abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:02:58 #1
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_12123273
Op de frontpage kwam ik het volgende tegen:
quote:
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) registreerde in het tweede kwartaal van dit jaar 24.000 emigranten tegen 23.000 immigranten. Het is 20 jaar geleden dat er voor het laatst meer mensen Nederland verlieten, dan dat er binnenkwamen. Het CBS verwacht over heel 2003 een daling van het aantal immigranten met 11.000 (in 2002 kwamen 121.000 immigranten naar ons land).

Vooral het aantal asielzoekers is gedaald. Opvallend is dat veel Somaliërs Nederland de rug toekeren; zij vertrekken veelal naar Groot-Brittannië. Ook daalt het aantal Antillianen dat naar Nederland komt en keren zij vaker terug naar de Antillen. Zo is onder Antillianen het aantal emigranten hoger dan het aantal immigranten. Bij Turken en Marokkanen is de immigratie juist hoger dan de emigratie.

Omdat ik vrij veel contacten heb met Nederlanders in het buitenland (omdat ik zelf ook in het buitenland zit) hoor ik regelmatig dat steeds meer Nederlanders er aan zitten te denken om Nederland te verlaten en elders een bestaan te bouwen. Het is echter voor het eerst dat ik zie dat er meer mensen het land uitgaan, dan dat er binnenkomen.

Door soepelere regelgeving in de EU is het nu veel makkelijker om binnen de EU naar een ander land te verhuizen - mits je natuurlijk daar wel aangenomen bent voor een baan en/of studie om jezelf te kunnen onderhouden. Het immigratieproces moet nog steeds doorlopen worden als je naar een ander land verhuisd, maar echt moeilijk is het niet meer.

Ook de VS blijkt een populaire bestemming te zijn, er zijn ontzettend veel mensen die in de afgelopen paar jaar nieuwe partners hebben gevonden via Internet bijvoorbeeld. Ik krijg bijna DAGELIJKS e-mail van mensen die graag naar de VS willen verhuizen. Ook de belangstelling voor de "Divirsity Lottery" is enorm. Jaarlijks zijn er ong. 5000 Nederlanders die graag een permanente verblijfsvergunning willen winnen, en ong. 100 winnen deze ook inderdaad elk jaar.

Uit bovenstaand artikel kan ik niet direct opmaken hoeveel Nederlanders (en hiermee bedoel ik in Nederland geborenen) er nu daadwerkelijk vertrekken, en hoeveel allochtonen weer besluiten terug te gaan naar hun land van geboorte.

Wat denken julie hiervan? Goed voor Nederland dat er meer vertrekken dan binnenkomen? Meningen graag!

Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_12123762
Een zeer slechte zaak. Het begin van de "brain drain" is reeds zichtbaar...
pi_12123825
Logisch dat men naar het buitenland vertrekt. Nederland is een bende, dat zal de komende jaren niet beter worden.
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:24:45 #4
54834 Gil-galad
Wat een mooie droom
pi_12123838
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:24 schreef swopfile het volgende:
Nederland is een bende
In het buitenland is dat nog veel erger.
Mein Koran. Humorloze mensen zouden verboden moeten worden.
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:26:17 #5
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_12123884
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:22 schreef Kordotium het volgende:
Een zeer slechte zaak. Het begin van de "brain drain" is reeds zichtbaar...
Ik zie het nog niet, maar we zullen het in de toekomst wel eens kunnen gaan merken.

Van de andere kant vraag ik me ook af hoeveel illegalen er naar nederland zijn gekomen...Die zijn dan weer niet in de statistieken opgenomen

woensdag 30 juli 2003 @ 20:26:39 #6
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_12123892
E.e.a wordt besproken in dit topic: "Nederland is vol"

[Dit bericht is gewijzigd door Napalm op 30-07-2003 20:27]

You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:27:02 #7
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_12123904
Zeker allemaal Nederlanders die gek worden van de immigranten en daarom maar ergens anders naar toe gaan.
Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet 't onkruid van een ander niet.
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:28:12 #8
54834 Gil-galad
Wat een mooie droom
pi_12123931
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:27 schreef dJ-Zcore het volgende:
Zeker allemaal Nederlanders die gek worden van de immigranten en daarom maar ergens anders naar toe gaan.
Maar daar waar ze heengaan wonen toch àlleen maar buitenlanders, dat is toch nog veel erger?
pi_12123977
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:02 schreef maartena het volgende:
Uit bovenstaand artikel kan ik niet direct opmaken hoeveel Nederlanders (en hiermee bedoel ik in Nederland geborenen) er nu daadwerkelijk vertrekken, en hoeveel allochtonen weer besluiten terug te gaan naar hun land van geboorte.
Deze had ik vandaag al ergens anders geplaatst....
quote:
Minder immigranten dan emigranten

In het tweede kwartaal van 2003 is voor het eerst sinds 1984 de immigratie lager dan de emigratie. Tegenover 23 duizend immigranten zijn in dit kwartaal 24 duizend emigranten geteld. In het tweede kwartaal van 2002 was het aantal immigranten nog 4 duizend hoger dan het aantal emigranten. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Voor het eerst sinds 1984
In het tweede kwartaal van 2003 was het aantal immigranten duizend lager dan het aantal emigranten. Het is sinds 1984 niet meer voorgekomen dat in een kwartaal meer mensen ons land verlieten dan er binnenkwamen.
De emigratie betreft vooral in Nederland geboren personen. In het tweede kwartaal van dit jaar verlieten 11 duizend in Nederland geboren personen ons land. In hetzelfde kwartaal keerden er 4 duizend terug. Ook onder Antillianen is het aantal emigranten hoger dan het aantal immigranten. Bij Turken en Marokkanen is de immigratie in het tweede kwartaal van 2003 juist hoger dan de emigratie.

Steeds minder immigranten
Het aantal immigranten daalt sterk. In het tweede kwartaal van dit jaar kwamen 23 duizend immigranten naar Nederland. Dit zijn er ruim 4 duizend minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Voor 2003 verwacht het CBS een daling van het aantal immigranten tot 110 duizend. In 2002 kwamen 121 duizend immigranten naar Nederland.
De daling van de immigratie betreft vooral landen waar voorheen veel asielzoekers vandaan kwamen, zoals Angola en Siërra Leone. Ook komen er minder migranten van de Nederlandse Antillen. Uit Turkije komen juist meer migranten.

Emigratie blijft toenemen
Terwijl de immigratie daalt, stijgt de emigratie. In het tweede kwartaal van 2003 vertrokken 24 duizend personen uit Nederland. Dit zijn er bijna duizend meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Omdat in de tweede helft van het jaar doorgaans meer mensen emigreren dan in de eerste helft, ligt een recordaantal van 100 duizend emigranten in het verschiet.
De toename van de emigratie betreft vooral in Nederland geboren personen. Ook het aantal Angolese, Iraanse en Antilliaanse emigranten is toegenomen. Het aantal Somalische emigranten blijft hoog. Er vertrekken meer Somaliërs dan er komen. Veel Somaliërs vertrekken naar het Verenigd Koninkrijk.

Lagere bevolkingsgroei
Doordat de immigratie daalt en de emigratie stijgt, remt de bevolkingsgroei af. In het tweede kwartaal van 2003 nam het aantal inwoners met 14 duizend toe, 4 duizend minder dan in het tweede kwartaal van 2002. Als de groei in de tweede helft van dit jaar niet aantrekt, zal de totale bevolkingsgroei voor 2003 uitkomen op minder dan 79 duizend. In 2002 is het aantal inwoners met 87 duizend toegenomen.

Geboorte neemt iets toe, sterfte blijft op peil
In het tweede kwartaal van 2003 werden 50 duizend kinderen geboren. Dit zijn er duizend meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal overledenen is ten opzichte van vorig jaar vrijwel gelijk gebleven. Naar verwachting zal door de vergrijzing het jaarlijkse aantal overledenen de komende jaren sterk stijgen.

PB03-142
30 juli 2003
9.30 uur

Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht

www.cbs.nl

Er zijn dus 2 effecten. De emigratie stijgt, en de immigratie daalt. Verder kun je niet stellen dat enkel Nederlanders het land uitgaan en buitenlanders het land in. In de emigratie zitten voor een belangrijk deel remigrerende buitenlanders, in de immigratie terugkerende Nederlanders.
pi_12123985
quote:
Plus mensen die het een beetje zat zijn dat je (toren)hoge boetes moet betalen wanneer je een paar kilometer per uur te hard rijdt terwijl criminelen hun gang kunnen gaan.
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:34:57 #11
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_12124126
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:28 schreef Gil-galad het volgende:

[..]

Maar daar waar ze heengaan wonen toch àlleen maar buitenlanders, dat is toch nog veel erger?

Ik woon liever als enigste Nederlander in bv. Spanje, dan tussen de buitenlanders hier. Groot verschil is dat ze daar respect hebben en ik weet me wel aan te passen, wat veel buitenlanders hier blijkbaar niet kunnen. Als ik rijk genoeg was geweest had ik hun tickets zelf wel betaald. Enkeltje uit Nederland
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:35:29 #12
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_12124134
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:29 schreef swopfile het volgende:

[..]

Plus mensen die het een beetje zat zijn dat je (toren)hoge boetes moet betalen wanneer je een paar kilometer per uur te hard rijdt terwijl criminelen hun gang kunnen gaan.

Inderdaad! Lijkt vaak wel of buitenlanders hier meer rechten hebben dan de Nederlanders zelf.
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:36:58 #13
54834 Gil-galad
Wat een mooie droom
pi_12124187
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:34 schreef dJ-Zcore het volgende:
Ik woon liever als enigste Nederlander in bv. Spanje, dan tussen de buitenlanders hier. Groot verschil is dat ze daar respect hebben
Dat weet jij niet. Misschien hebben ze daar ook een schurfthekel aan buitenlanders.
quote:
en ik weet me wel aan te passen,
Dat weet jij niet.
quote:
wat veel buitenlanders hier blijkbaar niet kunnen. Als ik rijk genoeg was geweest had ik hun tickets zelf wel betaald. Enkeltje uit Nederland
Ga je weg? .
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:37:25 #14
54834 Gil-galad
Wat een mooie droom
pi_12124200
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:35 schreef dJ-Zcore het volgende:
Inderdaad! Lijkt vaak wel of buitenlanders hier meer rechten hebben dan de Nederlanders zelf.
Oh? . Leg eens uit.
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:39:35 #15
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_12124258
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:36 schreef Gil-galad het volgende:

[..]

Dat weet jij niet. Misschien hebben ze daar ook een schurfthekel aan buitenlanders.
[..]

Dat weet jij niet.
[..]

Ga je weg? .

1. Nooit wat van gemerkt.
2. Ik weet wel degelijk dat ik mezelf aanpas aan mijn omgeving. Ik ben goed opgevoed!
3. Nee.
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:41:33 #16
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_12124321
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:37 schreef Gil-galad het volgende:

[..]

Oh? . Leg eens uit.

Zal ff snel een voorbeeldje pakken.

Als ik met een biertje over straat loop, omdat mijn tas met bier begint te scheuren (JA, het was echt zo!!) en ik krijg daar een boete voor, terwijl er 2 kilometer verderop op het Almere CS een zootje wannebe gangsters staan, die mensen lastig vallen en dingen vernielen, waar gewoon niks aan gedaan wordt, want ik zie dat tuig bijna dagelijks.

woensdag 30 juli 2003 @ 20:42:18 #17
54834 Gil-galad
Wat een mooie droom
pi_12124350
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:39 schreef dJ-Zcore het volgende:
1. Nooit wat van gemerkt.
Dat merk je natuurlijk pas als je de Spaanse taal met een vreselijk accent spreekt. .
quote:
2. Ik weet wel degelijk dat ik mezelf aanpas aan mijn omgeving. Ik ben goed opgevoed!
Waarschijnlijk dachten de Turken en Marokkanen die naar Nederland kwamen dat ook. .
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:43:11 #18
54834 Gil-galad
Wat een mooie droom
pi_12124379
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:41 schreef dJ-Zcore het volgende:

Als ik met een biertje over straat loop, omdat mijn tas met bier begint te scheuren (JA, het was echt zo!!) en ik krijg daar een boete voor, terwijl er 2 kilometer verderop op het Almere CS een zootje wannebe gangsters staan, die mensen lastig vallen en dingen vernielen, waar gewoon niks aan gedaan wordt, want ik zie dat tuig bijna dagelijks.

Denk je serieus dat zij niet worden aangepakt òmdat ze van buitenlandse afkomst zijn?
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:43:40 #19
62470 Brillenjood
Paars in m'n aars.
pi_12124393
quote:

[..]

Als ik met een biertje over straat loop, omdat mijn tas met bier begint te scheuren ................

Whoeeeeeeeeeehahaaaaaaaaaaaaah
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:46:31 #20
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_12124469
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:43 schreef Gil-galad het volgende:

[..]

Denk je serieus dat zij niet worden aangepakt òmdat ze van buitenlandse afkomst zijn?

Ik weet wel zeker van niet. Die gasten zijn er constant en de politie rijd gewoon verder.
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:47:50 #21
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_12124499
quote:

Dat heeft niets te maken met rechten die buitenlanders wel of niet hebben. Ik garandeer je dat een buitenlander die alleen loopt met een biertje ook een boete krijgt, en dat als een groepje autochtone jongeren ergens staan te rotzooien dat de politie hen ook met rust laat. Niet echt een goede vergelijking.

Wellicht moet er in Nederland wat gedaan worden aan het politieapparaat, maar dit voorbeeld geeft niet duidelijk weer dat buitenlanders "meer rechten" zouden hebben.

-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:48:02 #22
54834 Gil-galad
Wat een mooie droom
pi_12124507
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:46 schreef dJ-Zcore het volgende:
Ik weet wel zeker van niet. Die gasten zijn er constant en de politie rijd gewoon verder.
Wat een grenzeloze naïviteit.
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:48:25 #23
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_12124520
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:43 schreef Brillenjood het volgende:

[..]

Whoeeeeeeeeeehahaaaaaaaaaaaaah

Dat is niet grappig. Heeft me verdomme 40 euro gekost

Daar kan je bijhoorlijk wat bier voor halen...

woensdag 30 juli 2003 @ 20:53:08 #24
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_12124655
quote:
In verreweg de meeste Westerse landen (zeker in de EU) kom je een grote hoeveelheid immigranten tegen die oorspronkelijk niet in dat lang geboren zijn. Niet echt een goede reden om een land te verlaten..... Je zou dan eerder een heel klein dorpje in Noord-Friesland gaan opzoeken waar nog nauwelijks buitenlanders wonen

Het blijft een feit dat er nu in verhouding meer Nederlanders vertrekken dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Betere regels? Internet? Eurozone? Allemaal natuurlijk redenen die van invloed zijn op een beslissing om naar een ander land te verhuizen. Ik denk niet dat het is omdat mensen het niet zo hebben op immigranten. Sterker nog, als je zelf immigrant gaat worden lijkt me dat niet echt een gezond idee

-
  woensdag 30 juli 2003 @ 20:58:07 #25
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_12124781
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 20:46 schreef dJ-Zcore het volgende:
Een jaar of vijf geleden stond in mijn buurt bij een winkelcentrum altijd een groep skinheads (allemaal blanke Nederlanders, met duidelijke rassenhaat tekens op hun mouwen enzo) heel erg lastig te doen. Een stuk of 5 jongens die dus regelmatig mensen (met name van buitenlandse afkomst) lastig vielen enzo. Werd ook jaaaren niets aan gedaan totdat er op een gegeven moment een steekpartij was. Ik denk dat het groeperen van jongeren en de overlast die ze veroorzaken niets te maken heeft met het feit dat ze van buitenlandse afkomst zijn, maar meer met het feit dat de politie niet kan voorkomen dat die jongeren bij elkaar gaan staan. De politie heeft genoeg aan hun hoofd, ze kunnen niet constant een auto met 2 agenten rondom dat station rond laten rijden.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')