abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12953520
quote:
Taliban werken aan comeback
De Afghaanse regering onder leiding van Hamid Karzai heeft geen einde weten te maken aan de machtsstrijd tussen de krijgsheren die destijds aan de zijde van de Verenigde Staten de Taliban verjaagden.

Door de corruptie, wetteloosheid en aanhoudende armoede onder het nieuwe regime keert een deel van de bevolking de huidige regering de rug toe en is er groeiende steun voor de Taliban. Die zijn met een comeback bezig. Zij hebben zich volgens regeringsfunctionarissen en een voormalige Taliban-commandant gereorganiseerd en herenigd met restanten Al-Qaida-strijders.

"Op dit moment is de situatie erg gunstig voor ons", zegt Gul Rahman Faruqi, voormalig garnizoenscommandant van de Taliban in de zuidelijke stad Gardez. "De mensen zijn de plunderaars en moordenaars die nu aan de macht zijn beu", aldus Faruqi, die zegt dat de zich hergroeperende Taliban ook gesteund worden door lokale autoriteiten in West-Pakistan, waar veel Al-Qaida en Taliban-strijders zich hebben teruggetrokken.

Faruqi erkent dat Taliban-strijders niet met wapperende vlaggen en groot enthousiasme ontvangen worden door de bevolking, maar zegt dat er sprake is van een keus voor het minste kwaad. "De bevolking ziet dat wij het enige alternatief zijn voor het huidige regime. Overal waar we komen krijgen we onderdak en voedsel aangeboden. We kunnen ons vrij door het land bewegen zonder angst aangegeven te worden door de bevolking", aldus Faruqi in een interview met Associated Press.
bron GvA.

Nog niet zo lang geleden werd de Afghaanse bevolking bevrijdt van het verderfelijke Taliban-regime, deze 'bevrijding' werd alom gevierd (ook in NL, het fier afwerpen der burka's en de blije Afghanen welke eindelijk weer eens vanouds konden genieten van een bioscoopbezoek staan immers op het netvlies gegrift).

Zeer pijnlijk te moeten constateren dat de nobele bedoelingen van de VS mogelijk tevergeefs zijn geweest.

Jammer ook dat de 'nazorg' zo in gebreke is gebleven, voor je het weet schieten de Al Qaeda kampen weer als paddestoelen uit de grond aldaar, en dat terwijl we toch al zoveel te vrezen hebben van al die Al Qaeda figuren wereldwijd.

Gelukkig zien de perspectieven voor Irak er wel zeer gunstig uit.

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_12953548
Een paranoide koorts, overgewaaid uit Engeland. Valt nergens aan te staven.
Eigen brokjes eerst.
pi_12953559
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 02:33 schreef Cosma-Shiva het volgende:
deze 'bevrijding' werd alom gevierd (ook in NL, het fier afwerpen der burka's en de blije Afghanen welke eindelijk weer eens vanouds konden genieten van een bioscoopbezoek staan immers op het netvlies gegrift).
mja dat was net zo mooi geënsceneerd als het omverwerpen van het beeld van Saddam..
Feit is dat het bewind van de Taliban ,zoals blijkt uit het stuk, in vergelijking met het bewind van de Noordelijke alliantie , nog wel mee blijkt te vallen..
van "bevrijding" is in retrospectie dus weinig sprake geweest
kèk lekkah naajje ège sig, Fok feez
pi_12953563
quote:

Zeer pijnlijk te moeten constateren dat de nobele bedoelingen van de VS mogelijk tevergeefs zijn geweest.

quote:
De Afghaanse regering onder leiding van Hamid Karzai heeft geen einde weten te maken aan de machtsstrijd tussen de krijgsheren die destijds aan de zijde van de Verenigde Staten de Taliban verjaagden.
Wat snap jij niet uit deze quote uit het bericht?

Dankzij de US is deze afghaanse regering aangesteld.
Het is DIE regering niet gelukt een einde te maken aan de machtsstrijd tussen de krijgsheren.
Dan vraag ik je, in hoeverre heeft de US hierin gefaald?

Je openingspost is suggestief.

[Dit bericht is gewijzigd door Redux op 05-09-2003 02:41]

pi_12953564
Mischien moeten de russen daar ff op gewezen worden
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
pi_12953576
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 02:40 schreef Redux het volgende:

Wat snap jij niet uit deze quote uit het bericht?

Dan vraag ik je, in hoeverre heeft de US hierin gefaald?

Je openingspost is suggestief.

Met de nobele bedoelingen bedoel ik uiteraard de terechte oorlog welke louter was gericht op het bevrijden der Afghanen van een hen onderdrukkend regime, net zoals bij Irak nu.
  vrijdag 5 september 2003 @ 02:45:01 #7
10692 nomad
Green on... GO!
pi_12953582
In dit licht is het dus volkomen onbegrijpelijk dat de internationale troepenmacht (niet zijnde Amerika c.s. maar de ISAF-vredesmacht) niet vertienvoudigd wordt, maar zelfs ingekrompen!
En wij als Nederland dragen ons steentje daar aan bij door al onze troepen ook terug te trekken. Die Iraki's hebben echt LUXE in vergelijking met de Afghanen, dus om humanitaire redenen zitten we écht niet in Irak!
hoorde ik daar een biertje roepen?
pi_12953584
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 02:44 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Met de nobele bedoelingen bedoel ik uiteraard de terechte oorlog welke louter was gericht op het bevrijden der Afghanen van een hen onderdrukkend regime, net zoals bij Irak nu.
je maakt een grapje neem ik aan ?
pi_12953588
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 02:45 schreef MokroKees het volgende:

je maakt een grapje neem ik aan ?

pi_12953598
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 02:44 schreef Cosma-Shiva het volgende:

[..]

Het is geen oorzaak van het falen van US.
Het is oorzaak van falen van de Afghaanse regering dat er een groeiende sympathy ontstaat voor de taliban.

Nogmaals, jij suggereert dat de US in dit geval gefaald heeft.
Dat heeft de US niet.

Dus vandaar nogmaals mijn opmerking: je openingspost is suggestief.

pi_12953601
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 02:48 schreef Redux het volgende:

[..]

Het is oorzaak van falen van de Afghaanse regering dat er een groeiende sympathy ontstaat voor de taliban.

Dat heeft de US niet.

Umh, het is een marionet van de VS die aangesteld is als president, dat heeft de afghaanse bevolking zelf niet gedaan.
pi_12953606
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 02:40 schreef MokroKees het volgende:

[..]

mja dat was net zo mooi geënsceneerd als het omverwerpen van het beeld van Saddam..
Feit is dat het bewind van de Taliban ,zoals blijkt uit het stuk, in vergelijking met het bewind van de Noordelijke alliantie , nog wel mee blijkt te vallen..
van "bevrijding" is in retrospectie dus weinig sprake geweest

Volgens mij heb ik nog niks gezien of gelezen over de Noordelijke Alliantie die random executies uitvoert in een voetbalstadion!
  vrijdag 5 september 2003 @ 02:51:35 #13
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_12953609
Ach laat ze, een paar weken bommen gooien en ze zijn weer weg.
De vorige keer was het ook een koud kunstje.
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_12953615
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 02:50 schreef gelly het volgende:

[..]

Umh, het is een marionet van de VS die aangesteld is als president, dat heeft de afghaanse bevolking zelf niet gedaan.

Dat klopt.
Het aanstellen van deze regering heeft dankzij de US kunnen plaatsvinden.
Is de US dan ook verantwoordelijk voor het falen van deze regering?

US heeft in de WO2 ons bevrijdt.
Is de US nu nog steeds verantwoordelijk voor ons falen danwel succes?

pi_12953624
quote:
Dat heeft de US niet.
nee inderdaad , de US heeft haar doelstelling behaald.. de contracten voor olie en gas pijpleidingen en wat er verder met en in het land gebeurt zal ze een rotzorg wezen.. mission accomplished en laat de internationale gemeenschap maar de rommel opruimen..
pi_12953626
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 02:52 schreef Redux het volgende:

[..]

Dat klopt.
Het aanstellen van deze regering heeft dankzij de US kunnen plaatsvinden.

Nee, de VS heeft deze regering aangesteld.
quote:
Is de US dan ook verantwoordelijk voor het falen van deze regering?
Dat lijkt me dan toch van wel.
quote:
US heeft in de WO2 ons bevrijdt.
Is de US nu nog steeds verantwoordelijk voor ons falen danwel succes?
Heeft de VS na WO2 een regering voor ons geregeld ? Volgens mij niet he ?
pi_12953630
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 02:53 schreef MokroKees het volgende:

[..]

nee inderdaad , de US heeft haar doelstelling behaald.. de contracten voor olie en gas pijpleidingen en wat er verder met en in het land gebeurt zal ze een rotzorg wezen.. mission accomplished en laat de internationale gemeenschap maar de rommel opruimen..

In feite wel.
Dat is ook wat Irak en Europa van de US verlangt.
Ze hebben hun taak gedaan, en nu overlaten aan de bevolking.

Let wel, US heeft afganistan bevrijdt van de Taliban.
Het heeft een eerste aanzet kunnen maken tot verbetering.
Dat een nieuwe afghaanse regering faalt in het be-eindigen van een machtsstrijd tussen de krijgsheren is niet direct te betrekken op een eventueel falen van de US.

pi_12953633
quote:

Dat staat nergens in mijn post beste man.
  vrijdag 5 september 2003 @ 02:58:07 #19
10692 nomad
Green on... GO!
pi_12953645
quote:

[..]

Dat heeft de US niet.

Het probleem is, dat er binnen de Afghaanse overheid erg veel fracties en machtige lui zijn, met allemaal een eigen legertje en illegale inkomsten, die ze niet kwijt willen. Om zichzelf te beschermen worden er nauwelijks ingrijpende maatregelen genomen. Ook worden politie en leger vaak veelste laat of niet betaald, die worden daardoor gedwongen hun eigen bevolking te gaan beroven! Zulke, en nog veel meer misstanden vinden er nog steeds plaats.
Één ding kan ik jullie wél vertellen, de bevolking is stukken beter af in een vrij en welvarend Afghanistan, zoals het was tot de jaren '70.
Ik heb afgelopen zomer met veel van die lui gepraat, en het is vaak te gruwelijk voor woorden wat er onder leiding van bijv. Hekmatyar en de Taliban allemaal misdaan is. Ze hebben dat land helemaal uitgezogen, zowel econimisch als cultureel als qua toekomstperspectieven.
hoorde ik daar een biertje roepen?
  vrijdag 5 september 2003 @ 02:58:18 #20
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_12953646
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 02:54 schreef gelly het volgende:

Dat lijkt me dan toch van wel.

Je bent echt dom he?
Moet ik dat hier nog beargumenteren?
Koranfascisme bedankt Islam
pi_12953652
quote:

[..]

bron GvA.

Nog niet zo lang geleden werd de Afghaanse bevolking bevrijdt van het verderfelijke Taliban-regime, deze 'bevrijding' werd alom gevierd (ook in NL, het fier afwerpen der burka's en de blije Afghanen welke eindelijk weer eens vanouds konden genieten van een bioscoopbezoek staan immers op het netvlies gegrift).

Jij suggereert in dit gedeelte een direct gevolg van het mislukken van de nobele bedoelingen van de US als oorzaak van het niet kunnen be-eindigen van een machtsstrijd tussen de krijgsheren.
Suggestief.
pi_12953658
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 02:58 schreef nomad het volgende:

[..]

Het probleem is, dat er binnen de Afghaanse overheid erg veel fracties en machtige lui zijn, met allemaal een eigen legertje en illegale inkomsten, die ze niet kwijt willen. Om zichzelf te beschermen worden er nauwelijks ingrijpende maatregelen genomen. Ook worden politie en leger vaak veelste laat of niet betaald, die worden daardoor gedwongen hun eigen bevolking te gaan beroven! Zulke, en nog veel meer misstanden vinden er nog steeds plaats.
Één ding kan ik jullie wél vertellen, de bevolking is stukken beter af in een vrij en welvarend Afghanistan, zoals het was tot de jaren '70.
Ik heb afgelopen zomer met veel van die lui gepraat, en het is vaak te gruwelijk voor woorden wat er onder leiding van bijv. Hekmatyar en de Taliban allemaal misdaan is. Ze hebben dat land helemaal uitgezogen, zowel econimisch als cultureel als qua toekomstperspectieven.

Correct, echter dat zijn problemen van een heel andere aard.
US heeft Afganistan bevrijdt van de Taliban. Dat het binnen de afghaanse overheid zoals jij zegt erg veel fracties en machtige lui zijn, met allemaal een eigen legertje en illegale inkomsten, die ze niet kwijt willen zijn, wil nog niet zeggen dat de US heeft gefaald.
pi_12953661
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 02:58 schreef nomad het volgende:

[..]

Ze hebben dat land helemaal uitgezogen, zowel econimisch als cultureel als qua toekomstperspectieven.

En dat is vooral te danken aan de VS en de voormalige USSR die hun vete over de rug van de afghanen hebben uitgevochten. En dan denkt de VS dat de afghanen staan te springen om een marionetten regering te accepteren die de VS ze oplegt.
pi_12953691
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 02:59 schreef Redux het volgende:

Jij suggereert in dit gedeelte een direct gevolg van het mislukken van de nobele bedoelingen van de US als oorzaak van het niet kunnen be-eindigen van een machtsstrijd tussen de krijgsheren.
Suggestief.

Nee, jij interpreteerd het zo, ik beschrijf het in bovenstaande als zijnde een vergeefse moeite (vergeefse nobele bedoelingen) van de VS, niet als een falen.

(mijn persoonlijke mening erbuiten gelaten dan, ik poogde nl in mijn post de VS in een gunstig daglicht te stellen, jammer dat je dat niet waardeerd).

pi_12953692
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 02:51 schreef franske19 het volgende:
Volgens mij heb ik nog niks gezien of gelezen over de Noordelijke Alliantie die random executies uitvoert in een voetbalstadion!
Ja dat probleem hadden meerdere mensen die zich nooit hebben verdiept in de praktijken van de Noordelijk alliantie ..

dus om je geheugen even op te frissen The Northern Alliance Atrocities 1992-1996
massamoorden , executies , verkrachtingen, verkopen van minderjarige meisjes , minderjarige jongetjes als sexspeeltjes voor de warlords..

De Taliban ( studentenverzet ) werd opgericht om daar een einde aan te maken..

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')