abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14746794
Ik zit met iets...

Toen ik voor het eerst op mezelf ging wonen, me eigen woning, mijn eigen meubels en natuurlijk rekeningen, verantwoordelijkheden, etcetera... echter had ik nooit ergens geleerd wat ik bijvoorbeeld allemaal moest regelen voor een woning, verzekeringen, water, electra, onderhouds abonnementen, gemeente belastingen enzovoorts..

Veel heb ik geleerd door mijn ouders; maar vind het nog steeds raar dat je daar op bv school niets over te horen krijg.. lijkt me toch best wel een essentieel onderwerp als we kijken naar hoe ingewikkeld dit in het eerste opzicht is.... of ben ik nu gek? dat ook mja...., hoe denken jullie hierover?

just curious....

The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_14746806
Ben het met je eens.
Zou toch iets voor maatschappijleer o.i.d. kunnen zijn.
Aan de andere kant, als je dat soort lesstof aanbiedt aan 15/16 jarigen... Ik denk niet dat het echt boeiend voor hen is, en dus zullen ze er ook niet echt veel van mee krijgen.
Of misschien toch wel iets...
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 19 november 2003 @ 01:03:16 #3
12302 Principessa
zoekt haar kikker
pi_14746820
verzorging...

ik vind het moeilijk om op mezelf te wonen, zeker die verzekeringsshit!

En ze leefden nog lang en gelukkig
pi_14746840
Ik ben fulltime BE student dus ik weet wel hoe dat allemaal zit, erg simpel .
... hier geweest te zijn!!!!
pi_14746844
Yep ik had dat probleem ook, dat ik dingen tegenkwam waar ik nog nooit van gehoord had.

Mijn verzekerings adviseur had dat al snel door, waardoor ik zonder er ergen in te hebben mega oververzekerd was. Ik geloof dat ik alles wel gedekt had wat er te dekken viel.

Maar wat jij nu zegt dacht ik toen ook, waarom leren we dit niet op school. Ik had hier meer aan gehad als het tekenen van een silouette of het serieel aansluiten van een rij lampjes of duitse naamvallen enzo

pi_14746846
Ik denk zelf dat het echt belangrijk is dat je er maar gewoon eens aan proeft om het zo te noemen, bijvoorbeeld met verzorging ofzo; daar heb ik wel leren koken, maar waarom niet leren om uit huis te wonen. Wat voor verantwoordelijkheden je moet hebben; wat je rechten en plichten zijn etc.. der komt nogal wat bij kijken en ik zie het echt zo veel fout gaan...
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_14746854
Wacht maar tot je een huis gaat kopen; hypotheken enzo.

Dan wordt het pas ingewikkeld!

pi_14746864
quote:
Op woensdag 19 november 2003 01:07 schreef Knockout het volgende:

Niet vergeten permanentie toe te passen he .
... hier geweest te zijn!!!!
pi_14746884
quote:
Op woensdag 19 november 2003 01:07 schreef Knockout het volgende:

Reeds tot 2 maal toe gedaan (en ben pas 23 ) maar okey als ik gewoon rondom me kijk zie ik zoveel financiele problemen, relaties die snel spaak lopen (heb daar extreeme ervaringen mee) en ga zo maar door..

Gelukkig heb ik van thuis uit veel (niet heel veel maar wel veel) hulp gekregen en dat heeft mij aardig wat $$ en kennis opgeleverd.. Maar zoals ik al wel zie hebben veel mensen daar (en ook hier) last van.

Like trump...
  woensdag 19 november 2003 @ 01:18:29 #10
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_14746950
ik ben met je eens dat je daar als jongere/jeugdige gebrekkig over geïnformeerd wordt.

als je geen ouders/vrienden/familie of kenissen zou hebben om je bij te sturen en te helpen met bepaalde zaken kun je grote problemen op de hals halen.

ik vind dat scholen of de overheid wel eens iets mogen doen aan deze voorlichting over belastingen, verzekeringen allemaal dingen waar je mee te maken krijgt maar geen idee hebt over het hoe en wat.

pi_14746964
Eens.

Ik red me prima, maar ik zie teveel mensen die echt geen idee hebben hoe deze (niet geheel transparante) kant van de maatschappij in elkaar zit.

pi_14746979
Dedicate 1 hoofdstuk in Maatschappijleer hieraan en ik denk dat je dan al een heel eind bent. Hoe je op jezelf moet wonen kan je niet leren op school, maar wel waarschuwen over hoe, wat en waarom.
pi_14747007
quote:
Op woensdag 19 november 2003 01:22 schreef Zenith4ever het volgende:
Dedicate 1 hoofdstuk in Maatschappijleer hieraan en ik denk dat je dan al een heel eind bent. Hoe je op jezelf moet wonen kan je niet leren op school, maar wel waarschuwen over hoe, wat en waarom.
Geheel ben ik dit met je eens; echter je kan ze wel wijzen op bepaalde dingen.

zoals.

de mogelijke rekeningen, verzekeringen, belastingen alles op het financiele gebied; verder hoe het zit met de gezondheid; waar je naar toe moet ivm ziekte; etc. er is genoeg te bedenken waarmee je temaken krijgt als je uit huis gaat en je er niet meer zo snel zijn als je iets nodig bent.....

Like trump...
  woensdag 19 november 2003 @ 01:27:28 #14
19132 Pete
One Day All Of Us Will Know
pi_14747020
Al doende leert men..
"I Still Have A Dream That One Day The Lion And The Lamb Will Lie Down Together, And Every Man Will Sit Under His Own Vine And Fig Tree And None Shall Be Afraid"
pi_14747030
op zich is het allemaal wel te doen, maar ik zou wel enorm voor zijn om bijvoorbeeld 1 rekening van de gemeente te krijgen, die je dan maandelijks betaald.
i.p.v. waterschap, gemeentereiniging, rioleringskosten en nog van die dingen.

Zo krijg je een veel beter beeld van je maandelijkse kosten, en het is veel moeilijker om 'per ongeluk iets te laten liggen'.
Nu is dat enorm ondoorzichtig doordat je per jaar betaald en in weze dus al iedere maand iets opzij moet leggen.

pi_14747055
belastingen vind ik overigens vrij transparant, zolang je geen huis koopt is je aangifte erg simpel.

Gas/Water/Licht is ook vrij simpel. Dat 'stel' je aan het begin in en geeft daarna jaarlijks op verzoek de meterstanden door.

Het zijn echt die gemeente dingen.

pi_14747067
quote:
Op woensdag 19 november 2003 01:32 schreef sop het volgende:
Het zijn echt die gemeente dingen.
Die moelijk zijn? bijvoorbeeld je zit zonder werk; wat moet je allemaal doen... krijg je een gak of ben je een sociale dienst klant; waar hoe zit het enzovoorts... vele vragen die je gaat stellen...
Like trump...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')