Menigeen is te jong om hem te hebben meegemaakt.
Ik denk dat er veel filmpjes van hem op internet staan.
Ik vergeet nooit meer z'n lob tegen de debuterende Pfaff van België. Vanaf de achterlijn.
Z'n bekendste is z'n doelpunt tegen ADO den Haag.
Haal hier herinneringen op.
De penaltie bijvoorbeeld.
Zijn debuut in 1964 tegen GVAV.
Zijn rentree tegen Haarlem.
Zijn penalty samen met Olsen.
Zijn overgang naar Barcelona voor het destijds exhorbitante bedrag van 7 miljoen gulden.
Zo veel herinneringen aan hem.
Zijn geboortehuis in betondorp in Amsterdam, waar ik in mijn krantenwijkje de krant bracht.
Zijn Citroën/Maseratie waar hij mee pochte.
Zijn onnavolgbare akties en uitspraken.
En ik kan uren doorgaan over JC, mijn held, na Piet Keizer, want die had ik nog hoger zitten.
Ajax speelt in De Meer tegen de FC Twente en staat met 3-1 achter. Cruijff vindt het welletjes, komt van de tribune naar beneden, neemt plaats in de dug-out en coacht Ajax naar een 5-3 overwinning.
Drie maanden later nam Beenhakker ontslag bij Ajax.
'Toen had ik hem voor de camera's een ouderwetse linkse hoek moeten uitdelen' zei Beenhakker later.
quote:Dat is nou een Cruijff verhaal!
Op dinsdag 25 november 2003 02:07 schreef keeper het volgende:
Seizoen 80-81, Beenhakker is trainer van Ajax, Cruijff technisch-adviseur.Ajax speelt in De Meer tegen de FC Twente en staat met 3-1 achter. Cruijff vindt het welletjes, komt van de tribune naar beneden, neemt plaats in de dug-out en coacht Ajax naar een 5-3 overwinning.
Drie maanden later nam Beenhakker ontslag bij Ajax.
'Toen had ik hem voor de camera's een ouderwetse linkse hoek moeten uitdelen' zei Beenhakker later.
quote:Inderdaad, onvergetelijk. HIJ kwam terug, terug op het oude nest, maar velen twijfelden of hij het niveau nog wel aan kon. In de dagen voorafgaand aan zijn rentree werd er meer geschamperd dan bewonderd. De wedstrijd volgde ik via de radio, Langs de Lijn. Tijdens een muziekje, zo rond tien voor drie, kwam de verslaggever erin om onder een orkaan van geluid te melden dat uitgerekend HIJ de 1-0 had gescoord, en hoe! Een weergaloos doelpunt, regelrechte sensatie. 's Avonds vol verwachting Studio Sport gekeken. Het doelpunt, een lob van buiten een volgepakt zestienmetergebied, over doelman Metgod in de verre hoek, was inderdaad een beauty. Rillingen. Cruyffs commentaar na de wedstrijd: "Ik wist dat Metgod de gewoonte heeft om ver voor zijn doel te staan, dus ik hoefde niet te kijken"!! Nog meer rillingen. De kop van de column van Nico Scheepmaker in Vrij Nederland van de volgende week luidde: "De lob der lobben van de lobber der lobbers". Onvergetelijk. Een hele nieuwe generatie voetballiefhebbers kon eindelijk met eigen ogen zien wat vaders en oudere broers al die jaren hadden bedoeld toen ze over Cruyff zwijmelden.
Op dinsdag 25 november 2003 01:58 schreef golfer het volgende:Zijn rentree tegen Haarlem.
quote:Rillingen lopen over mijn rug als ik hier aan terug denk.......Ik was erbij
Op dinsdag 25 november 2003 08:54 schreef pyl het volgende:[..]
Inderdaad, onvergetelijk. HIJ kwam terug, terug op het oude nest, maar velen twijfelden of hij het niveau nog wel aan kon. In de dagen voorafgaand aan zijn rentree werd er meer geschamperd dan bewonderd. De wedstrijd volgde ik via de radio, Langs de Lijn. Tijdens een muziekje, zo rond tien voor drie, kwam de verslaggever erin om onder een orkaan van geluid te melden dat uitgerekend HIJ de 1-0 had gescoord, en hoe! Een weergaloos doelpunt, regelrechte sensatie. 's Avonds vol verwachting Studio Sport gekeken. Het doelpunt, een lob van buiten een volgepakt zestienmetergebied, over doelman Metgod in de verre hoek, was inderdaad een beauty. Rillingen. Cruyffs commentaar na de wedstrijd: "Ik wist dat Metgod de gewoonte heeft om ver voor zijn doel te staan, dus ik hoefde niet te kijken"!! Nog meer rillingen. De kop van de column van Nico Scheepmaker in Vrij Nederland van de volgende week luidde: "De lob der lobben van de lobber der lobbers". Onvergetelijk. Een hele nieuwe generatie voetballiefhebbers kon eindelijk met eigen ogen zien wat vaders en oudere broers al die jaren hadden bedoeld toen ze over Cruyff zwijmelden.
Onder andere DE penalty waarbij ik thuis bij studio sport eigenlijk pas goed door had WAT er nou gebeurd was...
Aardige anekdote: bij die goal tegen ADO passeert Johan de verdediger Cees Weimar. Dit was mijn aardrijkskundedocent op de middelbare school. Hij had de meest sterke verhalen, maar nooit over zijn voetballoopbaan en al helemaal niet over dit moment. Lullig genoeg voor hem is dat deze goal bij alles wat bijzonder is met Johan weer wordt uitgezonden en je de verslaggever zijn naam ook hoort noemen. Dan wordt ie dus weer enkele dagen geziekt door collega's.
Hij woonde toen nog wel gewoon in Betondorp, 3 stappen tegenover de Meer, maar moest blijkbaar vanwege de sponsoring door Citroën met dat geval rijden.
quote:Zelden is iemand in één beweging zo volledig zoek gespeeld als Weimar.
Op dinsdag 25 november 2003 16:37 schreef methodmich het volgende:
Aardige anekdote: bij die goal tegen ADO passeert Johan de verdediger Cees Weimar.
Geen wonder dat je 'm daar nooit meer over hoorde....
quote:Ach, verstandig als hij was meed hij één club echt als de pest
Op dinsdag 25 november 2003 16:51 schreef Furby het volgende:
Of met zijn vooruitziende blik zijn carriere afsluiten bij de club Feijenoord ipv ajax.Geweldige zet
quote:Het was wel logisch inderdaad.
Op dinsdag 25 november 2003 16:48 schreef pyl het volgende:[..]
Zelden is iemand in één beweging zo volledig zoek gespeeld als Weimar.
Geen wonder dat je 'm daar nooit meer over hoorde....
een van de rare streken van Johan waar hij clubs totaal voor gek zette
quote:Helmond Sport
Op dinsdag 25 november 2003 17:24 schreef hellmondunited het volgende:
Tegen wie was die pingel ook alweer?een van de rare streken van Johan waar hij clubs totaal voor gek zette
quote:
Op dinsdag 25 november 2003 16:45 schreef ChillyWilly het volgende:
Penalty
quote:Die betreffende keeper: Otto Versfeld is keeperstrainer bij onze club... Die heeft ook altijd de grootste verhalen ( als ik 20 cm langer was hadden jullie nooit van Hans van Breukelen gehoord ) en dat meent ie ook nog...
Op dinsdag 25 november 2003 17:24 schreef hellmondunited het volgende:
Tegen wie was die pingel ook alweer?een van de rare streken van Johan waar hij clubs totaal voor gek zette
Maar over die pingel horen we hem nooit !!! Echt lache, hij baalt daar zo van volgens mij... Iedereen kent hem daarvan
quote:Haha geweldig
Op dinsdag 25 november 2003 18:20 schreef Marla_Singer het volgende:[..]
Die betreffende keeper: Otto Versfeld is keeperstrainer bij onze club... Die heeft ook altijd de grootste verhalen ( als ik 20 cm langer was hadden jullie nooit van Hans van Breukelen gehoord ) en dat meent ie ook nog...
Maar over die pingel horen we hem nooit !!! Echt lache, hij baalt daar zo van volgens mij... Iedereen kent hem daarvan
was trouwens wel een erg goede keeper hoor!
maare welke club speel je dan?
quote:PUMA.
Op dinsdag 25 november 2003 18:31 schreef BAZZA het volgende:
Hij had ook van die mooie trainingspakken, pre-Australian
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |