abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 juli 2003 @ 22:14:08 #1
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_12077898
quote:
Ik zie de laatste tijd steeds meer topics met tips over boeken over allerlei R&P-gerelateerde onderwerpen. Is het misschien handig als we die in dit topic allemaal op een rijtje zetten?
Uiteraard blijft er verder mogelijkheid om boeken die veel discussie oproepen hier te bespreken.
Als je je mede R&P-ers op de hoogte wil stellen van R&P-gerelateerde tv-programma's kan je dat posten in: R&P op TV
  maandag 28 juli 2003 @ 22:40:00 #2
50430 Yuki
Student Midwife
pi_12078654
quote:
Op maandag 28 juli 2003 21:10 schreef Yuki het volgende:
boek (oorspronkelijk voor de jeugd geschreven, maar voor alle geïnteresseerden een aanrader!!):

kussen op de deurklink, Terry Spencer Hesser

Tara Sullivan is altijd al een beetje raar geweest. Ze maakt zich zorgen over van alles en nog wat en piekert over de gekste dingen. Als ze op een dag een idioot versje hoort, "Op een bast gelopen? Moeders rug gebroken!", is het hek helemaal van de dam. Ze kan geen voet meer buiten zetten zonder de barsten in de stoep te tellen. Ze weet dat ze zich niet helemaal normaal gedraagt, maar ze kan niet anders. De tirannen in haar hoofd zijn sterker dan haar eigen wil.
Haar grillen en rituelen breiden zich uit en nemen telkens andere vormen aan. Op een dag vindt ze het zelfs nodig om de deurklink te kussen.

Is ze gek of is er een andere uitleg voor haar eigenaardige gedrag?

Af en toe een beetje bizar om de gedachtegangen van een "dwangneuroot" (iemand met dwangstoornissen en -gedachten) te lezen, maar wel heel interessant, zeker als je er zelf of mensen in je omgeving last van hebt/hebben.

ISBN: 90-209-4575-0

♥ || Baby catcher in training || ♥
pi_12078696
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 17:26 schreef DarkElf het volgende:

De boeken die ik zo weet en waar ik of nu mee werk of gebruikt heb zijn:

• Borderline persoonlijkheidsstoornis

• Handleiding voor training en therapie van Marsha Linehan

en

• zelfzorg bij de manisch depressieve stoornis" van Jos la Poutré

• ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
    pi_15159677
    Leven in je leven door Young, J. & Janet Klosko.
    Leer de valkuilen in je leven herkennen

Dit boek is een zgn. psychologisch zelfhulp boek, gebaseerd op de cognitieve therapie. Het beschrijft de 11 meest voorkomende destructieve schema's (valkuilen volgens het boek) die ieder mens in min of meerdere mate in zijn/haar leven heeft en toepast. Deze schema's zijn in de jeugd aangeleerd als reactie op een negatieve ervaring en worden als ze licht van aard zijn in de volwasenheid afgeleerd. Zijn deze heftiger, dan gaan ze in de loop van je leven het leven hinderen, zodat hulp van een psycholoog aan te bevelen is. Meestal heb je zelf niet in de gaten dat je in sommige situaties reageert op basis van deze in je jeugd aangeleerde destructieve schema's die je in je volwassenheid voortzet. Zo kun je bijvoorbeeld in je jeugd op een bepaald punt emotioneel verwaarloost zijn (pesten op school), toch uit een warm gezin komen, je in je volwassenheid sociaal goed kunt gedragen, in bepaalde situaties de aangeleerde schema's toepassen, die geen recht doen aan je eigenheid.

Aanrader!

#geen
    pi_21144330
    Leven met een manisch depressieve stoornis - Joke Kragten

Beschrijving:

Naar schatting één tot twee procent van de Nederlanders lijdt aan de manisch-depressieve stoornis. Een ziekte waarbij je afwisselend heel somber en heel vrolijk kan zijn. Zo somber dat het leven totaal zinloos lijkt en zo vrolijk dat je de hele wereld aankan. Het is een ziekte die je leven sterk kan beïnvloeden, maar als je een maal weet dat je deze ziekte hebt, is het gelukkig goed mogelijk om er zelf enige controle over te krijgen. Daarvoor is het wel noodzakelijk enige kennis over deze stoornis te hebben.

Vanuit de opvatting dat hoe meer je van de ziekte weet, hoe makkelijker het is om maatregelen te nemen die nodig zijn om een zo plezierig mogelijk leven te leiden, heeft Joke Kragten de beschikbare kennis zo toegankelijk mogelijk weergegeven. Niet alleen oorzaken, verloop en behandeling krijgen ruime aandacht, maar ook de vraag hoe om te gaan met deze stoornis wordt uitgebreid behandeld.

Door de prettig leesbare mix van beschouwingen, cartoons en citaten is dit boek niet alleen geschikt voor vertegenwoordigers van cliëntenverengingen, behandelaren en mantelzorgers, maar vooral ook voor de cliënten zelf en de mensen in hun directe omgeving.

Dit boek is het eerste in de reeks Van A tot ggZ. De boeken in deze reeks geven niet alleen professionals maar vooral ook de cliënten zélf inzicht in onstaan, verloop, behandeling van en toekomstperspectieven bij diverse stoornissen. Uitgangspunt bij de beschrijving van de stoornissen is DSM-IV.

[ Bericht 46% gewijzigd door DuchessX op 09-08-2004 00:49:54 ]
    #geen
    pi_21144821
    Ik heb zelf 2 boekjes uit de serie "zorgen voor jezelf" waar ik veel aan heb gehad. Over de hele serie kan ik natuurlijk niets zeggen, maar de boekjes zijn best goedkoop dus zowiezo het proberen waard.

Over de boekjes die ik heb:

Ik kon wel door de grond zakken over verlegenheid en sociale angst
    Theo Ijzermans en Jan Schouten
    ISBN: 90 6009 625 8
    quote:
    Iemand die verlegen is heeft het idee dat de wereld bestaat uit vlotte en ontspannen mensen, die altijd hun woordje klaar hebben en zich noit ongemakkelijk voelen. Niets is minder waar: bijna de helft van de mensen die u kent of tegenkomt voelt zich regelmatig verlegen. Hoe kom je aan verlegenheid, hoe kun je het voorkomen en hoe kom je er vanaf? in dit boekje staan oefeningen waarmee men schaamte, onwnnigheid, onzekerheid en spanning de baas kan worden.
    Dat durf ik niet over angsten en fobieën
    Theo Ijzermans en Annette heffels
    ISBN: 90 6009 626 6
    quote:
    Angst is normaal, angst is nuttig, maar angst kan ook een handicap worden. Angst kan zich op verschillende manieren en in verschilllende vormen openbaren. Bepaalde angsten worden fobie genoemd. Een fobie is een voor anderen moeilijk te begrijpen vrees voor de meest uiteenlopende zaken: hoogtevrees, straatvrees, insectenvrees enzovoort. De lezer wordt uitgenodigd om de eigen angsten te onderzoeken; hoe ontstaan ze, hoe wroden ze in stand gehouden, wat kan men er zelf aan doen om de angst onder controle te krijgen? Voor dit laatste wordt een aantal doe-het-zelftechnieken uiteengezet.
      maandag 9 augustus 2004 @ 01:26:42 #7
    84957 sterre1981
    ik hou van panda's
    pi_21145640
    Als liefde pijn doet en je weet niet waarom. Susan Forward.
    (over misogyne relaties, oftewel relaties waarin de vrouw onderdrukt wordt door de man, waardoor ze uiteindelijk niks meer dan een hoopje ellende is. Geestelijke mishandeling, dus.)
    Ananassen
    Stofzuigerzakken
    Printerinkt
    Wormgaten
    pi_21145849
    "Maak van een mug geen olifant" van Richard Carlson.

Veel aan gehad, pak het nog weleens op. Relativeerd veel, al is het soms een beetje TE. Uit de honderd tips kan iedereen wel wat halen, denk ik.
    I used to work in a morgue........I am a people person
    Only Human
    pi_21148782
    En ook "Maak van een mug geen olifant voor vrouwen" van Kris Carlson (zijn vrouw)
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')