Ik wil hier zelf eens mee aan de slag gaan en ben dus op zoek naar informatie hierover, maar -of het ligt aan mij- het lijkt wel of er nauwelijks iets over dit onderwerp is te vinden. Ik ben benieuwd of er wat moois uitkomt met jullie tips.
quote:Maar hoe moet je in zo'n geval omgaan met bijv. zonlicht. Juist volledig in de zon laten, of half zon, half schaduw op 't gezich om wat meer contrast te krijgen, of is dat vooral een kwestie van wat je zoekt?
Op zondag 5 oktober 2003 20:14 schreef MaartenGrendel het volgende:
Verder is een geringe scherptediepte zo ongeveer de basis van ieder portret, omdat zo de aandacht op het belangrijkste onderwerp; de gefotografeerde persoon, komt te liggen.
Kleurgebruik kan een rol spelen, evenals het creatief gebruik van bestaand licht en kunstlicht (flitsers, reflectoren) om een zo mooi en tevens natuurlijk mogelijk plaatje te krijgen.
Verder is bij de foto's die ik op die site zie volgens mij nogal heftig gebruik gemaakt van filters, of voor de lens of in fotoshop, daar zou ik zelf voorlopig ook maar niet aan beginnen.
puntjes die eerder al genoemd werden:
- Beperkte scherpte diepte
- Zorgen dat je model ontspannen is.
Succes!
quote:Of je model gewoon in de schaduw van een boom of gebouw zetten!
Op maandag 6 oktober 2003 10:01 schreef Oid het volgende:
Als beginnend fotograaf zou ik er dus voor kiezen om of je portret foto's binnen te doen, of een niet heldere dag uit te zoeken.
Verder is de pose van het model erg belangrijk, maar omdat de topicstarter vooral vraagt naar lichtomstandigheden zal ik het hierbij laten.
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 12:22 schreef Subhuman het volgende:[..]
Of je model gewoon in de schaduw van een boom of gebouw zetten!
Verder is de pose van het model erg belangrijk, maar omdat de topicstarter vooral vraagt naar lichtomstandigheden zal ik het hierbij laten.
Lichtomstandigheden en dat op z'n gemak voelen zijn denk ik wel de twee belangrijkste zaken, zodat de foto een gemoedelijke sfeer 'kan' uitstralen (wat ik mee wil beginnen). Op die site spreekt me vooral die zachte sfeer op de foto's aan, het ziet er allemaal "zacht" uit, rustige kleuren, mooie contrasten met zon/schaduw en de "vertrouwende" houding.
Werken met filters e.d., dat kan neem ik aan voorlopig ook gewoon met Photoshoppers, zodat ik nog niet direct dure filters hoef aan te schaffen. Wat zijn dan de belangrijkste effecten in dat geval?
Wat geweldig dat er elders op dit forum gebabbeld wordt over kirke.nl! Ik kan je wel vertellen hoe de foto's gemaakt zijn...
Op een dakterras in de Jordaan, op een veel te vroege ochtend (je kan wat wallen onderscheiden ). Felle zon, dus Maarten (de fotograaf, www.kleinsma.com) heeft een geelfilter gebruikt. Zo krijg je op zwart-wit foto's een mooie grijswaarden-overgang als de lucht heel blauw is.
Hij heeft ook wat kleurfoto's gemaakt in het Oosterpark, maar ik weet niet of hij daar filters voor gebruikt heeft (ik moest me natuurlijk concentreren op het 'model zijn' )
Maarten maakt foto's die spontaan zijn, hij houdt niet van poses. Wij ook niet, we wilden dat het beeld bij de muziek zou passen. Vinden jullie de combi beeld-muziek kloppen?
Na het ontwikkelen en inscannen heb ik ENORM gefotoshopt, lagen, blurren, kleurmanipuleren, you name it. De vormgeefster in mij heeft zich flink uitgeleefd...
De die-hard fotografen onder jullie zullen er jeuk van krijgen, maar ik ben erg blij met Photoshop. Heerlijk programma!
quote:Ja, ja, ja, ja, ja!
Op dinsdag 7 oktober 2003 21:40 schreef Kirke het volgende:
*Kirke bloost: "hebben ze het nou echt over mijn site?"*
quote:Hm, bij het fotograferen dus alleen één kleurfilter.
Wat geweldig dat er elders op dit forum gebabbeld wordt over kirke.nl! Ik kan je wel vertellen hoe de foto's gemaakt zijn...
Op een dakterras in de Jordaan, op een veel te vroege ochtend (je kan wat wallen onderscheiden). Felle zon, dus Maarten (de fotograaf, www.kleinsma.com) heeft een geelfilter gebruikt. Zo krijg je op zwart-wit foto's een mooie grijswaarden-overgang als de lucht heel blauw is.
Hij heeft ook wat kleurfoto's gemaakt in het Oosterpark, maar ik weet niet of hij daar filters voor gebruikt heeft (ik moest me natuurlijk concentreren op het 'model zijn')
quote:Mee eens en zeer zeker!
Maarten maakt foto's die spontaan zijn, hij houdt niet van poses. Wij ook niet, we wilden dat het beeld bij de muziek zou passen. Vinden jullie de combi beeld-muziek kloppen?
quote:Merkbaar
Na het ontwikkelen en inscannen heb ik ENORM gefotoshopt, lagen, blurren, kleurmanipuleren, you name it. De vormgeefster in mij heeft zich flink uitgeleefd...
quote:Leuke effecten met kleur kan je bereiken door 2 lagen over elkaar te leggen en in je layer venstertje te spelen met overlay, screen, multiply etc. Krijg je leuke effecten mee. Voor vragen kan je altijd ff posten, ik weet redelijk wat van Photoshop...
Op woensdag 8 oktober 2003 17:32 schreef Lucske het volgende:
Merkbaar. Het resultaat mag er zijn vind ik, ik ben er van onder de indruk. Toch eens wat meer met photoshop spelen.
quote:Zal het onthouden
Op zondag 12 oktober 2003 11:13 schreef Kirke het volgende:[..]
Leuke effecten met kleur kan je bereiken door 2 lagen over elkaar te leggen en in je layer venstertje te spelen met overlay, screen, multiply etc. Krijg je leuke effecten mee. Voor vragen kan je altijd ff posten, ik weet redelijk wat van Photoshop...
quote:Zie startpost: begin er nu pas mee.
Staan jouw foto's ergens online/op dit forum?
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 21:38 schreef Kirke het volgende:
Kee dan! Weer een fotografieliefhebbert erbij! Superrrr!
quote:Zal best, maar momenteel geen tijd voor, zit in eindexamenjaar.
Wat heel fijn is om een cursus fotografie erbij te doen, zo leer je ook zelf films ontwikkelen en afdrukken. Da's bijna het leukst van heel het 'proces': lekker in de doka knutselen! Vind ik dan.
quote:In eerste instantie kleur. Voor bewerkingen hebben we de pc voorlopig.
Leg je je toe op zwartwit of kleur?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |