abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14210587
Op de website van het tv-programma staat een machtig interessante documentaire over waterstof, en wat de mogelijkheden en moeilijkheden zijn van toepassing daarvan als brandstof.

Deel 1:
http://info.vpro.nl/rmstreams.db?14331114

Deel 2:
http://info.vpro.nl/rmstreams.db?14331126

(Beide links werken alleen met IE, niet met Mozilla )

Op de website vind je ook de smalbandstreams.

Behalve over waterstof gaat de documentaire ook over het totale energieprobleem wat de mensheid heeft (fossiele brandstoffen raken op etc.) en hoe diverse geleerden, technici en politici er over denken.

Nomaals: ontzettend interessant, en ik benieuwd naar wat de FOKkers er over te zeggen hebben.

dinsdag 28 oktober 2003 @ 23:15:12 #2
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_14210814
jammer van dat real formaat...nu doet mn dualhead het niet....en op mn monitor kijken?? ...
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_14210953
Ik heb de uitzending helaas gemist (mits dit dezelfde docu is die laatst op tv was). Ben blij dat je dit noemt, kan ik alsnog alles ff bekijken.
Geezerz need excitement
If their lives don't provide them this they incite violence
Common sense, simple common sense
pi_14211466
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 23:15 schreef DaBuzzzzz het volgende:
jammer van dat real formaat...nu doet mn dualhead het niet....en op mn monitor kijken?? ...
Had je hem dan in WMV-formaat wel op je TV kunnen afspelen? Maar goed, ik hem 'm inderdaad op mijn woonkamer-PC gekeken, die heeft niet eens een monitor, alleen een TV-uit.

Het is de moeite waard om hem toch ff te kijken.

quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 23:19 schreef sanyo85 het volgende:
Ik heb de uitzending helaas gemist (mits dit dezelfde docu is die laatst op tv was). Ben blij dat je dit noemt, kan ik alsnog alles ff bekijken.
Hij is ook op TV geweest, ik heb het helemaal gemist, ik kwam dit toevallig tegen tijdens het browsen.
  dinsdag 28 oktober 2003 @ 23:43:26 #5
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_14211594
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 23:38 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Had je hem dan in WMV-formaat wel op je TV kunnen afspelen? Maar goed, ik hem 'm inderdaad op mijn woonkamer-PC gekeken, die heeft niet eens een monitor, alleen een TV-uit.

Het is de moeite waard om hem toch ff te kijken.
[..]

Hij is ook op TV geweest, ik heb het helemaal gemist, ik kwam dit toevallig tegen tijdens het browsen.

500k op een tv is prima hoor! ben nu aan het kijken naar deel 1 op de TV !
  woensdag 29 oktober 2003 @ 00:16:45 #6
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_14212131
Het lijkt me helemaal te gek om een dergelijke revolutie mee te maken die ook nog eens zoveel goeie impact op het milieu gaat krijgen!....Mooie tijd!
pi_14212813
Wat zeggen ze over de nadelen en problemen?
pi_14212820
Volgens mij kan dit topic wel op slot.

Deze uitzendingen zijn al uitvoerig behandeld (mede door mij) in deze twee topics:
Negatieve gevolgen van waterstof als brandstof?
Vanavond in Tegenlicht: De Waterstofrevolutie

pi_14212827
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 01:29 schreef LSDsmurf het volgende:
Wat zeggen ze over de nadelen en problemen?
Lees het topic van je zelf nog maar eens door, volgens mij worden daarin wel ongeveer alle nadelen van waterstof behandeld.
pi_14212847
Leuk die uitzendingen maar er wordt een hoop niet behandeld. Neem bijvoorbeeld de problematische opslag van waterstof. De vraag is namelijk hoe moet je waterstof opslaan. Makkelijk zat zul je zeggen, in een tank natuurlijk. Maar ik heb wel eens begrepen dat daar problemen mee ontstaan. De tank zal namelijk, als hij niet gebruikt wordt, langzaam leeglopen. De waterstofmoleculen zijn klein genoeg om door het kristalrooster van het materiaal van de tank naar buiten te diffunderen. Zeker omdat de diffusiedruk (wet van Fick) erg groot is zal de tank toch vrij snel leeglopen.
pi_14218895
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 01:32 schreef Steijn het volgende:
Volgens mij kan dit topic wel op slot.

Deze uitzendingen zijn al uitvoerig behandeld (mede door mij) in deze twee topics:
Negatieve gevolgen van waterstof als brandstof?
[Tegenlicht] De Waterstofrevolutie

Ja, leuk hoor, maar dat zijn wel topiques met te specifieke titels (zoals ook dit topique). Je ontkomt er niet aan dat veel onderwerpen opnieuw ter discussie worden gebracht, dat is een eigenschap van dit forum. Anders moet er een [CENTRAAL] topique komen.
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 23:38 schreef JeroenH het volgende:
[..]

Oeh... mag ik je aanraken?
En weer een stukje onzinnige proza.
pi_14221489
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 12:30 schreef Mobious het volgende:
Ja, leuk hoor, maar dat zijn wel topiques met te specifieke titels (zoals ook dit topique). Je ontkomt er niet aan dat veel onderwerpen opnieuw ter discussie worden gebracht, dat is een eigenschap van dit forum. Anders moet er een [CENTRAAL] topique komen.
Heel juist. Alleen: waarom schrijf jij topic als topique?
quote:
Oeh... mag ik je aanraken?
Dat mag, maar liever niet op intieme plekken, en ook liever niet als ik A. op visite heb, oké?
pi_14221892
to·pique (het ~, ~s)
1 onderwerp van gesprek

(Ok, dat is gelogen)

pi_14228240
Oke dan. Een nadeel van waterstof dan maar. Waterstof kan zeer schadelijk zijn voor de ozonlaag. Dit komt omdat het een halogeen is. Normaal is waterstof H2 maar onder invloed van UV-straling hoog in de dampkring ontstaat er zogenaamde radicalen, H- dus. Deze radicalen zijn zeer reactief met als gevolg dat ze met ozon (O3) gaan reageren.

Aangezien het niet reeel is dat gebruik van waterstof zonder verliezen gepaard gaat zal er dus waterstof in de atmosfeer terecht komen. Dit kan dus nog wel eens voor een flink probleem gaan zorgen mochten we volledig op waterstof overstappen.

woensdag 29 oktober 2003 @ 20:01:53 #15
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_14231587
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 17:50 schreef Steijn het volgende:
Oke dan. Een nadeel van waterstof dan maar. Waterstof kan zeer schadelijk zijn voor de ozonlaag. Dit komt omdat het een halogeen is. Normaal is waterstof H2 maar onder invloed van UV-straling hoog in de dampkring ontstaat er zogenaamde radicalen, H- dus. Deze radicalen zijn zeer reactief met als gevolg dat ze met ozon (O3) gaan reageren.

Aangezien het niet reeel is dat gebruik van waterstof zonder verliezen gepaard gaat zal er dus waterstof in de atmosfeer terecht komen. Dit kan dus nog wel eens voor een flink probleem gaan zorgen mochten we volledig op waterstof overstappen.

Waterstof kan niet verzadigen volgens mij en is wat jij noemt niet echt een probleem, de verbranding is absoluut en geheel. Het enig residu is water.

Opslag wordt niet onder druk gedaan (transport wel) maar in 'containers' met keramische korrels.

Of zit ik er helemaal naast?? De bezwaren zijn enkel een technische uitdaging, net als bij elke vernieuwing, duurt het even voordat er een concept is dat werkt. Daarna zal dat concept uikristaliseren en langzaam aan winstgevend worden. Dat is het kantelpunt, vanaf dan gaat er veel meer geproduceerd worden, verbeterd de techniek en worden toepassingen goedkoper. Dan gaat het ineens heel hard

pi_14232036
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 20:01 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Waterstof kan niet verzadigen volgens mij en is wat jij noemt niet echt een probleem, de verbranding is absoluut en geheel. Het enig residu is water.
Er hoeft niets verzadigd te worden. Zodra de waterstof in de ozonlaag komt zal de binding tussen de waterstofatomen breken en zullen er radicalen ontstaan die de ozon laten weg reageren. En je gaat mij niet wijsmaken dat er bij gebruik op een schaal van de hele wereld nooit waterstof vrijkomt.
pi_14232214
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 20:16 schreef Steijn het volgende:
Er hoeft niets verzadigd te worden. Zodra de waterstof in de ozonlaag komt zal de binding tussen de waterstofatomen breken en zullen er radicalen ontstaan die de ozon laten weg reageren. En je gaat mij niet wijsmaken dat er bij gebruik op een schaal van de hele wereld nooit waterstof vrijkomt.
Je hebt gelijk, ik heb dit ook gelezen. Maar: wat komt er nu vrij bij de verbranding van fossiele brandstoffen? CO2 (broeikasgas bij uitstek), NO2, SO2 en nog veel meer andere troep.

En de problemen die er zijn bij de omschakeling van fossiele brandstoffen op waterstof zullen ongetwijfeld erg groot zijn, maar - vrij uit de documentaire - : we zijn al een paar keer eerder op andere brandstoffen omgeschakeld.

hout --> steenkool
steenkool --> olie
nu steeds meer olie --> aardgas
toekomst? aardgas --> waterstof

Wat je ziet is dat de mensheid koolwaterstoffen verbrandt, maar bij elke overgang neemt de hoeveelheid koolstof in het materiaal af. Wat is de laatste, logische stap? De koolstoffen helemaal weglaten en puur waterstof verbranden.

Elke overgang maakte grote veranderingen noodzakelijk, en deze overgang zal geen uitzondering zijn. En nogmaals: ja er zijn nog vele problemen te overwinnen, en ja het zal een boel geld kosten maar als ik het met mijn beperkte kennis zo inschat dan is waterstof verder een ideale brandstof.

pi_14234078
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 20:22 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, ik heb dit ook gelezen. Maar: wat komt er nu vrij bij de verbranding van fossiele brandstoffen? CO2 (broeikasgas bij uitstek), NO2, SO2 en nog veel meer andere troep.

Ozonlaag en broeikaseffect (broeikasgas) hebben weinig met elkaar te maken.

Nu gaan we dus het ene probleem proberen op te lossen (broeikaseffect) mbv waterstof en creeeren de volgende (vernietiging ozonlaag)

woensdag 29 oktober 2003 @ 22:21:19 #19
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_14235961
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 20:16 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoelt, zeker bij het transport zal dat gebeuren, eenmaal in de cel is er niets meer aan de hand.
Waterstof komt alleen al op heel grote schaal al heel lang vrij...Elk electrolyse apparaat, elke open lood zink accu produceert waterstof dat zo de dampkring ingaat. Bij een dergelijke drastische vermindering van koolmonoxide kan de dampkring nog wel wat extra waterstof aan....Daarbij komt het nut van al die open accusystemen ook te vervallen en dat brengt weer een vermindering tot stand. Geen idee wat het procuct of verschil aan uitstoot zal worden. Fosiele brandstoffen zijn hoe dan ook op zijn eind en brengen veel grotere milieuproblemen teweeg.
  zondag 13 juni 2004 @ 22:01:05 #20
35816 Rookstar
Fly moggie, fly!
pi_19866298
Topic even recyclen. Vandaag op ned. 3 ook weer een programma over de waterstofeconomie. Echt superinteressant. 3e industriele revolutie.

In principe wekt iedereen zometeen z'n eigen energie op en verkoopt z'n surplus aan de markt.
A real man......drives Morgan!
pi_19870334
quote:
Op zondag 13 juni 2004 22:01 schreef Rookstar het volgende:
Topic even recyclen. Vandaag op ned. 3 ook weer een programma over de waterstofeconomie. Echt superinteressant. 3e industriele revolutie.

In principe wekt iedereen zometeen z'n eigen energie op en verkoopt z'n surplus aan de markt.
aanvulling:
Het betreffende programma was Tegenlicht van de vpro.
linkje: http://www.vpro.nl/info/t(...)518+7738520+18004937
  dinsdag 15 juni 2004 @ 02:42:47 #22
77699 Neurotica
Nunc aut Nunquam
pi_19900004
Mag ik jullie attenderen op een link die via Shell Hydrogen beschikbaar is? Er is al een compleet gesloten circulatie systeem verkrijgbaar:

Watertank > omvormer, Waterstofcel> terugvormer en de cyclus herhaalt zich, momenteel nog wat groot ( verpakt in een zeecontainer die je in kan laten graven, neerzetten op een flat enz)

over 5-10 jr is het denk ik al leverbaar in vormaat americansize koelkast...

Dag energie maatschappijen...

Oja en Philips komt met een autonoom waterstofcel ding voor pc !!! weet dit na wat over en weer gemailt te hebben met de R&D van hen.
...stamp mijn Bass nog ff aan, wil je?..
pi_19900043
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 02:42 schreef Neurotica het volgende:
Dag energie maatschappijen...
Shell is ook een energiemaatschappij. Gelukkig wel een vooruitstrevende, zal wel door de Nederlandse invloed komen.
  dinsdag 15 juni 2004 @ 09:38:32 #24
35816 Rookstar
Fly moggie, fly!
pi_19901708
E kwam bij die documentaire ook naar voren dat 8 op de 10 bedrijven zometeen met waterstof (en de waterstofeconomie) te maken gaat krijgen!!! Dat betekent een complete omslag in de huidige machtsstructuren van bedrijven. Omdat de tendens in principe alleen af te remmen is, maar niet te voorkomen is, zullen grote oliemaatschappijen/energiemaatschappijen zich nu al met waterstof(energie) bezig gaan houden, om een concurrentievoordeel op te bouwen. Shell is momenteel bijvoorbeeld één van de grootste investeerders in waterstoftechnologie. Mocht de transitie zometeen in een versnelling komen, dan kan Shell daar mooi meteen op inspringen.

Energiemaatschappijen zijn momenteel ook al allerlei concepten aan het bedenken om exclusieve contracten met aannemers of consumentenorganisties te sluiten, waardoor zij op een bepaald moment waterstofinstallaties mogen gaan aanleggen in ruil voor excess-power.
  dinsdag 15 juni 2004 @ 09:40:21 #25
35816 Rookstar
Fly moggie, fly!
pi_19901733
Als de waterstofeconomie dan uiteindelijk echt in volle gang is, zou energie misschien zelfs als ruilmiddel gebruikt kunnen worden. Een soort betaalmiddel dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')