abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13534996
[DEV Project] Algemene opmerkingen

Naar aanleiding van een discussie van de afgelopen dagen of we nu wel of niet een apart Developers Forum moeten hebben, is er besloten om eerst maar eens gewoon te kijken of er uberhaupt wel een gebruikersgemeenschap te vinden is die in staat is om voldoende creativiteit en continuiteit te leveren voor het bouwen van een aantal projecten.
In het verleden hebben we al een [DEV] reeks van topics gehad, specifiek over het ontwikkelen van software met als enige project het Fok! GFX Poll project. Qua ontwikkeling ging dit project best wel goed, helaas is het einde van het project nooit succesvol afgerond. Wat ik persoonlijk erg jammer vind overigens, want het was best een mooi project. Als je niet meer weet waar het over ging, dit was het topic:
[php project?] Fok GFX Poll

We willen dus de [DEV] afdeling weer nieuw leven gaan inblazen en nieuwe projecten gaan opstarten. Dit willen we als DIG moderatoren ook enigzins aansturen, vandaar dat we wat betreft de projecten alles vooralsnog zelf willen inrichten. Besloten is dus om op dit moment maar 1 project te starten om zo een duidelijk overzicht te krijgen wat betreft het goed opzetten van een [DEV] topic. Bovendien denken we dat het aantal projecten toch redelijk beperkt zal zijn, vooral vanwege het relatief kleine aantal ontwikkelaars die voor een wat langere periode actief kunnen deelnemen aan een project.
Het is dan dus handiger om de projecten met enige tussenpauzes te lanceren in plaats van alles in 1 keer.

Ondertussen hebben we al een project idee klaar liggen. Achter de schermen zijn crewleden al druk bezig om mee te denken over hoe we het project vorm gaan geven. We vinden namelijk dat het even neerzetten van een ruw stukje code met de vraag 'wat mis ik nog' niet bepaald de methode is om een goed stuk software te ontwikkelen. Bovendien zouden we eventueel gebruik kunnen maken van de kennis en ervaring van mensen binnen de crew om een project te ondersteunen op allerlei fronten, dus dit wordt op dit moment ook nader onderzocht.

Allemaal leuk en aardig zal je zeggen, maar wanneer zien wij er dan iets van als users? En waar kan ik het project zien?
Zoals gezegd, heb even geduld. We zijn dingen aan het opzetten. Als je een huis gaat bouwen ga je ook niet de dakpannen klaarzetten als de fundering er nog niet is. We willen dus eerst infrastructuur hebben. Dat begint dus met dit topic wat sticky zal blijven. En waarin verdere mededelingen worden gedaan.

Plan van aanpak
We willen dus eerst een project planning gaan maken om zo een goed beeld te krijgen wat er allemaal nodig is om het project tot een goed einde te brengen. Deze planning zal de volgende stappen bevatten:

• User Requirements opstellen
  • Ontwerp maken
  • Project in sub onderdelen hakken
  • Taakverdeling maken
  • Taken toewijzen
  • Sub onderdelen testen
  • Onderdelen samenvoegen
  • Geheel testen
  • Documentatie voor installatie schrijven
  • Project vrijgeven voor release
  • Feedback krijgen en bugs fixen

Het idee wat ik op dit moment heb is dat we het Plan van aanpak in een apart topic zullen zetten waarin dus gebrainstormed zal worden. Dit willen we dus ook zelf gaan opzetten, dus open hier zelf geen topic over.
En dan komt er een tweede topic waarin de ontwikkelaars gaan praten over de software zelf, waarin stukjes code worden uitgewisseld en ideeen, waarin test dingetjes staan.
Als laatste is er het gebruikers topic waarin de releases komen te staan, de release notes, en weet ik wat al meer.

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  dinsdag 7 oktober 2003 @ 20:34:56 #2
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_13724277
Even in de ijskast om ruimte te maken voor wat prio-1 dingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')