abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 november 2003 @ 17:56:19 #1
49959 SnowBite
deze zin past hier niet helema
pi_14380753
Klopt het dat in Turkije het dragen van een hoofddoek verboden is?
Zo ja, is dat het enigste land of zijn er ook andere landen die dat verbieden?

Ik moet een spreekbeurt houden over hoofddoekjes, als iemand info heeft is dat welkom!

Thanx!

pi_14380790
-edit-

offtopic

[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 05-11-2003 09:34]

pi_14380827
In Turkije mag je geen hoofddoek als je ambtenaar bent of op de universiteit studeert. Helaas geen bron, gehoord van de Turken zelf.
  dinsdag 4 november 2003 @ 18:05:34 #4
272 R@b
No-nonsens
pi_14380995
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 17:56 schreef SnowBite het volgende:

Klopt het dat in Turkije het dragen van een hoofddoek verboden is?!

Ja dat klopt.

Die is verboden op school/universiteit en openbare gebouwen. Er zijn meer landen waar dat het geval is.

In Nederland doen we daar natuurlijk niet aan mee, omdat men de hoofddoek hier als een verrijking ziet, ipv het fundamentalisme wat de Turken er in zien.

(Ik ga voor het Turkse standpunt trouwens).

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_14381084
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:05 schreef R@b het volgende:
(Ik ga voor het Turkse standpunt trouwens).
pi_14381113
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:05 schreef R@b het volgende:

[..]

In Nederland doen we daar natuurlijk niet aan mee, omdat men de hoofddoek hier als een verrijking ziet, ipv het fundamentalisme wat de Turken er in zien.

Nee, we doen daar niet aan mee omdat wij wel een democratie hebben en niet onder een Junta leven, en we dus wel echte vrijheid kennen. R@b. Maar kennelijk leef jij liever in een land waar militairen bepalen wat je op je kop mag zetten.
  dinsdag 4 november 2003 @ 18:11:35 #7
272 R@b
No-nonsens
pi_14381149
quote:

Ik moet een spreekbeurt houden over hoofddoekjes, als iemand info heeft is dat welkom!

Zeer relevant dan:

Frankrijk: Verzet tegen hoofddoekjes neemt toe

CDA wil desnoods wet tegen gezichtssluier

Aanpak 'hoofddoekracisme' bepleit

Iraanse pleit voor hoofddoekverbod

dinsdag 4 november 2003 @ 18:14:27 #8
32266 thetruth
juvat inconcessa voluptas
pi_14381216
in Turkije mag je geen hoofddoek dragen in het openbaar of wanneer je een publieke functie bezet.
  dinsdag 4 november 2003 @ 18:15:51 #9
272 R@b
No-nonsens
pi_14381248
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:10 schreef gelly het volgende:

Maar kennelijk leef jij liever in een land waar militairen bepalen wat je op je kop mag zetten.

Ik leef liever in een land waar de normen en waarden van de vrijheid hoog in het vaandel staan, en waar mensen niet door hun cultuur worden verplicht een doek op de kop te zetten.

Maar Gelly gaat er vanuit dat al die meisjes vrijwillig hun haar bedekken natuurlijk. Prima, dat doen ze dan maar in hun eigen tijd, maar niet in functie bij de overheid of op school.

Gelly zou zelfs dit een zegen voor het straatbeeld vinden kennlijk:

Waarom dit niet, en een hoofddoek wel? Zelfde laken en pak, komt allemaal voort uit een godsdienst.

pi_14381282
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:14 schreef thetruth het volgende:
in Turkije mag je geen hoofddoek dragen in het openbaar of wanneer je een publieke functie bezet.
  dinsdag 4 november 2003 @ 18:18:08 #11
272 R@b
No-nonsens
pi_14381314
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:14 schreef thetruth het volgende:

in Turkije mag je geen hoofddoek dragen in het openbaar

Wel in het openbaar, niet als je een openbare functie bekleedt.
  dinsdag 4 november 2003 @ 18:19:17 #12
32266 thetruth
juvat inconcessa voluptas
pi_14381346
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:18 schreef R@b het volgende:

[..]

Wel in het openbaar, niet als je een openbare functie bekleedt.

hmm dan had dat mokkel uit mijn klas een foute spreekbeurt gehouden
pi_14381380
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:15 schreef R@b het volgende:

[..]

Ik leef liever in een land waar de normen en waarden van de vrijheid hoog in het vaandel staan, en waar mensen niet door hun cultuur worden verplicht een doek op de kop te zetten.

Maar ondetussen wel beweren dat onze normen en waarden op joodse en christelijke beginselen zijn gebouwd.
quote:
Maar Gelly gaat er vanuit dat al die meisjes vrijwillig hun haar bedekken natuurlijk. Prima, dat doen ze dan maar in hun eigen tijd, maar niet in functie bij de overheid of op school.
Want je hebt er last van ?
quote:
Gelly zou zelfs dit een zegen voor het straatbeeld vinden kennlijk:

[afbeelding]

Waarom dit niet, en een hoofddoek wel? Zelfde laken en pak, komt allemaal voort uit een godsdienst.

Precies. Van hetzelfde laken een pak. Ik ben blij te zien dat je zo'n genuanceerd wereldbeeld hebt
  dinsdag 4 november 2003 @ 18:21:36 #14
49959 SnowBite
pi_14381388
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 17:57 schreef gelly het volgende:
Is de search alweer kapot ? Maak gvd die rommel eens Jorma.
ja sorry, maar als ik zoek, dan vind ik enkele mensen die dat DENKEN. Maar bij een spreekbeurt moet ik wel eventjes betrouwbare info hebben.
  dinsdag 4 november 2003 @ 18:25:59 #15
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_14381484
Als ik me niet vergis dan is dat in opdracht van Ataturk zelf.
Hij zei dat als Turkije aansluiting wil bij het westen ipv het middenoosten dat ze dan oa geen hoofddoeken in bepaalde functies mogen dragen ivm scheiding van kerk en staat.
Ook paste hij het schrift aan van arabisch naar westers. Het leger in turkije ziet zich als hoeder van zijn gedachtegoed, het leger is dan ook meestal tegen fundamentalisme.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_14381505
quote:
Klopt het dat in Turkije het dragen van een hoofddoek verboden is?
Zo ja, is dat het enigste land of zijn er ook andere landen die dat verbieden?

Thanx!

Nee hij is niet verboden, hij is wel verboden als je werkt als ambtenaar, en op scholen en zo.

Kan Nederland dus nog wat van leren .

[b]Op vrijdag 7 november 2003 00:23 schreef gelly het volgende:[/b][br]Ik wil Fok! wel leuk houden.
  dinsdag 4 november 2003 @ 18:27:17 #17
272 R@b
No-nonsens
pi_14381510
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:21 schreef gelly het volgende:

Want je hebt er last van ?

Van helder en reeël de samenleving bekijken heb ik last, i.p.v dat achterlijke cultuurrealisme, waarmee de zogenaamde politiekcorrecte hoeders een complete samenleving de afgrond in sturen.

--> Pure mishandeling vindt ze de hoofddoek die kleine meisjes het spelen belemmert. Ze ziet soms al kleuters een hoofddoekje dragen. Of negenjarige meisjes. Meest gangbaar is de leeftijd van twaalf of dertien jaar. Onder het mom van 'vrijwilligheid' worden die meisjes door de familie echter gepusht een goede, onderdanige moslimvrouw te zijn, zo zegt Moradi............. http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=28383

-
Kijk, daar denken Gelly en consorten nooit bij na. Jammer.

pi_14381547
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:10 schreef gelly het volgende:

[..]

Nee, we doen daar niet aan mee omdat wij wel een democratie hebben en niet onder een Junta leven, en we dus wel echte vrijheid kennen. R@b. Maar kennelijk leef jij liever in een land waar militairen bepalen wat je op je kop mag zetten.

Lul toch niet zo slap over dingen waar je niets van af weet. Dat verbod is door Attaturk zelf ingesteld, gezamenlijk met het Westerse schrift. Niets met je junta-gelul te maken, en Attaturk is nog steeds razend populair in Turkije.
[b]Op vrijdag 7 november 2003 00:23 schreef gelly het volgende:[/b][br]Ik wil Fok! wel leuk houden.
pi_14381662
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:27 schreef R@b het volgende:

[..]

Van helder en reeël de samenleving bekijken

Helder als in met 5 jonge klaren op, en reëel als in "binnen 10 jaar hebben we de eerste moslimburgemeester" ?
quote:
--> Pure mishandeling vindt ze de hoofddoek die kleine meisjes het spelen belemmert. Ze ziet soms al kleuters een hoofddoekje dragen. Of negenjarige meisjes. Meest gangbaar is de leeftijd van twaalf of dertien jaar. Onder het mom van 'vrijwilligheid' worden die meisjes door de familie echter gepusht een goede, onderdanige moslimvrouw te zijn, zo zegt Moradi............. http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=28383
Ja, werkelijk verschrikkelijk. Werkelijk verschrikkelijk ook dat je feminisme beperkt is tot de vrouwlijke moslima.
quote:
-
Kijk, daar denken Gelly en consorten nooit bij na. Jammer.
Nee, Gelly en consorten denken verder na, en niet zo simplistisch als jij je wereldbeeld hebt gevormd. In jouw beperkte levensvisie is geen plaats voor welke moslim dan ook, in die van mij en consorten geen plaatst voor fundamentalisten. En nee, de hoofddoek staat niet synoniem voor fundamentalisme, hoe graag jij je "reëele" visie daar ook op baseert.
pi_14381702
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:33 schreef gelly het volgende:

[..]

Helder als in met 5 jonge klaren op, en reëel als in "binnen 10 jaar hebben we de eerste moslimburgemeester" ?

Is dat net zo onrealistisch als 10 jaar geleden gezegd hebben: binnen 10 jaar zijn er 1 miljoen moslims in NL en wordt de grootste moskee van Europa hier gebouwd?
quote:
Ja, werkelijk verschrikkelijk. Werkelijk verschrikkelijk ook dat je feminisme beperkt is tot de vrouwlijke moslima.
En omdat R@b zich daartoe beperkt is het opeens minder erg?
quote:
Nee, Gelly en consorten denken verder na, en niet zo simplistisch als jij je wereldbeeld hebt gevormd. In jouw beperkte levensvisie is geen plaats voor welke moslim dan ook, in die van mij en consorten geen plaatst voor fundamentalisten. En nee, de hoofddoek staat niet synoniem voor fundamentalisme, hoe graag jij je "reëele" visie daar ook op baseert.
De hoofddoek staat synoniem voor fundamentalisme, zoals Attaturk in 1920 al door had.
pi_14381756
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:35 schreef Tedje_van_Es het volgende:

[..]

En omdat R@b zich daartoe beperkt is het opeens minder erg?

Het is zo erg omdat het R@b niet om de arme moslima's te doen is, maar om zijn haat jegens de Islam en alles gebruikt om die haat te kunnen goedpraten en te verspreiden. Dat is idd triest.
  dinsdag 4 november 2003 @ 18:38:12 #22
49959 SnowBite
pi_14381778
Okey jongens, even terug ontopic
Klopt het als ik het zo formuleer?:
In Turkije is het verboden om op scholen en universiteiten een hoofddoek te dragen. Ook voor ambtenaren en mensen die een publieke functie hebben is dit verboden.
pi_14381795
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:38 schreef SnowBite het volgende:
In Turkije is het verboden om op scholen en universiteiten een hoofddoek te dragen. Ook voor ambtenaren en mensen die een publieke functie hebben is dit verboden.
Dat klopt.
pi_14381832
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:38 schreef SnowBite het volgende:
Volgens mij wel.

Niks tegen hoofddoeken, maar wel tegen burka's. Je kunt iemand echt totaal niet meer herkennen. Verschrikkelijk.

pi_14381867
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 18:37 schreef gelly het volgende:

[..]

Het is zo erg omdat het R@b niet om de arme moslima's te doen is, maar om zijn haat jegens de Islam en alles gebruikt om die haat te kunnen goedpraten en te verspreiden. Dat is idd triest.

Maar dat doet niets af aan het feit dat die doek gewoon opgedwongen wordt en gewoon een fundi gewoonte is. Dat jij dat afwimpel puur omdat je R@B niet mag of zijn motieven niet vertrouwt doet NIETS aan dat feit af.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')