abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12163475
Aandelen zijn wel leuk om naar te kijken, maar leveren niet echt veel winst op. De echte winst zit is de FOReign EXchange market (kort: FOREX). Op deze markt koop je geld. Het klinkt even vreemd, maar het is stukken beter dan de aandelen markt.

Waarom forex in plaats van aandelen?

-De forex markt heeft het grootste volume van alle markten, je kan je orders online plaatsen en ze worden meteen opgevuld.
-De forex markt heeft een grote volaliteit. Dit houdt in dat de koers bewegingen erg groot zijn.
-De forex markt is dag en nacht open, van zondag 11 uur 's avonds (azie open) tot vrijdag 10.30 's avonds (america dicht).
-Je betaald geen maandelijks vast bedrag. De enige kosten zijn de verschillen tussen de koop en verkoop prijs. Voor de populair valuta's geld er een spread (verschil) van 5 pip (1 pip = 0.01 cent).

Er zijn 2 manier om de koersbeweging van de valuta's te voorspellen:
1. fundamentele analyse: b.v. doordat je verwacht dat er rente verlagingen/verhogingen komen.
2. technische analyse: koersen bewegen volgens bepaalde patronen. Als je deze patronen ziet kun je hier op inspelen.

Als je hiermee begint raadt ik je aan om het gewoon bij technische analyse te houden. Het is makkelijk in te zien en kan tot goede resultaten leiden. Voor meer informatie over de technische analyse kan je hier wat informatie vinden: http://www.fxcm.com/getting_started.html.

Een van de grootste online forex dealers is http://www.fxcm.com. Ze hebben een mooi platform met veel mogelijkheden. Je kan een demo account bij ze aanvragen voor een maand. Je krijgt dan een virtueel bedrag van 5000 dollar. Hiermee kan je posities innemen in valuta's (long = kopen:je verwacht dat de koers omhoog gaat :: short = verkopen:je verwacht dat de koers omlaag gaat)

demo account: https://secure.fxcorporate.com/FXCM/mini_register.html

Kijk even rond om de site van fxcm. Er staat veel nuttige informatie op. Ik heb tot nu toe 2 demo accounts gehad. Bij de eerste had ik een verlies van 1500 dollar . Bij de tweede ging het al beter. Ik had een winst van 3000 dollar . Binnenkort open ik een 'real' account.

Je kan in pricipe al beginnen met het FOREX handelen als je een paar honderd dollar hebt. Toch is het beter als je een start kapitaal hebt van ongeveer 1000-2000 dollar. Met de mini account kan je posities innemen van 1-10 dollar per pip.

NOTE: 80% van de mensen die een fxcm mini-account heeft maakt verlies. Lees dus eerst wat informatie door en probeer wat uit op de demo-account voor je een 'real' account opent.

Als je nog wat wil weten of mij wat wil vragen kan je het hier gewoon posten.

Have fun!

Those who know do not speak
Those who speak do not know
  vrijdag 1 augustus 2003 @ 15:03:04 #2
46758 sgoldie
-= L.A.V.A.B =-
pi_12164367
Waarom zeg je dat de echte winst hierin zit terwijl je daarna beaamt dat 80% van de personen verlies heeft....

Het klinkt wel interessant, maar ik begrijp nu nog niet precies waarin je nu handelt...in verschillende soorten valuta? of iets anders?

pi_12165110
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 15:03 schreef sgoldie het volgende:
Waarom zeg je dat de echte winst hierin zit terwijl je daarna beaamt dat 80% van de personen verlies heeft....

Het klinkt wel interessant, maar ik begrijp nu nog niet precies waarin je nu handelt...in verschillende soorten valuta? of iets anders?

ja, je handelt gewoon in valuta.

Ik probeer het ook net uit en het is best wel gaaf om te doen, maar je moet net een beetje inzicht krijgen hoe die koersen bewegen.

"Jij draait niet om de wereld, de wereld draait om jou"
pi_12165594
Je handeld in valuta koppels.

laat ik een voorbeeld geven. We nemen het EUR/USD koppel.

De koers van EUR/USD is op dit moment 1.1183. Dit betekent dat 1 euro gelijk is aan 1.1183 dollar.

Als je een long (kopen) positie van het EUR/USD koppel zou aangaan, dan houdt dat in dat je 1 euro (x 10.000) koopt en 1.1183 (x10.000) dollar verkoopt. Je verwacht dan dat de euro het beter gaat doen en de dollar het slechter gaat doen. Op dat moment is 1 euro gelijk aan 1.1183 dollar, dus het kost je niks om te investeren. Het geld dat je nodig hebt om te handelen is de vereiste marge die gevraagd wordt!

Wat de winst betreft bedoel ik dat je grote winsten kunt halen als je weet wat je doet. 80% van de mensen weet blijkbaar niet wat ze doen.

btw. het is verstandig om een grote marge aan te houden. probeer niet meer dan 20% nodig te hebben om de open posities te dekken (10% is nog beter). Dit vanwege de grote bewegingen in de markt.

vb.
Je hebt 5 lot eur/usd gekocht (1 lot = 10 000 in de mini account). Per lot heb je een vereiste marge nodig van 50 dollar. Dus officieel moet je 5x50 = 250 dollar in je account hebben om te kunnen handelen. Maar omdat je een marge van 20% wil aanhouden moet je dus 1250 dollar in je account hebben ...

Ik hoop dat ik het wat duidelijker heb gemaakt.

pi_12168236
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 15:57 schreef UnderWorld_ het volgende:
Je handeld in valuta koppels.

[verhaal]

Ik hoop dat ik het wat duidelijker heb gemaakt.

Leuke technische details hoor, maar leg mij nou eens uit waarom jij weet wat de wisselkoersen gaan doen? Als je dat niet kan voorspellen kun je natuurlijk geen winst maken (behalve misschien een paar keer geluk hebben).
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, ook al houd je rekening met de wet van Hofstadter.
pi_12168615
De uitleg: http://www.fxcm.com/basics_of_tech_analysis.html

grafieken om het zelf toe te passen:

http://quote2.fxtrek.com/misc/fxcm2.asp

Dit is alleen de basis (wel een goede basis).

pi_12168626
Wat een nickname .
RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP RIP
pi_12169098
Erg goede muziek
pi_12169117
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 18:41 schreef UnderWorld_ het volgende:
De uitleg: http://www.fxcm.com/basics_of_tech_analysis.html

grafieken om het zelf toe te passen:

http://quote2.fxtrek.com/misc/fxcm2.asp

Dit is alleen de basis (wel een goede basis).

Interessant, maar hoe verklaar je dan dat niet iedereen dit doet?
Ik verklaar het zo: als het al werkt dan werkt het alleen bij grote volumes, en wanneer je snel en goedkoop toegang hebt tot de markt (zoals een pensioenfonds).
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, ook al houd je rekening met de wet van Hofstadter.
pi_12169684
Of je nu in termijncontracten op valuta handelt of op varkensbuiken, sinaasappelsap of aandelenindices, het werkt allemaal hetzelfde.

De meeste mensen maken op lange termijn verlies, slechts sommigen maken winst en de tussenpersonen maken altijd winst.

De mensen die winst maken volgen allemaal een (al dan niet zelf ontworpen) handelssysteem dat een bewezen 'statistical edge' heeft. Dit systeem wordt onder alle omstandigheden consequent gevolgd. In combinatie met moneymanagement regels (bijvoorbeeld: nooit meer riskeren dan 1% van je werk kaptitaal, wanneer mogen trades uitgebreid worden, risicoanalyse waarbij je rekening houdt met de correlatie tussen verschillende markten, etc) maken zij op lange termijn winst. Deze mensen maken nooit grote winsten, simpelweg omdat de moneymanagement regels dat onmogelijk maken. Maar wel komt er gemiddeld geld uit, sommigen kunnen er zelfs (bescheiden) van leven.

pi_12170013
Alle orders worden meteen opgevuld en je maakt gebruik van realtime koersen. Voor elke transactie betaal je alleen maar de spread.

Elke transactie is dus snel en goedkoop.

Waarom zou het alleen met grote volumes werken? Jij stapt in op het juiste moment. Door het instappen van andere spelers (o.a. pensioenfondsen) gaat de markt omhoog/omlaag. Jij stapt uit en pakt je winst.

Probeer je niet op de al te korte termijn te richten. Probeer trends te zien van een paar dagen tot een maand, die niet tegen de langetermijn trend (ongeveer 1 jaar) ingaan.

Het is niet ongezien dat de koers van een bepaalde valuta op een dag 100 pip (1 cent) beweegt. Afhankelijk van de positie heb je dan 100 tot 1000 dollar winst. Zelfs als je maar 3 goed bestudeerde transacties per maand zou doen kan je al heel goed uitkomen .

pi_12171347
Is er ooit iemand op deze wereld rijk geworden met technische analyse?
Ideas are far more powerful than guns. We don't allow our enemies to have guns, why should we allow them to have ideas? -J. Stalin
pi_12171424
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 20:57 schreef TheGreatDictator het volgende:
Is er ooit iemand op deze wereld rijk geworden met technische analyse?
Het je je ooit afgevraagd waarom mensen die daar alles van weten boeken gaan schrijven of een website/ adviesservice beginnen in plaats van zelf te gaan handelen?
  vrijdag 1 augustus 2003 @ 21:45:39 #14
545 dop
:copyright: dop
pi_12172276
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 19:57 schreef UnderWorld_ het volgende:
3 goed bestudeerde transacties per maand zou doen kan je al heel goed uitkomen .
of heel slecht
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_12172762
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 21:01 schreef Aernout het volgende:

[..]

Het je je ooit afgevraagd waarom mensen die daar alles van weten boeken gaan schrijven of een website/ adviesservice beginnen in plaats van zelf te gaan handelen?

Nee, maar nu begrijp ik waarom mijn baas vroeg of ik last van roos had toen ik het over head shoulder formations had.
Ideas are far more powerful than guns. We don't allow our enemies to have guns, why should we allow them to have ideas? -J. Stalin
pi_12190749
Dus wat moet ik precies doen als ik verwacht dat de dollar tov de euro flink gaat stijgen?
  zondag 3 augustus 2003 @ 03:06:37 #17
545 dop
pi_12192927
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 23:58 schreef Poepoog het volgende:
Dus wat moet ik precies doen als ik verwacht dat de dollar tov de euro flink gaat stijgen?
short in de euro/dollar
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  zondag 3 augustus 2003 @ 10:54:53 #18
5097 Mass
Back in town
pi_12194479
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 23:58 schreef Poepoog het volgende:
Een biertje pakken en de volgende dag op teletekst kijken of het klopte...
maar vooral niet aan het gokken slaan...want dat is het voor bijna iedere particulier die hieraan meedoet
Tomorrow will come,
to cancel the future,
Tomorrow's a gun,
loaded confusion.
pi_12194493
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 10:54 schreef Mass het volgende:

[..]

Een biertje pakken en de volgende dag op teletekst kijken of het klopte...
maar vooral niet aan het gokken slaan...want dat is het voor bijna iedere particulier die hieraan meedoet

Nah... Heb een paar jaar geleden behoorlijk winst gemaakt met het koop/verkoop van Japanse Yen.
pi_12204324
Bij de meeste aandelenhandelaren kan je alleen maar long gaan. Hierbij kan je dus alleen winst behalen als de aandelen stijgen.

Bij de fxcm account maakt het niet uit of de koersen omhoog of omlaag gaan. Uit beide gevallen kan je een winst behalen.

maandag 4 augustus 2003 @ 05:53:22 #22
545 dop
pi_12209407
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 22:20 schreef UnderWorld_ het volgende:
Bij de meeste aandelenhandelaren kan je alleen maar long gaan. Hierbij kan je dus alleen winst behalen als de aandelen stijgen.

Bij de fxcm account maakt het niet uit of de koersen omhoog of omlaag gaan. Uit beide gevallen kan je een winst behalen.

wat wul je hier nu mee zeggen ?
  maandag 4 augustus 2003 @ 19:00:11 #23
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_12220446
He allemaal leuk en aardig dit verhaal, maar leg mij eens uit waarom ik niet een paar opties zou kopen ipv. valuta zelf? Dat gaat 10x sneller (zowel omhoog als naar beneden ja), maar als je 't toch zo zeker weet welke kant de koers opgaat moet je ook meteen maar echt lef hebben denk ik dan.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_12220613
quote:
Op maandag 4 augustus 2003 19:00 schreef JeOma het volgende:
He allemaal leuk en aardig dit verhaal, maar leg mij eens uit waarom ik niet een paar opties zou kopen ipv. valuta zelf? Dat gaat 10x sneller (zowel omhoog als naar beneden ja), maar als je 't toch zo zeker weet welke kant de koers opgaat moet je ook meteen maar echt lef hebben denk ik dan.
Termijncontracten zijn dan toch wel te prefereren vanwege het veel hogere handelsvolume en lagere spread.
pi_12225585
quote:
Op maandag 4 augustus 2003 19:00 schreef JeOma het volgende:
Waarom forex in plaats van aandelen?

-De forex markt heeft het grootste volume van alle markten, je kan je orders online plaatsen en ze worden meteen opgevuld.
-De forex markt heeft een grote volaliteit. Dit houdt in dat de koers bewegingen erg groot zijn.
-De forex markt is dag en nacht open, van zondag 11 uur 's avonds (azie open) tot vrijdag 10.30 's avonds (america dicht).
-Je betaald geen maandelijks vast bedrag. De enige kosten zijn de verschillen tussen de koop en verkoop prijs. Voor de populair valuta's geld er een spread (verschil) van 5 pip (1 pip = 0.01 cent).

goed blijven opletten

p.s. waarom moet je meer lef hebben om in opties te handelen?
btw. op de forex markt kan je ook in opties handelen.

quote:
Op maandag 4 augustus 2003 19:10 schreef Aernout het volgende:

[..]

Termijncontracten zijn dan toch wel te prefereren vanwege het veel hogere handelsvolume en lagere spread.

De spread die op de valuta's geld is maar 5 pip.

De forex markt is de grootste in de wereld. DAGELIJKS gaat er $1.4 trillion (dat is 1.400.000.000.000 dollar) rond. Ik ken geen andere markt die dit na kan doen ...

Misschien moeten jullie de DEMO-account even uitproberen (zie link in de andere post). Je hebt niks te verliezen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')