Door Wilco Boom
Den Haag - Het is slecht gesteld met de misdaadbestrijding in Nederland. Criminelen gebruiken steeds meer geweld; steeds minder misdrijven worden opgelost. Het aantal veroordelingen door de strafrechter is `miniem' in verhouding tot het aantal misdrijven.
Dat schrijft VVD-minister Korthals (Justitie) in de nog vertrouwelijke conceptnota `Strafrecht en Criminaliteitsbeheersing' waaraan hij dezer dagen de laatste hand legt. ,,Geconstateerd moet worden dat de samenleving hier onvoldoende krijgt van wat zij in redelijkheid mag verwachten van politie en justitie'', erkent de bewindsman.
In de nota staat ook dat de groei van de misdaad voor een belangrijk deel te wijten is aan de komst van migranten naar Nederland. Korthals vreest dat deze ontwikkeling doorzet, door de slechte sociaal-economische positie van veel buitenlanders.
Dat allochtonen - thans negen procent van de bevolking - veel criminaliteit voor hun rekening nemen, blijkt volgens de bewindsman uit de bevolking van de gevangenissen: ,,Waar in 1980 nog slecht 20 procent van de gevangenispopulatie van allochtone herkomst was, blijkt dat aandeel in 1999 te zijn opgelopen tot ruim de helft. Bij jeugdigen is dit probleem nog groter; meer dan tweederde van de jongeren in de jeugdinrichtingen is van allochtone afkomst.''
De nota schetst een ontluisterend beeld van de aanpak van de criminaliteit in Nederland; politie en justitie schieten op vrijwel alle fronten tekort. De afhandeling van strafzaken duurt steeds langer; criminelen vallen vaker in herhaling; vijf procent van de verdachten is betrokken bij 46 procent van de geregistreerde misdrijven.
Dat de criminaliteitsbestrijding in het slop is geraakt, wijt Korthals aan het feit dat de overheid de investeringen in misdaadbestrijding niet gelijk op heeft laten gaan met de groei van de misdaad, mede doordat er `enige tijd weinig oog is geweest voor het feit dat de criminaliteit sterk is gestegen'. Korthals doelt hiermee op de jaren 70 en 80. Sinds eind jaren 90 is er volgens hem een inhaalslag ingezet.
'Vertrouwen in politie en justitie niet hoog'
De minister geeft toe dat ‘het vertrouwen in politie en justitie niet hoog is'. Hij leidt dit onder meer af uit het feit dat steeds meer burgers en bedrijven particuliere beveiligingsdiensten inschakelen. Verwonderlijk vindt hij dat niet: “Dat maar zo weinig delicten opgespoord en bestraft worden, maakt dat de feitelijke werking van het strafrecht nogal betrekkelijk is.”
Daarom hebben politie en justitie volgens hem veel meer mensen en geld nodig om de misdaad adequaat te lijf te gaan. De 1,2 miljard per jaar die Korthals bij de afgelopen besprekingen over de voorjaarsnota binnenhaalde, zijn hiervoor bestemd. Korthals waarschuwt dat ‘de kosten van de veiligheidszorg zullen blijven stijgen'.
Korthals wil verder stadswachten en andere toezichthouders die niet bij de politie werken beperkte opsporingsbevoegdheid geven. Daardoor kunnen zij proces-verbaal uitschrijven als ze mensen betrappen op bijvoorbeeld wildplassen of op het trottoir fietsen. Tot dusver mogen ze dat niet. Korthals wil de toezichthouders bovendien laten werken onder regie van de politie. “Cruciaal is dat het gezag op straat wordt herwonnen”, aldus de minister.
Maar het Openbaar Ministerie en de rechtbanken moeten volgens hem zaken ook veel sneller gaan afdoen, zodat de geloofwaardigheid van straffen toeneemt. Daarom overweegt hij de rechter buitenspel te zetten in strafzaken waar een celstraf niet aan de orde is.
Bovendien overweegt Korthals het OM meer mogelijkheden te geven om strafzaken te schikken met verdachten. Dat betekent dat het Openbaar Ministerie meer zaken via boetes en dergelijke kan gaan afdoen. Korthals wil ook de mogelijkheden voor hoger beroep tegen strafvonnissen beperken. Al deze maatregelen leiden ertoe dat de druk op de rechterlijke macht afneemt, zodat deze meer zaken kan afdoen.
quote:is dat van belang dan???
Op donderdag 07 juni 2001 19:48 schreef Koekepan het volgende:
Ik neem aan dat dit uit het AD komt?
JA het komt uit het AD
quote:AD. misschien wel de lompste krant van nederland.
Op donderdag 07 juni 2001 19:50 schreef waspman het volgende:[..]
is dat van belang dan???
JA het komt uit het AD
quote:LOL
Op donderdag 07 juni 2001 19:51 schreef _Abu_ het volgende:
AD. misschien wel de lompste krant van nederland.
Zie niet in wat er mis is met het AD
quote:Sorrie hoor, maar ik geef niet af op welke krant dan ook. Ik zeg alleen dat het misschien wel de lompste krant van Nederland is. Zij zeggen toch ook niet dat ze de beste zijn? Met die slogan proberen zij aan te geven dat ze een objectieve krant zijn en niet de beste van Nederland.
Op donderdag 07 juni 2001 20:22 schreef R@b het volgende:
Beetje geodkoop om af te geven op de bron van het artikel.Zie niet in wat er mis is met het AD
quote:De knappe koppen zeker.
Op donderdag 07 juni 2001 20:19 schreef dwerg het volgende:
Maar de koppen worden niet verzonnen door de verslaggevers, daar hebben de kranten ander personeel voor.
quote:Zometeen gaat er weer iemand lopen zeiken over dat 'links' de problemen altijd ontkent en zo. Dat is helemaal niet waar (wel wordt er gerelativeerd, maar ach, dat mag soms ook wel). Maar als ze denken dat ze maar niet genoeg van dit soort topiques kunnen openen: prima.
Op donderdag 07 juni 2001 20:41 schreef zodiakk het volgende:
Maar ik zie niet in wat dit voor inhoudelijke discussie kan losmaken ( bij mij in ieder geval niet). Er kan wel gediscussieert worden over de bron, maar wat hebben we inhoudelijk aan zo'n artikel? Dat is toch een algemeen bekend feit? ik zie hier niet zo snel iemand zeggen: "Zie je nou wel?"
quote:Zoiets heet een opmaakredakteur, maar gaat altijd wel in overleg met de eind/hoofdredaktie.
Op donderdag 07 juni 2001 20:40 schreef Koekepan het volgende:[..]
De knappe koppen zeker.
quote:Jaja, we weten nou wel dat je bij een krant werkt
Op donderdag 07 juni 2001 20:45 schreef golfer het volgende:[..]
Zoiets heet een opmaakredakteur, maar gaat altijd wel in overleg met de eind/hoofdredaktie.
quote:Die slogan is van Trouw
Op donderdag 07 juni 2001 20:26 schreef _Abu_ het volgende:[..]
Sorrie hoor, maar ik geef niet af op welke krant dan ook. Ik zeg alleen dat het misschien wel de lompste krant van Nederland is. Zij zeggen toch ook niet dat ze de beste zijn? Met die slogan proberen zij aan te geven dat ze een objectieve krant zijn en niet de beste van Nederland.
quote:Oeps! Die bedoelde ik ook!
Op donderdag 07 juni 2001 20:56 schreef KroJo het volgende:[..]
Die slogan is van Trouw
quote:Zijn die hier dan, 'linksen'? Ik iig niet. Ik ben een taoïst en wel van een obscure totaal anarchistische afsplitsing, bid ook tot geen enkele god, als ik al ergens tot bid dan is het tot een mooie vrouwenkont!
Op donderdag 07 juni 2001 20:45 schreef Koekepan het volgende:[..]
Zometeen gaat er weer iemand lopen zeiken over dat 'links' de problemen altijd ontkent en zo. Dat is helemaal niet waar (wel wordt er gerelativeerd, maar ach, dat mag soms ook wel). Maar als ze denken dat ze maar niet genoeg van dit soort topiques kunnen openen: prima.
Flikker toch op met dat links - rechts gewauwel zeg!
quote:links123, jerney en cosma-shiva
Op donderdag 07 juni 2001 21:15 schreef _BBS het volgende:[..]
Zijn die hier dan, 'linksen'?
Een groep van 110 voormalige ama's is onderzocht, in zowel 1997 als 2000. In 1997 was deze groep (80% jongens, 20%meisjes) net zelfstandig geworden. Ik zal jullie niet vermoeien met alle cijfers, maar in 1997 had niet meer dan 20% een betaalde baan, in 2000 78%. (Er was ook nog een percentage bezig met de studie, maar dat zoek ik later nog wel eens uit) Ze zijn ouder geworden uiteraard, maar dit is een groep die die hetzij hun land is uitgejaagd door oorlog of door familie met geld op het vliegtuig is gezet om hier iets van hun leven te maken. Hoe dan ook een traumatische ervaring. Desondanks weet een overgroot deel van hen iets van hun leven te maken.
Daar helpen honderdduizend topics over de profiterende buitenlander niets aan.
Er staan nog veel meer boeiende feiten in dit onderzoek, onder meer naar de mate waarin zij hun cultuur vasthouden en hoe zij tegen de opvang aankeken, maar dat gaat misschien wat ver in dit verband.
quote:Tja, als je dit 10 jaar geleden had geschreven, dan had je een proces aan je reet gehad wegens discriminatie.
Op donderdag 07 juni 2001 19:45 schreef waspman het volgende:'Misdaad groeit door komst van migranten'
quote:Volgens mij is die verhouding altijd al vrij miniem geweest.
Den Haag - Het is slecht gesteld met de misdaadbestrijding in Nederland. Criminelen gebruiken steeds meer geweld; steeds minder misdrijven worden opgelost. Het aantal veroordelingen door de strafrechter is `miniem' in verhouding tot het aantal misdrijven.
quote:En zijn daar maatregelen voor te bedenken?
In de nota staat ook dat de groei van de misdaad voor een belangrijk deel te wijten is aan de komst van migranten naar Nederland. Korthals vreest dat deze ontwikkeling doorzet, door de slechte sociaal-economische positie van veel buitenlanders.
Hoe kunnen ze nou ooit begrip kweken onder de bevolking, voor nog meer allochtonen in ons land, als ze zelf al zeggen dat dit tot meer criminaliteit leidt??
quote:70% van de criminele jeugd is van allochtoonse afkomst, zal niemand verbazen.
Dat allochtonen - thans negen procent van de bevolking - veel criminaliteit voor hun rekening nemen, blijkt volgens de bewindsman uit de bevolking van de gevangenissen: ,,Waar in 1980 nog slecht 20 procent van de gevangenispopulatie van allochtone herkomst was, blijkt dat aandeel in 1999 te zijn opgelopen tot ruim de helft. Bij jeugdigen is dit probleem nog groter; meer dan tweederde van de jongeren in de jeugdinrichtingen is van allochtone afkomst.''
quote:Ontluisterend beeld voor wie ?? De normale burger ziet toch al lang dat het de spuigaten uitloopt.
De nota schetst een ontluisterend beeld van de aanpak van de criminaliteit in Nederland; politie en justitie schieten op vrijwel alle fronten tekort.
Zolang we politici houden met knikkende knieën, en te laf voor harde maatregelen, verandert er geen zak.
De integratie verloopt slecht, wat leidt tot achterstandspositie, wat leidt tot criminaliteit, gewoon een vicieuze cirkel.
En maar verbaast staan kijken als er een dorp is dat te hoop loopt tegen een AZC. De tolerantie van de bevolking wordt er, dankzij de slappe maatregelen, alleen maar kleiner op.
quote:Inhaalslag?, en het probleem wordt steeds groter.
Dat de criminaliteitsbestrijding in het slop is geraakt, wijt Korthals aan het feit dat de overheid de investeringen in misdaadbestrijding niet gelijk op heeft laten gaan met de groei van de misdaad, mede doordat er `enige tijd weinig oog is geweest voor het feit dat de criminaliteit sterk is gestegen'. Korthals doelt hiermee op de jaren 70 en 80. Sinds eind jaren 90 is er volgens hem een inhaalslag ingezet.
quote:Zeg, anders post je dit nog even in het AZC-topic. Of zouden daar soms argumenten staan die deze kortzichtige uitspraak weerleggen? Ja dus.
Op vrijdag 08 juni 2001 01:11 schreef R@b het volgende:
En maar verbaast staan kijken als er een dorp is dat te hoop loopt tegen een AZC.
quote:Nee, want ik weet dondersgoed dat er een plaats moet zijn voor (echte) asielzoekers.
Op vrijdag 08 juni 2001 01:14 schreef Koekepan het volgende:[..]
Zeg, anders post je dit nog even in het AZC-topic. Of zouden daar soms argumenten staan die deze kortzichtige uitspraak weerleggen? Ja dus.
Het gaat om de afbrokkelende steun voor allochtonen in het algemeen, en dat komt (mede) door bovenstaande oorzaken.
quote:Weet je wat? Zometeen gaan we toch gezellig de Hitlergroet vergoelijken?
Op vrijdag 08 juni 2001 01:11 schreef R@b het volgende:
En maar verbaast staan kijken als er een dorp is dat te hoop loopt tegen een AZC
V.
quote:[complete lompe offtopic mode on]
Op vrijdag 08 juni 2001 01:14 schreef Koekepan het volgende:[..]
Zeg, anders post je dit nog even in het AZC-topic. Of zouden daar soms argumenten staan die deze kortzichtige uitspraak weerleggen? Ja dus.
Ik wordt helemaal gestoord van die usericon van je
[complete lompe offtopic mode off]
quote:Niet zeuren, want ik vergoeilijk dat helemaal niet. Ik heb het over het verzet tegen AZC's in het algemeen, wat bijna overal voorkomt. Lees eens een krant.
Op vrijdag 08 juni 2001 01:21 schreef Verbal het volgende:[..]
Weet je wat? Zometeen gaan we toch gezellig de Hitlergroet vergoelijken?
V.
Kom eens met wat gefundeerder commentaar, ipv met die overbekende dooddoeners.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |