Als Janet Frame wint zal ze de Nieuw-Zeelandse spoorwegen opkopen. (Voor 1 miljoen euro, btw?).
quote:Wie heeft volgens jullie recht op de Nobelprijs dit jaar?
**********************EN DAN DIT... ***
Nobel-prijs voor de spoorwegen***************************************
WELLINGTON De Nieuw-Zeelandse auteur
Janet Frame heeft half serieus gezegd
dat ze het spoorwegnet in haar land zal
terugkopen als ze vandaag de Nobelprijs
voor de Literatuur krijgt.De familie
van Frame bezat een deel van dat net.
De spoorwegen zijn geprivatiseerd en in
Amerikaanse handen terechtgekomen.Frame
(79),bekend van onder meer 'A angel at
my table',wordt genoemd als kanshebber
voor de Nobelprijs,waaraan een bedrag
van 1,1 miljoen euro verbonden is.
Het Nobelcomité in Stockholm opent om
13.00 uur de verzegelde envelop met de
naam van Frame,of Coetzee,of Roth,of
Okri,of Atwood,of wellicht Mulisch...
Ook jammer eigenlijk dat ik geen nominatie lijst kan vinden.
Wel even in de gaten houden, denk echter niet dat het Mulisch is (heeft hij eigenlijk wel wat gepubliceerd dit jaar?)
quote:Volgens mij heeft Mulisch niets nieuws gepubliceerd het laatste jaar, maar omdat het een ouvreprijs is, maakt dat denk ik niet uit. Heeft de Nobelprijs wel nominaties?
Op donderdag 2 oktober 2003 04:13 schreef Trence het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet heb bezig gehouden met de Nobelprijzen, vooral omdat die voor Literatuur toch wat meer oeuvre prijzen zijn, toonaangevender voor nieuw talent is bijv. de Bookerprize.Ook jammer eigenlijk dat ik geen nominatie lijst kan vinden.
Wel even in de gaten houden, denk echter niet dat het Mulisch is (heeft hij eigenlijk wel wat gepubliceerd dit jaar?)
-edit- Ik bedoel dus openbare nominaties
Waarom ie de prijs weer niet heeft gewonnen.
quote:Er is geen nominatielijst. Er circuleren wel namen van mogelijke kanshebbers...
Op donderdag 2 oktober 2003 04:13 schreef Trence het volgende:
Ook jammer eigenlijk dat ik geen nominatie lijst kan vinden.
quote:
Met politieke correctheid win je een Nobelprijs
ROME - Wie wint vandaag de Nobelprijs voor literatuur? Vargas Llosa, Mulisch of toch die Arabische dichter van onbesproken gedrag?De ervaren Nobel-watcher kan zelfs uit een onooglijk bericht over het geschuif met data van de Zweedse Academie al het een en ander opmaken. Enkele weken lang vermeldde de website van de Academie dat de datum waarop bekend zou worden gemaakt aan wie de Nobelprijs voor Literatuur 2003 was toegekend, nog niet vaststond. Traditioneel gebeurt dat op een donderdag, vaak begin oktober. Vermoedelijk zou donderdag 9 oktober de grote dag zijn. Maar dinsdag veranderde dat ineens: de Academie-leden hadden besloten en dus zal vandaag, om 13.00 uur, de naam van de bekroonde wereldkundig worden gemaakt.
Conclusie: de Academie kwam er blijkbaar aanvankelijk niet uit, maar tijdens de laatste vergadering is de knoop toch doorgehakt. En dus draaien de geruchtenmachines op volle toeren en schieten er e-mails over de hele wereld met namen van potentiële winnaars en indicaties van welke schrijver vermoedelijk 10 miljoen Zweedse kronen tegemoet kan zien. Literair agenten maken zich op voor pittige onderhandelingen over rechten, uitgevers houden hun adem in.Ingewanden van dode dieren lezen is in vergelijking met Nobel-prijs-watchen een exacte discipline.
Wie wordt het dit jaar? J.M. Coetzee, Mario Vargas Llosa, Carlos Fuentes, Philip Roth, John Updike, Margaret Atwood, Janet Frame of toch, eindelijk, Harry Mulisch? Ze zullen toch niet Don Delillo verkiezen boven Roth, of Cees Nooteboom boven Mulisch? Dan is Hugo Claus immers een geëigender kandidaat - en is hij dat trouwens niet sowieso? Zouden ze, net als in 2000 toen de Chinees Gao Xingjian bekroond werd, of in 1996, toen Wislawa Szymborska werd uitverkoren, weer een auteur gevonden hebben die weliswaar bij enkele liefhebbers bekend is, maar nog niet bij uitgevers en journalisten? Is er niet weer eens een vrouw aan de beurt? Het zijn tenslotte Zweden, en die zijn lelijk geëmancipeerd. Of iemand uit de Derde Wereld? Of telde V.S. Naipaul, twee jaar terug, ook al als Derde Wereld?
Dat zoeken naar buiten-literaire argumenten om de toekenning te voorspellen, heeft te maken met de procedure die de Zweedse Academie volgt - en met de traditie van de prijs. De achttien Academici kiezen voor de zomervakantie uit een groslijst van meer dan honderd namen een vijftal auteurs. Op die shortlist staat dan geen enkele tweederangs schrijver meer en met zuiver literaire overwegingen alleen valt er niet serieus meer te kiezen.
Bovendien lijken de Academici zich te laten leiden door politieke motieven. Zij lijken de literatuur te benaderen vanuit een humanistische overtuiging met sociaal-democratische trekjes: die literatuur moet opbouwend zijn, en liefst constructief reageren op de toestand in de wereld of afwijzend op onrecht. En tenslotte houden ze veel van poëzie.
Het is zeven jaar geleden dat er een dichter bekroond werd. Het is ook lang geleden dat er een schrijver uit de Arabische wereld werd onderscheiden. Het is juist dat deel van de wereld dat het de afgelopen paar jaar zwaar te verduren heeft. Een Arabische dichter, dus?
De Syrische dichter Adonis is een auteur van onbesproken gedrag, met het soort constructieve instelling waar ze in Zweden zo gek op zijn. Hij is een ambassadeur tussen twee culturen. Hij is, als je er even bij stil staat, zo Nobelable als maar kan. Net als Roth, trouwens, die tegen de oorlog in Irak was.
http://www.volkskrant.nl/kunst/1065071515993.html
Bron: Teletekst pagina 129
quote:Ik ken geen enkele Nederlandse schrijver die een fatsoenlijk boek heeft geschreven sinds Afke's Tiental.
Op donderdag 2 oktober 2003 13:11 schreef Bommelding het volgende:
Maar wij lopen lieveren te kankeren over ego\'s enzo ipv trots te zijn op onze grote schrijvers.
Persoonlijk vind ik Mulisch de beste Nederlandse schrijver. Zijn boeken hebben goede thema's, gaan erg diep en brengen veel kennis met zich mee. Maar het is wel moeilijk om hem te vergelijken met andere schrijvers, zeker omdat de essentie van een vertaald boek vaak wat minder goed overkomt.
De discussie is of mensen vinden of hij (Mulisch) er wel recht opgehad zou hebben.
quote:Ja, sorry hoor, maar dit is populair geneuzel.
Op donderdag 2 oktober 2003 13:12 schreef SunChaser het volgende:[..]
Ik ken geen enkele Nederlandse schrijver die een fatsoenlijk boek heeft geschreven sinds Afke's Tiental.
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 13:11 schreef Bommelding het volgende:
Kut.Zou mooi zijn voor Nederland, zoiets. Maar wij lopen lieveren te kankeren over ego's enzo ipv trots te zijn op onze grote schrijvers.
quote:Onzin, dat jij bij een kinderboek van voor de oorlog bent blijven hangen zegt niets over het niveau van Nederlandse schrijvers.
Op donderdag 2 oktober 2003 13:12 schreef SunChaser het volgende:[..]
Ik ken geen enkele Nederlandse schrijver die een fatsoenlijk boek heeft geschreven sinds Afke's Tiental.
Ga dit weekend wel even op zoek naar zijn werk.
quote:Derde straat rechts, kromme bocht, oversteken, shake hands.
Op vrijdag 3 oktober 2003 01:40 schreef golfer het volgende:
Moet tot mijn schaamte erkennen nooit iets van Coetzee gelezen te hebben.Ga dit weekend wel even op zoek naar zijn werk.
En alles sal reg kom.
quote:Mulisch is het wel met je eens denk ik
Op donderdag 2 oktober 2003 20:18 schreef julekes het volgende:[..]
Onzin, dat jij bij een kinderboek van voor de oorlog bent blijven hangen zegt niets over het niveau van Nederlandse schrijvers.
Mulisch, WF Hermans, Jeroen Brouwers zijn wat mij betreft allen nobelprijs waardig.
Dat schrijvers niets winnen betekent natuurlijk niet dat ik vind dat hun boeken het lezen niet waard zijn (kijk maar naar Mulisch of Roth), maar het volgen van dit soort prijzen en de nominaties/shortlists/geruchten ervoor kunnen je wel veel jou onbekende schrijvers met een zeker niveau laten ontdekken, of je over de streep trekken nou toch maar een boek van die ene schrijver te kopen. (ik moet nu toch maar eens Margaret Atwood lezen)
quote:Laat jezelf alsjeblieft ergens anders gelden. Ga jezelf in het muziekforum op de borst kloppen dat je al 20 jaar de OOR leest of draai je oudbakken scriptjes af in Onzin, maar blijf alsjeblieft -weg- uit Literatuurtopics over Nobelprijzen. Mijn god zeg, dat je het na 3 jaar nog niet zat bent om steeds weer dezelfde grap uit te halen in -steeds- dezelfde vorm, op -steeds- dezelfde quasi-triomfantelijke toon. Elke grap is een exacte kopie van de vorige, iedere oneliner als een spiegelbeeld van de vorige en altijd weer die smiley onder die post. Plaats die liever bovenaan je post, als teken, zoals een piratenvlag op de zeeen een teken van pure gruwel was. Want dat zijn je posts: een pure gruwel. Hoezeer ik erover heen probeer te lezen; iedere keer weer branden mijn vingers om er wat van te zeggen en verdomd, nou doe ik het eens een keer.
Op vrijdag 3 oktober 2003 01:43 schreef tong80 het volgende:[..]
Derde straat rechts, kromme bocht, oversteken, shake hands.
En alles sal reg kom.
Tong80 wat ben je toch een ontzettend nare user.
Ga nu maar weer mensen vermaken die niet al meer dan 20.000 keer die vervelende kutgrapjes van je hebben geprobeerd te negeren. Je had moeten stoppen bij 300. Eikel.
quote:Jij gaat voor de nobelprijs voor de vrede?
Op vrijdag 3 oktober 2003 13:19 schreef zodiakk het volgende:Eikel.
Voor iedereen die hem niet kent raad ik vooral zijn autobiografische boek Youth aan.
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 13:19 schreef zodiakk het volgende:[..]
Laat jezelf alsjeblieft ergens anders gelden. Ga jezelf in het muziekforum op de borst kloppen dat je al 20 jaar de OOR leest of draai je oudbakken scriptjes af in Onzin, maar blijf alsjeblieft -weg- uit Literatuurtopics over Nobelprijzen. Mijn god zeg, dat je het na 3 jaar nog niet zat bent om steeds weer dezelfde grap uit te halen in -steeds- dezelfde vorm, op -steeds- dezelfde quasi-triomfantelijke toon. Elke grap is een exacte kopie van de vorige, iedere oneliner als een spiegelbeeld van de vorige en altijd weer die smiley onder die post. Plaats die liever bovenaan je post, als teken, zoals een piratenvlag op de zeeen een teken van pure gruwel was. Want dat zijn je posts: een pure gruwel. Hoezeer ik erover heen probeer te lezen; iedere keer weer branden mijn vingers om er wat van te zeggen en verdomd, nou doe ik het eens een keer.
Tong80 wat ben je toch een ontzettend nare user.
Ga nu maar weer mensen vermaken die niet al meer dan 20.000 keer die vervelende kutgrapjes van je hebben geprobeerd te negeren. Je had moeten stoppen bij 300. Eikel.
Jij geeft een typische Zodiakk-cliche post zoals je hier op Fok al velen geplaatst hebt de afgelopen jaren om op te kunnen merken dat de de posts van Tong cliche vind.
Hulde.
quote:Ik denk dat als Tong80 wat humor in zijn donder had gehad hij rijkelijk gesmaald zou hebben om deze post.
Op vrijdag 3 oktober 2003 20:09 schreef Doc het volgende:
![]()
Jij geeft een typische zodiakk-cliche post zoals je hier op Fok! al vele malen geplaatst hebt de afgelopen jaren om op te kunnen merken dat je de posts van Tong cliche vind.
Hulde.
En natuurlijk neem ik je hulde nederig in ontvangst.
quote:Ik neem ook aan dat Tong dat gedaan heeft. En ik moet zeggen dat julie posts bij mij tot respectievelijk een lach en een geamuseerde glimlach hebben geleid. Zoals wel vaker.
Op vrijdag 3 oktober 2003 20:24 schreef zodiakk het volgende:[..]
Ik denk dat als Tong80 wat humor in zijn donder had gehad hij rijkelijk gesmaald zou hebben om deze post.
En natuurlijk neem ik je hulde nederig in ontvangst.
Ga zo door .
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 20:24 schreef zodiakk het volgende:Ik denk dat als Tong80 wat humor in zijn donder had gehad hij rijkelijk gesmaald zou hebben om deze post.
Ik smaal me kapot.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |