quote:
op vrijdag 24 oktober 2003 15:35 schreef speknek het volgende:
drieeenheid zoals christenen die voorstaan is trouwens een wiskundige (en logische) onmogelijkheid, wat elke peuter ouder dan een jaar doorheeft, maar dat is offtopic.
quote:
op vrijdag 24 oktober 2003 15:36 schreef doffy het volgende:
nu ben ik een peuter ouder dan een jaar, maar je moet hem mij toch even uitleggen. wat is er wiskundig en logisch onmogelijk aan?
quote:
op vrijdag 24 oktober 2003 15:37 schreef speknek het volgende:
dat drie entiteiten gelijk zijn aan een?
quote:
op vrijdag 24 oktober 2003 15:39 schreef doffy het volgende:
ik zie niet in wat daar onmogelijk aan is. het enige wat mij al jaren lijkt te ontgaan is het begrip 'heilige geest': ik zie niet in hoe dat zou moeten verschillen van god zelf.
quote:
op vrijdag 24 oktober 2003 15:43 schreef speknek het volgende:
het zou alleen kunnen als de drie dezelfde eigenschappen hebben, dus de heilige geest stoffelijk is en jezus letterlijk anderen kan vervullen (en dus niet de zoon is). waardoor het in feite een drievoudige alias wordt en we niet over een drieeenheid maar een enkele eenheid spreken. dat is niet de vorm die voorgesteld wordt.
quote:
op vrijdag 24 oktober 2003 15:41 schreef fbtje het volgende:
om dit goed te kunnen begrijpen moet je de bijbel kennen en niet zomaar een of twee versen waarop je je mening kan baseren. het is niet zo makkelijk in ieder geval.
quote:'begrip' of overtuiging gaat met argumentatie. dit is een logische gang en ontkomt zo niet aan de wiskunde (of logica, althans). als dit logisch onmogelijk is, maakt het niet uit of ik de bijbel ken.
op vrijdag 24 oktober 2003 15:41 schreef fbtje het volgende:
om dit goed te kunnen begrijpen moet je de bijbel kennen en niet zomaar een of twee versen waarop je je mening kan baseren. het is niet zo makkelijk in ieder geval.
ik ga ff de stad in in ieder geval.. je bent nog 2 posts vergeten
zelf zou ik de drieeenheid als volgt omschrijven:
één in wezen, heeft hij zich geopenbaard in drie personen: vader, zoon en heilige geest.
quote:maar een persoon is dus geen wezen? of was hij niet tegelijkertijd die drie?
op vrijdag 24 oktober 2003 15:47 schreef fbtje het volgende:
ik heb wel een linkje, maar of je er veel aan zult hebben weet ik niethttp://www.heavenlyquality.nl/nonstop/9_wieisdehg/2.htm
quote:zou kunnen. maar de denominaties me myself en i zijn aliassen, dus dat is geen drieeenheid.
op vrijdag 24 oktober 2003 15:59 schreef freud het volgende:
sorry, ik zag het topic en moest gelijk denken aan me, myself and i. is dit de drieeenheid van satanisten waarbij de ego centraal staat?
maar nu effe serieus, in dat linkje wat net werd gepost staat toch god als vader, god als zoon en god als heilige geest. is dat geen antwoord op je vraag dan?
quote:ja
op vrijdag 24 oktober 2003 16:00 schreef fbtje het volgende:met 'één in wezen' bedoel ik 'één in zijn, doen en laten'
jij dacht volgens mij aan iets anders?
quote:en heeft dit dan te maken met ego, superego en id, sigmund?
op vrijdag 24 oktober 2003 15:59 schreef freud het volgende:
sorry, ik zag het topic en moest gelijk denken aan me, myself and i. is dit de drieeenheid van satanisten waarbij de ego centraal staat?
quote:het id, en es zijn samen de ego. maar zoals speknek al zei, het gaat maar over 1 persoon.
op vrijdag 24 oktober 2003 16:02 schreef ype het volgende:[..]
en heeft dit dan te maken met ego, superego en id, sigmund?
quote:ja, ik probeer hardnekkig dit te volgen, maar het lukt me niet volkomen
op vrijdag 24 oktober 2003 16:03 schreef freud het volgende:[..]
het id, en es zijn samen de ego. maar zoals speknek al zei, het gaat maar over 1 persoon.
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
op vrijdag 24 oktober 2003 15:43 schreef speknek het volgende:
het zou alleen kunnen als de drie dezelfde eigenschappen hebben, dus de heilige geest stoffelijk is en jezus letterlijk anderen kan vervullen (en dus niet de zoon is). waardoor het in feite een drievoudige alias wordt en we niet over een drieeenheid maar een enkele eenheid spreken. dat is niet de vorm die voorgesteld wordt.
--------------------------------------------------------------------------------
quote:
op vrijdag 24 oktober 2003 15:54 schreef doffy het volgende:
ik zie niet in waarom dat zou moeten gelden voor een transdimensionaal wezen. het is erg stoffelijk en aards beredeneerd. idem aardse vergelijking: water kan zich in vele vormen voordoen: vast, vloeibaar en gasvormig, maar het blijft water. toch heeft het in verschillende omstandigheden andere eigenschappen, qua uiterlijk en qua gedrag.
als we dan toch over geloof praten, vind ik het hele drie-eenheid verhaal nog wel wat sjeu hebben hoor
maar goed, kan iemand mij een "definitie" geven van wat de heilige geest is? en wat er bedoeld wordt met pinksteren (neerdalen van de hg, ok, snap ik, maar wat is dat? concreet dus? dus niet verwijzen naar het stukje in johannes, maar even concreet.
[dit bericht is gewijzigd door fbtje op 24-10-2003 16:08]
quote:nee, ik zal het nu even uitschrijven.
op vrijdag 24 oktober 2003 16:01 schreef bad_company het volgende:
maar nu effe serieus, in dat linkje wat net werd gepost staat toch god als vader, god als zoon en god als heilige geest. is dat geen antwoord op je vraag dan?
christendom stelt dat:
jezus god, heilige geest
god, vader
god.
maar ook, omdat er maar één god bestaat, dat de complexiteit van god = 1.
waaruit volgt dat moet zijn jezus = heilige geest = vader.
edit- sorry voor de krakkemikkige notaties van 'deelverzameling'.
[dit bericht is gewijzigd door speknek op 24-10-2003 16:10]
edit - nee, je moet het niet zien als dat god, jezus en de heilige geest 1 persoon is, zij zijn een eenheid.
god is één
god de vader, god de heilige geest , god de zoon:
denkt / voelt / wil hetzelfde.
[dit bericht is gewijzigd door fbtje op 24-10-2003 16:12]
quote:nee want gegeven is toch dat de heilige geest, de vader en de zoon verschillend zijn?
op vrijdag 24 oktober 2003 16:10 schreef fbtje het volgende:
je schrijft alleen maar feiten op hoor... voor mij dan in ieder geval.
maar wat nou als de mensen van toen iets hebben ervaren wat met elkaar omging maar allemaal wel anders waren? jezus christus hoorde bij god en de heilige geest is de benaming voor nog iets anders... ze zijn allemaal verschillend (voor de mensen die het zien) maar toch moeten ze concluderen dat ze samen horen.
3 verschillende dingen die toch samenwerken als eenheid...
iemand daar een reactie op?
gij zult geen andere goden vereren.
vertel me eens waarom er geen andere god vereerd mag worden als er slechts 1 god is, dan is er toch geen enkele reden om uberhaupt zo'n gebod te noemen, laat staan het belangrijkste gebod te noemen.
quote:dus god is eigenlijk een deelverzameling van de vader? god is alleen de geest/ziel?
op vrijdag 24 oktober 2003 16:10 schreef fbtje het volgende:
edit - nee, je moet het niet zien als dat god, jezus en de heilige geest 1 persoon is, zij zijn een eenheid.god is één
quote:
edit - nee, je moet het niet zien als dat god, jezus en de heilige geest 1 persoon is, zij zijn een eenheid.god is één
hoe moet ik dit uitleggen..
god, jezus en de heilige geest waren er al vanaf het allereerste begin, of beter gezegd hebben altijd bestaan.
god heeft zich op drie manieren geopenbaard: als zichzelf, als zijn zoon jezus en als de heilige geest. hun gedachten zijn hetzelfde, zij willen hetzelfde en ze voelen hetzelfde.
de openbaring van god als jezus gebeurde toen jezus als mens werd geboren om aan het kruis voor onze zonden te sterven, zodat wij eeuwig leven konden hebben. dat was gods doel.
de openbaring van de heilige geest was nodig om de plek van jezus op te vullen op aarde als hulp voor de mensen, toen jezus naar de hemel ging.
het zijn dus alledrie aparte personen waarvan jezus en de heilige geest allebei 1 oorsprong hebben, namelijk god. zij zijn wat dat betreft één, dus niet één in persoon. daarom kun je ook niet zeggen dat christenen meerdere goden aanbidden.
uhm.. volgens mij is het nog niet duidelijk
quote:ja dan is het dus geen eenheid maar een groep.
op vrijdag 24 oktober 2003 16:19 schreef #ANONIEM het volgende:
3 verschillende dingen die toch samenwerken als eenheid...
persoonlijk heb ik denk ik een andere visie over wat dit nou weer precies inhoudt dan fbtje, maar laten we daar maar niet te ver over ingaan.
het klopt in ieder geval wel dat het een eenheid is, het uit zich alleen anders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |