maar yvonne & ik hebben het idee dat we op het moment een beetje 'vast' zitten. we zijn opzoek naar een nieuwe impuls voor c&h.
nu kunnen wij daar wel met z'n tweetjes over gaan bomen, maar jullie -de users- zijn er ook nog!
en hoe meer mensen meedenken, hoe meer ideetjes er komen.
vandaar onze vraag aan jullie: wat voor topics/onderwerpen zouden jullie graag willen zien in cultuur & historie?
denk daarbij aan bijv. aan het draagvlak van c&h. is er nog iets wat daarbij zou kunnen?
wees creatief en houd je vooral niet in. alle nieuwe ideeën zijn welkom!
yvonne & natalie
vooral de verhalen van yvonne als ze weer een dagje naar ieper geweest is (samen met foto's) vind ik heerlijk om te lezen. maar ook andere uitjes met als onderwerp historie vind ik heerlijk om te lezen
quote:die gaan er vast rond 11-11 weer komen!
op dinsdag 14 oktober 2003 11:49 schreef mvt het volgende:
reportages over leuke dagjes uit (heb ik ooit al een keer gezegd).vooral de verhalen van yvonne als ze weer een dagje naar ieper geweest is (samen met foto's) vind ik heerlijk om te lezen. maar ook andere uitjes met als onderwerp historie vind ik heerlijk om te lezen
maar het zou inderdaad geweldig zijn als we dit soort topics vaker hadden.
en kennis van elkaars culturele en historische achtergronden helpt in het begrip kweken van elkaar.
dus : nog verder terug de geschiedenis en ook meer buiten europa kijken.
quote:in principe mag dat al in c&h: faq cultuur en historie
op dinsdag 14 oktober 2003 12:12 schreef shark.bait het volgende:
iets dat ook in lit hoort. een topic waar je kan vertellen over een museum/expositie waar je naar toe bent geweest, en hoe het je beviel. in c&h de historische musea, in lit de kunstige musea. gezien de aard van fok geen stormlooptopic, maar lijkt mij wel leuk.
quote:volgens mij is het meer zo dat de topics over het kunstobject meer iets zijn voor lit en de topics over de betekenis meer voor c&h. mooi voorbeeld is bijvoorbeeld guernica. een topic over hoe mooi dat schilderij is is meer voor lit. eentje waar het gaat over wat het allemaal voor betekenis heeft zie ik weer eerder in c&h
op dinsdag 14 oktober 2003 12:31 schreef natalie het volgende:[..]
in principe mag dat al in c&h: faq cultuur en historie
alleen ik snap wat je bedoelt. musea is cultuur, maar kunst 'hoort' in lit. maar wat doe je bijv. met historische kunst?
yvonne en ik hadden het net nog over precies hetzelfde. toevallig dat je het zelf ook aan haalt![]()
het ligt natuurlijk ook hoe het topic verder loopt e.d.
maar gesprekken over musea die je bezocht hebt mogen in c&h.
quote:dat heb je goed gezien
op dinsdag 14 oktober 2003 12:35 schreef mvt het volgende:volgens mij is het meer zo dat de topics over het kunstobject meer iets zijn voor lit en de topics over de betekenis meer voor c&h. mooi voorbeeld is bijvoorbeeld guernica. een topic over hoe mooi dat schilderij is is meer voor lit. eentje waar het gaat over wat het allemaal voor betekenis heeft zie ik weer eerder in c&h
toch worden topics mbt musea veel in lit geopend, terwijl ze ook prima in c&h kunnen.
quote:als ik naar die expositie in het historisch museum te leiden ben geweest (van dat egyptische spul) dan zou ik in het topic in c&h mijn ervaringen kunnen neerzetten. en hans holbein is zowel qua kunst als qua historie erg leuk. hij heeft desiderius erasmus en thomas moore geschilderd. en dat vind ik een hele mooie expo (in het mauritshuis in den haag)
op dinsdag 14 oktober 2003 12:37 schreef natalie het volgende:
dat heb je goed gezien
het ligt inderdaad aan de intentie waarmee het topic is geopend. (en ook hoe het topic verder loopt)toch worden topics mbt musea veel in lit geopend, terwijl ze ook prima in c&h kunnen.
ik zal die faq ff goed doorlezen
[dit bericht is gewijzigd door shark.bait op 14-10-2003 12:51]
quote:dan doe je het toch gewoon hier, desnoods trekt isa het wel naar lit
op dinsdag 14 oktober 2003 12:45 schreef shark.bait het volgende:[..]
als ik naar die expositie in het historisch museum te leiden ben geweest (van dat egyptische spul) dan zou ik in het topic in c&h mijn ervaringen kunnen neerzetten. en hans holbijn is zowel qua kunst als qua historie erg leuk. hij heeft desiderius erasmus en thomas moore geschilderd. en dat vind ik een hele mooie expo (in het mauritshuis in den haag)
quote:die mag gewoon in c&h. geen enkel probleem.
op dinsdag 14 oktober 2003 12:45 schreef shark.bait het volgende:als ik naar die expositie in het historisch museum te leiden ben geweest (van dat egyptische spul) dan zou ik in het topic in c&h mijn ervaringen kunnen neerzetten. en hans holbein is zowel qua kunst als qua historie erg leuk. hij heeft desiderius erasmus en thomas moore geschilderd. en dat vind ik een hele mooie expo (in het mauritshuis in den haag)
quote:ja precies, dat idee had ik ook...behalve als het over dingessen gaat
op dinsdag 14 oktober 2003 12:50 schreef meiske78 het volgende:
ik ben er persoonlijk wel voor om de kunsttopics naar c&h te verhuizen. kunst als onderdeel van cultuur. de kunst is in lit toch een ondergeschoven kindje geworden. vooral na de naamsverandering van dat forum. ik weet dat posten over kunst er nog steeds 'mag', maar echt uitgenodigd voel ik me er niet meer. de gemiddelde fokker mag dan niet veel om kunst geven, als je de onderwerpen zo wegstopt, weet je tenminste zeker dat er niet over gepraat wordt.
quote:het is niet alleen voor de users een probleem, helaas.
op dinsdag 14 oktober 2003 14:26 schreef meiske78 het volgende:
dat topic hoort sowieso in c&h. zoals je zegt 'kunst in historisch oogpunt'. en het is een cultureel verschijnsel. maar goed.
het is blijkbaar voor veel mensen lastig te bepalen waar een topic 'hoort'. dat duidt dus op een kunstmatige scheiding. die scheiding zou veel duidelijker zijn als de kunst in zijn geheel hier naartoe zou komen en lit zich bezig blijft houden met taalkundige dingen en boeken/schrijvers etc.
dat toernooi van mij en jou natalie was toch een succes. veel users van buiten c&h met veel reacties en views.
ik zeg bewust laagdrempelig want het toernooi van trence had een beter vervolg verdiend. mythologie is niet een onderwerp wat bij iedereen interesse wekt en bekendheid geniet. door tijdgebrek heeft trence ook niet voldoende tijd erin kunnen steken en dat is zeker bij een toernooi als die van hem nodig wil je het draaiende houden.
de vraag is welke kant je op wilt met dit subforum. wil je meer users aantrekken dan zal het wat attractiever moeten worden. je zegt zelf al dat het raad je plaatje een enorm succes is. dit soort spelletjes horen er ook zeker bij naast de serieuze onderwerpen.
je kan je ook puur en alleen richten op het verbreden van c&h door meer onderwerpen zoals idd kunsttopics of verhalen van reizigers/vakantiegangers die vooral de culturele aspecten hebben bezocht van een land.
quote:waar ik al een klein beetje mee begonnen ben, niet op de culturele aspecten, maar de geschiedenis
op woensdag 15 oktober 2003 01:59 schreef quasar_de_duif het volgende:je kan je ook puur en alleen richten op het verbreden van c&h door meer onderwerpen zoals idd kunsttopics of verhalen van reizigers/vakantiegangers die vooral de culturele aspecten hebben bezocht van een land.
ik zat ook te denken om de chat wat meer leven in te blazen, iemand eens uitnodigen over zijn of haar stokpaardje te laten vertellen en vragen te beantwoorden.
wat meer uitjes te doen.
en idd kijken of we iedere maand een goed tournament kunnen houden, veel werk hoor
kijk, het is geen kunst om hier allerlei laagdrempelig spul te posten, maar willen we dat, willen we publiek trekken dat amper een discussie gaande kan houden, of willen we toch een redelijk niveau handhaven?
quote:'t is natuurlijk hartstikke leuk om zoiets te organiseren. één persoon die over zijn of haar grote hobby/interesse vertelt en er samen met de users een gezellige chat-avond van maken.
op woensdag 15 oktober 2003 07:44 schreef yvonne het volgende:ik zat ook te denken om de chat wat meer leven in te blazen, iemand eens uitnodigen over zijn of haar stokpaardje te laten vertellen en vragen te beantwoorden.
wat meer uitjes te doen.
en idd kijken of we iedere maand een goed tournament kunnen houden, veel werk hoor
quote:het liefste wel, natuurlijk
kijk, het is geen kunst om hier allerlei laagdrempelig spul te posten, maar willen we dat, willen we publiek trekken dat amper een discussie gaande kan houden, of willen we toch een redelijk niveau handhaven?
quote:túúrlijk wel.
op donderdag 16 oktober 2003 13:39 schreef ryan3 het volgende:
geef je op mijn suggesties geen antwoord, natalie?
quote:- rjp loopt super! maar ik ben bang dat als we teveel gaan 'splitsen' dat we op een gegeven moment 5 rjp-topics onder elkaar krijgen. dat kan niet de bedoeling zijn. c&h is natuurlijk veel meer dan alleen rjp. maar wie weet een goed idee voor de toekomst
naast know your dead germans als nieuwe rjp variant, zou het misschien leuk zijn om thema-weken te organiseren. d.w.z. iedereen die zich geroepen voelt opent, georganiseerd door natalie, een aantal topics over een bepaald thema, misschien voorafgegaan door een sticky met een inleiding op het thema. bijvoorbeeld: oude grieken, romeinen, middeleeuwen, renaissance, vikingen, de middeleeuwse stad, franse revolutie, marxisme, koude oorlog enz. enz.
- thema-topics lijkt ons een goed plan!
zo kunnen we een bepaalde maand bijv. uitroepen tot: 'maand van de franse revolutie' oid.
maar dan wel bij voorkeur met thema-onderwerpen die we niet dagelijks lezen in c&h. over bijv. woii en hitler gaan al zoveel topics. daar hoeft niet nog eens een thema-topic aan vast geknoopt te worden.
maar "grieken, romeinen, middeleeuwen, renaissance, vikingen, de middeleeuwse stad", kunnen dan weer prima.
hoe zie je het zelf precies?
we zijn benieuwd!
quote:even snel. ik moet weg, maar een thema-maand is nog leuker idd. gaat wel wat preparatie in zitten en het moet een beetje georagiseerd verlopen. ook eens een onderwerp los van wo 1 of 2 lijkt me idd leuk. voorbeeld: romeinse tijd. kun je via allerlei aspecten benaderen. ben weg...
op donderdag 16 oktober 2003 14:08 schreef natalie het volgende:[..]
túúrlijk wel.
maar je moet me wel effies tijd gunnen om te overdenken en te bespreken
[..]- rjp loopt super! maar ik ben bang dat als we teveel gaan 'splitsen' dat we op een gegeven moment 5 rjp-topics onder elkaar krijgen. dat kan niet de bedoeling zijn. c&h is natuurlijk veel meer dan alleen rjp. maar wie weet een goed idee voor de toekomst
- thema-topics lijkt ons een goed plan!
zo kunnen we een bepaalde maand bijv. uitroepen tot: 'maand van de franse revolutie' oid.maar dan wel bij voorkeur met thema-onderwerpen die we niet dagelijks lezen in c&h. over bijv. woii en hitler gaan al zoveel topics. daar hoeft niet nog eens een thema-topic aan vast geknoopt te worden.
maar deze: grieken, romeinen, middeleeuwen, renaissance, vikingen, de middeleeuwse stad, kunnen dan weer prima.hoe zie je het zelf precies?
we zijn benieuwd!
quote:dus resumerend: een thema 1 maand lang en een aftrap als sticky om het onderwerp en de periode te bepalen, met eventueel suggesties voor topics. zo'n onderwerp kan bijvoorbeeld ook gaan over een bepaalde streek in nederland, zodat je er musea aan kunt koppelen en volkscultuur.
op donderdag 16 oktober 2003 14:14 schreef ryan3 het volgende:[..]
even snel. ik moet weg, maar een thema-maand is nog leuker idd. gaat wel wat preparatie in zitten en het moet een beetje georagiseerd verlopen. ook eens een onderwerp los van wo 1 of 2 lijkt me idd leuk. voorbeeld: romeinse tijd. kun je via allerlei aspecten benaderen. ben weg...
quote:bedenk wel dat je erg veel werk eraan hebt, als mod en user, veel zoeken, stukjes in eigen woorden schrijven, plaatjes zoeken, etcetc
op donderdag 16 oktober 2003 22:21 schreef ryan3 het volgende:[..]
dus resumerend: een thema 1 maand lang en een aftrap als sticky om het onderwerp en de periode te bepalen, met eventueel suggesties voor topics. zo'n onderwerp kan bijvoorbeeld ook gaan over een bepaalde streek in nederland, zodat je er musea aan kunt koppelen en volkscultuur.
november zou een mooie maand zijn voor ww1
11-11 einde oorlog
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |