quote:De meeste mensen zullen hun schouders wel ophalen ("Wie?.."), maar zeker is dat deze man de geschiedenis van de popmuziek ingrijpend veranderd heeft.
Vaderlijke gangmaker van de rock'n'rollAMSTERDAM, 31 JULI. Sam Phillips, de oprichter van het Sun-label die gisteren op 80-jarige leeftijd in een ziekenhuis in zijn woonplaats Memphis overleed, was een van de grote gangmakers van de rock'n'roll. Elvis Presley, Johnny Cash, Carl Perkins, Jerry Lee Lewis en Roy Orbison zijn nog maar enkele van de grootheden die door Phillips werden gelanceerd.
Geen incident heeft de loop van de pophistorie zo'n drastische wending gegeven als de pauze die Phillips op 6 juli 1954 inlaste bij de moeizame opnamesessie met de 19-jarige debutant Elvis Presley in de kleine en oververhitte Sun-studio. In een balorige bui waagde Elvis zich aan een wilde versie van de bluessong That's alright mama, met explosieve gitaarbegeleiding van Scotty Moore. Sam Phillips herkende het nummer als een compositie van de zwarte bluesman Arthur 'Big Boy' Crudup en wist dat er iets bijzonders gebeurde.
,,Als ik een blanke man kon vinden met het geluid en het gevoel van een zwarte, zou ik een miljoen dollar verdienen'', had hij keer op keer gezegd tegen zijn secretaresse. Phillips was thuis in de zwarte blues- en rhythm en bluesmuziek die toen nog 'race music' werd genoemd. Op zijn in 1952 opgerichte Sun-label had hij platen uitgebracht van Howlin' Wolf, The Prisonaires en Rufus Thomas. In 1951 stond hij als opnametechnicus aan de wieg van de rock'n'roll met Rocket 88 van Jackie Brenston, de zanger van het orkest van gitarist Ike Turner.
In Elvis' versie van That's all right herkende Sam Phillips de katalysator die de rock'n'roll tot een wereldwijde rage kon maken. Presley's grote doorbraak vond pas plaats nadat Sam Phillips het platencontract voor 35.000 dollar had overgedaan aan RCA. Voor die tijd was het een kapitale som, die door Phillips onder meer werd gebruikt om een piano te kopen voor zijn nieuwe ontdekking Jerry Lee Lewis.
Hoewel Elvis zijn eerste 'millionseller' behaalde met Heartbreak hotel, iets wat hem met de beperkte ditributiemogelijkheden van Sun Records nooit gelukt zou zijn, leek het dat RCA op het verkeerde paard had gegokt. Met Blue suede shoes van Carl Perkins had Sam Phillips een nieuwe troef in handen en met Johnny Cash, Jerry Lee Lewis en Roy Orbison bouwde hij aan een schijnbaar onoverwinnelijke artiestenstal. Carl Perkins kreeg echter een auto-ongeluk dat hem een tijdlang uit de roulatie haalde en de carrière van Jerry Lee Lewis werd ernstig verstoord, toen zijn huwelijk met zijn 13-jarige nichtje een schandaal in Engeland veroorzaakte.
Als pasgekroonde King of Rock'n'Roll keerde Elvis Presley in december 1956 nog eens terug naar de Sun-studio voor informele opnamen met Lewis, Perkins en de alleen bij de fotosessie aanwezige Cash, door Phillips vastgelegd als de legendarische Million Dollar Quartet-sessie.
Sam Phillips bleef zich inspannen voor de 'rockabilly sound' die alleen in de Sun-studio van de juiste galm en opwinding kon worden voorzien. Billy Riley, Sonny Burgess en Warren Smith werden niet meer zulke grote sterren als Elvis en Jerry Lee, maar ze droegen bij aan de vele malen heruitgebrachte muziekschatten van het Sun-label.
Phillips verkocht Sun Records halverwege de jaren zestig, om zich in een nieuwe studio alleen nog aan de opnametechniek te wijden. Zijn fortuin maakte hij als een van de eerste investeerders in het hotelconcern Holiday Inn.
De Sun-studio op 706 Union in Memphis werd een museum, dat liefhebbers in staat stelde de heilige grond te betreden waar Elvis Presley voor het eerst Blue moon of Kentucky en Mystery train zong, aangemoedigd door de vaderlijke Sam Phillips achter het mengpaneel met de grote knoppen. Het album Elvis Presley: The Complete Sun Sessions bracht in 1987 voor het eerst de onuitgebrachte restopnamen naar buiten, waarop Phillips prominent aanwezig is als de man die Elvis het zelfvertrouwen gaf om met zijn wilde muziek naar buiten te treden. ,,That sounds like a pop song now'', was zijn rechtvaardiging voor de ongecontroleerde opwinding die nog steeds uit de groeven spat als er een Sun-plaatje wordt opgezet. Sam Phillips was de alchemist die tijdloze popmuziek maakte uit de ruwe grondstoffen; blues en country.
RIP
[offtopic]Ik ben zelf in de Sun studio's geweest toen ik met m'n vader op vakantie was naar Memphis (hij is Elvis fan en dus hebben we daar Graceland (Elvis' landgoed) bezocht). Erg mooi en apart om te zien en je te realiseren dat al die sterren daar geweest zijn en platen hebben opgenomen.[/offtopic]
RIP
Weer een historisch figuur in de geschiedenis van de popmuziek overleden, al heeft hij het natuurlijk een stuk langer uitgehouden dan de King zelf.
Misschien ook handig om even een linkje te zetten naar het Elvis-topic in dit forum, mochten mensen daar wat kwijt willen.
Je favoriete Elvis song?
Haal Chynna Phillips en Sam Brown door elkaar.
Deze beste man ken ik verder niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |