abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13446080
Dit had ik eerst al gepost in site-checks, maar het verdient wel een eigen topic vind ik.

Ik merk dat hier heel wat "pro's" zitten qua vormgeven en webdevelopment. Ik wil alles erg netjes en geordend hebben en meestal lukt dat ook keurig (zie mijn mp3'tjes ) maar met mijn administratie wil het niet lukken. Nu bedoel ik natuurlijk de administratie van mijn webdevelopment werkzaamheden.

Met administratie bedoel ik dan mijn ordening van bestanden. Zowel mijn communicatie met klanten, offerte's, facturen als mijn schetsen, logo's en sites. Het is allemaal 1 grote brei bestanden die allemaal door elkaar heen lopen.

Ik heb vooral moeite met versie beheer. Van een type logo maak ik meestal meerdere versie's, maar hoe zorg je dat het overzichtelijk blijft?

Mijn vraag is dus hoe heeft iedereen zijn versie beheer en zijn ordening/administratie van bestanden?

Hele programma's daarvoor vind ik iets teveel van het goede, maar als het makkelijk en overzichtelijk te gebruiken is heb ik er geen probleem mee. Wat voor namen geven mensen bijv. aan hun bestanden?

donderdag 25 september 2003 @ 22:10:40 #2
66280 Lintie
As mad as a cow
pi_13446139
Voor versie beheer hebben we op het werk SourceSafe, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Over het ordernen van bestanden. Ik denk dat het bij mij ook een rozooi is. Meestal gooi ik iets 10x om voordat het staat zoals ik het eigenlijk wil.

Administratie hoef ik me niet druk om te maken. Gelukkig

Es 't neet geit dan bokt 't maar
  donderdag 25 september 2003 @ 22:31:07 #3
60402 cybertje_delphi
I hate bugs, kill all bugs!
pi_13446769
Het Major_Minor_Release idee. (Voor afbeeldingen mischien iets overdreven).
Bijv : Logo_Top_001_003_015.gif

Bij een zeer kleine verandering hoog je de release (laatste) op : Logo_Top_001_003_016.gif

Bij een zeer grote verandering hoog je de Major (eerste) op : Logo_Top_002_003_016.gif

Minor zit er dan ergens tussenin bij middelgrote aanpassingen.

Als je er dan voor zorgt dat alle bestanden die bij elkaar (in dezelfde versie) horen hetzelfde nummer krijgen, dan kun je ook later terug naar een oudere versie.
(Door alle oudere bestanden met hetzelfde versie nummer te gebruiken, door gelijke benaming kan dat gewoon door een search door je bestanden op het versienummer)

Maar ik blijf erbij, het is een hoop gedoe en gaat altijd een keer fout, een programma voor versiebeheer is overzichtelijker en werkt makkelijker. (SourceSafe, starteam etc).

;) De bugs die ik programmeer zijn features, de features die Microsoft programmeert zijn bugs! ;)
pi_13447314
quote:
Op donderdag 25 september 2003 22:31 schreef cybertje_delphi het volgende:
KNIP (iets te lang om helemaal te quoten)
Maar hoe kan je dan snel iets zoeken?

als ik bijv. meerdere concepten voor iets maak, onthoud ik echt niet welk nummertje dat nou is. kan ik in het major_minor systeem ook iets van een beschrijving invoegen ofzo? Ik voel op zich wel iets ervoor om bestanden gewoon keurig te renamen, maar hoe doe ik dat met bijv. facturen/offertes? Die hebben een datum bijv. maar ook meerdere versie's...

pi_13447876
quote:
Op donderdag 25 september 2003 22:10 schreef Lintie het volgende:
Voor versie beheer hebben we op het werk SourceSafe, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.
Op Unix is er een vergelijkbare tool, maar dan gratis en open-source: CVS. Werkt prima
pi_13448382
quote:
Op donderdag 25 september 2003 22:10 schreef Lintie het volgende:
Over source safe hoor ik veel positieve dingen, maar er zit wel een prijskaartje van $ 550,- en dat vind ik voor iets kleinschaligs teveel geld. Is er ook een freeware vergelijkbaar programma dat veel wordt gebruikt?

Dat CVS had ik al gezien, alleen dat is voor Linux...

Ook op freeware sites kan k geen tools vinden

pi_13448520
quote:
Op donderdag 25 september 2003 23:36 schreef ELTino het volgende:

[..]

Over source safe hoor ik veel positieve dingen, maar er zit wel een prijskaartje van $ 550,- en dat vind ik voor iets kleinschaligs teveel geld. Is er ook een freeware vergelijkbaar programma dat veel wordt gebruikt?

Dat CVS had ik al gezien, alleen dat is voor Linux...

Ook op freeware sites kan k geen tools vinden

CVS?

Serieus, er zijn windows versies, kijk maar eens hier, hier, of nog beter hier!

pi_13452066
Ik heb er geen ervaringen mee, maar wellicht is dit wat:
http://www.perforce.com/
quote:
You can download and use any Perforce software product free. All Perforce software you download is fully functional, with the exception of the Perforce Server, which allows only two users and two client workspaces when used without a license. A Perforce license enables the Perforce Server to support more users and an unlimited number of workspaces. It also entitles you to Perforce Technical Support.
Gratis dus, mits je de enige of bijna de enige gebruiker bent.

en het schijnt beter te zijn dan ClearCase & VSS

quote:
I won't claim to be an expert on it yet, but a couple of months ago we switched from SourceSafe to Perforce and we've never looked back.
quote:
Q: What SCM system should I use? A: Perforce. Now ask a difficult question. :-)
Dus:
http://www.visible.com/
http://www-140.ibm.com/wps/portal/_s.155/257/_s.155/249
en
http://www.perforce.com/

[Dit bericht is gewijzigd door sop op 26-09-2003 10:02]

vrijdag 26 september 2003 @ 10:20:42 #9
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_13452678
BitKeeper schijnt ook goed te werken.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_13459282
Ik ben nu met perforce bezig alleen ik heb een probleempje.

Hoe krijg ik mijn depot goed? Het heeft te maken met mapping en view, en de help bied me ook niet veel houvast.

Zoals het nu is, is c:\workspace mijn workspace. Nu wil ik dat c:\workspace\depot mijn depot wordt, maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Met depot wordt btw toch een soort map met al mijn bestanden voor alle projecten bedoelt?

pi_13461754
Daily backup van actieve projecten.
pi_13462880
Perforce en CVS heb ik nou geprobeerd. CVS vond ik niet overzichtelijk en perforce daarentegen wel. Toch vind ik dat je teveel stappen moet zetten om wijzigingen aan te brengen. Het kan aan mij liggen dat ik er meer handigheid in moeten krijgen, maar deze programma's zijn veel mee gericht op meerdere gebruikers terwijl ik alleen maar mijn eigen administratie op orde wil krijgen.

Die minor-major methode vind ik wel wat, maar wat doe ik dan bijv. met offerte's etc? En weet iemand een tool waarmee ik heel snel de afmetingen van een gif kan zien en bijv. een kleine beschrijving? Ik hoef geen complete db erachter, maar gewoon een tooltje is goed genoeg...

pi_13463593
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 17:00 schreef ELTino het volgende:
En weet iemand een tool waarmee ik heel snel de afmetingen van een gif kan zien en bijv. een kleine beschrijving? Ik hoef geen complete db erachter, maar gewoon een tooltje is goed genoeg...
Windows explorer.
pi_13464054
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 17:20 schreef Roonaan het volgende:

[..]

Windows explorer.

Leuk

In explorer moet je eerst eigenschappen van iedere gif openen en dan staat het bij samenvatting. Ik heb het over iets waarmee je het in 1 klik kan zien.

pi_13464101
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 17:37 schreef ELTino het volgende:

[..]

Leuk

In explorer moet je eerst eigenschappen van iedere gif openen en dan staat het bij samenvatting. Ik heb het over iets waarmee je het in 1 klik kan zien.

Als ik mijn explorer op 'details' zet staan de afmetingen in de 6e kolom...
pi_13464314
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 17:39 schreef Roonaan het volgende:

[..]

Als ik mijn explorer op 'details' zet staan de afmetingen in de 6e kolom...

Knap

Welke windows heb je?

Ik heb 2000 pro en heb alle mogelijke kolommen ingesteld, maar nergens de lengte en breedte van de gif'jes...

pi_13494284
*Kick

Is er nog een goede manier om alles te renamen?

En is er zo'n tooltje waarmee je bijv. de afmetingen van een gif'je binnen windows explorer binnen een seconde kan zien?

pi_13513734
Dat Major/Minor verhaal is een stuk bewerkelijker dan een tool. En er zijn veel gemakkelijker fouten te maken.

Het voordeel van een tool als SourceSafe vind ik dat ik wordt verplicht om dingen in- en uit te checken, omdat de bestanden read-only staan.

Het is ff wat werk, maar uiteindelijk scheelt het alleen maar werk.

Het is tevens een goeie backup methode.

Als je dan toch een major-minor administratie wilt hebben, pleur dan gewoon alles in een zipfile met die als naam het type nummer heeft.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')