abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 14 juni 2001 @ 11:06:28 #1
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1031067
Is het een goed idee om sociale dienstplicht in te voeren in Nederland? Na je middelbare schooltijd een jaar verplicht meewerken in verslaafdenopvang, een ziekenhuis, thuiszorg, daklozenhulp etc?

IMHO wel, omdat je dan niet alleen maar de vruchten plukt van de welvaart hier, maar ook een bepaalde sociale opleiding/training krijgt. Je geeft dan ook iets terug aan de samenleving.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  donderdag 14 juni 2001 @ 11:07:46 #2
989 Jeromar
Trots op NL (Bijna altijd)
pi_1031074
Ja, absoluut een heeeel goed idee....
Je moet niks!
  donderdag 14 juni 2001 @ 11:08:00 #3
10090 waspman
life is sweet
pi_1031075
duidelijk GEEN goed idee...

laat de mensen zelf kiezen wat ze doen met hun leven.. dit is net zo fout als de militaire dienstplicht

donderdag 14 juni 2001 @ 11:10:10 #4
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_1031092
Hmmm.. nee, lijkt me geen goed idee. Als mensen er zelf voor kiezen om dit te gaan doen zijn ze veel gemotiveerder en kunnen de patienten op een veel betere zorg rekenen dan wanneer iemand hiertoe verplicht is, denk ik.
pi_1031097
quote:
Op donderdag 14 juni 2001 11:06 schreef links234 het volgende:
Is het een goed idee om sociale dienstplicht in te voeren in Nederland? Na je middelbare schooltijd een jaar verplicht meewerken in verslaafdenopvang, een ziekenhuis, thuiszorg, daklozenhulp etc?

IMHO wel, omdat je dan niet alleen maar de vruchten plukt van de welvaart hier, maar ook een bepaalde sociale opleiding/training krijgt. Je geeft dan ook iets terug aan de samenleving.

Nee, want dan moet het en ben je een 'loser' als je het na je dientsplicht blijft doen. Bovendien wat is een zieke/bejaarde/... er mee gebaat als hij geholpen wordt door iemand die loopt te balen omdat hij dat werk moet doen.

Persoonlijk zou ik er trouwens erg veel problemen mee hebben als ik gedwongen zou worden om bepaald werk te doen.

pi_1031105
als het goed betaald zou worden , dan zou het een goeie kans hebben. Tegenwoordig is geld de enige motivatie om iets te blijven doen of te gaan doen. Kijk maar bv in de zorg , deze mensen worden zwaar onderbetaald en te zwaar belast door personeels te korten
pi_1031121
quote:
Op donderdag 14 juni 2001 11:11 schreef morpheus_at_work het volgende:
Tegenwoordig is geld de enige motivatie om iets te blijven doen of te gaan doen.
Daar geloof ik niets van.
Is geld bij jou de enige motivatie om iets te blijven doen of te gaan doen? Bij mij niet en bij jou vast ook niet. En bij vele anderen ook niet.
  donderdag 14 juni 2001 @ 11:16:21 #8
10188 links234
pi_1031124
quote:
Op donderdag 14 juni 2001 11:11 schreef morpheus_at_work het volgende:
als het goed betaald zou worden , dan zou het een goeie kans hebben. Tegenwoordig is geld de enige motivatie om iets te blijven doen of te gaan doen. Kijk maar bv in de zorg , deze mensen worden zwaar onderbetaald en te zwaar belast door personeels te korten
Dat laatste is dus een van de redenen waarom het ingevoerd zou moeten worden: De enorme personeelstekorten. Laat een schoolverlater een jaar lang werken in de zorg (tegen een lager salaris, of korting op schudieschuld, oid.) dan kunnen de mensen die er daadwerkelijk voor opgeleid zijn hun werk beter doen. Uiteraard moet het niet mogelijk zijn om afgekeurd te worden. (misschien voor ernstig gehandicapten of zo wel.)

Ik denk eigenlijk dat Nederland er niet aan zal ontkomen, en dat dit binnen nu en 15 jaar zal worden ingevoerd. De zorg is nu al amper te betalen.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1031130
quote:
Op donderdag 14 juni 2001 11:10 schreef jerney het volgende:
Hmmm.. nee, lijkt me geen goed idee. Als mensen er zelf voor kiezen om dit te gaan doen zijn ze veel gemotiveerder en kunnen de patienten op een veel betere zorg rekenen dan wanneer iemand hiertoe verplicht is, denk ik.
Ja, maar de meeste mensen hebben misschien een heel verkeerd beeld van sommige dingen, waardoor als ze er wel mee geconfronteerd worden ze het misschien wel heel leuk zouden vinden.
Ik weet van 1 iemand die ik ken, die voor studiepunten(ja, hij had edele motieven) vrijwilligerswerk deed bij gehandicaptenopvang, dit waren dan gehandicapte kinderen. Hij hoefde maar 1 avond in de week op een gehandicapt kind te passen, zodat de ouders ook eens dingen konden doen. Hij had hier een heel verkeerd beeld van, maar toen ie het eenmaal deed bleek dat ie het heel leuk vond en hij doet het nog steeds ondanks dat de buit al binnen is en ie al een baan heeft. Uit eigen initiatief was ie het echt nooit gaan doen. Nu doet ie het echt vrijwillig..
Copyright © 2001 by Party-pooper, illegal use or quotting will be severely punished
  donderdag 14 juni 2001 @ 11:18:17 #10
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_1031137
Is dit geen beknotting van de persoonlijke vrijheid die jij toch ook hoog in je vaandel hebt staan.
Verbaas me er eerlijk gezegd over dat je hier wel voor bent, terwijl in andere topics zodra het woord 'verplichting' valt, je dit een aantasting vindt van de persoonlijke keuzes en vrijheden van de burger.
wat moet ik hier nu neerzetten?
pi_1031141
Geen goed plan. Ik ben tegen dienstplicht in welke vorm dan ook.
O+. Ripley. O+.
  donderdag 14 juni 2001 @ 11:20:14 #12
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1031150
In principe geen gek idee, ik ben alleen bang dat het structureel slecht uit zal vallen, omdat men inderdaad niet werk wil blijven doen wat verplicht was.
Dus het "loser"-syndroom ("Oh, die gozer is blijven hangen in z'n sociale dienstplicht, kan zeker niks anders").

Maar het idee is absoluut niet slecht

Is voor het eerst dat ik het met links eens ben

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  donderdag 14 juni 2001 @ 11:21:03 #13
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_1031156
Ik vind het geeneens een slecht idee eik. Maar wel eerst een uitgebreidere cursus EHBO en verdere verzorging volgen van een maand of twee en voldoende flexibiliteit in werktijden (en dan niet van de werkgeverskant, maar dat zo'n dienstplichtige voldoende vrije tijd heeft om naar een vervolgstudie te kunnen oriënteren.

Ik vind het eik wel jammer dat de militaire dienstplicht afgeschaft is, op een of andere manier is het wel een goede manier om je discipline bij te brengen.

The Internets, I needs it..
pi_1031157
Misschien een idee om iedereen die nou een sociale uitkering krijgt het verplichten te doen. Die vangen toch geld voor niets doen, en qua inkomen zullen ze weinig schelen met de mensen die nou in de zorg werken..
Kunnen ze ondertussen solliciteren en dan hebben ze in ieder geval meer werkervaring.
Copyright © 2001 by Party-pooper, illegal use or quotting will be severely punished
  donderdag 14 juni 2001 @ 11:21:52 #15
10188 links234
pi_1031160
quote:
Op donderdag 14 juni 2001 11:18 schreef evert het volgende:
Is dit geen beknotting van de persoonlijke vrijheid die jij toch ook hoog in je vaandel hebt staan.
Verbaas me er eerlijk gezegd over dat je hier wel voor bent, terwijl in andere topics zodra het woord 'verplichting' valt, je dit een aantasting vindt van de persoonlijke keuzes en vrijheden van de burger.
Valt wel mee hoor:

Ik ben bijvoorbeeld ook voor leerplicht.

pi_1031169
quote:
Op donderdag 14 juni 2001 11:16 schreef links234 het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk dat Nederland er niet aan zal ontkomen, en dat dit binnen nu en 15 jaar zal worden ingevoerd. De zorg is nu al amper te betalen.

Is dat eigenlijk werkelijk zo? Als mensen enorme bedragen willen en kunnen spenderen aan (dure) huizen, auto's en luxe goederen, dan mag zorg toch ook wel wat kosten? Of is dat raar gedacht?
pi_1031172
quote:
Op donderdag 14 juni 2001 11:24 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Is dat eigenlijk werkelijk zo? Als mensen enorme bedragen willen en kunnen spenderen aan (dure) huizen, auto's en luxe goederen, dan mag zorg toch ook wel wat kosten? Of is dat raar gedacht?

WHoehaaaaaaa , ben je echt zo naief...
  donderdag 14 juni 2001 @ 11:26:06 #18
10188 links234
pi_1031179
quote:
Op donderdag 14 juni 2001 11:21 schreef Dr_Crouton het volgende:
Ik vind het geeneens een slecht idee eik. Maar wel eerst een uitgebreidere cursus EHBO en verdere verzorging volgen van een maand of twee en voldoende flexibiliteit in werktijden (en dan niet van de werkgeverskant, maar dat zo'n dienstplichtige voldoende vrije tijd heeft om naar een vervolgstudie te kunnen oriënteren.

Ik vind het eik wel jammer dat de militaire dienstplicht afgeschaft is, op een of andere manier is het wel een goede manier om je discipline bij te brengen.

Uiteraard hoort er wel training bij. Een maand of twee/drie of zo. En uiteraard hoeft het ook geen 40 uur baan te zijn. 24 uur per week lijkt me genoeg.

En ik heb nooit het idee gehad dat de dienstplicht in nederland heeft gezorgd voor discipline onder de mensen. Volgens mij was/is het nederlandse leger het meest ongedisciplineerde zooitje ongeregeld wat er in de wereld onder de legers te vinden is.

donderdag 14 juni 2001 @ 11:26:41 #19
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_1031182
quote:
Op donderdag 14 juni 2001 11:17 schreef Party-pooper het volgende:

[..]

Ja, maar de meeste mensen hebben misschien een heel verkeerd beeld van sommige dingen, waardoor als ze er wel mee geconfronteerd worden ze het misschien wel heel leuk zouden vinden.
Ik weet van 1 iemand die ik ken, die voor studiepunten(ja, hij had edele motieven) vrijwilligerswerk deed bij gehandicaptenopvang, dit waren dan gehandicapte kinderen. Hij hoefde maar 1 avond in de week op een gehandicapt kind te passen, zodat de ouders ook eens dingen konden doen. Hij had hier een heel verkeerd beeld van, maar toen ie het eenmaal deed bleek dat ie het heel leuk vond en hij doet het nog steeds ondanks dat de buit al binnen is en ie al een baan heeft. Uit eigen initiatief was ie het echt nooit gaan doen. Nu doet ie het echt vrijwillig..

Tuurlijk kan het soms goed gaan, maar dat zal niet altijd op gaan.
Ik weet van mezelf dat als ik ergens toe verplicht word, ik heel ongemotiveerd ben en nogal eens dwars wil liggen. Het ligt natuurlijk ook aan de situatie. Hierbij zou ik wel m'n best doen.
Maar ik wil zowiezo in een psychiatrische inrichting werken, o.a. omdat ik heb gezien hoe het er soms aan toe gaat daar en ik hoop dat ik de patienten beter kan helpen dan sommige hulpverleners die ik ben tegen gekomen... Je zal ervan versteld staan hoe grof en ongeinteresseerd sommigen van hen zijn
Kan je nagaan als je mensen hiertoe zou verplichten. Maarja, das mijn mening.
  donderdag 14 juni 2001 @ 11:26:48 #20
7010 Dagobert
I'm the Benjamin
pi_1031183
* Dagobert ziet een jaar verplicht dat doen niet echt zitten. Maar een maand ofzo na het eindexamen, meelopen en helpen met verschillende instellingen is denk ik wel goed. Mensen gaan er tegenwoordig vanuit dat ze altijd maar goed verzorgt worden asl ze ziek zijn, terwijl er grote personeels tekorten zijn. Misschien kan iedereen dan eens inzien dat ze blij moeten zijn met elke seconde aandacht die ze krijgen van de overheid als ze ziek zijn.
Civielers uit Twente, wij zijn geniaal
  donderdag 14 juni 2001 @ 11:27:03 #21
10188 links234
pi_1031185
quote:
Op donderdag 14 juni 2001 11:24 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Ja: Zorg is namelijk voor andere mensen. Daar wil men geen geld aan uitgeven.
pi_1031188
quote:
Op donderdag 14 juni 2001 11:25 schreef Party-pooper het volgende:

[..]

WHoehaaaaaaa , ben je echt zo naief...

Erg veel aan je nieuwe auto heb je niet meer als je onder de grond ligt wegens te lange wachtlijsten...
  donderdag 14 juni 2001 @ 11:28:25 #23
10188 links234
pi_1031193
quote:
Op donderdag 14 juni 2001 11:26 schreef Dagobert het volgende:
* Dagobert ziet een jaar verplicht dat doen niet echt zitten. Maar een maand ofzo na het eindexamen, meelopen en helpen met verschillende instellingen is denk ik wel goed. Mensen gaan er tegenwoordig vanuit dat ze altijd maar goed verzorgt worden asl ze ziek zijn, terwijl er grote personeels tekorten zijn. Misschien kan iedereen dan eens inzien dat ze blij moeten zijn met elke seconde aandacht die ze krijgen van de overheid als ze ziek zijn.
Het risico is dat je de werkdruk dan alleen maar doet toenemen doordat de verpleging dan ook nog eens als oppassers voor schoolverlaters moet gaan werken.
  donderdag 14 juni 2001 @ 11:31:00 #24
7010 Dagobert
I'm the Benjamin
pi_1031206
Dat heb je met een jaar toch ook?
En Leraren kunnen daar toch bij begeleiden.
Civielers uit Twente, wij zijn geniaal
  donderdag 14 juni 2001 @ 11:31:45 #25
10188 links234
pi_1031208
quote:
Op donderdag 14 juni 2001 11:31 schreef Dagobert het volgende:
Dat heb je met een jaar toch ook?
En Leraren kunnen daar toch bij begeleiden.
Ik verwacht dat met een maand de kosten hoger zijn dan de baten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')