abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13521721
Vandaag op de kop getikt (nou gewoon uit de winkel gehaald );

Rez
Frequency

samen voor ¤ 22,67 (¤ 13,99 p.s en aangezien ik Rez wou dacht ik voor die 8 euro laten we niet een game achter )

[Dit bericht is gewijzigd door TAG-Speedy op 29-09-2003 15:37]

!
pi_13521781
Bassie is goed bezig geweest dit weekend. Ik heb een aantal geluidjes van een arcade print (Vanguard) ingesampled, zodat het MAME team ze kan gebruiken voor de sound effecten tot ze die dingen goed kunnen emuleren...
quote:
I got bored with repairing my Vanguard PCB and as promised here is the first batch of new fress clean samples:

This is part one of a sample set for the game Vanguard (centuri/snk) and I hope it can be used in a future driver for Mame.

All files are 44khz, 16 bit, mono.

* bon_voyage.wav speech when you start the game
* lets_attack.wav speech when you become invulnerable
* be_careful.wav speech used a few seconds before invulnerability runs out
* invulnerable1.wav music when you get invulnerable.

The Invulnerable tune is played about three times but in the end a warning alarm is put over it. The warning alarm has to be found on the board to get a clean sample.

All done speech samples are as clean as they can get from the board, i removed the resistor to the mixing channel. There is only one way to get the speech perfect, and that is to emulate the speech processor.

There is at least one speech sample still missing: Congratulations, when you finish the level, but since my vanguard plays with the background invisible, it's impossible to finish as of yet.

The shooting, bombing and engine hum are being traced ASAP, but i'll have to lift a few resistors/capacitors to get them clean from the board, instead of mixed with all the other signals...

The music is being controlled by the cpu at adress $3100, bits D0, D1, D2 (music A10, A9 and A8 respectively), and adress #3101, bits D0, D1, D2 (music A10, A9 and A8 respectively). Both adresses seem to work just as a tune selector on their respective roms ($3100 on SK4-Eprom-51, $3101 on SK4-Eprom-52). $3100 bits D4 and D5 also seem to have some effect on a counter that controls the adressing of the rom. Perhaps it is the way to play each note? The same goes for $3101 bit D4

The speech is done with a few adress lines and databits. $3101-D5 and $3101-D6 seem to do something with timing and $3400, together with R/W and something directly from the CPU seem to do a Enable. D0 through D5 are connected to the speech processor. The speech roms (SK6 board) are connected to the seperate interface chip which communicates directly with the speech chip.

The speech chip is a HD38880 and the interface is a HD38882.

Hopefully all this info will do the driver some good.

My thanks to the MAME project, without it I would not be able to fix my boards! Therefore this is my way to contribute to the project and to say thanks.

Bas Oort

The zipfile can be found here: Vanguard Samples 1

maandag 29 september 2003 @ 16:59:54 #228
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_13524406
quote:
Op maandag 29 september 2003 15:26 schreef TAG-Speedy het volgende:
Vandaag op de kop getikt (nou gewoon uit de winkel gehaald );

Rez
Frequency

samen voor ¤ 22,67 (¤ 13,99 p.s en aangezien ik Rez wou dacht ik voor die 8 euro laten we niet een game achter )

[afbeelding]

Waar?
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_13525363
Discovery Enschede
!
  maandag 29 september 2003 @ 17:37:30 #230
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_13525372
Bleh...

Ik moet toch een keer naar Enschede

The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
pi_13529284
Bespaar je dan de moeite voor Rez, ligt er nog 1 (vandaag althans) en die miste het boekje
!
pi_13533217
Was de discovery niet failliet ofzo?
Waar is de winkel nu gevestigd?
pi_13537446
Zelfde pand waar ze altijd zaten, het heet nu alleen New Discovery en heeft bergen dump spul (van die 3rd party guns, stuurtjes en meer van die prut) en cheape videobanden (als je goedkoop je pr0n collectie wil uitbreiden moet je daar zijn). Verder hebben ze wat oude N64 games (geen goeie titels), wat DC spellen (ook niet de moeite waard, op eBay staan dezelfde spellen elke keer) en ook nog wat games voor Xbox/Cube/PS2 maar niet alles ligt er wat er ook uit komt bij een random Nedgame ofzo.
!
pi_13549305
Ik wilde vandaag even een sega joypadje maken omdat sommige knoppen het niet deden.
Dit is een probleem en veel controlpads van sega hebben hier last van.
Dit is echter makkelijk te verhelpen.
Ik heb hiervan even een paar fototjes gemaakt.

TUTURIAL: Sega Megadrive controlpad repareren.

Foto 1: De benodigdheden zijn:
-Een defecte sega controller
-Een kruiskop schoevendraaier
-Wattenstaafjes
-Gedenatureerde alchohol
-Een schaar
-Papier

Foto 2:Schroef de controller open

Foto3:Draai de printplaat om

Foto 4:Pak de wattenstaafjes en doop deze in de alchohol (geen pisang of bacardi gebruiken) en rag de connectoren schoon.sta trouwens niet gek te kijken als de wattenstaafjes git zwart worden.

Foto 5:Haal nu de rubberdopjes uit de controller.

Foto 6:Knip nu een dun stukje papier en vouw dat op en stop het in het gaatje waar je net het rubberdopje hebt weggehaald (welke knop niet werkt in dat gaatje stop je het opgevouwen papiertje.).Maak het papiertje niet te dik!!!!!!

stop nu de rubbertjes weer op de papiertjes en draai de printplaat weer op zijn plaats schroef de controller weer dicht en hopsa je controller doet het weer.
Ik Heb dit al enkele keren gedaan bij sega controllersen het werkt!!
vergeet alleen niet hardt te boenen met de wattenstaafjes en alchohol.

Now you're playing with Power!
  dinsdag 30 september 2003 @ 17:14:08 #235
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_13549329
Dit topic heerst steeds meer
pi_13549563
waarschijnlijk kun je deze methode ook bij sega of nintendo 8 bit controllers gebruiken.Heb het nog niet geprobeerd maar het zal wel het zelfde principe zijn.
pi_13549802
Hmmm. heb nog een stuk of 10 defecte controllers. Best een rotklus wordt dat.
Support! Protest! Country! Rock & Roll!
pi_13549988
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:36 schreef Kiff het volgende:
Hmmm. heb nog een stuk of 10 defecte controllers. Best een rotklus wordt dat.
Valt best mee 5 min per controller.
en goede controllers raak je best snel kwijt op marktplaats.
pi_13551397
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:24 schreef -giovanni- het volgende:
waarschijnlijk kun je deze methode ook bij sega of nintendo 8 bit controllers gebruiken.Heb het nog niet geprobeerd maar het zal wel het zelfde principe zijn.
Heb je mijn raad toch nog opgevolgd

Ik heb dat ook altijd gedaan, ik had zelfs een joypad met zoveel papier er in gestauwd dat ik de B-knop amper aan hoefde te raken om hem in te drukken.

Uiteindelijk gaan ze toch wel kapot, teminste dat gingen ze bij mij wel. Echt een Megadrive-kwaaltje dit. Ik heb dan ook een paar officiële 6-button pads gekocht, dan ben ik er helemaal klaar mee...

pi_13566879
Voor mensen met een Atari XL of XE, ik zag net dit:

Barnyard Blaster cartridge op conrad.nl

pi_13574142
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 18:47 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

Heb je mijn raad toch nog opgevolgd

Ik heb dat ook altijd gedaan, ik had zelfs een joypad met zoveel papier er in gestauwd dat ik de B-knop amper aan hoefde te raken om hem in te drukken.

Uiteindelijk gaan ze toch wel kapot, teminste dat gingen ze bij mij wel. Echt een Megadrive-kwaaltje dit. Ik heb dan ook een paar officiële 6-button pads gekocht, dan ben ik er helemaal klaar mee...

Als je de connectoren goed schoon ragt dan heb je geen problemen meer.
die wattenstaafjes van mij waren echt pik en pik zwart.
daarna een papiertjes en ze werken weer top.
2 maanden geleden heb ik er 1 gerepareerd voor een vriend van me en die werkt nog steeds en hij speelt er dagelijks op.
Maaktje jij de connectoren ook schoon met alchohol of alleen dat stukje papier ertussen?
pi_13574184
BTW ik speel zelf altijd op 3rd pary controllers om mn sega controllers te sparen.
pi_13575480
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 16:19 schreef -giovanni- het volgende:

[..]

Als je de connectoren goed schoon ragt dan heb je geen problemen meer.
die wattenstaafjes van mij waren echt pik en pik zwart.
daarna een papiertjes en ze werken weer top.
2 maanden geleden heb ik er 1 gerepareerd voor een vriend van me en die werkt nog steeds en hij speelt er dagelijks op.
Maaktje jij de connectoren ook schoon met alchohol of alleen dat stukje papier ertussen?

alleen het papier, maar het was ook jaren geleden hoor dat ik dat deed...
  donderdag 2 oktober 2003 @ 12:16:55 #244
69655 mordradead
Wat is een leesje?
pi_13593642
laatst mijn (onofficiele ) atari shirt met de post gekregen, was een goede koop voor maar 12 euro incl verzenden
Bernie en ik zijn tof.
pi_13598191
quote:
Op donderdag 2 oktober 2003 12:16 schreef mordradead het volgende:
laatst mijn (onofficiele ) atari shirt met de post gekregen, was een goede koop voor maar 12 euro incl verzenden
http://www.oshealtd.com/ hier hebben ze nog de officiele atari shirts.
  donderdag 2 oktober 2003 @ 16:27:08 #246
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_13600517
Vandaag eindelijk mijn Super Advantage binnen gekregen ! Dacht dat ik hem nooit meer zou krijgen

Hij zit nog in het plastic

pi_13731047
Zo, twee extra Arkanoid printplaten binnen gekregen. De ene doet helemaal niets (nog minder dan m'n eigen exemplaar, die alleen maar een paar blokken laat zien), de ander start en ziet er schitterend uit...

Behalve dat de sprites van de paddle en de bal (en ook de rondstuiterende beestjes) het niet doen. Die zijn er gewoonweg niet... En dat staat zo debiel. Je ziet wel de background, je ziet de blokjes verdwijnen, en de RAM en ROM checks gaan allebei prima. Maar geen paddle en geen bal...

Het moet zoiets verdomd simpels zijn, maar ik heb geen schema en geen inspiratie deze nacht om er nog verder over na te denken...

pi_13759661
Oooo-keee.

Ik had een paar defecte spelcomputers gekocht (via V&A van Fok! ). Een Sega Master System II en een Atari 2600 met 6 knoppen. Helaas bleek na aankomst het probleem 'waterschade' te zijn. Maar na wat openschroefwerk lijkt het er op dat de schade beperkt is tot roestig blikwerk en wat slechte contacten. Volgens mij nog wel schoon te maken. I'll keep you posted, ik zal wat foto'tjes plaatsen .

De Atari zag er trouwens op de foto nogal slecht uit, het leek of er een paar diepe krassen in zaten. Maar na aankomst bleek het allemaal nogal mee te vallen, het was voornamelijk vuil (drop ofzo ). De Sega ziet er als nieuw uit (van buiten dan).

Jammer dat de verzendkosten hoger waren dan de prijs van de apparaten . 4,50 euro voor beide apparaten, dan maakt 5,50 euro verzendkosten het bedrag toch weer wat hoog . Naja, is een goede motivatie om ze echt te repareren .

pi_13779956
Peter, jij hebt toch ook wel weer de makkies deze week he? Oja, ik heb je een mailtje gestuurd, ik weet niet of je die ontvangen hebt (mijn mailprovider doet soms een beetje vaag)...

Arkanoid Update:

De ene doet nog steeds alles behalve het balletje enzo.

De ander blijkt te leven maar heeft een TOTAAL andere pinout dan de andere twee. De voedingsspanning zat dus kompleet fout, en ik heb iig de audio versterker in rook doen op gaan (-5volt op de 12volt lijn is niet lekker nee). Nu heeft deze (waarschijnlijk) een RAM probleem: Tis steeds 2 rijen tegels beeld, 2 rijen tegels garbage (tegels zijn de blokjes waar de sprites uit bestaan). Deze theorie word bevestigd door een paar rams er op te douwen en dan zie je ineens een hele strijd op het beeld om de pixels

Goed, morgen gaat bassie dus een stuk of 10 rams kopen van het 2016 type... En dan te bedenken dat voor het geld waar ik nu een paar KB voor koop je gewoon een dikke dimm van 256 mb kan kopen...

pi_13784249
quote:
Op donderdag 9 oktober 2003 23:59 schreef Khadgar het volgende:
Peter, jij hebt toch ook wel weer de makkies deze week he? Oja, ik heb je een mailtje gestuurd, ik weet niet of je die ontvangen hebt (mijn mailprovider doet soms een beetje vaag)...
Ja, ik had hem idd. ontvangen. Ben superdruk geweest deze week, dus ik had nog niet geantwoord. Aan de andere kant had ik je al eerder verteld dat het een grote Royal Video kast is. Alles zit er op en er aan, maar je krijgt er helaas wel een brakke monitor bij. Ik heb maar 1 echt goede monitor en raad eens bij wie die blijft .

Update:

De Sega is schoongemaakt en voor een groot gedeelte ontroest (het blik is op sommige plekken zelfs doorgeroest . Hij geeft beeld en doet het eigenlijk bijna volledig. Ik kan de ingebouwde Alex Kidd spelen. Alleen is de cartridge connector OF gemaakt van groen metaal OF nogal verweerd . Als ik er een cartridge in steek, start Alex Kidd nog steeds op. Geen enkele cartridge wordt gepakt, ook niet na wat ragwerk. Dus ik denk dat ik de connector maar moet vervangen.

De Atari is nog niet aan de praat. De printplaat zag er goed uit, en als ik hem aan en uitschakel zie ik op de monitor ook wel een beetje streepjes en dergelijk verschijnen en verdwijnen. Maar ik kan niet op een signaal afstemmen. Nou is het stekkertje van de antennekabel nogal verweerd, dus het zou daar aan kunnen liggen. Maar het kan ook zijn dat de modulator gaar is. Ik denk dat ik eerst maar eens met de oscilloscoop aan de slag moet om te zien of er ueberhaupt iets draait. De strepen op de monitor zouden eigenlijk betekenen dat er wel iets draait, dat er minstens beeldsynchronisatie wordt gegenereerd, en ik weet dat dat bij een Atari 2600 door de processor wordt gedaan (samen met de line buffer chip (nee, er zit geen videochip in de Atari 2600 ))

Edit:

Ik heb wat foto's gemaakt maar die gaan vanavond wel online.

Edit2:

Bas, als je die 2016's niet meer kan krijgen heb ik er volgens mij nog wel een paar liggen. Liever dat je ze in de winkel koopt, anders zit ik zelf een keer zonder, maar in hoge nood... Je kunt trouwens ook 6116 rams gebruiken, maar let wel op de snelheid.

6116's en 2016's vind je nog wel eens op printplaten van oude printers.

[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 10-10-2003 10:46]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')