quote:Daar heb je wel gelijk in. Maar dat was de vraag niet
Op zaterdag 27 september 2003 20:30 schreef speedfreaxs het volgende:
das waar, helemaal vergeten... maar de romeinen zaten langer in het 'zadel' dan de Griekse Alexander en zijn vader:)
Ook groot: Mongolenrijk.
quote:Ik wist dat ik iets over het hoofd zag.
Op zaterdag 27 september 2003 20:36 schreef Grimli het volgende:
Mongoolse Rijk . Rijkte van huidige mongolie tot aan klein azie en zelfs Oost-Europe. onder leiding van Dzjengis Khan
En dan staan er grote stukken van Antartica er nog niet op.
Mongolen Rijk:
Romeinse Rijk:
Ja, er zijn dus meerdere rijken geweest die groter zijn dan het Romeinse.
En natuurlijk Dzjenghis Khan, volgens mij is dat het grootste rijk ooit - van de Beringstraat tot aan Hongarije, incl. China.
edit:
misschien ook wel 1/3.. weet 't niet meer. anyway, da's ook heel veel
[Dit bericht is gewijzigd door Flurry op 27-09-2003 20:52]
quote:In het interbellum was het British Empire het grootst, maar ook het zwakst: overal nationalistische opstanden.
Op zaterdag 27 september 2003 20:51 schreef Flurry het volgende:
de britten bezaten op hun hoogtepunt 2/3 van het aardoppervlak geloof ik... da's echt insane veel.
Kaart van China rond 1800:
http://history.binghamton.edu/hist130/images/h130maps/china-4.jpg
Niet volledig, er waren ook omringende landen die in enige vorm tribuut (ik dacht wel voor korte tijd) betaalden aan China
[Dit bericht is gewijzigd door zakjapannertje op 27-09-2003 20:58]
Bijna 15% van het landoppervlak.
De Sovjetunie werd in 1922 opgericht en op 1 januari 1992 officieel opgeheven.
De S. viel uiteen in vijftien zelfstandige landen.
De totale oppervlakte van dit immense rijk bedraagt ruim 15% van het totale landoppervlak van de hele aarde.
Een vergelijking: De voormalige Sovjetunie heeft een oppervlakte van ruim 22,4 miljoen km². Heel Europa, waar de Sovjetunie ook gedeeltelijk toe behoort, heeft een oppervlakte van slechts 10 miljoen km². Minder dan de helft dus.
Het Britse Rijk is allemaal veroveringen van land. Het heeft meer land in handen gehad in totaal dan de Sovjet Unie. Vandaar dat ik het ook niet echt als een rijk zie.
[Dit bericht is gewijzigd door zakjapannertje op 27-09-2003 21:06]
quote:Oh zeker waar. Je kan 10 keer beter een veel kleiner stukje Europa hebben (vruchtbaar, goed gelegen, strategisch) dan enorme lappen nutteloze bevroren grond, zoals Siberie.
Op zaterdag 27 september 2003 21:02 schreef zakjapannertje het volgende:
eigenlijk moet je bij grootste rijken meer kijken naar bevolkingsaantal ed, niet naar landoppervlakte, bv. de Sovjetunie heeft ook veel toendra ed. die niet zo leefbaar en 'nuttig' zijn als bv. in China of westelijk Europa. Qua bevolkingsaantallen waren vroeger het Indische subcontinent gevolgd door Europa de grootsten, en nu nog steeds trouwens, maar nu qua industralisatie dat vroeger met de bevolking sterker gerelateerd was de verhoudingen geheel anders nu (nog)
quote:Ik denk dat China die eer toekomt.
Op zaterdag 27 september 2003 21:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, het Romeinse Rijk is het grootste geweest. Misschien niet in omvang, maar wel in stabiliteit, duur en bestuursvorm. Geen enkel ander rijk heeft het zo lang uitgehouden op zo'n hoog organisatie-niveau.
quote:China...
Op zaterdag 27 september 2003 21:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, het Romeinse Rijk is het grootste geweest. Misschien niet in omvang, maar wel in stabiliteit, duur en bestuursvorm. Geen enkel ander rijk heeft het zo lang uitgehouden op zo'n hoog organisatie-niveau.
Zo stabiel was het Romeinse Rijk de laatste 200 jaar trouwens niet.
quote:Ik denk dat je dat verkeerd ziet. China was een erg gesloten Rijk (zie de Muur) terwijl de Romeinen open stonden voor mensen van buitenaf. Groot heeft meer facetten dan omvang. Groot heeft ook te maken met cultuur en ethiek.
Op zaterdag 27 september 2003 21:11 schreef tvlxd het volgende:[..]
Ik denk dat China die eer toekomt.
quote:Dan moet je niet in dit topic zijn. Hoewel ik je stelling alsnog discutabel vind.
Op zaterdag 27 september 2003 21:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Ik denk dat je dat verkeerd ziet. China was een erg gesloten Rijk (zie de Muur) terwijl de Romeinen open stonden voor mensen van buitenaf. Groot heeft meer facetten dan omvang. Groot heeft ook te maken met cultuur en ethiek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |