quote:Nu is dit volgens mij de leukste tijd van het jaar in Groningen, tijdens de ontgroeningen van de studenten kun je plots overdag ik de rij staan van een supermarkt met een *Aleida* die heerlijk voor joker loopt met een geel zwembandje om d'r nek voorzien van paarse gestippelde olifantjes...
De gemeente Groningen wil horeca verbieden drank tegen bodemprijzen te verkopen. Gemeentelijke juristen onderzoeken of zo'n verbod via horecavergunningen is af te dwingen.Het stadsbestuur is ongerust over de drankoorlog die in Groningen is uitgebroken. Twee cafés kondigden vorige week aan dat ze iedere maandag voor een vast bedrag onbeperkt drinken willen aanbieden. Veel andere kroegen hanteren al de bekende piekuren en in ongeveer 10 cafés in de stad wordt op gezette tijden drank voor 50 eurocent aangeboden. Vooral tijdens de introductieweken voor nieuwe studenten beconcurreren kroegen elkaar met drankaanbiedingen.
,,Kortingsacties van cafés lokken overmatig drankgebruik uit'', zegt burgemeester J. Wallage van Groningen. Wallage wijst erop dat tijdens uitgaansavonden veel misdrijven hun oorzaak vinden in alcoholgebruik. Gemeenten ontbreekt het nu aan mogelijkheden om verkoop van goedkope drank te verbieden. Wallage roept de landelijke politiek op via wetgeving horeca te beletten met drankprijzen te stunten.
Probleem is dat verplichte minimumprijzen niet eenvoudig zijn in te voeren. ,,We kunnen maatregelen voorschrijven voor bijvoorbeeld brandveiligheid'', zegt Wallage. ,,Prijsbeleid is echter zaak van de ondernemer.''
Nadat in 1997 een student zich tijdens de introductieweken dooddronk heeft de gemeente met een aantal cafés, de de universiteit en de introductiecommissies afspraken gemaakt. Maar veel kroegbazen beschouwen die afspraken als waardeloos. ,,Niets is verplicht, er zijn geen sancties en geen cafébaas trekt zich er iets van aan'', zegt uitbater Sven Boxum van Molly Mallone's, een van de cafés die voor een vast tarief vrij drinken aanbiedt. Onder studenten is Groningen een populaire stad vanwege de vrije sluitingstijden en het grote aantal bars en disco's in het centrum, bij elkaar ongeveer 125.
Koninklijke Horeca Nederland wijst minimumprijzen af. De horecabond vindt de regels voor verantwoorde alcoholverstrekking, die de brancheorganisatie zelf heeft opgesteld, voldoende. ,,Wij adviseren onze leden voorzichtig te zijn met prijsacties'', aldus een woordvoerder van het horecaverbond. ,,Het is aan de ondernemer zelf om te bepalen wat verstandig is.''
m.a.w , ik heb *wel iets* met de studenten net zoals de horecaondernemingen die hun prijzen aanpassen zodat ook studenten eens een leuk avondje (weekje) kunnen stappen..
Of de lage prijzen tevens ook een hoger alcoholgebruik uit zouden lokken twijfel ik een beetje, immers, gefeest moet er nu toch worden en de supermarkt draait ook overuren met het aanslepen van allerlei alcoholische versnaperingen..
hier in tilburg nu tijdens TIK week te drinken voor 80 cent per biertje, mix 1,60 en breezer/smice 2,40...
goed te doen
quote:Niks mis met allerhande acties ten gunste van studenten. Mee eens. Of er een verband bestaat tussen lage prijzen en hoger alcoholgebruik... hmm.. Lijkt mij dat voor de ondernemer deze relatie uitgangspunt is, waarom anders deze aanbieding?
Op woensdag 20 augustus 2003 10:15 schreef Loedertje het volgende:[..]
m.a.w , ik heb *wel iets* met de studenten net zoals de horecaondernemingen die hun prijzen aanpassen zodat ook studenten eens een leuk avondje (weekje) kunnen stappen..
Of de lage prijzen tevens ook een hoger alcoholgebruik uit zouden lokken twijfel ik een beetje, immers, gefeest moet er nu toch worden en de supermarkt draait ook overuren met het aanslepen van allerlei alcoholische versnaperingen..
quote:Ik kan me daar wel wat bij voorstellen, maar ik vind het wel iets te makkelijk om het hiermee af te doen. De vraag is of de overheid een rol heeft bij het tegengaan van alcohol-misbruik. Gezien de maatschappelijke effecten van alchol-misbruik (openbare orde, volksgezondheid, etc) vind ik dat de overheid wel degelijk een taak heeft. Voorlichting geven op scholen is een voorbeeld van de manier waarop die taak kan worden (en al wordt) ingevuld.Daarnaast heeft de gemeente Groningen een convenant met o.a. de horeca gesloten. Dat convenant beoogt veilig uitgaan te bevorderen. Een van de aspecten van dat convenant is om excessief alcohol-gebruik tegen te gaan. Dit soort prijzen-acties helpen daar bepaald niet aan mee.
Op woensdag 20 augustus 2003 11:40 schreef Lithion het volgende:
Ze doen maar, er is niet voor niets een minimum-leeftijd waarop je mag drinken. Eenieder is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar drinkgedrag.
quote:Dat is het ook.
Op woensdag 20 augustus 2003 13:48 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:
Ik kan me daar wel wat bij voorstellen, maar ik vind het wel iets te makkelijk om het hiermee af te doen.
quote:Mwoa, je kunt het ook anders zien. Je kunt ook zeggen dat de overheid géén rol moet spelen in persoonlijke aangelegenheden (het gaat hier immers om volwassenen), maar zich wel bezig moet houden met het waarborgen van de openbare orde. De vraag is dan natuurlijk of dit niet dweilen met de kraan open is, als je niet daarbij de horeca aanpakt, maar ik denk het niet. Tijdens de intro kun je namelijk altíjd wel goedkoop drank krijgen, of dat nou in de sociëteit van een studentenvereniging is of in de kroeg, het gebeurt toch. Bovendien vraag ik me af hoeveel overlast er werkelijk ontstaat door overmatig drankgebruik tijdens de intro, ik kan me van m'n eigen intro namelijk niet herinneren dat er zich iets ernstigs heeft voorgedaan of dat het voor grote problemen heeft gezorgd.
De vraag is of de overheid een rol heeft bij het tegengaan van alcohol-misbruik. Gezien de maatschappelijke effecten van alchol-misbruik (openbare orde, volksgezondheid, etc) vind ik dat de overheid wel degelijk een taak heeft.
quote:Nou ja, het helpt niet mee, maar als er nog iets anders tegenover staat, zoals streng erop toezien dat iemand zich niet helemaal laveloos drinkt heft het elkaar op lijkt me.
Voorlichting geven op scholen is een voorbeeld van de manier waarop die taak kan worden (en al wordt) ingevuld.Daarnaast heeft de gemeente Groningen een convenant met o.a. de horeca gesloten. Dat convenant beoogt veilig uitgaan te bevorderen. Een van de aspecten van dat convenant is om excessief alcohol-gebruik tegen te gaan. Dit soort prijzen-acties helpen daar bepaald niet aan mee.
Autofabrikanten die auto's produceren die harder kunnen dan, laten we zeggen, 150km/u. Zijn die dan (mede-) verantwoordelijk voor het te hard rijden van haar klanten? M.a.w. lokt dat hardrijden uit? Of is de bestuurder toch echt helemaal zelf verantwoordelijk voor zijn doen en laten?
[Dit bericht is gewijzigd door Lithion op 20-08-2003 16:52]
quote:In Duitsland is er daarom een herenaccouurd tussen een paar fabrikanten en de overheid. Maar het is nog steeds de bestuurder zijn schuld dat hij te hard rijd. Alleen vraag ik me af hoe het met drank zit aangezien dat een verslavende werking heeft.
Op woensdag 20 augustus 2003 16:46 schreef Lithion het volgende:
Even een vergelijking.Autofabrikanten die auto's produceren die harder kunnen dan, laten we zeggen, 150km/u. Zijn die dan (mede-) verantwoordelijk voor het te hard rijden van haar klanten? M.a.w. lokt dat hardrijden uit? Of is de bestuurder toch echt helemaal zelf verantwoordelijk voor zijn doen of laten?
quote:Als ik de PTA'ers hier op Fok! mag geloven is hardrijden ook nogal verslavend
Op woensdag 20 augustus 2003 16:52 schreef mvt het volgende:
Alleen vraag ik me af hoe het met drank zit aangezien dat een verslavende werking heeft.
quote:Dat wel natuurlijk, maar ik vraag me af of het een geestelijke of een lichamelijke verslaving is. Groot verschil natuurlijk
Op woensdag 20 augustus 2003 16:54 schreef Lithion het volgende:[..]
Als ik de PTA'ers hier op Fok! mag geloven is hardrijden ook nogal verslavend
.
Maarhu heb j al die dronken studenten gezien.... IK kan dr om lache.. doe zelf net zo hard meej, maar ik begrijp heel best dat sommige zich dr vreselijk aan ergeren.
Maar any way, vandaag: woensdag, morgen donderdag dusz stappen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |