abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12816211
Ik wil graag de afstand meten tussen twee plaatsen, echter niet over de weg maar hemelsbreed, weet iemand een site waar dat op kan?

alvast bedankt.

vrijdag 29 augustus 2003 @ 20:37:15 #2
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_12816312
-goede tips graag, offtopic en reacties daarop verwijderd-

[Dit bericht is gewijzigd door YPPY op 30-08-2003 00:27]

Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
  vrijdag 29 augustus 2003 @ 20:44:55 #3
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_12816518
Damn, zijn er nog meer sites van? Wist ik niet eens. Zo kom je nog eens wat tegen
Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
pi_12816837
Ja jullie zijn heel grappig (ik zou willen dat ik zulke leuke opmerkingen kon verzinnen ). Maar ik stel deze vraag omdat ik nu niet de beschikking heb over bovengenoemde linealen, geodrieken en atlassen.
  vrijdag 29 augustus 2003 @ 21:45:42 #5
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_12817954
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 20:58 schreef Superduif het volgende:
Ja jullie zijn heel grappig (ik zou willen dat ik zulke leuke opmerkingen kon verzinnen ). Maar ik stel deze vraag omdat ik nu niet de beschikking heb over bovengenoemde linealen, geodrieken en atlassen.
Tja, vraag of een medefokker wel over een atlas en een liniaal beschikt

ik heb geen atlas

pi_12827076
Ik begruik zelf hiervoor de Encarta World Atlas op de PC. Hier zit een meetlat in waarmee je afstanden kan bepalen. Helaas dus niet via een website.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  dinsdag 2 september 2003 @ 10:07:35 #7
16442 Dutchman77
Wat krijgen we #$%^& nou?
pi_12887996
Coordinaten opzoeken, de hoek bepalen tussen die twee plaatsen en je bedenken dat 360 graden de volledige omtrek van de aarde is. Voor kleine afstanden lijkt me de fout verwaarloosbaar (fout dat de straal niet op iedere plek op aarde gelijk is).
The Dude: "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man."
pi_12888788
Als t in Europa ligt:

www.map24.com

pi_12942012
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 20:33 schreef Superduif het volgende:
Ik wil graag de afstand meten tussen twee plaatsen, echter niet over de weg maar hemelsbreed, weet iemand een site waar dat op kan?

alvast bedankt.

Wat je wel kan doen (is wel ff rekenen en ik weet niet of je zin hebt in een uitdaging....) is in Excel iets gaan modelleren om dat vanuit de Ooster/Westerlengte en Noorder/Zuiderbreedte-coördinaten de directe afstand te berekenen. Maar daar zitten wel wat haken en ogen aan. In Filemaker Pro kan het ook wel trouwens Mooie uitdaging voor een avondje puzzelen. Als je eenmaal zoiets hebt kan je 't namelijk ook telkens weer opnieuw gebruiken.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 5 september 2003 @ 10:27:26 #10
16442 Dutchman77
pi_12955741
quote:
Op donderdag 4 september 2003 18:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat je wel kan doen (is wel ff rekenen en ik weet niet of je zin hebt in een uitdaging....) is in Excel iets gaan modelleren om dat vanuit de Ooster/Westerlengte en Noorder/Zuiderbreedte-coördinaten de directe afstand te berekenen. Maar daar zitten wel wat haken en ogen aan. In Filemaker Pro kan het ook wel trouwens Mooie uitdaging voor een avondje puzzelen. Als je eenmaal zoiets hebt kan je 't namelijk ook telkens weer opnieuw gebruiken.

Dat kun je dan doen op de manier die ik hierboven gaf. Voor niet al te lange afstanden lijkt me de fout vrij klein (ook klein voor grote afstanden overigens).
pi_12955834
ja in 2 dimensies (op een kaart) is het nog wel te doen, maar als je de kromming van de aarde meerekent dan krijg je te maken met het feit dat het verschil (in kilometers) tussen 5 en 10 graden oosterlengte afhankelijk wordt van de breedte. En dan wordt het erg lastig (hoewel niet onmogelijk).
  vrijdag 5 september 2003 @ 12:44:56 #12
16442 Dutchman77
pi_12958569
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 10:34 schreef Dr_Flash het volgende:
ja in 2 dimensies (op een kaart) is het nog wel te doen, maar als je de kromming van de aarde meerekent dan krijg je te maken met het feit dat het verschil (in kilometers) tussen 5 en 10 graden oosterlengte afhankelijk wordt van de breedte. En dan wordt het erg lastig (hoewel niet onmogelijk).
Ja maar je gaat uit van de bolcoordinaten (theta, phi). Als je twee punten op het aardoppervlak neemt, kun je een cirkel tekenen over het aardoppervlak waar die twee punten inliggen. Het middelpunt van de cirkel is dan ook het middelpunt van de aarde. Deze volledige cirkel is dan dus 360 graden=gelijk aan de omtrek van de aarde.

Nu gewoon twee lijnen tekenen van de twee punten naar het midden, de hoek hiervan (berekenen met (co)sinus) gedeeld door 360 maal de omtrek van de aarde is de afstand van het boogstuk tussen de twee punten.

pi_12958683
Bedankt voor de serieuze reactie's!

Map24 is precies wat ik bedoelde

pi_13032352
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 12:44 schreef Dutchman77 het volgende:
Nu gewoon twee lijnen tekenen van de twee punten naar het midden, de hoek hiervan (berekenen met (co)sinus) gedeeld door 360 maal de omtrek van de aarde is de afstand van het boogstuk tussen de twee punten.
Ik snap wat je bedoelt, maar hoe bereken je die hoek dan? Moet je dan niet met inproducten en zo gaan werken? Gewoon sinus- en cosinusregel daar heb je niks aan in dit geval......
  woensdag 10 september 2003 @ 16:29:59 #15
16442 Dutchman77
pi_13073067
Nee het kost inderdaad iets meer moeite dan dat.

In de volgende link staat het mooi uitgelegd:
http://mathforum.org/library/drmath/view/51728.html

Iets over bolcoordinaten:
http://mathforum.org/dr.math/faq/formulas/faq.spherical.html

overzichtje:
http://mathforum.org/library/drmath/sets/select/

pi_13104670
Hee cool daar ga ik eens mee aan de slag. Mooie FileMaker applicatie voor bouwen
pi_13114458
Okee het is dus (bijna) gelukt. Er is zeker geen FileMaker developer in de buurt die even wil helpen met wat ik verkeerd doe? Ik krijg negatieve afstanden voor plaatsen op het zuidelijk halfrond, en dat kan natuurlijk helemaal niet
pi_13140399
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 11:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Okee het is dus (bijna) gelukt. Er is zeker geen FileMaker developer in de buurt die even wil helpen met wat ik verkeerd doe? Ik krijg negatieve afstanden voor plaatsen op het zuidelijk halfrond, en dat kan natuurlijk helemaal niet
okee het lukt dus niet. Misschien in excel wel, maar daar heb ik nou geen zin meer in.
pi_13141131
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 14:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

okee het lukt dus niet. Misschien in excel wel, maar daar heb ik nou geen zin meer in.

Okee het lukte dus in Excel wel, en inmiddels met wat lapwerk in FileMaker ook

Kwartet!

zaterdag 13 september 2003 @ 18:27:54 #20
16442 Dutchman77
pi_13144172
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Okee het lukte dus in Excel wel, en inmiddels met wat lapwerk in FileMaker ook

Kwartet!

Gefeliciteerd

Het is altijd even puzzelen met die plussen en minnen als je met goniometrie bezig bent. Wat je ook doet, de eerste keer gaat het altijd fout (bij mij dan).

Ik heb zo ook een keer een programmaatje zitten maken wat de dag-nacht grens weergeeft. Dus de wel en niet beschenen kant van de aarde. De vorm van deze grenslijn verandert met de tijd (door schuine stand aarde).

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')