bron usgs
Zie http://www.geo.uu.nl/~wettum/vitrine/images/current_screen.png
voor een beeld van een real time seismometer uit Utrecht
[Dit bericht is gewijzigd door Ole op 25-09-2003 22:55]
quote:Ik geloof dat de zwaarste aarbeving ooit een kracht van 9,1 op de schaal van Richter had. Overigens is men Japan zich zeer bewust van het gevaar van aardbevingen. Veel huizen/kantoren worden gebouwd zodat ze een zeer zware aardbeving kunnen doorstaan of al ze instorten niet teveel schade veroorzaken. Dus veel huizen van hout of op de kantoren dempers enzo.
Op donderdag 25 september 2003 22:54 schreef Ole het volgende:
8,0 had ik idd ook nog nooit gehoord.
quote:Hokaido is toch dat noordelijke eiland?
Op donderdag 25 september 2003 23:02 schreef zakjapannertje het volgende:
Hokaido, dat is niet zo dichtbevolkt dacht ik als de andere delen van Japan, dus evt. slachtoffers is niet zo relatief groot, maar laten we hopen dat de gevolgen beperkt blijven
quote:dat is idd waar.. Maar een vloedgolf is ook wel heftig!
Op donderdag 25 september 2003 23:01 schreef Steijn het volgende:[..]
Ik geloof dat de zwaarste aarbeving ooit een kracht van 9,1 op de schaal van Richter had. Overigens is men Japan zich zeer bewust van het gevaar van aardbevingen. Veel huizen/kantoren worden gebouwd zodat ze een zeer zware aardbeving kunnen doorstaan of al ze instorten niet teveel schade veroorzaken. Dus veel huizen van hout of op de kantoren dempers enzo.
quote:ja, weet niet of dat ook al verbonden is met een brug/tunnel met de rest, maar idd het noordelijke deel
Op donderdag 25 september 2003 23:03 schreef Steijn het volgende:[..]
Hokaido is toch dat noordelijke eiland?
quote:Ik hoop dat ze een keer beelden maken (vanuit hoge rotspartijen aan de kust bijvoorbeeld) van zo'n vloedgolf. Ik wil wel eens zien hoe groot zo'n tsunami is.
Op donderdag 25 september 2003 23:00 schreef Roel_Jewel het volgende:
tering.
volgens rtl4 nieuws wordt een grote vloedgolf verwacht
quote:
A strong earthquake has struck the northern Japanese island of Hokkaido, according to reports.
The quake, which hit at about 0450 local time on Friday (1940GMT Thursday), was also felt in central Hidaka and eastern Tokatsu, the Japan Meteorological Agency said, according to Kyodo news agency.The meteorological agency said the tremor was of force six - strong enough to damage homes and trigger landslides, the agency said.
The Japanese authorities have issued a tsunami warning.
Footage on national NHK television showed a fire at an oil refinery tank in Tomakomai, Hokkaido.
Hokkaido is Japan's northernmost island, with a population of more than five million and is home to a nuclear reactor and active volcanoes.
The capital, Sapporo, hosted the Winter Olympics in 1972
Op CNN hadden ze het net ook even zijdelings over evacuaties aan de kust.
[Dit bericht is gewijzigd door Elevation op 25-09-2003 23:09]
TOKYO (Reuters) - A strong earthquake measuring magnitude 7.8 on the Richter scale struck the northern Japanese island of Hokkaido early on Friday and Japanese authorities issued a tsunami tidal wave warning on television.
The quake measured up to a six on the Japanese scale of one to seven and the epicenter was near the port city of Nemuro, 608 miles north of Tokyo.
Under the Japanese seismic classification, an intensity-6 earthquake is strong enough to damage houses, trigger landslides and crack up roads.
NHK television showed video of a fire and smoke billowing near an Idemitsu oil storage facility in Tomakomai, near the fishing port of Nemuro in southern Hokkaido, after the quake.
NHK said the quake was so strong that people were unable to stand in some areas. There were no other immediate reports of damage but police were warning people to avoid coastal areas.
The meteorological agency issued a tsunami warning for the coastal areas in eastern and central Hokkaido and a tsunami alert for the coastal areas in western Hokkaido as well as the northern Japanese prefectures of Aomori, Iwate, Miyagi and Fukushima.
quote:Idd niet........
Op donderdag 25 september 2003 23:26 schreef Roel_Jewel het volgende:
kijk er overheen of heeft cnn idd nog niks op de site staan??
Ook geen breaking news op CNN TV.
quote:Ik zie daar ook niets. Op nu.nl staat het ook nog niet.
quote:Viel mij ook al op.
http://tessel.zapto.org/images/hok.gif
[Dit bericht is gewijzigd door User-Unknown op 25-09-2003 23:36]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |