abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13114672
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 10:37 schreef HeyFreak het volgende:
ik ga wel vanmiddag ff kijken nar dat gedenatureerde alcohol...

Kan het zijn dat door een vieze catridgeslot dat gezoem veroorzaakt wordt? Lijkt me eigenlijk sterk want het gebeurt in beide Megadrives...


Dat gezoem kan volgens mij maar door 3 dingen komen:

1. Een aardlus, dwz. de spelcomputer en de TV zitten op twee verschillende spanningsgroepen aangesloten. Als je dan de aarde's van beide apparaten op elkaar aansluit (via de audio-kabel dan dus) kun je een 50Hz brom krijgen (ik ga de theorie niet helemaal uitleggen ). Kun je oplossen door beide apparaten vanuit hetzelfde stopcontact te voeden.

2. Een slechte voeding. De adapter levert maar 1 voedingsspanning, maar intern zal die nog wel opgedeeld worden in 3 voedingsspanningen, één voor de audio, één voor het video en één voor de logica. Het audio voedingsgedeelte zou stuk kunnen zijn, dwz. de voeding voor de audio-eindversterker (of de buffers) zou niet goed afgevlakt kunnen zijn.

3. Oscillatie in het geluidscircuit. Dit kan allerlei oorzaken hebben, maar meestal uitgedroogde electrolytische condensators (elco's). Zeker als het om oude apparatuur gaat.

Punt 1. lijkt me niet het geval omdat je met een koptelefoon geen aardlus kan hebben. Tenzij je met de koptelefoon erin niet de audiokabels losgemaakt had. Check dat dus effe.

Punt 2. denk ik ook niet dat het geval is, want je hebt eigenlijk alleen een aparte voedingsspanning voor het audio gebeuren als er een eindversterker in zit. Bij geluidskaarten voor PC's en bij arcade PCB's altijd wel het geval, maar bij consoles eigenlijk nooit gezien.

Punt 3. Sja, dit blijft dus over . Zeker bij oudere apparatuur dus.

Misschien dat Khadgar nog wat meer punten kan bedenken?

pi_13114919
nou, die megadrive is wel een oud beestje (bijna 10 jaar oud) dus het zou in die condensatortjes kunnen zitten...

Alles zit nl. op in de zelfde stekkerdoos (TV en console) en punt 2 zei je zelf al dat dat zeer onwaarschijnlijk is, dus als het ook nog ineens bij beide Megadrives zou gebeuren zal wel heel raar zijn. Dan moet ikmaar een Lotto invullen ofzo.

Maar die condensators. Hoe moet ik die vervangen en wat voor condensators (type etc) moeten erin? Ik zeg maar wat hoor, ik weet er zelf niets van....

pi_13115058
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 11:39 schreef RetepV het volgende:
Misschien dat Khadgar nog wat meer punten kan bedenken?
Behalve de wet van Khadgar: "Wantrouw alles en sluit niets uit." heb ik niet veel toe te voegen.
pi_13115154
quote:
Op donderdag 11 september 2003 16:12 schreef Khadgar het volgende:
Mijn theorie is dat het spel de volledige NTSC resolutie gebruikt en dat wij met een kleinere PAL resolutie zitten.
Euh:

PAL: 768x576
NTSC 768x480

Bij NTSC heb je dus MINDER lijnen.

Het is een Amerikaanse versie. Well, het is dus wel duidelijk dat ze een PAL versie hebben genomen, die op een NTSC cartridge hebben gezet en de graphics niet hebben aangepast naar de NTSC resolutie. Vanwege dat dat geld kost omdat je al je graphics moet aanpassen. Komt wel vaker voor.

Andersom komt het ook vaak voor, heb je een NTSC spel waarbij ze de graphics niet hebben aangepast aan de hogere PAL resolutie. Heb je dus zwarte banden boven en onder aan het scherm.

Nog erger. Vaak is de snelheid van het spel afhankelijk van de beeldwisselfrequentie. Een Amerikaans spel is dus geoptimaliseerd voor 60Hz. Ga je dat spel nu op PAL met 50Hz spelen, dan loopt het dus 1/6 *langzamer* dan het origineel .

Ik heb de Japanse versie en de Nederlandse versie van Mario64 gespeeld. Bij de Japanse versie gaat alles dus echt sneller (behalve het uitspelen van het spel omdat alle hints in Japans waren en ik er geen reet van snapte ). Bij de Japanse versie waren de graphics beeldvullend, bij de Nederlandse versie zwarte banden boven en onder. Duidelijk een spel waar ze geen moeite voor hebben gedaan om het fatsoenlijk naar PAL te porten .

Daarom kopen ook zo veel mensen twee consoles, een NTSC en een PAL versie. Of ze killen de regiolock op niet geheel legale wijze, zodat ze Amerikaanse of Japanse spellen in NTSC kunnen spelen. De eerste ******* voor de PSX was in feite bedoeld om de regiolock te omzeilen, het kunnen spelen van backups was een zij-effect (een flinke bonus dus ).

In feite wordt je door die regiolock genaaid door de console fabrikant. Je moet van hen 2 consoles kopen omdat de softwaremakers geen zin hebben om hun spellen voor 2 televisiesystemen te optimaliseren. De regiolock zou niet erg zijn als de softwarefabrikanten gewoon de gameplay aan zouden passen als ze hun spel converteren van NTSC naar PAL, maar dat gebeurt gewoon nog steeds niet.

Maar in het geval van Final Fantasy is het dus blijkbaar andersom: een PAL spel dat niet op een fatsoenlijke wijze geconverteerd is naar NTSC.

pi_13115527
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 11:50 schreef HeyFreak het volgende:
nou, die megadrive is wel een oud beestje (bijna 10 jaar oud) dus het zou in die condensatortjes kunnen zitten...

[...]

Maar die condensators. Hoe moet ik die vervangen en wat voor condensators (type etc) moeten erin? Ik zeg maar wat hoor, ik weet er zelf niets van....


Als je niet netjes kan solderen, denk ik dat dit niet iets is wat je zelf moet doen. Je kunt de printplaat beschadigen door te veel hitte en dan moet je dat weer gaan repareren, etc. etc. etc. Het is een klassieke console en als je wilt leren solderen/desolderen zou ik je aanraden om het eerst eens te oefenen op een paar antieke PC ISA kaartjes die niemand meer wil.

Electrolytische condensators (elco's) zien er uit als een soort 'tonnetjes' met twee pootjes eraan. Die pootjes kunnen beide aan één kant zitten (waardoor de elco dus op zijn kant komt te staan) of elk aan één kant (waardoor de elco ligt). Een elco is gepolariseerd, heeft een + en een - kant en als je hem verkeerdom aansluit gaat 'ie kapot. Het effect is dan dat het tonnetje bol komt te staan, het tonnetje leegloopt of uit elkaar klapt (met een knal dus).

De elco is meestal van metaal met een plastic hoesje eromheen. Op het plastic hoesje staat de waarde en de polarisatie (dwz. wat de - kant is).

Het is dus meestal een kwestie van visueel de kapotte elco proberen te identificeren. Maar bij een uitgedroogde elco kun je waarschijnlijk lang kijken, maar zul je niets zien. Het enige wat je dan kunt doen is alle elco's vervangen die in het onbetrouwbare circuit zitten. Een elco kost maar een paar centen, dus is dit laatste vaak de beste en makkelijkste oplossing.

Ik heb het trouwens ook wel meegemaakt dat ik een elco bewoog en het tonnetje los kwam van de pootjes. Da's dan ook wel duidelijk .

Er zitten ook gewone, ongepolariseerde, condensators in de spelcomputer (zien er meestal uit als een rond geel, bruin, rood of blauw schijfje met twee pootjes aan de onderkant), maar die kunnen niet uitdrogen. Maar ook hier heb ik wel meegemaakt dat een pootje gewoon los kwam als ik hem bewoog.

Maar meestal zijn het de elco's. Het electrolyt (vandaar 'electrolytische' condensator) is een soort gel en droogt gewoon uit na verloop van tijd. Ook zullen de eigenschappen van het electrolyt na verloop van tijd wel veranderen door allerlei electromorfe inwerkingen (electromorf = verandering van eigenschappen door middel van stroom en spanning).

Edit:

Plaatje van elco's (van http://www-ece.rice.edu/~daniel/243/243_lab6/exp6_1.html):

Plaatje van gewone condensator's (zelfde URL):

Edit2:

Dit is voorlopig weer even mijn laatste lange post, ik moet aan het werk, mijn baas begint achterdochtig te worden .

[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 12-09-2003 12:20]

pi_13117534
heej guys
ik ben bezig met het ombouwen van mn nes.nou heb ik die plastic kap er al af en die ijzeren ook en die houder waar je het spel indoet.
dan kom ik bij een plaat die ik er niet af krijg en dus ook niet bij die pinnetjes kan.
ff een foto voor de zekerheid.

die plaat krijg ik er dus niet af zit vastgelijmd ofzo

Now you're playing with Power!
pi_13117604
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 13:40 schreef -giovanni- het volgende:
heej guys
ik ben bezig met het ombouwen van mn nes.nou heb ik die plastic kap er al af en die ijzeren ook en die houder waar je het spel indoet.
dan kom ik bij een plaat die ik er niet af krijg en dus ook niet bij die pinnetjes kan.
ff een foto voor de zekerheid.

[afbeelding]

die plaat krijg ik er dus niet af zit vastgelijmd ofzo


Je mist nog een schroefje naast de RF modulator waarschijnlijk.
pi_13117632
laat maar hij is er al af
nu alleen nog het juiste pinnetje vinden
Now you're playing with Power!
pi_13117650
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 13:43 schreef -giovanni- het volgende:
laat maar hij is er al af
nu alleen nog het juiste pinnetje vinden
Maak ff foto tutorial voor de noobs :p
pi_13119118
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 13:44 schreef Khadgar het volgende:

[..]

Maak ff foto tutorial voor de noobs :p


sorry dit zag ik te laat.

Maar het is geslaagd en die 6 spellen doen het ook.
wel een gepriegel.
maar ik heb net ff een vriend gebeld want ik heb 2 van die 6 spellen dubbel dus ik bouw binnenkort zijn Nes ook om dus dan maak ik wel een foto tutorial.
in iedergeval bedankt

Now you're playing with Power!
pi_13119399
weet iemand nog een mooi plaatje van de binnenkant van een megadrive 1 met duidelijke aanduidingen van wat wat is?

Ik heb hem nu open liggen en er zitten een stuk of 15 elco's rond de aan/uit knop enzo...

pi_13120485
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 14:49 schreef HeyFreak het volgende:
weet iemand nog een mooi plaatje van de binnenkant van een megadrive 1 met duidelijke aanduidingen van wat wat is?

Ik heb hem nu open liggen en er zitten een stuk of 15 elco's rond de aan/uit knop enzo...


Klopt. Als jij nou een scherpe foto maakt, leggen wij wel uit wat wat is.
pi_13120645
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 15:24 schreef Khadgar het volgende:

[..]

Klopt. Als jij nou een scherpe foto maakt, leggen wij wel uit wat wat is.


dat lukt dan ff niet, geen camera...

misschien dat ik later wat zou kunnen regelen...

maar ik zag iig geen elco bol staan of los of roestig. Ik zag een chip waar yamaha op staat. dit is dan toch de geluidschip?

pi_13120735
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 15:30 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

dat lukt dan ff niet, geen camera...

misschien dat ik later wat zou kunnen regelen...

maar ik zag iig geen elco bol staan of los of roestig. Ik zag een chip waar yamaha op staat. dit is dan toch de geluidschip?


Yamaha maakt wel meer dan geluidschips...
pi_13122944
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 15:34 schreef Khadgar het volgende:

[..]

Yamaha maakt wel meer dan geluidschips...


Weet ik maar ik kan me herinneren dat yamaha het geluid van de megadrive verzorgde. Ik zag ook nog wat van Sanyo en de hoofdprocessor.
pi_13123614
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 16:54 schreef HeyFreak het volgende:
Weet ik maar ik kan me herinneren dat yamaha het geluid van de megadrive verzorgde. Ik zag ook nog wat van Sanyo en de hoofdprocessor.
Yamaha is wel BIG in geluidsprocessoren. Maar zoals ik al eerder schreef is het erg moeilijk om van buiten te zien welke ELCO nou het probleem is. Daarnaast kun je met solderen meer kapot maken dan je lief is, dus zomaar lukraak dingen gaan zitten vervangen is vragen om moeilijkheden (zeker als je niet zo goed kan solderen). Je begrijpt wel dat als jij in je onervarenheid iets kapot maakt, ik daar geen verantwoording voor neem, hé .

Wat ik als eerste zou doen is proberen te confirmeren dat er echt brom op de audio lijnen zit. Dat zou ik met een oscilloscoop doen. Als die brom er inderdaad echt op blijkt te zitten, dan zou ik de printbanen vanaf de audio connectors terugtracen en kijken wat er allemaal aan vast zit. En dan eens kijken of mijn hypothese dat het lekke condensators zijn ueberhaupt wel klopt. Als dat zo is, dan ga ik pas eens nadenken over vervanging van onderdelen.

Meten = weten. <-- de meest belangrijke stelling in de electronica.

pi_13123852
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 17:25 schreef RetepV het volgende:

[..]

Yamaha is wel BIG in geluidsprocessoren. Maar zoals ik al eerder schreef is het erg moeilijk om van buiten te zien welke ELCO nou het probleem is. Daarnaast kun je met solderen meer kapot maken dan je lief is, dus zomaar lukraak dingen gaan zitten vervangen is vragen om moeilijkheden (zeker als je niet zo goed kan solderen). Je begrijpt wel dat als jij in je onervarenheid iets kapot maakt, ik daar geen verantwoording voor neem, hé .

Wat ik als eerste zou doen is proberen te confirmeren dat er echt brom op de audio lijnen zit. Dat zou ik met een oscilloscoop doen. Als die brom er inderdaad echt op blijkt te zitten, dan zou ik de printbanen vanaf de audio connectors terugtracen en kijken wat er allemaal aan vast zit. En dan eens kijken of mijn hypothese dat het lekke condensators zijn ueberhaupt wel klopt. Als dat zo is, dan ga ik pas eens nadenken over vervanging van onderdelen.

Meten = weten. <-- de meest belangrijke stelling in de electronica.


Niet alleen in de electronica...

maar dat is idd wel een goed idee, ff met een oscilloscoop kijken hoe alles zit. Die elco's zitten echt dicht op elkaar en het zijn er behoorlijk veel, dus niet handig boor mij met m'n kolenschoppen om daar tussen te gaan friemelen...

Maar ik moet dus letten op de frequentie? Met een multimeter kan ik dat niet meten?

pi_13124446
http://www.marktplaats.nl/index.php3?g=hardware&u=consoles&ID=68351

voor de verzamelaar
By the way dit is echt een goeie prijs voor een megadrive met mega CD 2
ik heb er al 2 vandaar

Now you're playing with Power!
pi_13124464
geld is op
pi_13124629
Er is dus een site die oude consoles repareert. Een megadrive 1 laten repareren kost 59,99 Pond en een Mega CD repareren kost 49,99 Pond excl verzendkosten (wat ook nog iets van 40 pond is). Megadrive en CD samen kost 100 Pond.

Dus alles samen incl. verzendosten is dus iets van ¤ 200,-

Volens mij zijn ze een klein beetje gek daar in engeland...

pi_13125087
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 18:20 schreef HeyFreak het volgende:
Er is dus een site die oude consoles repareert. Een megadrive 1 laten repareren kost 59,99 Pond en een Mega CD repareren kost 49,99 Pond excl verzendkosten (wat ook nog iets van 40 pond is). Megadrive en CD samen kost 100 Pond.

Dus alles samen incl. verzendosten is dus iets van ¤ 200,-

Volens mij zijn ze een klein beetje gek daar in engeland...


Hahahaha dat is een beetje afzetterig volgens mij weten ze niet dat je een megadrive op de rommelmarkt ook kan kopen.en op internet voor 20 euro's heb je er ook al 1

heyfreak heb je misschien een link van die winkel?

Now you're playing with Power!
pi_13125186
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 18:40 schreef -giovanni- het volgende:

[..]

Hahahaha dat is een beetje afzetterig volgens mij weten ze niet dat je een megadrive op de rommelmarkt ook kan kopen.en op internet voor 20 euro's heb je er ook al 1

heyfreak heb je misschien een link van die winkel?


http://www.telegames.co.uk/

er is ook nog zoiets in de VS maar dan wordt het nog duurder

pi_13125574
lol mario bros duckhunt prijs: 29,99 pond hahahaha wat een woeker prijzen

ik hem em hier nog 2 keer dubbel liggen

29,99 euro mag je hem hebben.

Now you're playing with Power!
pi_13125697
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 18:20 schreef HeyFreak het volgende:
Er is dus een site die oude consoles repareert. Een megadrive 1 laten repareren kost 59,99 Pond en een Mega CD repareren kost 49,99 Pond excl verzendkosten (wat ook nog iets van 40 pond is). Megadrive en CD samen kost 100 Pond.

Dus alles samen incl. verzendosten is dus iets van ¤ 200,-

Volens mij zijn ze een klein beetje gek daar in engeland...


Ik ga morgen mijn Megadrive wel openrukken en kijken voor je.
pi_13125991
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 17:38 schreef HeyFreak het volgende:
maar dat is idd wel een goed idee, ff met een oscilloscoop kijken hoe alles zit. Die elco's zitten echt dicht op elkaar en het zijn er behoorlijk veel, dus niet handig boor mij met m'n kolenschoppen om daar tussen te gaan friemelen...
Wat je met een oscilloscoop doet is de aarde aansluiten aan een aarde waar je 100% zeker van bent, dus bijvoorbeeld aan de GND pootje van een 74xx IC. De aarde moet natuurlijk wel uit de Sega komen, het is je referentiepunt voor alle andere metingen in de Sega. Vervolgens de Sega aanzetten zonder spel zodat je geen muziek hebt maar wel brom. Daarna met de probe het signaal meten wat er uit de audio uitgang komt. Zit daar nu inderdaad de brom op, dan zie je dat doordat je op het display van de scoop geen lijntje ziet maar een golfvorm. Nu ga je het circuit achterwaarts terugmeten totdat je ergens komt waar geen brom is.

Als het circuit aan de uitgang van een IC zit (bijvoorbeeld een opamp), moet je verder gaan meten aan de ingang van het IC. Je kunt er altijd van uitgaan dat als alles goed is, er aan de uitgang iets moet komen dat er aan de ingang ingestopt is. Heb je bijvoorbeeld wel brom aan de uitgang van een opamp maar niet aan de ingang, dan komt de brom uit die opamp zelf en is 'ie kapot. Maar voor dat soort metingen moet je al weten hoe dingen werken.

Zo lang je niet weet hoe een circuit werkt blijft het gokken. Helaas heb ik nog nooit zo'n brom gehad uit mijn MD1, dus ik weet echt niet zomaar waar het hem zit.

quote:
Maar ik moet dus letten op de frequentie? Met een multimeter kan ik dat niet meten?
Met een multimeter kun je het wel een beetje meten, maar eigenlijk zo slecht dat je eigenlijk in het bijna-donker zit te tasten in plaats van in het donker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')