abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13276075
Vraag ik me iets af, zonder godslasterend te willen zijn:

Als God de aarde en het heelal heeft geschapen... en het is geen oerknal geweest... hoe is God ontstaan?

En waarom is er maar een planeet met leven voor zover bekend, de aarde? Is dat, omdat mensen oorlog voeren, er onrecht is, geweld, en ga zo maar door? Zo van "oeps, maar ff zo houden en niet te hard van stapel lopen"

En Maria zomaar ineens zwanger? Is het zo, dat als iemand met het eerste idee komt dat het zo is, dat het dan nog wordt geloofd?

En zo zijn er nog wel wat dingen. Ik ben zelf nog erg aan het filosoferen over het geloof, ik weet niet wat ik ervan moet denken. Als ik al geloof, dan kun je zeggen dat ik gelovig ben, maar niet kerkelijk. En dat, omdat je vaak hoort dat er een soort van clubjesvorming is, kerkbezoek verplicht is, en er nog altijd onrecht is tegen vrouwen en homoseksuelen. Zelfs de baptisten, zo op het oog heel toegankelijk, willen geen vrouwen in het kerkbestuur (heb eens een baptist geinterviewd).

Imo is de Bijbel door profeten geschreven en dus niet direct voor God. Geloof is dan voor mij een gevoel dat je hebt, een Bijbel zou ik moeilijk vinden om als leidraad te gebruiken. Als er een God bestaat, dan staat dat voor respect en liefde voor elkaar, elkaar in je waarde laten, en dat twee mensen gelukkig kunnen zijn in welke hoedanigheid dan ook. En dat vrouwen gelijk staan aan de man. En dat mensen eerlijk tegen elkaar moeten zijn en open.

Ik maakte laatst die test op een site van de ncrv en daar kwam al uit dat de humanistische stroming het beste bij mij zou passen. ik had een huisgenoot, jongen, en hij was evangelisch. Tegen mij zei hij (ja ik ben dus homo), dat als ik zou willen, God mij zou kunnen genezen. Beetje typisch, ben er niet boos om geworden, maar als hij dat denkt, dan mag hij. Een van mijn huidige huisgenotes hoort bij een bepaalde gereformeerde stroming, en die andere jongen werd kwaad op haar tijdens een discussie, en zei dat zij haar eigen geloof creeert.
Wat is daar dan verkeerd aan, denk ik dan? Waarom zou jij je eigen persoonlijkheid laten vormen door de doelstelling van een kerk? Je hebt zelf een bepaalde mening en een opvatting, waarom zou jij je als persoon laten veranderen door een bepaald kerkbeleid? Als God er is voor alle mensen, waarom is er dan zo'n strijd tussen religieuze groeperingen en heeft elke kerk, van moslems tot aan de Nederlands Hervormde kerk, zo'n dwang zich uit te breiden en worden andere kerkgroeperingen over en weer zwart gemaakt?

Een boel vragen, maar ik zit me hier de laatste tijd nogal mee bezig te houden...

pi_13276463
Laten we het nou eens wat centraal houden...

[Centraal] God, geloof en bijbel. Deel 4

Unox, the worst operating system.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')