abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13451556
Moeder vast voor helpen zoon bij euthanasie

BERCK-SUR-MER - De politie in het Noord-Franse Berck-sur-Mer heeft een vrouw gearresteerd omdat zij haar geheel verlamde 22-jarige zoon Vincent had geholpen bij een poging, een einde te maken aan zijn leven.

Marie Humbert (48) deed woensdag een overdosis slaapmiddel in het infuus van Vincent. Toen een arts dat merkte, werd de jongeman hals-over-kop naar de intensieve-zorg gebracht. Hij lag gisteren diepe coma. De moeder mocht haar zoon gisteren bezoeken.

Vincent raakte na een verkeersongeluk in september 2000 volledig verlamd. Sindsdien ligt hij in het ziekenhuis aan een infuus. Hij kan niet meer spreken en is vrijwel blind. Alleen zijn duim kon hij nog een beetje bewegen. Op die manier dicteerde hij zijn moeder letter voor letter een 200 pagina's dik boek, waarin hij toestemming vraagt, te sterven. Het boek verscheen gisteren.

Eerder had Vincent op die manier ook een brief geschreven aan president Chirac, waarin hij de president verzocht zijn moeder toestemming te geven een einde aan het leven van haar zoon te maken. ,,Zelf kan ik het niet'', schreef Vincent.

Chiracs antwoord was afwijzend, omdat euthanasie in Frankrijk is verboden. Ook kregen de Humberts geen toestemming, naar een ander land te gaan waar euthanasie wel mogelijk is.

De afgelopen weken hakten moeder en zoon de knoop door. Marie zou haar zoon, hoe dan ook, helpen te sterven. Zij verklaarde voor radio, televisie en in de geschreven pers dat Vincent sinds dat besluit gelukkiger was. Woensdagavond voegde zij de daad bij het woord door een ,,giftig product'' in het infuus te voegen, aldus haar advocaat.

bron: Nederlands Dagblad / ANP
---------------------------------------------------------------------------------------------
En wat ben ik dan weer blij dat we in Nederland wonen en dergelijke onmenselijke taferelen een stapje voor zijn. De moeder handelt imo integer en heeft haar daad zelfs aangekondigd, de kwestie rond haar zoon is in Frankrijk al langere tijd onderwerp van discussie. Iemand die duidelijk aangeeft zelf dood te willen, die daar gegronde redenen voor heeft en op een verantwoorde manier steun kan krijgen, waarom moet je die tegenwerken? De jongen ligt nu in coma aan de beademing. Leve de Franse rechtsstaat, is hier iemand gelukkiger van geworden

Het euthanasiedebat laait nu weer op. Dat is het positieve ervan.

Moeder is in middels weer op vrije voeten trouwens.

pi_13451605
Het lastige met dit soort dingen is natuurlijk dat het niet altijd duidelijk is of de patient hetzelf echt wilde of dat de ander dat voor hem/haar invulde.

Verder respect voor de moeder, ik had hetzelfde gedaan.
Je kind zo zien lijden.. met zo weinig of liever geen perspectief..vreselijk.

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_13451655
Ik snap het wel van die moeder. Als ik een kasplant was had ik iemand de stekker er ook uit laten trekken, als dat mogelijk zou zijn.
  vrijdag 26 september 2003 @ 09:26:46 #4
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_13451677
Respect voor de moeder. Het is zijn eigen leven, laat hem sterven.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_13451720
Ik had t ook gedaan hoor, als de regering het zou verbieden. En dat boek wil ik wel lezen!
pi_13451756
Tsja, luister eens naar (of lees de tekst van) 'one' van mettalica dan wil je toch ook niet verder.
  vrijdag 26 september 2003 @ 09:35:02 #7
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_13451822
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 09:21 schreef milagro het volgende:
Het lastige met dit soort dingen is natuurlijk dat het niet altijd duidelijk is of de patient hetzelf echt wilde of dat de ander dat voor hem/haar invulde.
[/b]
Ja, dat weet je inderdaad nooit. En bij onkunde moet je nooit handelen...

[q]
Verder respect voor de moeder, ik had hetzelfde gedaan.
Je kind zo zien lijden.. met zo weinig of liever geen perspectief..vreselijk.

Jij had hetzelfde gedaan ? Je zoon vermoorden ? Jongens, het dood gaan is erger dan het lijden, dus gun je kind een beter leven...

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_13451836
ze kunnen beter chirac een spuitje geven ...

als die jongen zelf aan kan geven dat hij niet verder wil, wie heeft dan het recht om hem tegen te houden??

vind het zo'n bullshit hé... die anti-euthanasie zeikerds...
er is geen enkele reden om iemand die ongeneeslijk ziek is oid en daar erg onder lijdt ervan te weerhouden euthanasie te (laten) plegen...

pi_13451846
er moet in een veilige omgeving aan hem gevraagd worden of hij dit echt wil! stel je voor dat die moeder hem gewoon gigantisch bedreigd omdat ze van hem af wil?
pi_13451853
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 09:35 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Jij had hetzelfde gedaan ? Je zoon vermoorden ? Jongens, het dood gaan is erger dan het lijden, dus gun je kind een beter leven...

Ah de ervaringsdeskundige is in the house. Al 30 jaar hersendood dus hij weet waar hij over praat
pi_13451886
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 09:36 schreef borisje007 het volgende:
er moet in een veilige omgeving aan hem gevraagd worden of hij dit echt wil! stel je voor dat die moeder hem gewoon gigantisch bedreigd omdat ze van hem af wil?
het lijkt mij vanzelfsprekend dat er strenge voorwaarden moeten gesteld worden voor men over kan gaan tot euthanasie ...

maar als er aan al die voorwaarden wordt voldaan, waarom zou je iemand dan onnodig langer laten lijden??

pi_13451897
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 09:36 schreef Penguin het volgende:

[..]

Ah de ervaringsdeskundige is in the house. Al 30 jaar hersendood dus hij weet waar hij over praat

Dat is BSB ook al enige jaren dus ook hij weet waar hij over praat
pi_13451903
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 09:36 schreef Penguin het volgende:

[..]

Ik vind euthanasie goed.. moet natuurlijk wel getoetst worden.. maar dat lijkt mij in dit geval helemaal geen probleem

Noot: Deze post is origineel en uniek. De kleine variaties in spelling en grammatica vergroten haar individueele karakter en schoonheid en kunnen in geen geval beschouwd worden als onvolmaaktheden of fouten.
  vrijdag 26 september 2003 @ 09:41:03 #14
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_13451920
Ongelooflijk om die jongen alsnog naar de i.c. te slepen. Nog meer onnodig lijden.
pi_13451972
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 09:41 schreef ShaoliN het volgende:
Ongelooflijk om die jongen alsnog naar de i.c. te slepen. Nog meer onnodig lijden.
Inderdaad, heel triest van de dokters ook. Laat iedereen maar lekker een mensontwaardig leven lijden en desnoods stikken in zn eigen stront, ze pompen je zo weer op
pi_13452012
Chirac heeft bloed aan z'n handen, net als de dokters die hem in leven houden.
  vrijdag 26 september 2003 @ 09:48:29 #17
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_13452047
Jammer dat het die moeder niet gelukt is, had een erg interessant proces kunnen worden denk ik.

Wat me wel erg stoort is dat moeder en zoon het land niet mogen verlaten.

Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_13452077
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 09:48 schreef robh het volgende:
Jammer dat het die moeder niet gelukt is, had een erg interessant proces kunnen worden denk ik.

Wat me wel erg stoort is dat moeder en zoon het land niet mogen verlaten.

Dat begrijp ik ook niet.
Dat was destijds met die Ierse dame ook zo (abortus).

Hoe gaat dat in zijn werk dan?
Je kan iemand toch niet tegenhouden?

pi_13452082
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 09:41 schreef ShaoliN het volgende:
Ja dat was mijn eerste gedachte.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 26 september 2003 @ 09:53:05 #20
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_13452132
Mja, gelukkig hebben we daar in Nederland iets minder last van...
pi_13452196
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 09:50 schreef milagro het volgende:

Dat is een goede vraag ja, ik heb er wel eerder dingen over gelezen en gezien - het ligt nogal precair. Haar zoon kan niet zomaar het ziekenhuis uitlopen, er komt nogal wat bij kijken. Maar wat dan precies de gronden zijn om hem niet te laten gaan?
  vrijdag 26 september 2003 @ 09:57:06 #22
16625 robh
pi_13452200
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 09:50 schreef milagro het volgende:

Dat begrijp ik ook niet.
Dat was destijds met die Ierse dame ook zo (abortus).

Dat leek mij ook, maar de Fransen en Ieren denken daar dus anders over.

Misschien dat er hier iemand met een juridische knobbel even een lichtje over kan laten schijnen?

Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  Official ESF Kreviewer vrijdag 26 september 2003 @ 09:58:18 #23
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_13452230
Misschien is het wel een financiele kwestie. Of misschien mag een ander ziekenhuis zo'n patient niet accepteren als deze uit eigen beweging (in dit geval met hulp. ) naar het buitenland vertrekt.
pi_13452328
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 09:58 schreef Kreator het volgende:
Misschien is het wel een financiele kwestie. Of misschien mag een ander ziekenhuis zo'n patient niet accepteren als deze uit eigen beweging (in dit geval met hulp. ) naar het buitenland vertrekt.
je kan een patient niet vasthouden als hij dat niet wil en een ziekenhuis in het buitenland heeft, lijkt mij, geen boodschap aan de beslissing in een ander land gemaakt.
pi_13452356
Dat ze Frankrijk niet mogen verlaten lijkt me niet mogelijk.
Eu = (o.a.) vrij verkeer van personen, goederen en diensten.

Die moeder had hem waarschijnlijk gewoon in de auto kunnen takelen en naar het buitenland kunnen rijden. Ze hadden haar, denk ik, niks kunnen maken. Bij terugkomst wellicht wel.

vrijdag 26 september 2003 @ 10:13:15 #26
16625 robh
pi_13452514
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je iemand die openlijk over het doden van haar eigen zoon praat, dit gebrobeerd heeft, onder huisarrest stelt. Het gaat in dit geval niet zozeer om de ziekte maar om de intentie lijkt me.

En dan kun je best beargumenteren dat ze het land niet uit mag. Je hebt immers als land de plicht om voor je eigen burgers op te komen en te zorgen. In dit geval dus de zoon.

Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_13452549
Verwarring rond 'euthanasiereizen' naar Nederland

Rome - Vanuit Italië zouden reizen worden georganiseerd naar Nederland voor terminaal zieken die in ons land euthanasie willen laten plegen. Dit opzienbarende bericht in het Italiaanse dagblad La Stampa heeft geleid tot huiszoeking bij de stichting Exit in Turijn. Omdat euthanasie in de Italiaanse wetgeving verboden is, wordt voorzitter Emilio Coveri verdacht van medeplichtigheid aan moord.

Vanuit Nederland is het verhaal nog nergens bevestigd. De Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie (NVVE), die in La Stampa wordt genoemd als Coveri's tussenpersoon, ontkent banden met hem te hebben. Directeur R. Jonquière zegt niets te weten van `euthanasietoerisme'. ,,We krijgen regelmatig telefoontjes, ook uit Italië. Dan leggen we uit dat de euthanasiewet alleen voor Nederlanders geldt. Dit verhaal is echt onzin. Als hier euthanasie op een buitenlander zou zijn gepleegd, is dat aan de officier van justitie gemeld. Die zou daar zeker bovenop zijn gesprongen.''

De Italiaanse stichting Exit kwam zaterdag in het nieuws door een artikel in La Stampa van redacteur Massimo Numa. Tegenover Coveri deed de journalist alsof zijn zwaar zieke moeder haar leven pijnloos wilde laten beëindigen. Volgens de 50-jarige voorzitter was dat geen probleem, als de vrouw zelf duidelijk die wens te kennen gaf. Voor 11.500 gulden zou de hele reis kunnen worden geregeld: vervoer met een discrete chauffeur van Exit, opname in een mooie en functionele' kliniek in Holland, opvang door een arts en een Italiaans sprekende assistente, twee gesprekken met artsen, en tenslotte de verdoving en het fatale spuitje, al dan niet in gezelschap van familieleden. Exit zorgt voor de crematie en raadt de nabestaanden aan om de as van hun dierbare in een koffer mee naar huis te nemen.

Gevaar voor ontdekking bestaat volgens Coveri niet, omdat de patiënt officieel niet voor euthanasie naar Nederland gaat, maar om een therapie te volgen die vervolgens niet blijkt te werken. Hij beweert op deze wijze al tientallen mensen zo te hebben geholpen. Verdere details geeft hij niet en ook zijn beschrijving van de structuur van Exit is vaag. Hoewel de stichting in Italië uit weinig meer dan hijzelf lijkt te bestaan, is Exit Italië volgens hem een afdeling van een organisatie van klinieken en artsen in Europa, die behalve in Nederland ook in Zwitserland euthanasie beoefenen.

Voor de Turijnse hoofdofficier van justitie Marcello Maddalena is het verhaal voldoende reden om een huiszoeking te gelasten. De oogst bestaat uit drie koffers vol documenten, vier dozen met dossiers, een pc met enkele tientallen floppydisks en een zakje rattekruid in cadeauverpakking. In afwachting van verder onderzoek is Coveri zelf zondagavond urenlang verhoord.

Na afloop daarvan verklaarde hij dat hij familieleden van terminale patiënten in contact heeft gebracht met de NVVE. Hij vindt dat hem niets kan worden aangerekend. Ik heb zelf nooit iemand begeleid naar Nederland om te sterven en geen cent van het benodigde bedrag in eigen zak gestoken.

Daarmee zijn er twee mogelijkheden. Ofwel Coveri, die tegenover journalisten geen namen van patiënten of klinieken wil noemen, is een fantast en oplichter. Ofwel zijn verhaal klopt. Dan is niet alleen in Italië sprake van wetsovertreding, maar ook in Nederland. De Nederlandse euthanasiewetgeving is alleen op Nederlandse staatsburgers van toepassing. NVVE-directeur Jonquière vreest dat sprake is van een poging om de Nederlandse euthanasiepraktijk zwart te maken. Eerst was er het verhaal dat er een rij ambulances voor de Duitse grens stond met mensen die hier euthanasie wilden. Later kwam het bericht van een kardinaal die zei dat Nederlanders naar een Pools dorp waren gevlucht omdat ze bang waren dat hier euthanasie op ze zou worden gepleegd. Volstrekte onzin!

Onzin of niet, de rechtbank van Turijn neemt de zaak zeer serieus. De Italiaanse politie pluist alle gevallen na van inwoners van Turijn die in de afgelopen jaren in Nederland zijn gestorven. Bovendien is al contact opgenomen met justitie in Nederland.
-------------------------------
Een interessante link voor de liefhebber: http://www.google.nl/search?q=cache:-dD-ZQS4ch0J:www1.jur.uva.nl/ailc/Strafbaarstelling%2520en%2520rechtsmacht%2520t.a.v.%2520euthanasie.pdf+%2B+buitenlander+%2B+euthanasie+%2B+nederland+%2B+wetgeving&hl=nl&ie=UTF-8
----------------------------
Het ligt gecompliceerd, er zal een behandelend Franse arts meemoeten. Maar dit gaat nog vooral over de complicaties in Nederland, ik kan nog niks vinden over waarom hij Frankrijk niet uit zou mogen?

pi_13452579
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 10:13 schreef robh het volgende:
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je iemand die openlijk over het doden van haar eigen zoon praat, dit gebrobeerd heeft, onder huisarrest stelt. Het gaat in dit geval niet zozeer om de ziekte maar om de intentie lijkt me.

En dan kun je best beargumenteren dat ze het land niet uit mag. Je hebt immers als land de plicht om voor je eigen burgers op te komen en te zorgen. In dit geval dus de zoon.

True.
Rationeel gezien klopt het, is dat juist.
Gevoelsmatig niet, is het onrechtvaardig en wreed.
  vrijdag 26 september 2003 @ 10:20:21 #29
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_13452666
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 09:44 schreef ParanoidEv het volgende:

[..]

Inderdaad, heel triest van de dokters ook. Laat iedereen maar lekker een mensontwaardig leven lijden en desnoods stikken in zn eigen stront, ze pompen je zo weer op

Daar hebben ze een eed voor afgelegd, net als dat de regering (die geen euthanasie kent) verplicht is die jongen te beschermen. Allemaal volkomen terrecht dus in tegenstelling tot wat huilies hier.
Probleem is dat euthanasie daar dus moet worden ingevoerd!
pi_13452819
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 10:20 schreef pfaf het volgende:

[..]

Daar hebben ze een eed voor afgelegd, net als dat de regering (die geen euthanasie kent) verplicht is die jongen te beschermen. Allemaal volkomen terrecht dus in tegenstelling tot wat huilies hier.

Dit is inderdaad waar. Ik kan me voorstellen dat die artsen er ook tegenstrijdige gevoelens over hadden. Aan de ene kant begrijp je de actie van die moeder, maar aan de andere kant ben je verplicht om er alles aan te doen om dat kind in leven te houden.
  vrijdag 26 september 2003 @ 11:13:07 #31
36246 ixion
ir ixion that is
pi_13453825
Ik ben in principe tegen hulp bij zelfdoding of vrije euthanasie, maar ik zie dit niet als een geval van euthanasie eigenlijk.
Dit is eerder een voorbeeld van de doorgeschoten medische wetenschap. iemand met alleen nog een bewegende duim in leven houden en na vergiftiging nog de ic op slepen om hem (in coma) nog in leven te houden... dat vind ik hoe dan ook belachelijk.

als zulke verregaande levensreddende maatregelen alleen op verzoek van slachtoffer of naaste familie uitgevoerd zouden worden, dan zou euthanasie helemaal niet nodig zijn!

zucht
pi_13454128
quote:

[..]

Als iemand zelf dood wil, wie ben jij dan om dat tegen te houden?

Je stelt dat doodgaan erger is dan lijden. Hoe vaak ben je doodgegaan dat je dat weet, als ik vragen mag?

pi_13454342
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 11:26 schreef Mariel het volgende:

[..]

Je stelt dat doodgaan erger is dan lijden. Hoe vaak ben je doodgegaan dat je dat weet, als ik vragen mag?

duh ... het is bansheeboy de Alwetende poedel.
pi_13454508
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 11:33 schreef realist_ik het volgende:

[..]

duh ... het is bansheeboy de Alwetende poedel.

Ik ben enigszins bekend met het fenomeen. Ik wil echter pogen hersenactiviteit te kweken.
pi_13454532
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 11:39 schreef Mariel het volgende:

[..]

Ik ben enigszins bekend met het fenomeen. Ik wil echter pogen hersenactiviteit te kweken.

zeer nobel
  vrijdag 26 september 2003 @ 11:58:34 #36
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_13454961
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 11:26 schreef Mariel het volgende:

[..]

Met jou theorie ben jij zelfs voorstander van zelfmoord. En wie ik ben ? Ik ben Bansheeboy die het met iedeeen goed voor heeft !
quote:
Dat is toch algemeen bekend, kijk maar naar al die Alzheimerpatienten. Een logisch gevolg van pijn is niet voor niks altijd de dood...

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  vrijdag 26 september 2003 @ 11:59:54 #37
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_13454995
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 11:58 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Met jou theorie ben jij zelfs voorstander van zelfmoord. En wie ik ben ? Ik ben Bansheeboy die het met iedeeen goed voor heeft !
[..]

Dat is toch algemeen bekend, kijk maar naar al die Alzheimerpatienten. Een logisch gevolg van pijn is niet voor niks altijd de dood...

Je zou toch is op moeten houden met het snuiven van laxeermiddel BSB.
pi_13455009
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 09:26 schreef Pikkebaas het volgende:
Respect voor de moeder. Het is zijn eigen leven, laat hem sterven.
Juist.
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13456213
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 11:58 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Dat eerste is geheel correct. Wanneer iemand zelf de keuze maakt om zichzelf te doden, wat voor reden dan ook, dan respecteer ik dat. Het is keihard om het mee te maken, dat weet ik uit ervaring. Uiteindelijk is het echter wat iemand zelf wilt, en het tegenhouden ervan is puur egoistisch.
quote:
[..]

Dood is het einde van de pijn. Waarom koppel je dood aan pijn? Ik ken genoeg mensen die helse pijnen hebben geleden, en er niet aan gestorven zijn. Ook ken ik genoeg mensen die in vrede zijn gestorven.

Ik begrijp hieruit echter wel dat je bang bent voor de dood? Je hoopt waarschijnlijk op een lang leven. Uiteindelijk zal iedereen echter sterven. Hoe ga jij sterven?. Denk daar eens over na. Op welke manier zul jij sterven, en wat maak je dan mee?

vrijdag 26 september 2003 @ 12:59:17 #40
67587 The_NiteAngyl
and Sylvaënor live forever
pi_13456318
Ik hoor net op het nieuws dat de jongen is overleden.

Moeten wij nu blij zijn of in rouw?

"Onto the paper scribe I the words that fro my heart move -
With every dight letter, with the ebb of ink,
The point of the quill my penmanship doth mirror."
pi_13456361
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 12:59 schreef The_NiteAngyl het volgende:

Ik kan alleen maar blij zijn voor die jongen. Liggen nu weer nieuwe kansen voor hem.
  vrijdag 26 september 2003 @ 13:02:53 #42
67587 The_NiteAngyl
and Sylvaënor live forever
pi_13456417
Natuurlijk zouden we blij voor 'm moeten zijn.
Immers, zoals zo een beetje iedereen hier gezegd heeft; zo'n leven verdient niemand.
"Onto the paper scribe I the words that fro my heart move -
With every dight letter, with the ebb of ink,
The point of the quill my penmanship doth mirror."
pi_13456448
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 12:59 schreef The_NiteAngyl het volgende:

hey je was me voor. Ik denk dat die moeder wel blij zal zijn met dit nieuws.
pi_13456542
Ik ben benieuwd of die jongen nu wel zo blij zal zijn... *verwijst naar sig* ...
pi_13456562
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 13:07 schreef Youssef het volgende:
Ik ben benieuwd of die jongen nu wel zo blij zal zijn... *verwijst naar sig* ...
Ga niet dood of ik schiet
pi_13457458
Uit de telegraaf :

Verlamde man na poging euthanasie overleden

BERCK-SUR-MER - De ernstig verlamde 22-jarige Vincent Humbert die woensdag in een ziekenhuis in het Noord-Franse Berck-sur-Mer in coma raakte, nadat zijn moeder had geprobeerd een overdosis slaapmiddelen in zijn infuus te doen, is vrijdag overleden. Dat is vrijdag in justitionele kringen in Berck-sur-Mer vernomen.

De politie had zijn moeder Marie Humbert (48) donderdag gearresteerd, omdat zij heeft geholpen bij deze poging tot euthanasie. Toen een arts merkte dat ze een overdosis in het infuus van Vincent had gedaan, werd de zoon in coma naar de afdeling intensieve zorg gebracht. Marie Humbert is donderdag met haar eigen toestemming opgenomen in een ziekenhuis.

Vincent raakte door een verkeersongeluk in september 2000 volledig verlamd. Sindsdien lag hij in het ziekenhuis aan een infuus. Hij kon niet meer spreken en was vrijwel blind. Alleen zijn duim kon hij nog een beetje bewegen. Op die manier heeft hij zijn moeder letter voor letter een tweehonderd pagina's dik boek gedicteerd. Daarin legde hij zijn hopeloze situatie uit en vroeg hij toestemming om te sterven. Dat boek was donderdag verschenen.

Eerder had Vincent op die manier ook een brief geschreven aan president Chirac. Hij vroeg de president daarin zijn moeder toestemming te geven hem het leven te ontnemen. "Zij heeft mij het leven gegeven, laat haar mij nu het cadeau van de dood geven. Zelf kan ik het niet", schreef Vincent. Chiracs antwoord was afwijzend, omdat euthanasie in Frankrijk is verboden. Ook kregen de Humberts geen toestemming naar een ander land te gaan waar euthanasie wel mogelijk is.

De afgelopen weken hakten moeder en zoon de knoop door. Marie zou haar zoon hoe dan ook helpen te sterven.

Dat hij nu rust heeft en dat de regering zo verstandig is om inplaats van een onnodig proces tegen de moeder te gaan voeren een bodemprocedure ervan maakt tbv van invoeren van een euthaniasie wetgeving.

pi_13458535
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 10:20 schreef pfaf het volgende:

[..]

Hm poep das waar.
Naja vooruit, dan zeg ik nog hetzelfde maar vervang ik dokters door de regering
pi_13458912
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 13:07 schreef Youssef het volgende:
Waar zit hij nu volgens jou?
  vrijdag 26 september 2003 @ 14:39:41 #49
16625 robh
pi_13458991
Dat ik dit nog eens als goed nieuws zou beschouwen...
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_13459747
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 14:36 schreef Disorder het volgende:

[..]

Waar zit hij nu volgens jou?

Ik denk nog in Frankrijk, ze mochten tenslotte het land nog niet uit. En dood zal het wal lastig zijn om stiekem weg te gaan.
pi_13465265
de jongen is inmiddels overleden...

respect voor de moeder overigens, echt knap van haar dat ze dat wilde doen voor haar zoon

pi_13466158
Ik vind het vrij normaal om opgelucht te zijn als iemand overlijdt die verschrikkelijk lijdt en aan heeft gegeven niet meer te willen leven. Ik ben erg blij voor de moeder dat haar actie nog gelukt is, en nog blijer voor de jongen dat zijn diepste wens is vervuld.

De moeder zal het afschuwelijk moeilijk hebben want het is eigenlijk onmenselijk om dit een mens, zeker een ouder, aan te doen.

vrijdag 26 september 2003 @ 19:32:57 #53
262 Re
Kiss & Swallow
pi_13466427
tsja, wat is de definitie van ondragelijk leiden?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_13466472
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 19:32 schreef Re het volgende:
Daar zullen we wel nooit helemaal uitkomen. Maar in dit geval lijkt me er toch weinig discussie over mogelijk.
pi_13466797
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 19:32 schreef Re het volgende:
Nou, deze jongen was wel DE definitie ervan:
verlamd, blind en doof.

Dat is geen leven

Doet me aan One-Metallica denken

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13468525
Je krijgt in Nederland toch alleen euthanasie als je ' uiteindelijk' toch zal sterven en ongeneeselijk ziek bent?

Deze jongens was niet ongeneeselijk ziek... had hij in Nederland dan wel euthanasie gekregen?

vrijdag 26 september 2003 @ 23:51:05 #57
52346 DeltaOne
Private "Delta One"
pi_13471296
tering verkeer ook ... damnit 22 jaar pas ;r grrrrrrrrrrrrrrrrrrr
"Keep ur friends close, but ur enemy closer"
pi_13471310
Euthanasie? Dit is toch moord?
pi_13471420
Een moeder die haar eigen kind
laat sterven op deze wijze
met de liefde
en de achtergronden
ik heb zwaar enorm veel respect
voor deze vrouw

Dit is mijn inziens een daad van liefde

ja LIEFDE

voor haar bloedeigen kind
mijn god
wat een heftig geheel moet dit zijn geweest

Mijn zoontje had leukemie
is nu genezen godzijdank

maar
toen hij zo ziek was en ook nog een verkeerde ruggeprik kreeg
van een arts
en niemand wist wat er aan de hand was
en hij maar pijn leed
dacht ik
in al mijn pijn en enorme verdriet
jochie
als het dan zo moet
en je moet lijden dan

*pff schiet helemaal vol nu*
Dat is de zwaarste opgave in een ouder zijn/haar leven

dat doe je echt niet zomaar
tenzij
je geestelijk zwaar gestoord bent

zucht
pi_13471502
quote:

[..]

als of het geen pijn doet om je zoon zo te zien lijden.
Dag in dag uit schreeuwt hij het misschien uit van de pijn.
Diep vanbinnen gaat ze ook wel kapot en ze wilt niet haar zoon nog langer zo moet lijden.

Dan is de dood niet zo erg meer...

zaterdag 27 september 2003 @ 00:02:31 #61
28560 toska
Let's All Chant
pi_13471517
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 23:58 schreef AngelWings het volgende:
Een moeder die haar eigen kind
laat sterven op deze wijze
met de liefde
en de achtergronden
ik heb zwaar enorm veel respect
voor deze vrouw

Dit is mijn inziens een daad van liefde

ja LIEFDE

voor haar bloedeigen kind
mijn god
wat een heftig geheel moet dit zijn geweest

Mijn zoontje had leukemie
is nu genezen godzijdank

maar
toen hij zo ziek was en ook nog een verkeerde ruggeprik kreeg
van een arts
en niemand wist wat er aan de hand was
en hij maar pijn leed
dacht ik
in al mijn pijn en enorme verdriet
jochie
als het dan zo moet
en je moet lijden dan

*pff schiet helemaal vol nu*
Dat is de zwaarste opgave in een ouder zijn/haar leven

dat doe je echt niet zomaar
tenzij
je geestelijk zwaar gestoord bent

Ik vind dat je het hier erg mooi verwoord

Normaal zing ik de sterren van de hemel
  zaterdag 27 september 2003 @ 11:07:45 #62
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_13475288
Kan me haast niet voorstellen dat men haar gaat vervolgen eigenlijk.
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  zaterdag 27 september 2003 @ 11:19:57 #63
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_13475442
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 11:07 schreef BAZZA het volgende:
Kan me haast niet voorstellen dat men haar gaat vervolgen eigenlijk.
dan is het hek van de dam en kun je meteen de euthanasiewet gaan invoeren. Kom je als rechtstaat / rechter ook lekker betrouwbaar over: met 2 maten meten
maw: vervolgen voor poging tot moord of euthanasie imho
  zaterdag 27 september 2003 @ 12:35:15 #64
34400 PietF
Captain Obvious
pi_13476622
quote:

[..]

sukkel, die gozer kan geen hol meer. Hij wil zelf kapot, alleen hij kan het niet zelf doen, omdat ie niks meer kan!

Ik zou het ook bij een dierbare doen, net zoals ik verwacht dat ze het bij mij zouden doen, mocht het gebeuren.

Je eigen vrees voor de dood moet je niet op anderen projecteren.

edit:

Ohja: de dood is niets meer of minder dan de stop van de electro(chemische) processen in je hersenen. Face it, zover we weten is de dood het EINDE. Je bent weg, beeindigd, over, uit.

Misschien is er wat daarna, of een ander soort bewustzijn, wie weet. Ik reken er in ieder geval niet op.
Ik ga mijn leven niet leiden in afwachting of in vrees voor wat er mogelijk na kan komen, ik probeer er liever wat nuttigs van te maken.

[Dit bericht is gewijzigd door PietF op 27-09-2003 12:40]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." -A. Einstein
"once again, you save the day captain obvious! without your obviousness the world would suck." (bash.org)
pi_13477229
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 19:52 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Nou, deze jongen was wel DE definitie ervan:
verlamd, blind en doof.

Dat is geen leven

Doet me aan One-Metallica denken

Doof heb ik nergens kunnen lezen...
  zaterdag 27 september 2003 @ 13:34:06 #66
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_13477488
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 11:19 schreef pfaf het volgende:
dan is het hek van de dam en kun je meteen de euthanasiewet gaan invoeren.
Gedogen is iets wat men in NL ook jaren heeft gedaan voor dat dit is gebeurt, in Frankrijk zal dit ook wel soms gebeuren.
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  zaterdag 27 september 2003 @ 13:42:43 #67
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13477619
Triest geval, maar uiteindelijk een happy-end?
Gelukkig zijn de wensen van moeder en zoon in vervulling gegaan, en hopelijk laait de discussie over euthenasie daar op. Het recht op een menswaardig sterven is een goed recht.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zaterdag 27 september 2003 @ 20:15:32 #68
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_13484615
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 13:34 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Gedogen is iets wat men in NL ook jaren heeft gedaan voor dat dit is gebeurt, in Frankrijk zal dit ook wel soms gebeuren.

Laten we het hopen!!!
pi_13484688
Ik heb super veel respect voor die moeder. Het is toch je eigen zoon, maar ik denk dat ik in haar plaats precies hetzelfde had gedaan.
Wat heeft het leven nou voor'n zin als je niet meer kan zien, lopen kijken horen of praten
petje af voor die moeder... hopelijk ligt haar geen zware straf boven het hoofd.
dus
pi_13487514
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 00:02 schreef toska het volgende:

[..]

Ik vind dat je het hier erg mooi verwoord

alleen die laatste zin komt op mij btje vreemd over. Vind niet dat die moeder zwaar gestoord is, juist niet!
  zondag 28 september 2003 @ 12:08:47 #71
3542 Gia
User under construction
pi_13494213
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 21:30 schreef Golfen het volgende:
Je krijgt in Nederland toch alleen euthanasie als je ' uiteindelijk' toch zal sterven en ongeneeselijk ziek bent?

Deze jongens was niet ongeneeselijk ziek... had hij in Nederland dan wel euthanasie gekregen?

Is dat zo?
Ik dacht dat ondraaglijk lijden ook een norm was.

In dit geval was er duidelijk sprake van ondraaglijk lijden, zonder uitzicht op beter worden.

Lijkt mij dat deze man in Nederland echt wel voor euthanasie in aanmerking was gekomen.
Heb heel veel respect voor die moeder, want dat is echt de moeilijkste beslissing van haar leven geweest.

zondag 28 september 2003 @ 12:10:55 #72
68783 perfect_kiss
Perfect_Kiss voor sexmod!
pi_13494248
ik geef die moeder groot gelijk.
als ik daar lag wilde ik ook dood.
Vrouwen die interesse hebben in de vlammende amazone moeten zich met spoed bij mij melden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')