Ook inzake het koningshuis krijgt de Nederlandse pers er van langs. De media zouden er alleen nog maar op uit zijn om mensen af te slachten en niet meer aan echt journalistiek werk doen.
Maar is het niet erg makkelijk om de pers overal de schuld van te geven? Of doen de Nederlandse media inderdaad hun werk niet meer goed?
Je zou is een paar prive detectives achter die stalkende verslaggevers aanmoeten sturen en iedere overtreding of misstap op video vast leggen.
quote:De pers is meer en meer sensatie belust.
Op donderdag 20 november 2003 13:27 schreef robbedoes het volgende:
Maar is het niet erg makkelijk om de pers overal de schuld van te geven? Of doen de Nederlandse media inderdaad hun werk niet meer goed?
quote:nee heeft ome pim uitgevonden
Op donderdag 20 november 2003 13:30 schreef Flierp het volgende:
demoniseren : hypewoord uitgevonden door de pers zelf. . .
dat legde hij even zo mooi uit een paar dagen voor ze dood en wees alvast de verantwoordelijken aan, geniale zet ,de betrokkenen lijden er nogsteeds onder
[Dit bericht is gewijzigd door JohnDope op 20-11-2003 13:33]
quote:Pers moet hun mening en eventuele kritiek geven maar NIET op de man spelen en persoonlijk worden!
Op donderdag 20 november 2003 13:27 schreef robbedoes het volgende:
De spelers van het Nederlands elftal hebben gisteravond direct na hun zege op Schotland besloten de media niet te woord te staan. De voetballers vinden dat ze op een te negatieve manier zijn benaderd.Ook inzake het koningshuis krijgt de Nederlandse pers er van langs. De media zouden er alleen nog maar op uit zijn om mensen af te slachten en niet meer aan echt journalistiek werk doen.
quote:Blaat.
Op donderdag 20 november 2003 13:28 schreef KarenDamen het volgende:
De pers is erg links, ...
quote:Blaat.
De pers is erg links, ...
quote:My point exactly.
Op donderdag 20 november 2003 13:32 schreef Glacius het volgende:[..]
Blaat.
quote:*hele diepe zucht*
De pers is erg links, maar...
Reactie nummer 1 en het is weer raak.
V.
De pers word imo steeds slechter, ze zijn er niet meer om het feitelijke nieuws te verslaan maar om maar zoveel mogelijk lezers/kijkers te krijgen..
quote:Precies, de pers moet niet zo zeiken. Het begint paparazzi vormen aan te nemen hier.
Op donderdag 20 november 2003 13:30 schreef JohnDope het volgende:
terecht dat de spelers de pers niet te woord hebben gestaan.Je zou is een paar prive detectives achter die stalkende verslaggevers aanmoeten sturen en iedere overtreding of misstap op video vast leggen.
Als de lezer/kijker graag wil horen dat Dick Advocaat eigenlijk een kindermisbruikende alien seriemoordenaar is zullen sommige journalisten dat zonder problemen verklaren, gestaafd met recente interviews met al jaren geleden overleden oud-internationals. De rest van de media neemt zonder hoor en wederhoor of feiten checken alles over en een nieuwe rel is geboren.
Heel opmerkelijk dat de boycot nog geen twee minuten oud was en het moddergooien alweer begon. Zelfs eens erkennen dat het een beetje uit de hand loopt is zeker teveel gevraagd.
Maar wat dan wel weer typisch is: die steevast (overdreven) hoge verwachtingen van Oranje ... en daar zijn de spelers zelf ook debet aan want die vinden zichzelf zo geweldig en hebben altijd 'meer kwaliteit' dan de tegenstander.
[Dit bericht is gewijzigd door battlesickloner op 20-11-2003 13:49]
quote:Hehe, daar ben ik het ook wel weer mee eens! Er is echt veel te veel voetbal op tv
Op donderdag 20 november 2003 13:45 schreef battlesickloner het volgende:
Het probleem van "de pers" is dat ze zelden hun verantwoordelijkheid nemen en daarmee bedoel ik dat ze altijd doen alsof ze geen macht of invloed hebben. Eigenlijk vind ik die boycot nog zo verkeerd niet, hoe minder voetbal gezeik hoe beter
Weet iemand trouwens waarom spaan en vermegen ruzie hebben? dat is ook nog een mysterie gebleven...
quote:De pers heeft bijzonder veel macht zelfs. Hoeveel mensen kennen de spelers van het elftal van zaterdag persoonlijk en hebben hen na zaterdag nog gesproken? Kortom, alles wat je weet over de spelers komt door de filter van de pers. Je kunt dus ook eigenlijk niet eens discusieren over deze boycot, de houding van de spelers, de rol van de pers etc. omdat alle argumenten bij het publiek gebaseerd zijn op gegevens die ze via de pers heeft bereikt.
Op donderdag 20 november 2003 13:45 schreef battlesickloner het volgende:
Het probleem van "de pers" is dat ze zelden hun verantwoordelijkheid nemen en daarmee bedoel ik dat ze altijd doen alsof ze geen macht of invloed hebben. Eigenlijk vind ik die boycot nog zo verkeerd niet, hoe minder voetbal gezeik hoe beter
Voor hetzelfde geld bestaat Dick Advocaat niet eens, ik heb hem nog nooit persoonlijk ontmoet.
quote:Ik heb een vermoeden dat jij nooit hebt opgelet tijdens de geschiedenislessen... Jemig, als je dit durft te beweren heb je geen plank voor je kop maar de stam van een sequoia...
Op donderdag 20 november 2003 13:41 schreef robbedoes het volgende:
Laten we niet overdrijven. De pers demoniseert vooral zelf. Wat bijvoorbeeld Matti Verkamman (spelling?) destijds in de Volkskrant schreef over Fortuyn, vindt qua demoniseren zijn weerga niet na de tweede wereldoorlog.
quote:Ik wil niet veel zeggen, maar zo slecht waren de resultaten helemaal niet van het nederlands elftal...ze speelden misschien niet goed, maar de resultaten waren niet slecht.
Op donderdag 20 november 2003 13:46 schreef ploderus het volgende:
De pers gaat soms wel wat ver, maar kijkend naar de magere understatement resultaten van het Nederlands elftal, dan is de geleverde kritiek niet geheel onterecht. Beetje kinderachtig van het elftal om dan maar de pers te negeren. Dankzij de grote media-aandacht bij dat hele voetbal krijgen die gasten zo'n wereldsalaris. Zou dat gedoe nooit in de media komen, dan zouden er ook niet zulke grote sponsoren zijn en dan zou er ook heel wat minder geld in dat wereldje omgaan. En dat zou ik absoluut niet erg vinden..![]()
quote:Ik ben op zoek naar de complete tekst van die column, heb je die misschien voor me??
Op donderdag 20 november 2003 13:41 schreef robbedoes het volgende:
Wat bijvoorbeeld Matti Verkamman (spelling?) destijds in de Volkskrant schreef over Fortuyn, vindt qua demoniseren zijn weerga niet na de tweede wereldoorlog.
Btw, het was Trouw, niet de Volkskrant.
Ik kan me recentelijk zoiets herinneren gelezen te hebben, over een bepaald elftal dat uit tegen een tegenstander moest spelen, waarvan vrijwel alle spelers een kop groter waren.
Toen ze de kleedkamer binnenkwamen stond er middenin een tuinkabouter.
Hiervan werden de spelers enorm boos, de provocatie die de tegenstander hen had gedaan om de tuinkabouter in hun kleedkamer werd tot een enorme woede, waarna het kleinere team dan ook met de grote tegenstander gehakt aanmaakte.
Na de wedstrijd gaf de coach van het 'kleine' team toe zelf de tuinkabouter er neergezet te hebben, om juist zijn eigen spelers te motiveren.
Zo'n zelfde iets is vermoed ik met de column van Spaan aan de hand, Spaan is zeker geen tegendraadse journalist, is juist bekend vanwege zijn sterke netwerk, met spelers en coaches (naar ik meen is hij zelfs sterk bevriend met Advocaat) en zou nooit zomaar zo'n fout iets schrijven:
Iemand heeft hem getipt met een overdreven verhaal, en hem waarschijnlijk gevraagd erover te schrijven, het flauwvallen van Van der Meijde kwam er later bij.
Juist het boos zijn op de pers creert eenheid in het elftal, de meeste grote teams en toernooi-winners bereiken dat door een staat van oorlog met de pers te hebben (in het geval van de recente WM Brazilie was het de kritiek vanuit het thuisland, vooral van Pélé, die hun boosheid opwekte, en maakte dat de spelers wat te bewijzen hadden, bij het Nederlands Elftal in '88 waren slechts 2 journalisten welkom, Harry Vermeegren en Henk Spaan, alle andere werden geboycott toen, naar ik meen vanwege een minor incident met Rijkaard die gefotografeerd werd met een Milan-shirt aan, terwijl zijn transfer nog niet rond was)
quote:Sorry, heb nog gezocht maar niet gevonden.
Op donderdag 20 november 2003 14:14 schreef Kozzmic het volgende:Ik ben op zoek naar de complete tekst van die column, heb je die misschien voor me??
quote:Klinkt leuk natuurlijk. Maar als dit bewust was gedaan om het elftal te provoceren dan heeft dit zijn resultaat gehad, alleen snap ik niet dat ze na de wedstrijd gelijk alle pers ontwijken.
Op donderdag 20 november 2003 14:20 schreef RM-rf het volgende:
knip
quote:
Op donderdag 20 november 2003 14:14 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik ben op zoek naar de complete tekst van die column, heb je die misschien voor me??
quote:
Matty VerkammanDinsdagavond heb ik net mijn debuut op de biljartclub van ons prachtdorp achter de rug, als 'Barend en Van Dorp' begint. Precies op tijd ben ik thuis. Ik wil nu wel eens horen wat Frank van den Wall Bake heeft te vertellen over de bron waaruit hij put, wanneer hij meent overal in geuren en kleuren te moeten uitleggen dat de spelers van het Nederlands elftal schooiers, drankorgels en vreemdgangers zijn.
Een dag eerder verheug ik mij erop in het NOS-voetbalcafé 'Eredivisie op Maandag' verbaal de degens te mogen kruisen met sponsorgoeroe Frank. Helaas. Bij binnenkomst in het opname-café wordt mij meteen al gezegd dat Frank heeft afgebeld. Griep. Een dag later is hij weer beter.Terwijl ik bij Henk en Frits zit te wachten op onze Frank, moet ik eerst een halfuurtje levensgevaarlijk gebral van Pim Fortuyn doorstaan. Ik heb Henk en Frits hoog zitten als journalisten, maar dit keer kunnen zij niet voorkomen dat de vreemdelingenfobie van Fortuyn bijna onstuitbaar het land wordt ingeslingerd. Henk en Frits komen er niet afdoende tussen en zelf word ik steeds kwaaier: ook een beetje op Jan Mulder, die dit keer blijkbaar ook geen raad weet met deze gast, die -hoe dan ook- een persoonlijkheid is.
Fortuyn houdt voortdurend de regie in handen, hij laat zich het woord niet ontnemen en niemand ziet kans deze arrogante praalhans onder druk te zetten of in een hoek te drijven. Pim is zo glad als zijn schedel. Jan probeert het eens met een mislukkend grapje over mooie jongens. Ik zeg tegen mijn vrouw: waarom hakt Jan er nou niet op in? Haal die zak stront neer, schop 'm in het kruis, steek een vinger in zijn oog, pleeg obstructie! Hou je rustig, zegt mijn vrouw. Ga er dan zelf zitten! Wat zou jij dan wel allemaal willen zeggen?
Wat ik zou willen zeggen?! Wat ik zou willen zeggen?!! Ik denk na. Mijn keu ligt nog op de bank. Ik voel aan de pommerans, zie dat biljartbalhoofd van Fortuyn en bedenk dat ik met een lekkere trekstoot de haatkwab in zijn hersenen voorgoed onschadelijk zou willen maken. Dan ineens weet ik het. Ik zeg: ik zou gaan schelden, bij voorkeur op de toon van Henk Spaan. Jij vuile, kale nepprofessor, jij hebt de intelligentie van Adolf Hitler en de charme van Heinrich Himmler! Jij leeft van haat en daarom hoop ik dat je in die dark room van je zo gauw mogelijk aids krijgt.
Zou je dat werkelijk zeggen?, vraagt mijn vrouw. Misschien toch ook niet, zeg ik, het was meer een opwelling.
Even later mag Frank van den Wall Bake in de babbelbox. Ik kan me er niet meer over opwinden. Neen, beweert Frank, hij is niet de sprekende pop van Louis en/of Truus van Gaal. En ja, beweert Frank, hij is en blijft ervan overtuigd dat de spelers van het Nederlands elftal een slechte mentaliteit hebben. Die jongens zijn over het paard getild, ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen. Waardeloze gasten met pubergedrag. Ook onder Frank Rijkaard was dit al het geval.
Het is knap dat je dat allemaal weet, als in de wereld van het voetbal Louis en Truus van Gaal je enige kennissen zijn.
Rob Cohen, de schoonvader van Ronald de Boer, zegt mij in Amsterdam dat de internationals deze aanvallen niet meer pikken. Zou meneer Van den Wall Bake dit ook allemaal bij de rechter durven beweren? Hier denk ik over na. Stel dat ik op een goede dag heel Nederland ging vertellen, dat de familie Van den Wall Bake in de jaren veertig uit NSB'ers en SS'ers bestond? Want dat had ik gehoord, maar ik zei niet van wie.
quote:Toepasselijk in dit topic!
Op donderdag 20 november 2003 14:48 schreef schatje het volgende:[column]
quote:Niet?
Op donderdag 20 november 2003 15:00 schreef Pietverdriet het volgende:
en dan beweren er nog mensen dat trouw een kwaliteits krant is
quote:lees maar eens een tijdje FAZ of NZZ, dan weet je wat een kwaliteteits krant is.
Op donderdag 20 november 2003 15:25 schreef robbedoes het volgende:[..]
Niet?
Veel erger vind ik dat een bericht alleen nieuwswaarde heeft als het:
1) afwijkt van het normale --> in 'de media' (ahum) kom je dús vaak berichten tegen die AFWIJKEN van wat gangbaar / wenselijk / normaal is. Oftewel: de 80% (?) wél goed geïntegreerde allochtonen worden niet genoemd.
2) voor de ontvanger ('gemiddelde Nederlander') nieuwswaarde heeft.
Het liefst dus nieuws over Frans Bauer & Showbizzland, en zo min mogelijk inhoudelijk politiek geneuzel. Dat houdt geen kijkers vast en trekt dús geen adverteerders aan en levert dús geen geld op.
Jammer dat ook de publieke omroep met deze 'trend' meegaat. Zie in mijn ogen de soms zinloze onderwerpen in het NOS Journaal.
Moraal: in eerste instantie is 'de media' gebaat bij (reclame)inkomsten en heeft zo belang bij een grote kijkdichtheid. Dit beïnvloed de nieuwskeuze en 'diepte'.
Kermit Q.
quote:Het gaat hier om een column waarin de selectievewerkelijkheidsbeleving van de columnist ordt uitvergroot. Matty Verkamman laat hierin goed zien hoe het met zijn eigen beschavingspeil gesteld is. 'Ietwat' droevig ondanks dat hij zijn lezers bevoogdend beter wil doen geloven. Uiteraard gaat het hier om een understatement.
Op donderdag 20 november 2003 15:00 schreef Pietverdriet het volgende:
en dan beweren er nog mensen dat trouw een kwaliteits krant is
De rel om deze column begrijp ik niet zo. Fortuyn kon zelf ook zeer scherp uit de hoek komen in zijn columns. Lees er maar eens wat op na over het door hem verwoorde "kleptocratenechtpaar" Peper - Smit-Kroes destijds samenlevend en woonachtig te Rotterdam
Om nu meteen de hele krant op basis van deze column tot op Volkskrantniveau te degraderen vind ik wat rigoreus.
quote:Je komt met goede argumenten, we zijn in ons land want minder verwend
Op donderdag 20 november 2003 15:40 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
lees maar eens een tijdje FAZ of NZZ, dan weet je wat een kwaliteteits krant is.
quote:Ja
Op donderdag 4 december 2003 01:08 schreef sjun het volgende:[..]
Je komt met goede argumenten, we zijn in ons land want minder verwend
quote:Ik mag toch aannemen dat je niet slechts voor de media 'op de vlucht' gaat?
Op donderdag 4 december 2003 01:17 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Ja
Ik erger me ook rot aan de kranten en de media hier, ik ben sinds enige tijd sinds begin "98 weer terug in Nederland,. en ik wil eigenlijk weer weg.
quote:Nee, erger me ook rot aan hoe intolerant, opgefokt, verloedert en crimineel de boel hier is. Hoe belabbert en duur de restaurants zijn, en onbeschoft de mensen.
Op donderdag 4 december 2003 02:57 schreef sjun het volgende:[..]
Ik mag toch aannemen dat je niet slechts voor de media 'op de vlucht' gaat?
Kermit Q.
quote:Dit klinkt als een randstadbeschrijving.
Op donderdag 4 december 2003 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Nee, erger me ook rot aan hoe intolerant, opgefokt, verloedert en crimineel de boel hier is. Hoe belabbert en duur de restaurants zijn, en onbeschoft de mensen.
Hoor en wederhoor, etc... het is er allemaal niet meer bij tegenwoordig. Bovendien laten een hoop journalisten zich graag voor het karretje van bepaalde personen en groeperingen spannen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen... maar wie de zaken een beetje goed in de gaten houdt zal het zelf ook merken.... de verschillende media worden minder en minder betrouwbaar wat betreft de objectieve nieuwsvergaring.
quote:
Op donderdag 4 december 2003 01:05 schreef sjun het volgende:[..]
Het gaat hier om een column waarin de selectievewerkelijkheidsbeleving van de columnist ordt uitvergroot. Matty Verkamman laat hierin goed zien hoe het met zijn eigen beschavingspeil gesteld is. 'Ietwat' droevig ondanks dat hij zijn lezers bevoogdend beter wil doen geloven. Uiteraard gaat het hier om een understatement.
quote:Inderdaad
De rel om deze column begrijp ik niet zo. Fortuyn kon zelf ook zeer scherp uit de hoek komen in zijn columns. Lees er maar eens wat op na over het door hem verwoorde "kleptocratenechtpaar" Peper - Smit-Kroes destijds samenlevend en woonachtig te Rotterdam
quote:Ik wist ze nergens te staan anders had ik wel even links geplaatst. Pim Fortuyn wist zelf de pen ook messcherp te hanteren al vind ik dat hij dit met veel meer stijl deed dan Matty Verkamman in de Trouw. Een vraag om vervolging van de columnist Verkamman vind ik onzin. Een columnist moet enige vrijheid van schrijven kunnen hebben om de eigen werkelijkheidsbeleving uit te kunnen vergroten.
De geweigerde column
Uitgegeven: 5-11-1999Ik heb er tot nu toe hardnekkig het stilzwijgen toegedaan, omdat ik het 'echtpaar' op geen enkele manier de moeite van het becommentariëren waard vind. Maar ja, het echtpaar is tezamen minister van Binnenlandse Zaken zoals het voorheen burgemeester van Rotterdam was. Niemand heeft om mevrouw gevraagd, maar eerst de stad en nu het land krijgt haar er gratis bijgeleverd, twee voor de prijs van een, zal ik maar zeggen!
Het paar is uiterst bekwaam, zou wijlen Wim Sonneveld zeggen, maar is bovenal bekwaam in het zichzelf handhaven. Deze nonvaleurs (om oud premier Van Agt (CDA) te parafraseren), die als beleidsmakers zeker iets in hun mars hebben maar als mensen helemaal niets, terroriseren nu al sedert jaar en dag stad en land of om met mijn oude vriend Wiegel (VVD) te spreken: de ordentelijke mensen in het land.Maar ik zou zeggen genoeg is genoeg, weg met het echtpaar, ondanks de verdediging te vuur en te zwaard van het stel door de o zo onkreukbare timmermanszoon uit Hendrik Ido Ambacht, de premier der Nederlanden, consensus-masturbant en niet te vergeten staatsman: Wim Kok (PVDA). Kortom, elk land en volk krijgt de regering die het verdient en kennelijk wilt u het echtpaar en de staatsman verdienen.
De cabaretier Youp van 't Hek heeft intussen in zijn column in NRC-Handelsblad de kern van de zaak blootgelegd. Natuurlijk is er door Neelie Peper-Smit en haar echtgenoot geen fraude gepleegd op het Rotterdamse Stadhuis. Neelie en Bram zijn tenslotte niet van de straat, heel vroeger wel maar dat hebben zij reeds lang achter zich gelaten. Nu zijn zij een dame en heer in bonus en dat betekent dat de overheid en haar geldpotten gewoon hun eigendom zijn, zoals dat vroeger gebruikelijk was bij absolute monarchen.
24 uur per dag in de weer voor stad en land, dus schaamteloos gebruik maken van alle diensten en emolumenten die dat biedt. Geen kwartje, wat zeg ik geen stuiver, overdragen van je belastingvrije onkostenvergoeding aan de overheid, wij dus, die zo goed voor je zijn. Zelfs niet de schijn meer hoeven ophouden, dat je als echtpaar financieel bijdraagt in het schemergebied dat workaholics van deze soort nu eenmaal creëren, want ja, wat is werk en wat is privé.
Is bijvoorbeeld de Kalfjes van De Bank ontvangen nu privé of zakelijk, immers De Bank doet grote projecten in de stad. Een knappe accountant die hier een salomonsoordeel over duft te vellen, nee dus en gelijk heeft hij. Het gaat zoals Van 't Hek terecht stelde om de mentaliteit en die deugt niet, dus het echtpaar deugt niet en van geen kanten! Iedereen in Rotterdam weet dat al die verhalen over het echtpaar waar zijn, over persoonlijke kofferdragers en alle andere ongein. Overigens waren de kofferdragers niet de bodes van het stadhuis, maar het hoofd voorlichting of een andere hotemetoot.
Stadhuize, want het echtpaar was dol op vernederingen door hooggeplaatsten van tav hen ondergeschikten. Het is te hopen dat deze schijthuizen met kilo's boter op hun hoofd nu eindelijk eens hun bek durven open te trekken, zodat niet alleen het hoofd van de keuken, een enkele bode en beveilingsbeambte disciplinair worden gestraft, want deze vorm van klassenjustitie zit de bevolking van Rotterdam hoog!
Het zat goed fout ten stadhuize zoals het goed fout zat op het Ministerie van Verkeer en Waterstaat ten tijde van Minister Smit-Kroes (VVD). 20 Miljoen gulden subsidie verstrekken aan frauduleus tankcleaningbedrijf (TCR) te Rotterdam en dat alles na door de advocaat-generaal Mr Feber bij het Hof te Den Haag gewaarschuwd te zijn voor dit bedrijf en deze directie. Het openbaar ministerie was immers heel ver gevorderd in een onderzoek naar de criminele activiteiten van directie en bedrijf.
Daar wist ons Neelie (VVD) wel raad mee, ze belde haar vriendje de Minister van Justitie Hirsch Balin (CDA) en deze sufkeukel gaf het Openbaar Ministerie op verzoek van zijn vriendin de minister opdracht het strafrechtelijk onderzoek met onmiddellijke ingang te staken. En ja, ambtenaren zijn gehoorzaam en het onderzoek wordt door de hogelijk verbaasde advocaat-generaal bij het Hof, door ons Neelie publiekelijk uitgemaakt voor een gefrustreerd konijn, gestaakt.
Neelie heeft echter haar hielen nog niet gelicht of de nijvere advocaat-generaal, een uitstekend en consensieus ambtenaar, zet zijn onderzoek voort en met resultaat: de frauduleuse directie verdwijnt voor enige jaren achter slot en grendel en zwijgt ter terechtzitting over de rol van hun (amoureuze- zo wil een zeer hardnekkig gerucht-) vriendin, mevrouw de voormalige Minister van Verkeer en Waterstaat.
Elke rechtgeaarde journalist zou onmiddellijk geïnteresseerd zijn in de reden van dit opmerkelijke stilzwijgen, want een jaar of wat gevangenis is natuurlijk niet niks voor de Rotterdamse elitebaasjes. Zulke journalisten kent ons land niet, dus loopt ons Neelie nog steeds frank en vrij op vrije voeten rond, wat zeg ik roert het brutaaltje zich stevig en plein public ten faveure van haar mannie, haar beertje!
In een normaal land als Italië staan politici en hoge ambtenaren niet buiten of boven de wet en hebben zij zich net als u en ik te verantwoorden voor de rechter, zeker indien zij hun positie misbruiken om de rechtsgang te belemmeren. Een doodzonde in een land waar de onafhankelijkheid van justitie en rechtelijke macht worden gerespecteerd, maar zo niet in het bananen Koninkrijk der Nederlanden, daar ga je als oud-minister gewoon vrij uit, er komt geen Openbaar Ministerie en geen rechter aan te pas, dat regelen wij als politieke elite onderling wel.
En uitgerekend deze vrouw, die waarschijnlijk in de lik thuis hoort, is de publieke verdediger van die andere ongelikte beer, de Minister van Binnenlandse Zaken, de waker over de integriteit van ons ambtenarencorps, die Prof. Dr.A.Peper heet (PvdA).
Lief echtpaar, elk woord van deze column, wat zeg ik elke letter daarvan, is bedoeld als een afront tegen jullie misselijkmakende praktijken. Ik en ik alleen ben hiervoor verantwoordelijk! Ik daag jullie publiekelijk uit een proces tegen mij aan te spannen wegens smaad. Ik lust jullie rauw, of zoals ze bij ons in Holland zeggen, ik maak jullie in met boter en suiker. Komt maar op als je durft, houdt de weinige eer die jullie nog rest aan jullie zelf en spoedt jullie weg met het eerste het beste vliegtuig dat gaat, nonvaleurs van de ergste soort!
Pim Fortuyn
Bram II
Uitgegeven: 13-11-1999 15:16Het was al met heel veel tegenzin dat ik mijn eerste column over het 'echtpaar' schreef, met enige schroom schrijf ik nu een vervolg. De tegenzin zat hem in het weinig interessante van het echtpaar, de schroom zit hem in de stevige schrobbering die ik mocht ontvangen van Youp van 't Hek in zijn column in NRC-Handelsblad van jongstleden zaterdag onder de titel 'Brammetje'.
Ik ben over het algemeen een groot liefhebber van het werk van Van 't Hek in woord en geschrift. Dan valt het niet mee om uitgerekend door hem uitgemaakt te worden voor dom, ijdel, smakeloos en zo nog het een en ander. Het moet gezegd, ik ben het bij nader inzien geheel met Van 't Hek eens, ik zie het in!Opvallend is dat hij niet van het bestaan van internet op de hoogte is. Youp maakt triomfantelijk aan de lezer duidelijk dat hij op slinkse wijze in het bezit van de door ELSEVIER geweigerde column is gekomen, terwijl deze reeds lang en breed op internet was gepubliceerd. Buitendien is Van 't Hek ervan overtuigd dat ik al mijn academische titels gratis heb gekregen. Dat is niet juist: de Vrije Universiteit te Amsterdam en de Rijksuniversiteit Groningen leveren deze titels bij de Persil, maar dan moet je wel hard en veel wassen en dat heb ik gedaan! Dit zijn slechts kleinigheden, de kern van zijn betoog aangaande mijn persoon staat als een huis, waarvan akte.
Intussen gaat het onderzoek naar de bestuurscultuur van het echtpaar onverdroten voort. Het Algemeen Dagblad, De Volkskrant en De Nieuwe Revu hebben er onderzoeksjournalisten voor vrij gemaakt. De oogst daarvan belooft het een en ander. Zo zou Neelie als president van Nijenrode op de hoogte zijn van een omvangrijke zwarte kas op dat instituut en heeft het disciplinair gestrafte hoofd van de keuken van B & W van Rotterdam - ja een eigen keuken en ook nog eens een keukenhoofd! - een compleet dossier gedeponeerd bij de juridische dienst van zijn vakbond de ABVA-KABO. Het gestrafte hoofd van de keuken wil er niet meer over kwijt dan dat dit dossier zowel belastend is voor hemzelf als voor prof. Peper. Hij heeft het bij zijn bond gedeponeerd om terug te kunnen bijten, indien B & W van Rotterdam het in hun hoofd halen hem na het onderzoek van de commissie uit de gemeenteraad opnieuw te straffen. B & W zijn dus gewaarschuwd.
Met die commissie uit de gemeenteraad is wel iets opmerkelijks aan de hand. Voor de PvdA zit daar de heer Middelkoop in, een man die er gedurende de hele ambtsperiode van Peper met zijn snufferd bovenop heeft gezeten. Voorts zit er voor het CDA Franz Jozef van der Heiden in. Een man die Peper in de krant verdedigt met de anekdote dat hij als kamerlid maar met Peper hoefde te bellen of hij kreeg gratis en voor niemendal de partyboot van de gemeente Rotterdam om in stijl een delegatie van buitenlandse kamerleden te ontvangen.
De Tweede Kamer heeft voor dit soort representatieve verplichtingen gewoon een budget, maar onze Franz Jozef komt niet eens op het idee om Bram om een ordentelijke rekening te vragen. Is dit spijkers zoeken op laag water? Zeker niet, immers diezelfde Franz Jozef moest als Kamerlid oordelen over investeringsbeslissingen van het Rijk in het Rotterdamse, maar ja moest die wel afwegen tegen investeringsbeslissingen van het rijk in Groningen, Maastricht etc, omdat zelfs het Rijk een gulden maar een keer kan uitgeven.
Als Kamerlid moet je in zo'n geval te allen tijde de schijn van belangenverstrengeling vermijden en moet je niet terecht komen in een sfeer waarin een verleende dienst een wederdienst veronderstelt. Tenslotte is de vrouw van de Minister van Justitie, Korthals (VVD), voor de VVD lid van deze commissie. Wat nu als er onverhoopt toch sprake blijkt van frauduleuze praktijken? Dan is haar man aan zet en dit zal, lijkt mij in de ministeriële echtelijke slaapkamer leiden tot onverkwikkelijke taferelen.
Kortom de Nederlandse politiek begint een behoorlijk incestueus karakter te tonen, overigens zonder dat de betrokken politici daar erg in hebben. Tenslotte zit Peper als Minister van Binnenlandse Zaken straks weer tegenover Vrins, de voorzitter van de grootste ambtenarenbond (ABVA-KABO), om te onderhandelen over de nieuwe arbeidsvoorwaarden van al die honderdduizenden ambtenaren die ons land rijk is. Nu is er natuurlijk officieel een 'Chinese wall' tussen de juridische dienst van de bond en de bestuurders, maar ja Vrins is ook maar een mens, dus wie weet heeft hij toch een steelse blik weten te werpen in het wellicht brisante dossier van het voormalige keukenhoofd. In dat geval bevindt de Minister zich in een chantabele positie en dat zou hij niet moeten willen.
Ondertussen moeten we wachten op het rapport van de commissie uit de gemeenteraad. Het stadhuis aan de Coolsingel zit momenteel potdicht en dat is natuurlijk terecht. Ze slaan daar ook volledig op tilt. Ik vond het wel zo fatsoenlijk om hetgeen ik te weten ben gekomen te melden aan de commissie, opdat deze het niet zou hoeven te vernemen via internet. Dat kostte meer dan een half uur, elke ambtenaar aan de telefoon schoof deze hete aardappel volgaarne door aan een meerbevoegde collega en zo eindig je tenslotte bij het hoofd voorlichting dat niet anders kon doen dan de boodschap in armoede in ontvangst nemen.
Enfin wordt vervolgd, zal ik maar zeggen.
Pim Fortuyn, 12 november 1999, Rotterdam
Om nu meteen de hele krant op basis van de Verkammancolumn tot op Volkskrantniveau te degraderen vind ik wat rigoreus.
Volkskrantniveau....
enfin ieder kiest zich eigen benamingen om zaken te duiden...
Waar de Trouw een meesterlijke bijlage heeft in Letter en Geest zijn de Volkskrantbijlagen in Onderwijs en Wetenschap ook niet verkeerd al mag de Volkskrant wel eens minder de Telegraafstijl van berichtgeving middels sensationele koppen en wat overdreven inhoud gaan voeren.
Demonisering van de pers?
Ik vind kritische belichting geen demonisering zolang er een opbouwende intentie uit spreekt.
[Dit bericht is gewijzigd door hoppe op 04-12-2003 18:06]
quote:Helemaal mee eens.
Op donderdag 4 december 2003 18:01 schreef hoppe het volgende:Demonisering van de pers?
Ik vind kritische belichting geen demonisering zolang er een opbouwende intentie uit spreekt.
Kermit Q.
quote:Woon nu in de achterhoek.
Op donderdag 4 december 2003 17:11 schreef hoppe het volgende:[..]
Dit klinkt als een randstadbeschrijving.
Ik herken er helaas weliets van
Al eens in Limburg, Groningen, Friesland of de Achterhoek wezen kijken?
quote:Ja, nu begrijp ik dat je zou willen dat je een ijsbeer was.
Op vrijdag 5 december 2003 00:28 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Woon nu in de achterhoek.
Heb in Singapore, Dublin en Düsseldorf gewoont.
Kermit Q.
quote:Jaap Fisher, 25 jaar geleden
Op donderdag 4 december 2003 18:01 schreef hoppe het volgende:Om nu meteen de hele krant op basis van de Verkammancolumn tot op Volkskrantniveau te degraderen vind ik wat rigoreus.
Volkskrantniveau....
enfin ieder kiest zich eigen benamingen om zaken te duiden...
Waar de Trouw een meesterlijke bijlage heeft in Letter en Geest zijn de Volkskrantbijlagen in Onderwijs en Wetenschap ook niet verkeerd al mag de Volkskrant wel eens minder de Telegraafstijl van berichtgeving middels sensationele koppen en wat overdreven inhoud gaan voeren.
quote:
De Volkskrant, de Volkskrant,
de Volkskrant is een kutkrant
De Volkskrant is een kutkrant en een plaag voor het gezin
de Volkskrant is een kutkrant
De Volkskrant wordt steeds dikker en d'r staat steeds minder in
Vroeger was 'ie katholiek,
een pijler van bedrog
Nu is 'ie niet meer katholiek,
maar toch maar toch maar toch