quote:bron:VI.nl
KNVB: 'Grensrechter denk langer na'11/8/2003 21:09
De assistent-scheidsrechter (beter bekend als grensrechter) moet vanaf dit seizoen langer nadenken. Met name bij buitenspelsituaties zou hij enkele seconden extra moeten wachten voordat hij besluit wel of niet in te grijpen. Het is een van de belangrijkste nieuwe aanwijzingen die de Nederlandse arbiters maandag kregen tijdens de jaarlijkse dag van de scheidsrechters.
In de laatste jaren heeft vooral de buitenspelregel tot vele discutabele situaties geleid, zeker als er sprake is van al dan niet hinderlijk buitenspel. 'Daarbij werden het afgelopen jaar veel inschattingsfouten gemaakt', verklaart Jaap Uilenberg, die namens de KNVB toezicht houdt op het scheidsrechterskorps.'Een klein moment van bedachtzaamheid kan die mogelijk voorkomen. Ik denk dan aan enkele seconden, niet aan een halve minuut.' Volgens een onderzoek dat de Uilenberg en zijn arbiters hielden met hulp van buitenlandse collega's en FIFA en UEFA, zouden er de laatste jaren te vaak doelpunten ten onrechte zijn afgekeurd.
Naast het gebod voor extra denktijd werd besloten het 'kaartenbeleid aan te scherpen'. Zo moeten aanstichters van opstootjes minstens een gele kaart krijgen.
Ik ben erg benieuwd hoe ze met het 'muurtje' omgaan.
Of ze allemaal die spaanse skeids gaan imiteren.
Denk dat er vooral weer in het begin van de competitie veel kaarten zullen vallen. Heeft deels met spelers te maken die zich overijverig willen bewijzen maar ook aan scheidsrechters die weer willen vlammen en de "nieuwe" regels maar al te graag willen toepassen.
Overigens merk ik dat spelers, trainers en toeschouwers vaak over een belachelijk kleine spelregelkennis beschikken (ik noem maar buitenspel staan bij een achterbal) en te gauw roepen dat een scheids- cq. grensrechter een fout maakt. Als je het dan zo goed weet, ga het dan lekker zelf doen!
Herman van Dijk stopt per direct als arbiter in het betaalde voetbal. De scheidsrechter had al geruime tijd last van een langdurige blessure. Sinds 1991 was de 44-jarige Van Dijk actief als scheidsrechter in het betaalde voetbal. In twaalf jaar floot hij 347 wedstrijden.
De hoogtepunten uit zijn loopbaan waren de bekerfinale tussen FC Twente en PSV in 2001 en een plaats op de internationale lijst in 1995 en 1998. In de toekomst hoopt de KNVB nog iets te kunnen gaan doen met de ervaring en de kennis van Van Dijk.
Jammer, goede scheids. Bovendien woont ie in Heerenveen
quote:De 3-2 van Heerenveen-Roda afgelopen jaar... Bekijk hem nog maar eens...
Op dinsdag 12 augustus 2003 12:10 schreef Fulton het volgende:
Dom idee. Zo krijg je 10x zoveel afgekeurde doelpunten en dus alleen maar meer frustratie.
De 3-2: http://www.limboo.com/comp0203/mpegs/heer-rjc/tv5.wmv
quote:Jaja, al het goeie komt van melkunie koeie
Op dinsdag 12 augustus 2003 13:19 schreef SCH het volgende:
Bovendien woont ie in Heerenveen
quote:True!
Op zondag 17 augustus 2003 20:20 schreef Speed1971 het volgende:
Het was weer matig wat de scheidsrechters lieten zien......but what else is new
Volgens mij was er gisteren een Scheidsparty ergens, en waren de meeste nog dronken of anderzins onder invloed!
quote:een blaastest zou idd geen slecht idee zijn
Op zondag 17 augustus 2003 20:30 schreef FrankyMcG het volgende:[..]
True!
Volgens mij was er gisteren een Scheidsparty ergens, en waren de meeste nog dronken of anderzins onder invloed!
of zouden ze door die test juist meer gaan blazen fluiten
quote:Zou Jol nou Ibrahimovic geel gegeven hebben onder het mom van "Zo heb ik ter plekke hetgeen gebeurde bestraft, heeft het voor de speler geen gevolgen, maar kan ik ook niet achteraf door de KNVB overruled worden"
Op zondag 17 augustus 2003 20:20 schreef Speed1971 het volgende:
Het was weer matig wat de scheidsrechters lieten zien......but what else is new
M.A.W. Eigenlijk zag ik niks, maar als ik niks rapporteer word ik straf achteraf gecorrigeerd, dus dan maar ff de middenweg?
Dat gevoel heb ik een beetje.
Tot mijn verbazing floot Luinge gewoon een goeie wedstrijd!
Ik heb het hier inderdaad over de "Roelof Luinge Show"...
quote:Ik neem aan dat je bedoelt dat op elke helft twee grensrechters lopen, beide aan een kant. Dat lijkt me niet praktisch, want hierdoor krijg je nog veel meer discussie en irritatie bij de spelers dan nu al het geval is: "hij vlagt!" "maar hij niet!". Nee, daar zit ik echt niet op te wachten.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:53 schreef ASSpirine het volgende:
Als je nu 2 grensrechters neemt, ka nje zekerder van je stuk zijn
Als beide iets anders laten zien dan moet de scheidsrechter maar uit eigen oordeel beslissen
quote:Die was idd niet best nee, wekte constant ergernis op
Op zondag 24 augustus 2003 09:55 schreef zjroentje het volgende:
Volgens mij was het Haverkort bij Heerenveen - Feyenoord, maar die was echt onwijs slecht.
quote:NEC-Roda had ook een ramp grens, alleen heeft Luinge hem vaker gecorrigeert...
Op dinsdag 26 augustus 2003 09:31 schreef Sersjee het volgende:[..]
Ik neem aan dat je bedoelt dat op elke helft twee grensrechters lopen, beide aan een kant. Dat lijkt me niet praktisch, want hierdoor krijg je nog veel meer discussie en irritatie bij de spelers dan nu al het geval is: "hij vlagt!" "maar hij niet!". Nee, daar zit ik echt niet op te wachten.
Was echt een eikel ook als persoon.quote:Op dinsdag 12 augustus 2003 13:19 schreef SCH het volgende:
Arbiter Herman van Dijk stopt per direct met fluiten
Herman van Dijk stopt per direct als arbiter in het betaalde voetbal. De scheidsrechter had al geruime tijd last van een langdurige blessure. Sinds 1991 was de 44-jarige Van Dijk actief als scheidsrechter in het betaalde voetbal. In twaalf jaar floot hij 347 wedstrijden.
De hoogtepunten uit zijn loopbaan waren de bekerfinale tussen FC Twente en PSV in 2001 en een plaats op de internationale lijst in 1995 en 1998. In de toekomst hoopt de KNVB nog iets te kunnen gaan doen met de ervaring en de kennis van Van Dijk.
Jammer, goede scheids. Bovendien woont ie in Heerenveen
Is ook de regel dit seizoen om hier op te letten.quote:Op dinsdag 12 augustus 2003 13:07 schreef Sersjee het volgende:
Het iets langer wachten met een vlagsignaal om te kijken of iemand daadwerkelijk buitenspel staat is, indien beide grensrechters neutraal zijn, een prima idee. In het geval van clubgrensrechters krijg je gegarandeerd misbruik (kijken of het gevaarlijk wordt ja of nee), ik ga het in ieder geval zeker proberen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |