is er heel veel over gediscussieerd, in SEX loopt deze:
Abortus = moord? [4]

En nee, ik ben het niet met je eens, een abortus is sowieso geen lichte beslissing en ik denk dat het heel lastig is om als ouder gedwongen een zwaar gehandicapt kind op de wereld te brengen, liever dat dat gebeurt bij mensen die er bewust voor kiezen dat kind te krijgen.

Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zondag 30 november 2003 @ 23:27:47 #7
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_15049522
aangezien dit topiconderwerp best heftig kan zijn, en het meer een emotioneel gebied bestrijkt, zal ik m schoppen naar R&P..

succes!

[Dit bericht is gewijzigd door Jerruh op 30-11-2003 23:39]

put
your
clothes
on!
pi_15049537
ik vind dat abortus niet mag worden gepleegd. ook niet als het kind gehandicapt is, want elk kind heeft recht op leven
pi_15049575
quote:
Op zondag 30 november 2003 23:28 schreef its_me_ het volgende:
ik vind dat abortus niet mag worden gepleegd. ook niet als het kind gehandicapt is, want elk kind heeft recht op leven
En wat als de ouders het kind absoluut niet willen en ook niet van plan zijn om er voor te gaan zorgen?
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_15049617
quote:
Op zondag 30 november 2003 23:29 schreef vamperotica het volgende:

[..]

En wat als de ouders het kind absoluut niet willen en ook niet van plan zijn om er voor te gaan zorgen?

dan kan het kind altijd nog naar een tehuis toe waar het word opgevoed en word verzorgd
pi_15049630
Is aan de ouders.

Hoe moeilijk de keuze ook is, als het kind niet gewenst is of bij geboorte aleen maar een moeilijk/kort leven zal krijgen door een afwijking is het nog altijd aan de ouders of ze het kwijt willen of niet.

Dus hoe moeilijk het ook is, er mag zich niemand mee bemoeien en beslissen, behalve de ouders. Met de moeder die het overwicht heeft (vind ik).

Dura lex sed Lex
pi_15049668
quote:
Op zondag 30 november 2003 23:30 schreef its_me_ het volgende:

[..]

dan kan het kind altijd nog naar een tehuis toe waar het word opgevoed en word verzorgd

Dat is ook echt een leven waar elk kind op zit te wachten! Erg fijn om te weten dat je niet gewenst was
pi_15049701
Dat is wat mij betreft nog zo'n afweging die iedere potentiele ouder voor zichzelf moet kunnen maken.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_15049702
quote:
Op zondag 30 november 2003 23:32 schreef vamperotica het volgende:

[..]

Dat is ook echt een leven waar elk kind op zit te wachten! Erg fijn om te weten dat je niet gewenst was

dat is idd waar, maar het blijft wel moord een abortus
pi_15049775
quote:
Op zondag 30 november 2003 23:33 schreef its_me_ het volgende:

[..]

dat is idd waar, maar het blijft wel moord een abortus

Okee... ouders willen het kind absoluut niet, houden het toch en mishandelen het kind zeer zwaar omdat ze het kind kwalijk nemen dat het geboren is.

[Dit bericht is gewijzigd door vamperotica op 30-11-2003 23:36]

zondag 30 november 2003 @ 23:35:29 #16
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_15049785
quote:
Ben je altijd van mening dat een ongeboren kind recht heeft om geboren te worden, of is dat afhankelijk van de mate van de handicap?

Zolang het kind een kans heeft op een menswaardig bestaan, okay, dan kan je erover praten, maar wat als het kind gedoemd is om snel te sterven?

En wat voor mij zwaar weegt is de keuzemogelijkheid voor de ouders, het kán, het hoeft niet.

Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_15049883
quote:
Op zondag 30 november 2003 23:35 schreef vamperotica het volgende:

[..]

Okee... ouders willen het kind absoluut niet, houden het toch en mishandelen het kind zeer zwaar omdat ze het kind kwalijk nemen dat het geboren is.

tja...dat is ook weer zo.
pi_15049897
pi_15049989
quote:
Op zondag 30 november 2003 23:35 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ben je altijd van mening dat een ongeboren kind recht heeft om geboren te worden, of is dat afhankelijk van de mate van de handicap?

Zolang het kind een kans heeft op een menswaardig bestaan, okay, dan kan je erover praten, maar wat als het kind gedoemd is om snel te sterven?

En wat voor mij zwaar weegt is de keuzemogelijkheid voor de ouders, het kán, het hoeft niet.

als het kind zeer zwaar gehandicapd is, dus dat het geen menswaardig bestaan heeft, dan mag er van mij wel een abortus gepleegd worden. maar als het kind het syndroom van down heeft, kan het wel gewon leven.

Als het kind snel sterft, dan hangt het ook van de mate af van de handicap of er een abortus mag plaats vinden. als het kind er zelf weinig van merkt dan vind ik dat er geen abortus mag plaats vinden.

en de keuze van de ouders weegt idd ook zwaar mee.

zondag 30 november 2003 @ 23:43:41 #20
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_15050019
quote:
Op zondag 30 november 2003 23:35 schreef Dagonet het volgende:
Ook dan kun je stellen dat een kind recht heeft om waardig te sterven (en daar kun je dan van alles onder verstaan).
quote:
Dat lijkt mij ook. Zelf zou ik niet snel voor abortus kiezen, maar dat neemt nog niet weg dat ik het ontzettend prettig vind dat de mogelijkheid er wel is. Wat anderen doen, moeten zij zelf weten. Ook al zou ik zelf misschien een andere keuze maken, ik vind dat als iemand weloverwogen (en dat kan haast niet anders als je er echt mee te maken krijgt) tot zo'n besluit komt, dat besluit gerespecteerd moet worden. Dat wil trouwens nog niet zeggen dat ik er ook actief aan mee zou werken.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
  zondag 30 november 2003 @ 23:43:45 #21
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_15050022
quote:
Baas in eigen buik. Wat zij ook kiest, ik sta er 100% achter. Maar ik denk niet dat ik het aankan om een zwaar gehandicapt kind op te voeden, dus de relatie zou er onder lijden. Misschien een zwakheid van mij, maar ik weet mijn zwakheden, en die zou ik wel zeggen aan de dame in kwestie.

[Dit bericht is gewijzigd door Shark.Bait op 01-12-2003 10:35]

Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  zondag 30 november 2003 @ 23:48:33 #22
16639 giovan
Mr fancypants himself
pi_15050149
tsja, een ongeboren kind heeft geen rechten want is geen rechtspersoon. Moet dus altijd mogen. Vanuit ethisch oogpunt moet iedereen zelf die afweging maken. In Frankrijk hebben ze de wet gewijzigd zodat ongeboren personen ook rechtspersonen zijn. Rijd je iemand aan die zwanger is en verliest ze het kind hierdoor, dan ga je voor doodslag de cel in (was eerst niet mogelijk).
Volgens mij zijn de implicaties van de babywet in Frankrijk veel groter dan ze kunnen overzien.
pi_15050266
In het algemeen moet de keus er zijn vind ik.

Als het kind gehandicapt is en de ouders kunnen er i.s.m de overheid ervoor zorgen...laa maar kommeuh...

zo niet, dan niet. Ieder mens heeft recht op een toekomst en als die geen redelijk normaal vooruitzicht heeft, dan ook niet.

Als het kind maar een paar jaar te leven heeft en die paar jaren zijn constante pijn (in hoeverre we het nu al kunnen nagaan) dan zeg ik dat abortus gerechtvaardigd is.

Maar goed, da's mijn eigen mening..tis een heel ethisch gedoe, maar ik vind een recht om geboren te worden er niet is althans niet zo zwart wit...een recht op een leefbare toekomst vind ik beter....

Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
  zondag 30 november 2003 @ 23:54:03 #24
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_15050298
quote:
Op zondag 30 november 2003 23:42 schreef its_me_ het volgende:

[..]

als het kind zeer zwaar gehandicapd is, dus dat het geen menswaardig bestaan heeft, dan mag er van mij wel een abortus gepleegd worden. maar als het kind het syndroom van down heeft, kan het wel gewon leven.

Kijk, en hier klink je al een stuk genuanceerder en doordachter dan in je eerdere posts, in dit geval is het dus eigenlijk noodzakelijk een grens aan te geven waarvan jij vind dat een kind nog een menswaardig bestaan kan hebben.
Gehandicapt is een heel ruim terrein natuurlijk.
Vrijwel niemand zal, tenzij ze ermee geconfronteerd worden, zeggen dat een Downsyndroom een altijd geldige reden is om een zwangerschap af te breken maar het is zeker een situatie die heel veel complicaties in je leven met zich meebrengt.
In zo'n geval is het vangnet dat het kan erg rustgevend en geeft je de kans om goed beslagen ten ijs te komen.
quote:
Als het kind snel sterft, dan hangt het ook van de mate af van de handicap of er een abortus mag plaats vinden. als het kind er zelf weinig van merkt dan vind ik dat er geen abortus mag plaats vinden.
In dat geval, vind ik natuurlijk, zal je ook moeten mee laten wegen wat het effect zal zijn jezelf of je omgeving als je besluit het af te breken cq te laten komen om te sterven.
  zondag 30 november 2003 @ 23:58:56 #25
67253 Lekkertjuh
Be Straight...So am I
pi_15050443
Persoonlijk vind ik dat iedere ouder die een desbetreffende keuze moet maken die ook zelf moet kunnen maken, zoals we een hond verlossen uit zijn lijden vind ik dat datzelfde ook voor mensen geldt.
Wanneer ik te horen zou krijgen dat mijn ongeboren kindje een afwijking zou hebben zou ik zelf eerst willen weten wat die afwijking inhoud en wat de gevolgen zouden kunnen zijn.
Wanneer ik dan tot de conclusie zou komen dat zo'n kindje geen gelukkig leven zou kunnen verwachten denk ik dat ik voor abortus zou kiezen.
Wanneer een kindje echter wel kans heeft op een gelukkig leven zou ik "het" steunen waar ik kon en ervoor zorgdragen dat het maximale eruit zou worden gehaald.
If your heart's not in it for real, please don't try to fake what you don't feel...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')