quote:Volslagen flauwekul als je het mij vraagt. Waarom zou een school een leerling, die de Nederlandse taal onvoldoende beheerst naar Have/VWO sturen?
Bron: ANPVolgens inspecteur T. Storimans van de Inspectie van het Onderwijs weren een aantal scholen voor voortgezet onderwijs in Den Haag allochtone leerlingen. Ze zouden deze leerlingen afwijzen omdat de scholen bang zijn dat blanke ouders hun kinderen anders bij een andere school aanmelden.
Concrete voorbeelden kent Storimans volgens een woordvoerder van de Inspectie echter niet. Daarom onderneemt ze ook geen actie.
Storimans zegt dat vooral talentvolle allochtone kinderen het slachtoffer worden. Het gaat om kinderen die van hun basisschool het advies Havo of Vwo krijgen. Doordat de allochtone kinderen de Nederlandse taal echter onvoldoende beheersen, leggen ze de Cito-eindtoets vaak matig af. Sommige scholen voor voortgezet onderwijs grijpen dat aan om hen niet toe te laten.
Bovendien, kinderen die in zes jaar lagere school nog slecht Nederlands spreken, hm.. waar zou dat nu aan te danken zijn? Over weigeren te integreren gesproken!
Bovendien is het deels ook de schuld van de betreffende school; kennelijk is er niet genoeg aandacht gegeven aan het bijbrengen van de correcte taal aan die kinderen.
Dat oude allochtonen de taal nauwelijks spreken kan ik met moeite accepteren, dat jonge kinderen die meestal hier geboren zijn de taal slecht beheersen kan er écht niet mee door.
Tijd voor verplichte Nederlandse lessen na school - ook voor de ouders - en een strenger integratiebeleid.
Wat vinden jullie hier nu van?
quote:Van horen zeggen dus.
Concrete voorbeelden kent Storimans volgens een woordvoerder van de Inspectie echter niet. Daarom onderneemt ze ook geen actie.
quote:Ik zou zelfs meer gaan voor "Racisme" of gewoon een lastercampagne. Gezien de nadruk die deze inspecteur legt op "blanke" ouders, zonder ook maar een greintje bewijs te hebben.
Op donderdag 9 oktober 2003 21:45 schreef tvlxd het volgende:Van horen zeggen dus.
Mevrouw heeft gewoon een hekel aan "blanke" nederlanders, nee wacht maak daar maar gewoon van: ze heeft een hekel aan "blanken".
quote:wat een mafkees..
Op donderdag 9 oktober 2003 21:45 schreef tvlxd het volgende:[..]
Van horen zeggen dus.
en dan als blank iemand schreeuwen dat er teveel zwarte scholen zijn!!! belachelijk, men maakt het er zelf naar!
quote:je hebt gehoord van aangepaste CITO toetsen voor allchtoonjtes?
Op donderdag 9 oktober 2003 23:56 schreef Meh7 het volgende:
Nou nou, zo geweldig was mijn Nederlands na de basischool nou ook weer niet. Dat komt met de tijd wel denk ik, vooral bij Vwo of Havo. Een slappe smoes om leerlingen niet aan te nemen. Ze willen hun scholen gewoon zo "wit" mogelijk houden. Gaat lekker zo.
juist. als je zelfs daar een onvoldoende voor haalt heb je echt wel een IQ van onder de 80.
Dan kan ik zeer goed begrijpen dat ze die gehandicapte kinderen niet op VWO willen hebben.
ENne, dat stukje van die kut is gewoon laster.
Juist!!!
quote:Precies. Een lage CITO-toets score is meer dan een valide reden om leerlingen te weigeren.
Op vrijdag 10 oktober 2003 04:39 schreef speedfreakssj het volgende:[..]
je hebt gehoord van aangepaste CITO toetsen voor allchtoonjtes?
juist. als je zelfs daar een onvoldoende voor haalt heb je echt wel een IQ van onder de 80.
Dan kan ik zeer goed begrijpen dat ze die gehandicapte kinderen niet op VWO willen hebben.
ENne, dat stukje van die kut is gewoon laster.
quote:Waarom omdat jij het eens bent met die lasterende slet? Ze mag blij zijn dat ze niet word aangeklaagd wegens smaad en laster. Ook leuk om te zien hoe jij haar verdedigt en hoe jij haar aanname voor waar aanneemt terwijl ze zelf toegeeft geen greintje bewijs te hebben.
Op donderdag 9 oktober 2003 23:16 schreef TimmyAsd het volgende:
verwachte eigenlijk een stormloop topic...
Racist!
quote:Ik ben met je eens dat je niet de kinderen de schuld kan geven van de taalachterstand. Dat is toch echt de schuld van ouders en omgeving. Als iemand HAVO of VWO kan doen, moet hij gewoon taalondersteuning krijgen om de achterstand in te lopen. Doen ze toch ook met dyslectische scholieren. Ik vind het voorbarig om gelijk weer discriminatie te gaan roepen met je wit houden. De scholen zitten met de huidige bezetting gewoon niet te wachten op kinderen waar extra tijd in gaat zitten, vooral niet als het puur is omdat ouders de schuldigen zijn. Ouders zijn te lui of dom om hun kids goed nederlands te leren en DUS moet de school het maar doen? Ik ben tegen die houding, want daar komt het wel op neer.
Op donderdag 9 oktober 2003 23:56 schreef Meh7 het volgende:
Nou nou, zo geweldig was mijn Nederlands na de basischool nou ook weer niet. Dat komt met de tijd wel denk ik, vooral bij Vwo of Havo. Een slappe smoes om leerlingen niet aan te nemen. Ze willen hun scholen gewoon zo "wit" mogelijk houden. Gaat lekker zo.
quote:Taal is een belangrijk onderdeel van de opleiding. Als je dat niet beheerst dan hoor je daar niet thuis. Kinderen die niet goed kunnen rekenen halen ook een lage CITO score, ook maar ondersteuning geven om ze de achterstand te laten inhalen? Zo werkt het niet.
Op vrijdag 10 oktober 2003 11:05 schreef freud het volgende:
Ik ben met je eens dat je niet de kinderen de schuld kan geven van de taalachterstand. Dat is toch echt de schuld van ouders en omgeving. Als iemand HAVO of VWO kan doen, moet hij gewoon taalondersteuning krijgen om de achterstand in te lopen. Doen ze toch ook met dyslectische scholieren. Ik vind het voorbarig om gelijk weer discriminatie te gaan roepen met je wit houden. De scholen zitten met de huidige bezetting gewoon niet te wachten op kinderen waar extra tijd in gaat zitten, vooral niet als het puur is omdat ouders de schuldigen zijn. Ouders zijn te lui of dom om hun kids goed nederlands te leren en DUS moet de school het maar doen? Ik ben tegen die houding, want daar komt het wel op neer.
quote:En waarom zou je bang moeten zijn dat dat zou gebeuren? Omdat scholen om gegronde redenen leerlingen weigeren?
Op vrijdag 10 oktober 2003 11:17 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
* KirmiziBeyaz wacht op het moment dat hij de bus niet meer in mag, of alleen achterin mag zitten in de bus
quote:Scholen weigeren alleen al om een 'buitenlandse' naam. En ja, dat heb ik zelf ook ervaren.
Op vrijdag 10 oktober 2003 11:25 schreef nikk het volgende:[..]
En waarom zou je bang moeten zijn dat dat zou gebeuren? Omdat scholen om gegronde redenen leerlingen weigeren?
en ook:
De laatste paar jaar schijnt alles te mogen onder het mom van "een kleine kern verpest het voor de meerderheid, maar om van een aantal problemen af te komen scheren we ze allemaal maar over 1 kam".
Dus nee, ik zou me niet verbazen als er straks een 'regeling' voor bussen/treinen en dergelijke komt. Maar ik kan me ook vergissen.
En nee, ik ben niet verbitterd
quote:Een jkein deel verpest het voor de meerderheid.. Dat kleine deel vind ik te groot om het klein te noemen.
Op vrijdag 10 oktober 2003 11:33 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Scholen weigeren alleen al om een 'buitenlandse' naam. En ja, dat heb ik zelf ook ervaren.
en ook:
De laatste paar jaar schijnt alles te mogen onder het mom van "een kleine kern verpest het voor de meerderheid, maar om van een aantal problemen af te komen scheren we ze allemaal maar over 1 kam".
Dus nee, ik zou me niet verbazen als er straks een 'regeling' voor bussen/treinen en dergelijke komt. Maar ik kan me ook vergissen.
En nee, ik ben niet verbitterd
quote:Dat zou met niets verbazen met zo'n usericon als de jouwe. Maar kun je misschien getallen geven ipv onduidelijke beweringen maken? Om hoeveel mensen gaat het volgens jou, als jij zegt dat dat kleine deel te groot is om klein te noemen? 1, 100, 1000, 1000000? Noem eens wat?
Op vrijdag 10 oktober 2003 11:36 schreef Frans_O het volgende:[..]
Een jkein deel verpest het voor de meerderheid.. Dat kleine deel vind ik te groot om het klein te noemen.
Van zijn leerkracht hoorde ik dat scholen voor het MO wel oor hebben voor het advies van de school, maar dat zelfs twee puntjes te weinig op de cito-score al een afwijzing kan betekenen. Leerlingen mogen, als de basisschool hierop aandringt, dan nog wel een soort van toelatingstest doen aan de hand waarvan de Middelbare school beslist of een leerling wel of niet wordt toegelaten.
Voor mijn zoon twijfel ik overigens tussen Mavo en Havo, maar dan kan hij naar een school die alles onder één dak heeft. (Mits zijn cito-toets goed genoeg is.)
Maar ik zou het schandalig vinden als Nederlandse kinderen met bijvoorbeeld twee puntjes te weinig zouden worden afgewezen, en dat allochtone kinderen met een veel te lage score worden toegelaten, omdat ze nou eenmaal de taal niet beheersen.
Sorry, maar gelijke behandeling voor allen, hoor.
quote:Vind je het erg als ik dit met een korreltje zout neem? Het bericht spreekt niet van een selectiebeleid waarbij de allochtonen worden achtergesteld oid. Het gaat die mevrouw duidelijk om kinderen die niet worden toegelaten vanwege de taalachterstand, niet vanwege hun afkomst. Daarnaast worden deze kinderen niet geweigerd tot de school, ze kunnen er gewoon terecht voor een VMBO opleiding.
Op vrijdag 10 oktober 2003 11:33 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Scholen weigeren alleen al om een 'buitenlandse' naam. En ja, dat heb ik zelf ook ervaren.
quote:Heb jij getallen die kunnen bewijzen dat het wel een kleine groep is?
Op vrijdag 10 oktober 2003 11:39 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Dat zou met niets verbazen met zo'n usericon als de jouwe. Maar kun je misschien getallen geven ipv onduidelijke beweringen maken? Om hoeveel mensen gaat het volgens jou, als jij zegt dat dat kleine deel te groot is om klein te noemen? 1, 100, 1000, 1000000? Noem eens wat?
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 11:40 schreef nikk het volgende:[..]
Vind je het erg als ik dit met een korreltje zout neem? Het bericht spreekt niet van een selectiebeleid waarbij de allochtonen worden achtergesteld oid. Het gaat die mevrouw duidelijk om kinderen die niet worden toegelaten vanwege de taalachterstand, niet vanwege hun afkomst. Daarnaast worden deze kinderen niet geweigerd tot de school, ze kunnen er gewoon terecht voor een VMBO opleiding.
quote:En daar zit de reden. Welk gedeelte is je hier onduidelijk? En juist om deze reden ben ik destijds niet aangenomen op een aantal openbare middelbare scholen, terwijl mijn niveau niet bepaald laag is te noemen. Dat ze geen concrete voorbeelden kan geven wil niet zeggen dat het probleem niet bestaat. Zeg nou zelf, zou jij je kinderen naar een school sturen waar allochtonen komen?
Volgens inspecteur T. Storimans van de Inspectie van het Onderwijs weren een aantal scholen voor voortgezet onderwijs in Den Haag allochtone leerlingen. Ze zouden deze leerlingen afwijzen omdat de scholen bang zijn dat blanke ouders hun kinderen anders bij een andere school aanmelden.
quote:Niet zo selectief quoten:
Op vrijdag 10 oktober 2003 11:44 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
[..]En daar zit de reden. Welk gedeelte is je hier onduidelijk? En juist om deze reden ben ik destijds niet aangenomen op een aantal openbare middelbare scholen, terwijl mijn niveau niet bepaald laag is te noemen. Dat ze geen concrete voorbeelden kan geven wil niet zeggen dat het probleem niet bestaat. Zeg nou zelf, zou jij je kinderen naar een school sturen waar allochtonen komen?
quote:
quote:Iedereen met een beetje gezond verstand kan je vertellen dat het om een kleine groep gaat. Ontwijk de vraag dan ook niet met een wedervraag en probeer gewoon een inschatting te maken van wat jij vind dat niet een kleine groep is.
Op vrijdag 10 oktober 2003 11:41 schreef Frans_O het volgende:[..]
Heb jij getallen die kunnen bewijzen dat het wel een kleine groep is?
quote:Laten we eens de Surinamers nemen dan. Voor hoeveel problemen zorgt deze bevolkingsgroep in de gemiddelde discotheek? Toch komen deze mensen er nauwelijk in.
Op vrijdag 10 oktober 2003 11:41 schreef Frans_O het volgende:[..]
Heb jij getallen die kunnen bewijzen dat het wel een kleine groep is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |