Okeej het zit zo: Ik ga volgende week voor 5 dagen naar de ardennen, om te survivalen. Dat wordt iets van 6 uur lopen per dag met een grote rugzak met daarin tent, eten, alles eigenlijk wat je die week nodig hebt. Ik ga dan Abseilen, boomhut bouwen, kanoën, grottentocht, touwbrug maken en nog meer van dat soort dingen waar je vies van wordt
Nou ja je hoort het al ik ben hier niet echt mee bekend en al helemaal geen expert met wat je mee moet nemen. Ik dacht zelf al aan warme kleren want ik zie buiten dat het sneeuwt
Dus..
- Wat kan ik het beste mee nemen als eten? (Avond, middag, lunch)
- Wat voor kleren kan ik het beste aandoen? (Ik heb zelf vooral kleren in de richting van puntschoenen-heupbroek-hemdjes. En heb het idee dat dat niet echt ideaal is om in te survivalen, waar kan ik dan het beste goede kleren kopen die wel warm en bruikbaar zijn?)
- Wat voor schoenen kan ik het beste meenemen (Ik heb zelf al op 5 verschilende bergschoenen gelopen, maar ik kreeg er echt ZO een pijn van in me voet.. Maar.. Ik moet wel schoenen hebben die stevig zijn bij me enkel en zo.. Weet iemand dan misschien schoenen die ik wel mee kan nemen?)
- Waar kan ik het beste in/op slapen? (Ik heb zelf zo'n mummy slaapzak en een groen ruberachtig matje.. Alleen is het zo dat ik een ontzettende kouwkleum ben en het nu al ontzettend koud heb 's nachts en al slaap met twee dekens)
- Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken? We trekken dus zeg maar een beetje rond in de ardennnen, bij Houfalize en we gaan dus zeg maar gewoon ergens midden in het bos staan, niet dat er enige sanitaire voorzieningen zijn.
- O, ja ik moet zelf me eten klaar maken, en dan ook pannetjes mee nemen. Er komt zeg maar een kampvuur en daar moet je dan je eten boven warmen.. Iemand een idee hoe ik die pannetjes vast kan houden? Want lijkt me niet dat ik het gewoon midden in het kampvuur kan gooien.
Alvast bedankt
Ow ja.
verder is toiletpapier heel handig. en zou ik niet teveel meenemen want je moet het allemaal meeslepen.
verder je kan je pannetje gewoon op het vuur zetten maar zorg dan wel voor een klem en je moet het niet erg vinden dat de pan van buiten zwart word.
en als je voor je eigen eten moet zorgen kijk dan bij een outdoorzaak voor makkelijk eten. is een beetje duur maar licht vult goed en geeft meer dan genoeg energie en neemt niet veel ruimte in.
nog meer vragen
[Dit bericht is gewijzigd door Hubs op 24-10-2003 09:02]
quote:Nou zij regelen niks.. Volgens mij alleen het ontbijt. Ik ga met school. Maar het probleem is ik heb geen oude kleren! Dus waar kan ik kleren die geschikt zijn kopen?
Op vrijdag 24 oktober 2003 08:48 schreef trabart het volgende:
veel oude warme klerenvoor de rest moet je maar navragen wat zij regelen, de rest moet je zelf aan denken. is per organisatie verschillend natuurlijk he
quote:Hoeveel kost zo'n fleeceslaapzak ongeveer? Op mijne stond dat ie maximaal tot -5 kon.. En hoeveel kost zo'n reddeningsdeken en waar kan ik dat kopen? En uhm.. wat voor schoenen raad je me aan? Want ik heb ook wel timberlands maar denk niet dat m'n moeder dat nou zo een succes vindt aangezien zij ze betaald heeft..
Op vrijdag 24 oktober 2003 08:57 schreef Hubs het volgende:
je moet oude kleren menemen die stevig zijn.
en met dit weer bij voorkeur ook een beetje snel opdrogen dus geen spijkerbroeken want die doen daar een hele dag over.
Verder is het verstandig om stevige (water)dichte schoenen aan te doen die je bij voorkeur al vaker hebt aangehad zodat ze een beetje ingelopen zijn. (als ze ingelopen zijn heb je waarschijnlijk ook minder last van je voet)
Voor slapen zo ik even kijken want voor temperatuur er op je slaapzak als waarden word opgeven. en als je koukleum bent stle er dan een paar graden bij op. (je kan bij de perry sport fleece slaapzakken kopen die je in je normale zak kan doen waardoor het veel warmer word.
En ik zou iets van een aluminium ondermat onder je matje doen (zilverkleurige reddingsdeken kan ook) zodat je geen lichaamswarmte verliest aan de bodem)
veel scces
Warme sokken (wol of skisokken, als je echt duur wil doen kun je sokken van Falke kopen, die hebben een dubbele voetzool.
Schoenen is moeilijk, dat is n.l. heel persoonlijk. belangrijk is om veel soorten uit te proberen en de fijnste (niet altijd de duurste) te nemen. En ze daarna goed inlopen. Niet wachten totdat je ze echt nodig hebt.
Dump dat groene matje en ga een selfinflating isomat halen. Dat slaap velemalen beter. (warmer en comfortabeler)
Koken. maak je vuur niet te groot anders is het te warm. tip:(kant en klaar maaltijden van struik zijn handig voor als het koken niet zo wil lukken)
Als je nog vragen hebt, laat het maar ff weten.
een goeie slaapzak is ook aan te raden, ik heb 1 en die houd je warm tot - 12 ofzo.. geweldig ding!
wc papier
ojah iets waar je vuur mee kan maken, aanstekers oid... voor een paar centen heb je 1 die niet uit kan waaien.
een goed zwitserszakmes is ook altijd handig
veel plezier trouwens, ik heb het ook gedaan... was echt een leuke ervaring!
laat je weten hoe het was??
quote:Ehm de mijne koste toen nog ongeveer 30 gulden(!) Je kan er zo in slapen. Je zult iig niet bevriezen maar comfortabel is anders. En ik z´on zak geeft 8 graden extra dus dan kom je bij -13 uit en dat moet genoeg zijn. Het is BTW de perry Mongoose. die ook als losse zomerzak te gebruiken is
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:03 schreef MaRySe het volgende:[..]
Hoeveel kost zo'n fleeceslaapzak ongeveer? Op mijne stond dat ie maximaal tot -5 kon.. En hoeveel kost zo'n reddeningsdeken en waar kan ik dat kopen? En uhm.. wat voor schoenen raad je me aan? Want ik heb ook wel timberlands maar denk niet dat m'n moeder dat nou zo een succes vindt aangezien zij ze betaald heeft..
quote:Of Compeed of Second skin..
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:17 schreef soulfly1983 het volgende:
nog een tip!
blarenpleisters!
van hansaplast zijn ze geloof ik, ze zijn wel prijzig... maar ze doen wonderen!
quote:Okeej.. En thermoondergoed, is dat wat?
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:05 schreef Maximus.Proximus het volgende:
Het is niet zo belanrijk om "warme" kleding te hebben, maar je moet zorgen dat je je kleding in meerder lagen draag. bijv. (extreem geval) t-shirt met daar overheen een dikke donsjas. is minder warm dan t-shirt-bloes-fleesetrui-regenjack.
Hoe meer lagen hoe meer isolerende lagen je creeert en een bijkomend voordeel is dat je dingen uit kunt doe als je het te warm hebt.
quote:Nou hier liggen nog wel iets van 5 paar wandelsokken voor in bergschoenen dus dat zit wel goed
Warme sokken (wol of skisokken, als je echt duur wil doen kun je sokken van Falke kopen, die hebben een dubbele voetzool.
quote:Ik heb hier thuis 5 paar staan, waarvan 1 van mij zelf waar ik ongeveer 2 zomers op gelopen heb, heel, heel lang geleden. Maar die schoenen doen allemaal zo'n pijn aan m'n voetbed, alsof de zool te stug is.
Schoenen is moeilijk, dat is n.l. heel persoonlijk. belangrijk is om veel soorten uit te proberen en de fijnste (niet altijd de duurste) te nemen. En ze daarna goed inlopen. Niet wachten totdat je ze echt nodig hebt.
quote:Selfinflating isomat? Wat is dat? Waar koop je dat? Hoeveel kost dat? Ow als ik het mij goed herriner het dat groene matje een kari-matje
Dump dat groene matje en ga een selfinflating isomat halen. Dat slaap velemalen beter. (warmer en comfortabeler)
quote:Ik ben naar de winkel geweest.. En struik bestaat niet meer! Ik had al wel Spaghetteria van Knor gevonden. Moet je er water bij gooien en dan warmen. Maar hoe zet ik dat in het vuur? Ik bedoel of ik hou het vast en brand me handen want lijkt me niet dat je een pannetje midden in het kampvuur kan zetten?
Koken. maak je vuur niet te groot anders is het te warm. tip:(kant en klaar maaltijden van struik zijn handig voor als het koken niet zo wil lukken)
quote:Okeej dank je wel
Als je nog vragen hebt, laat het maar ff weten.
quote:idd ik had compeed... kon even niet op de naam komen.
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:20 schreef Maximus.Proximus het volgende:[..]
Of Compeed of Second skin..
quote:Ja de school zorgt voor water
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:09 schreef soulfly1983 het volgende:
als de school voor water zorgt... waar ik vanuit ga..
heeft unox hele handige complete maaltijden in blik.. je kan het blikje gewoon een poosje in kokend water doen, en klaar is je eten.
ik ken ook iemand die verpakke pannenkoeken op die manier warm heeft gemaakt... dat lukte ook goed.
lekker warm en het vult goed![]()
quote:Ja ik heb eentje tot -5 en ga waarschijnlijk zo'n fleeceslaapzak voor er in kopen wat Maximus.Proximus zei.. Op school zeiden ze dat je er ook gewoon een laken zak om en in kon doen tegen de kou?
een goeie slaapzak is ook aan te raden, ik heb 1 en die houd je warm tot - 12 ofzo.. geweldig ding!
quote:Ja dat is echt een goede
wc papier![]()
quote:Waar koop ik zo eentje die niet uit kan waaien? Gewoon bij de sigarenboer? En is een gasbrander iets om mee te nemen? Ik weet niet beter dan dat me vader daar altijd de openhaard, kampvuur en bbq mee aanmaakte..
ojah iets waar je vuur mee kan maken, aanstekers oid... voor een paar centen heb je 1 die niet uit kan waaien.
quote:Ja, ik neem een opinel mee.. Eet ik altijd mee dus waarom nu niet..
een goed zwitserszakmes is ook altijd handig![]()
quote:Dank je en ik laat zeker weten hoe het was..
veel plezier trouwens, ik heb het ook gedaan... was echt een leuke ervaring! laat je weten hoe het was??
quote:Okeej ik denk dat ik die dan maar eventjes ga kopen
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:12 schreef Hubs het volgende:[..]
Ehm de mijne koste toen nog ongeveer 30 gulden(!) Je kan er zo in slapen. Je zult iig niet bevriezen maar comfortabel is anders. En ik zZ<caron>on zak geeft 8 graden extra dus dan kom je bij -13 uit en dat moet genoeg zijn. Het is BTW de perry Mongoose. die ook als losse zomerzak te gebruiken is.
quote:Ja en die ook dan maar..
een reddingsdeken kost ongeveer 2.5 euro en is in ierdere outdoorzaak of misschien grote sportzaak te krijgen en soms ook in de dump.
quote:Nou me Timberlands zijn van suede.. Dus dat invetten zal niet echt gaan.. Ik denk dat het dan maar gewoon 1 van die paar bergschoenen wordt die ik thuis heb staan? En ik hoorde ook nog zo iets van kisten?
En wat betrefd schoenen zo stevig mogelijk, warm, bij voorkeur waterdicht ivm sneeuw en rivieren oversteken. Timberlands kunnen wel ze zijn stevig hebben goede zolen en als je ze goed invet zijn ze redelijk waterdicht. je eigenlijk nu geen schoenen meer kopen want je moet ze dan nog inlopen en dan krijg je bijna zeker blaren en last van je voet. terwijl dit veel minder is als ze ingelopen zijn.
En je kan ze gewoon weer schoonmaken als je thuis bent.
quote:Nou ehh.. Ik ga met mijn school? En volgens mij gaan we niet echt met een organisatie? We gaan met 4 groepjes van 10 leerlingen en dan nog 2 begeleiders per groep.. Ik weet wel dat 1 van die begleiders een tweelingbroer heeft die in de Ardennen, bij Houfalize werkt, als survival-meneer. En die gaat ook mee survivalen.
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:16 schreef Maximus.Proximus het volgende:
Met welke organistatie ga je. Heb n.l. jarenlang zelf voor verschillende gewerkt. (ben niet nieuwsgiering, maar wil het wel graag weten)
quote:Jaaa pleisters!!
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:17 schreef soulfly1983 het volgende:
nog een tip!
blarenpleisters!
van hansaplast zijn ze geloof ik, ze zijn wel prijzig... maar ze doen wonderen!
quote:Zijn 'gewone' pleisters ook goed?
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:20 schreef Maximus.Proximus het volgende:[..]
Of Compeed of Second skin..
ik weet niet of ze bij jullie een intercamp ofzo hebben...
daar verkopen ze bv ook goeie aanstekers.
anders gewoon bij een tabakzaak vragen naar aanstekers die niet uitkunnen waaien
een zakmes met blikopener enzo das handig.
wat missen ook wel lekker is... opkikkertje, of een andere soort soep.
zit wat zout in, en geeft wat energie.
ojah, misschien heel stom, en je denkt er niet snel aan.
extra veters... stel je voor dat een veter knapt, dan kan je je schoen niet meer dicht doen... dat loopt vervelend.
met survival wil dat weleens gebeuren, want je loopt wel overal doorheen.
ik hoop dat je wat aan de tips hebt... ik zal nog eens nadenken wat ik mee had, als ik wat vergeten ben hoor je het!
ojah neem niet te veel mee, je moet wel alles mee dragen.
quote:gewone zou ik ook meenemen ja... maar ook compeed.
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:35 schreef MaRySe het volgende:[..]
Zijn 'gewone' pleisters ook goed?
quote:Ik heb net deze zaklamp gekocht:
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:38 schreef soulfly1983 het volgende:
een zaklamp is ook handig...
wil je echt een goeie... maglitezijn wel wat duurder, maar echt wel goed.
quote:Ow okeej doe ik dat wel.. En een gasbrander??
ik weet niet of ze bij jullie een intercamp ofzo hebben...
daar verkopen ze bv ook goeie aanstekers.
anders gewoon bij een tabakzaak vragen naar aanstekers die niet uitkunnen waaien.
quote:Jah ik neem opinel mee en heb verder niet echt blikjes om open te maken want die zijn alleen maar zwaar
een zakmes met blikopener enzo das handig.
quote:Ik had wat pakjes cup-a-soep gekocht
wat missen ook wel lekker is... opkikkertje, of een andere soort soep.
zit wat zout in, en geeft wat energie.
quote:Jah daar had ik ook al aan gedacht
ojah, misschien heel stom, en je denkt er niet snel aan.
extra veters... stel je voor dat een veter knapt, dan kan je je schoen niet meer dicht doen... dat loopt vervelend.
met survival wil dat weleens gebeuren, want je loopt wel overal doorheen.
quote:Okeej is goed dank je
ik hoop dat je wat aan de tips hebt... ik zal nog eens nadenken wat ik mee had, als ik wat vergeten ben hoor je het!
ojah neem niet te veel mee, je moet wel alles mee dragen.
quote:Serieus? Oh das wel handig dan..
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:40 schreef soulfly1983 het volgende:[..]
gewone zou ik ook meenemen ja... maar ook compeed.
die zijn speciaal voor blaren... werkt als een tweede huid.
je plakt ze erop en je kan weer verder... geen last van pijn enzo
quote:Dan denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken. Meestal met scholen valt het survivalen (is dit nederlands?) wel mee. Leraren hebben de neiging om dingen enorm op te blazen. Het belangrijkste van zo'n week is gewoon lol hebben.
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:34 schreef MaRySe het volgende:[..]
Nou ehh.. Ik ga met mijn school? En volgens mij gaan we niet echt met een organisatie? We gaan met 4 groepjes van 10 leerlingen en dan nog 2 begeleiders per groep.. Ik weet wel dat 1 van die begleiders een tweelingbroer heeft die in de Ardennen, bij Houfalize werkt, als survival-meneer. En die gaat ook mee survivalen.
quote:als school voor warm water zorgt.. waarom zou jij dan 1 mee nemen?
Ow okeej doe ik dat wel.. En een gasbrander??
veters kan je aan elkaar knopen jah..maar of dat zo'n succes is weet ik niet.
en wat wegen een extra paar veters nou?
de lamp ken ik verder niet... heb zelf altijd maglites gehad, vandaar.
succes verder
quote:Ja dat is waar..
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:53 schreef Maximus.Proximus het volgende:[..]
Dan denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken. Meestal met scholen valt het survivalen (is dit nederlands?) wel mee. Leraren hebben de neiging om dingen enorm op te blazen. Het belangrijkste van zo'n week is gewoon lol hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |