abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12842706
je neemt plaats op een berg op de maan. je hebt in je hand een stok die uitschuifbaar is. die stok is onverwoestbaar, niet elastisch, heeft geen massa en is oneindig ver uit te schuiven.lichtjaren is peanuts. aan weerskanten van de stok bevestig je een gewichtje. maakt niet uit hoeveel, als het maar gelijk is.

je begint al draaiend de stok rond te zwaaien boven je hoofd. en terwijl je de stok draait laat je hem uitschuiven. je verandert niets aan het tempo. voor het gemak zijn zwaartekrachtinvloeden van aarde, jupiter, zon etc. even uitgeschakeld. in het vlak waarin je het experiment uitvoert ondervindt je verder geen hinder van massa.

1. wat gebeurt er als de gewichten de snelheid van het licht bereiken?
2. welk effect is ruim van te voren al merkbaar?
3. kun je zo'n stok oneindig lang uitschuiven?

et

edit: ook leuk om te zien hoeveel kolder reacties er komen.

[dit bericht is gewijzigd door keromane69 op 31-08-2003 04:17]

It's easy... Nederland - Duitsland: 3-1
pi_12842727
zoon stok bestaat niet
Lambo of Rekt
  Milf zondag 31 augustus 2003 @ 04:08:50 #3
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_12842736
quote:
op zondag 31 augustus 2003 04:08 schreef eggstc het volgende:
zoon stok bestaat niet
klaar
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_12842744
quote:
zoon stok bestaat niet
scherp!
Sacrificing autumn tears.....
pi_12842756
quote:
zoon stok bestaat niet
die stok zal inderdaad geen zoon hebben nee.
[b]Op zondag 21 september 2003 00:58 schreef Ype het volgende:[/b][br]Wijn is voor Rechtse CorpsBallen.
  zondag 31 augustus 2003 @ 04:10:57 #6
38758 SwOoSh
Bert en Bin laden
pi_12842758
hoe kom ik op de maan?
♠ ▪ ♣ ▪ ♥ ▪ ♦ ™
pi_12842761
beavis en butthead hebben al gereageerd gelukkig.
pi_12843037
1. snelheid van 't licht is maximale snelheid mogelijk voor deeltjes en stoffen. wat erboven precies gebeurd zal volgens mij zijn dat de snelheid omgezet wordt in energie

2. effect: dat je moe wordt tja en dat je zelf - door de hoeveelheid kracht die die massa's krijgen - een grote zwaartekracht hebt ofzow en alles naar je toe komt omdat alles wat kleiner is nou eenmaal wordt aangetrokken

3. oneindig: nee, zelfs als je zo langzaam beweegt dat je per jaar een rondje draait.

berekeningtje:
de lichtsnelheid in vacuum is 299.792,458 m/s
laten we oneindig lang voor 't gemak bijvoorbeeld ff stellen op 1^99 meter
dan is een rondje dus 1^99 x pi, das 3.14^99meter, maar omdat de lichtsnelheid 3^9 m/s is, zal je 1^90 seconden over het rondje moeten doen om niet boven de lichtsnelheid uit te komen...
1^90/7.3^6 = 1^84 jaar per rondje
en die 1^99 meter is dan nog niet eens in de richting van oneindigheid

ps. waarom zulke lastige vraagstukken op dit uur van de dag?

[dit bericht is gewijzigd door game0ver op 31-08-2003 06:40]

pi_12843051
o mijn god.. stok (recht evenredig) uitschuifbaar aan beide kanten?
doet zwaartekracht maan nog wel mee?

doe anders mijn post hierboven maar een enkeltje prullenbak

[dit bericht is gewijzigd door game0ver op 31-08-2003 06:54]

zondag 31 augustus 2003 @ 07:24:55 #10
545 dop
:copyright: dop
pi_12843072
als de stok uitschuifbaar is zal deze sneller uitschuiven als dat hij kan rond draaien ?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_12843078
quote:
op zondag 31 augustus 2003 07:24 schreef dop het volgende:
als de stok uitschuifbaar is zal deze sneller uitschuiven als dat hij kan rond draaien ?
klopt als een bus, naja behalve als jij bepaald of/en hoe snel de stok uitschuift
  zondag 31 augustus 2003 @ 09:56:59 #12
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_12843365
je stok zal op een bepaald moment "verdwijnen" aan de uiteinden. de omwentelingssnelheid afhankelijk is van de lengte van de stok en de snelheid waarmee je ronddraait. aan de uiteindeen zal uiteindelijk lichtsnelheid wordt bereikt en massa wordt omgezet in energie. dus je stok zal een eindige lengte krijgen, die afhankelijk is van de snelheid waarmee je de stok ronddraait, als je hoeksnelheid uiteindelijk de lichtsnelheid is, zal de hele stok verdwenen zijn.
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
  zondag 31 augustus 2003 @ 10:34:32 #13
545 dop
:copyright: dop
pi_12843529
quote:
op zondag 31 augustus 2003 09:56 schreef _joepie_ het volgende:
je stok zal op een bepaald moment "verdwijnen" aan de uiteinden. de omwentelingssnelheid afhankelijk is van de lengte van de stok en de snelheid waarmee je ronddraait. aan de uiteindeen zal uiteindelijk lichtsnelheid wordt bereikt en massa wordt omgezet in energie. dus je stok zal een eindige lengte krijgen, die afhankelijk is van de snelheid waarmee je de stok ronddraait, als je hoeksnelheid uiteindelijk de lichtsnelheid is, zal de hele stok verdwenen zijn.
foutje de stok heeft geen massa alleen de gewichten aan het einde van de stok hebben massa
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zondag 31 augustus 2003 @ 10:37:54 #14
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_12843550
quote:
op zondag 31 augustus 2003 10:34 schreef dop het volgende:

[..]

foutje de stok heeft geen massa alleen de gewichten aan het einde van de stok hebben massa

als iets geen massa heeft, kun je het ook niet bewegen of in beweging zetten.
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
pi_12843828
dit is toch t zelfde idee als een vuurtoren in de ruimte...

die elke 1 seconde licht uit zendt...
als dus die lichtbundel op afstand van (300000km gedeel door 2*pi =) 47800 km gezien wordt zou t toch ook niet sneller als t licht gaan....

pi_12845505
he, gelukkig, serieuze reacties op dit theoretische experimentje.

die stok heeft best massa hoor als je wilt, alleen mag je de invloed ervan verwaarlozen cq verrekenen. het gaat inderdaad om de massa in de gewichtjes die worden rondgedraaid met een constante radiaal snelheid in een cirkel waarvan de straal steeds groter wordt. invloeden van andere massa kun je verwaarlozen, of voor mijn part laten meespelen en verrekenen.

het vraagstuk van de wetenschapsquiz over die vuurtoren is een leuke om erbij te halen. zo'n 'hotspot' kan zich sneller dan het licht verplaatsen omdat het een optisch effect is. maar massa kan niet sneller dan het licht gaan.

naarmate je de stok verder uitschuift zal het meer energie kosten om de stok draaiende te houden. simpelweg omdat je de snelheid van het licht benadert, al ben je er nog verre van als die stok 20 meter lang is bij een omwenteling van zeg 1 per minuut.

massa heeft de neiging om zich rechtlijnig voort te bewegen. echter, massa in zo'n gewichtje wordt continu afgebogen. kun je spreken van versnelling die toeneemt naarmate je de stok verder uitschuift?

et

pi_12847326
als je de massa van de stok mag verwaarlozen (maar die er wel is dus) dan zou je moeten stellen dat het ronddraaien naarmate je de stok verder uitschuift, steeds meer energie kost. lichtsnelheid valt niet te bereiken want dan wordt de massa oneindig en is er dus oneindig veel energie voor nodig om de stok te blijven ronddraaien.

1. naarmate ze de snelheid van het licht bereiken kost elk stukje extra het kwadraat van de energie extra als het stukje daarvoor heeft gekost. hieruit volgt automatisch al dat je oneindig veel kwadraten krijgt bij lichtsnelheid, elk stukje (wat je dichter bij de lichtsnelheid brengt) neemt meer kwadraten in energie tot zich. het is het kwadraat energie van de vorige afstand, maar die afstand was ook al het kwadraat. de lichtsnelheid valt dus slechts tebenaderen
2. het effect welke ruim van tevoren al merkbaar is is dat het ongeveer een half jaar gaat duren voordat je een halve circel hebt kunnen draaien. (als je de lichtsnelheid nadert). je kan dan namelijk niet zo snel een bocht maken, de draaiing in graden wordt telkens minder als je de lichtsnelheid meer nadert.
3. nee je kan zon stok dus niet oneindig lang uitschuiven door de oneindige massa en energiebehoefte.

pi_12847455
en om antwoord te geven of je kan zeggen dat er versnelling optreed bij het uitschuiven van de stok, je zou eigenlijk geneigd zijn om te zeggen van wel. ik denk echter dat als je een gelijkmatige energietoevoer aanhoud (of gelijke verhoging van de energie toevoer) je zou moeten stellen dat de ronddraaing op zichzelf juist verminderd wordt in snelheid (een gehele omwenteling duurt langer) maar het bijgevoegde stukje stok gaat wel sneller dan het stukje ervoor, echter niet geheel met de versnelling welke je zou verwachten van de energie, maar met een iets lagere versnelling omdat de massa nog een extra versnelling nodig heeft. het heeft al wel de snelheid bij zich van het vorige stukje, maar door de uitschuiving komt hij in een stuk welke sneller zou moeten draaien terwijl hij de energie er nog niet voor heeft. dus ofwel je stelt dat hij de rest tijdelijk afremt, ofwel dat de energietoevoer verhoogt moet worden.

ik hoop dat het bovenstaande stukje duidelijk is.

pi_12849459
prachtig antwoord!
  zondag 31 augustus 2003 @ 15:57:56 #20
65071 RyanVlensjes
De Eeuwige Student
pi_12849767
bewijs mij als leek in de wetenschap eens dat een bepaalde massa geen snelheid boven die van het licht kan bereiken.
Op zaterdag 7 oktober 2006 16:11 schreef RyanVlensjes het volgende:
Maar verder stel ik niks voor.
pi_12850724
aan ryanvlensjes,

e=mc2 uit deze formule komen de volgende 2 stellingen voort
1. als het de lichtsnelheid haalt krijgt het een oneindige massa.
2. het gaat volledig in energie op.

om een oneindige massa voort te drijven is echter oneindig veel energie nodig. het gaat wel volledig in energie op maar dat is eindig (som van de energie van de materie en de energie zelf). daarom is het niet mogelijk.

zondag 31 augustus 2003 @ 16:38:04 #22
2375 plato242
Hebben ze Sharon al begraven?
pi_12850815
quote:
op zondag 31 augustus 2003 16:34 schreef #ANONIEM het volgende:
aan ryanvlensjes,

e=mc2 uit deze formule komen de volgende 2 stellingen voort
1. als het de lichtsnelheid haalt krijgt het een oneindige massa.
2. het gaat volledig in energie op.

om een oneindige massa voort te drijven is echter oneindig veel energie nodig. het gaat wel volledig in energie op maar dat is eindig (som van de energie van de materie en de energie zelf). daarom is het niet mogelijk.

true. stel dat je zelf oneindige energie kon leveren, dan werden de gewichten een oneindige massa.

voor het gemak: massa en enrgie zijn aan elkaar gelijk, als ergesn massa uitkomt moet er ook energie ingestopt zijn. of omgekeerd.
daarom kun ej niet sneller dan het licht, omdat je geen oneindige energie voorraad hebt.

afgezien van mafkeen die denken dat er onzichtbare deeltjes bestaan die wel sneller kunnen dan het licht. uiteraard hebben die een genezende werking.

Je mag wel zonder reden buitenlanders haten maar je mag niks negatiefs over amerika zeggen...Vreemd...
  zondag 31 augustus 2003 @ 19:16:32 #23
53989 Bart_Simpson
Uncredited Hero
pi_12854279
het kan zijn, dat op dat moment het hele universum explodeerd.

maar goed, het is toch ook zo dat als de gewichten de lichtsnelheid halen, ze terug in de tijd gaan en dus eigenlijk achteruit gaan draaien??

hoewel tijd hier natuurlijk relatief is, maar 'botsen' de massa's niet gewoon op elkaar? en dan komt die explosie.......

The road to victory is long.
*Takes care of his men, and women.
pi_12857106
nee ook toen de big bang er was ging het niet sneller dan het licht.
en nee deeltjes kunnen de lichtsnelheid niet halen. dus terug in de tijd draaien kan ook niet.

jouw idee is slechts gebaseerd op het gevoel dat je krijgt bij een visuele oerknal. wetenschap gaat echter verder dan hoeveel de mens kan bevatten.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')